AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #61 Skrevet 24. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har det med sammenligningen av ADHD og diabetes å gjøre? Har du møtt en, så har du møtt en. Sånn er det med alle mennesker. Vi er alle forskjellige, med eller uten diagnose. Anonymkode: d5c5f...fb8 Du påstår at folk med adhd lett kan leve uten medisiner, bare tilrettelegging er bra nok. Hvordan vet du det? Anonymkode: 56a94...a17 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #62 Skrevet 24. juli 2018 1 minutt siden, Prinsessemammatil2 skrev: Men hvordan kan ei på 5,5 år (hun et det når vi får lov å prøve) ta et så viktig valg selv? Hun må uansett prøve det da da, ellers skjønner ikke hun hva det er snakk om 🤔 Min på 7 får ikke velge selv. Men vi snakker om og diskuterer rund virkning, hvordan kropp/hode føles, om hvordan jeg oppfatter henne etc. Hun skal alltid kunne komme med sine opplevelser og oppleve å bli tatt på alvor, selv om det ikke alltid blir hensyntatt. Anonymkode: 66910...49b
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #63 Skrevet 24. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du påstår at folk med adhd lett kan leve uten medisiner, bare tilrettelegging er bra nok. Hvordan vet du det? Anonymkode: 56a94...a17 Jeg sier ikke at de LETT kan leve uten, for LETT kommer det aldri til å bli. Men jeg kjenner jo noen som lever fint med diagnosen og ikke bruker medisiner, aldri brukt det. Men hatt god oppfølging og hjelp så langt i oppveksten. Nå er det heller ikke sånn at jeg skal NEKTE noe som helst, jeg var ute etter andres erfaringer. Nettopp fordi jeg kan og vet alt for lite. Anonymkode: d5c5f...fb8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #64 Skrevet 24. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min på 7 får ikke velge selv. Men vi snakker om og diskuterer rund virkning, hvordan kropp/hode føles, om hvordan jeg oppfatter henne etc. Hun skal alltid kunne komme med sine opplevelser og oppleve å bli tatt på alvor, selv om det ikke alltid blir hensyntatt. Anonymkode: 66910...49b Nei, altså, det er jo ikke så lett å få de til å forstå nok til å kunne ta sånne valg i så ung alder mener jeg. Men selvfølgelig er det viktig å høre hvordan de føler seg selv. Anonymkode: d5c5f...fb8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #65 Skrevet 24. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ikke at de LETT kan leve uten, for LETT kommer det aldri til å bli. Men jeg kjenner jo noen som lever fint med diagnosen og ikke bruker medisiner, aldri brukt det. Men hatt god oppfølging og hjelp så langt i oppveksten. Nå er det heller ikke sånn at jeg skal NEKTE noe som helst, jeg var ute etter andres erfaringer. Nettopp fordi jeg kan og vet alt for lite. Anonymkode: d5c5f...fb8 Det virker som om du har bestemt deg. Anonymkode: 56a94...a17 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #66 Skrevet 24. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker som om du har bestemt deg. Anonymkode: 56a94...a17 Og hva vet du om det om jeg tørr spørre? Anonymkode: d5c5f...fb8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #67 Skrevet 24. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva vet du om det om jeg tørr spørre? Anonymkode: d5c5f...fb8 Du har jo argumenter med hvor farlig medisinering er. At folk dør av medisiner. Og at alt må være prøvd før evt medisinering. Og at mange med adhd kan klare seg godt uten medisiner. Du, jeg er så lei av fordommer rundt ADHD. Og rundt ADHD og medisiner. Ta dette med legen og behandleren. Det finnes foreldre grupper på Facebook. Og i ADHD Norge. Takk for meg. Anonymkode: 56a94...a17 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #68 Skrevet 24. juli 2018 For det første har jeg ALDRI sagt at noen dør av ADHD-medisiner 😂 Ikke har jeg argumentert med hvor farlig det er heller, jeg vet faktisk lite om bivirkningene av medisinene. Husk det, at mange kommenterer med anonym bruker her. Så alle svar er ikke fra en og samme person her inne. Medisin skal uansett ikke være det eneste tiltaket. Det må flere tiltak til. Jeg har heller ingen fordommer mot ADHD, jeg har sagt jeg er SKEPTISK til medisiner, hovedgrunnen er mangel på kunnskap og erfaring, derfor spør jeg etter folk som har mer av dette enn meg. BUP og legen i BUP kaster medisiner etter oss og kommer ikke med noe negativt om medisinering. Jeg er medlem både her og der jeg. Jeg er LEI av at folk som deg, DØMMER meg som mor, fordi jeg stiller spørsmål! Men som mor med et ADHD-barn venner man seg til å bli dømt også. God natt! Anonymkode: d5c5f...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #69 Skrevet 25. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men du tar valg på ditt barn sine vegne? Tenker du burde ta dette med barnets lege og behandler. Tror nok noen også har dødd pga at de ikke har vært medisinert. Synes du er fryktelig arrogant. Tenker at foreldre som velger å medisinere barna sine har gått endel runder. Som jeg skrev litt lengre opp, jeg skulle i voksen alder, ønsket å få behandling tidligere. Anonymkode: 56a94...a17 Hvorfor er jeg arrogant? Fordi jeg sier ADHD medisiner har voldsomme og enormt mange bivirkninger, så derfor bør man være forsiktig og prøve alt annet først? Les på bivirkningene på ulike ADHD medisin. Jeg sier ikke at jeg er i mot ADHD medisiner. Men sier egentlig det samme som produsentene av medisinen, som mange leger holder tilbake. Anonymkode: 0922d...866
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #70 Skrevet 25. juli 2018 Stakkars barna som kan virkelig få gode ut av medisin men dere hjernevasket anti-vaxxere, anti medisin folk nekter å hjelpe barna deres. Jeg for all del, se på kosthold først. Men jeg tror dere ikke forstår hva adhd egentlig er og er sanne folk som tror at hvis barn får i seg sukker blir de super hyper. Heldigvis er det oppegående foreldre der ute som endelig skjønt at barna trengte hjelp og ga de medisin som virket nok at barna hadde en mye bedre skolegang. Anonymkode: 2ccfb...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #71 Skrevet 25. juli 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars barna som kan virkelig få gode ut av medisin men dere hjernevasket anti-vaxxere, anti medisin folk nekter å hjelpe barna deres. Jeg for all del, se på kosthold først. Men jeg tror dere ikke forstår hva adhd egentlig er og er sanne folk som tror at hvis barn får i seg sukker blir de super hyper. Heldigvis er det oppegående foreldre der ute som endelig skjønt at barna trengte hjelp og ga de medisin som virket nok at barna hadde en mye bedre skolegang. Anonymkode: 2ccfb...fbf Er vel ingen hverken anti vaksine eller anti medisin som har svart her? Godt det finnes oppegående mennesker som ikke propper i barna sine den ene medisinen etter den andre ved hver eneste anledning. Lov å bruke hode og være litt skeptisk til medisiner som kan ødelegge kroppen. Er heller ikke alle ADHD barn som sliter på skolen, og heller ikke alle som sliter på skolen har en diagnose. Er mange barn som voksne som har prøvd andre tiltak med gode resultater, om de er feil diagnostisert er godt mulig, men uansett, du mener da virkelig at de også skal gå på medisiner? Anonymkode: 0922d...866 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #72 Skrevet 25. juli 2018 Dette argumentet kan du spare deg for. Foreldre som har hatt barna gjennom ppt og deretter BUP, hvor endelig de har fått riktig diagnose på adhd er ikke noe narkomaner som vil stoppe barn fullt av medisin. Men for all del, la barna dere sliter enda mer når du prøve å "hjemmefikse" barna deres. Anonymkode: 2ccfb...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #73 Skrevet 25. juli 2018 Her går far og 2 sønner på medisiner. Den ene fikk diagnosen da han var 4. Vi valgte å prøve medisiner. Tok et år før vi var på rett medisin og dose. Har totalt byttet medisiner 4 ganger. Vi har valgt medisinfri sommer frem til han var stor nok til å kunne kommunisere sine behov og ønsker. Han er nå 18 og helt medisinfri. Vi har hatt masse tiltak utenom medisinering, men lite ville fungert uten medisiner. Gutten har også flere diagnoser enn adhd. Den andre fikk diagnosen når han var 9. Her var alt annet prøvd. Dessverre så hadde det skadet for mye på det sosiale at diagnosen kom for sent. Pga dette utviklet han angst og suicidale tanker. Da diagnosen og medisinene kom på plass tok det 6 år før ting var på rett kjøl. Og det skjedde fordi han byttet skole hvor ingen kjente han som pøbel og bråkmaker. Hvor han fikk være seg selv. Nå er han 16, og har det siste året vært angstfri. Selvmordstankene er borte. Vi har endelig fått den gutten vi kunne hatt hele tiden om diagnosen ble satt tidsnok. Først da medisinene fikk gjort sitt nådde vi inn til ham med tiltak, men som sagt så var han allerede skadet sosialt. Han er nå både av og på medisiner. Han bruker de de dagene han skal ha sitte mye rolig på skolen, ellers ikke. Far fikk ikke diagnosen og medisinene før han var 40. Han er under utprøving. Sier selv at de hjelper, men ikke slik han ønsker så han kommer til å slutte igjen. Han er sikker på at mye ville vært annerledes og bedre om han hadde fått hjelp som liten. Når det gjelder kosthold så merker vi stor forskjell på hjemmelaget mat og halv og helfabrikat mat. Vi lager all mat fra bunnen selv og unngår dermed en god del av tilsetningsstoffene som overhode ikke er bra for oss. En del mennesker med adhd kan være overfølsom for spesielt rødt og blått fargestoff. Får vi servert posemat og andre hel eller halvfabrikat merker vi veldig godt at spesielt eldste blir mer urolig og hyper. Man kan fint velge vekk medisiner etter å ha prøvd de. Ja velge de vekk uten å ha prøvd også. Vet mange som foreldrene har nektet medisiner og de mener at foreldrene tok fra dem retten til å fu here optimalt. Anonymkode: cd6f4...d98 1
Callisto83 Skrevet 25. juli 2018 #74 Skrevet 25. juli 2018 Bare av ren nysgjerrighet, hvordan påvirker egentlig all denne medisineringen barnets hjerne - som er under utvikling?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #75 Skrevet 25. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette argumentet kan du spare deg for. Foreldre som har hatt barna gjennom ppt og deretter BUP, hvor endelig de har fått riktig diagnose på adhd er ikke noe narkomaner som vil stoppe barn fullt av medisin. Men for all del, la barna dere sliter enda mer når du prøve å "hjemmefikse" barna deres. Anonymkode: 2ccfb...fbf Nå må du gi deg. Har da aldri påstått at noen er narkomane. Og hvorfor skal jeg "spare" deg for et argument som er sant? Og nei, mange får hjelp av fastlegen, ernæringsfysiologer, kurs etc, så hjemmefiksere er man nå ikke. Det er også anbefalt at man prøver andre tiltak først. Heller ikke alltid ADHD medisin hjelper og for noen kan man bli verre. Jeg er fortsatt ikke imot medisinering! Anonymkode: 0922d...866 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #76 Skrevet 25. juli 2018 1 time siden, Callisto83 skrev: Bare av ren nysgjerrighet, hvordan påvirker egentlig all denne medisineringen barnets hjerne - som er under utvikling? Medisiner, i riktig form og dose gjør at hjernen fungerer slik den gjør hos normalt fungerende. Uten medisiner vil ikke hjernen kunne sende og motta beskjeder eller lagre ting man lærer slik som hos normalt fungerende. uten at sammenligningen egentlig har noe for seg så er det som at en astmatikere lunger fungerer ikke optimalt uten medisiner gjør heller ikke en adhd-hjerne det heller. Nå kan det ene ha langt mere fatale konsekvenser enn det andre, men grunnprinsippet blir det samme. Vi vet at kortison ikke er bra for kroppen i store mengder, men de færreste av oss ville nølt med å gi det til et astmasykdom barn. Man skal og bør være kritisk til medisiner, men da er det viktig å sette seg inn i hva er medisinene, hva gjør de og hvilke alternativer har man. Dette kan man diskutere med fastlegen sin eller legen ved bup. Så må man sette seg selv til side og tenke på hva er best for barnet. Anonymkode: cd6f4...d98 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #77 Skrevet 25. juli 2018 2 hours ago, Callisto83 said: Bare av ren nysgjerrighet, hvordan påvirker egentlig all denne medisineringen barnets hjerne - som er under utvikling? Hvordan påvirke adhd barnet generelt, når den ikke får hjelpen den trenger? Anonymkode: 2ccfb...fbf
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #78 Skrevet 25. juli 2018 Concerta reddet antagelig livet mitt. Det mener jeg helt oppriktig. Jeg hadde helt konkrete planer for hvordan jeg skulle avslutte det, jeg hadde falt ut av skolen og deltidsjobben og det som var (jeg var som dere skjønner eldre enn ditt barn, slutten av tenårene). Jeg har alltid vært relativt glup, men hadde ikke sjans i havet på å overholde mine forpliktelser i skole og jobb samme hvilke tilpasninger skolen forsøkte og jeg selv gjorde med kosthold og forsøk på gode rutiner. Jeg fikk begynne på Concerta, og endelig fungerte hjernen min slik jeg alltid hadde visst at den kunne, men aldri hadde fått til. Jeg klarte å holde meg fokusert på det jeg gjorde og følte at den helt konkrete feilkoblingen jeg merket selv ble bedre. Det ga meg et overskudd jeg ikke hadde hatt før, et overskudd som gjorde meg i stand til å korrigere de uvanene jeg hadde tillagt meg for å holde ut med ADHD-plagene mine. Så bra ble jeg etter hvert at jeg nå også fungerer greit uten Concerta igjen. Fordi jeg fikk det pusterommet jeg trenger for å kunne gjøre endringer i måten jeg forholdt meg til oppmerksomhetskrevende aktiviteter på. Jeg fikk til og med fullført videregående som privatist, siden jeg hadde droppet ut, og har i dag en mastergrad. Jeg forstår at det kan være skummelt når du føler at de mer eller mindre presser medisinene på dere, men håndteringen deres av dette overfor deg som forelder påvirker ikke hvorvidt den medisinske vurderingen deres av hva barnet kan ha nytte av er riktig eller ikke. Vær så snill å prøve, trådstarter. Jeg vil virkelig be deg innstendig om det. Mange har svært stor nytte av denne medisinen, og for meg har den altså vært den ene helt håndfaste faktoren som forandret seg da jeg gikk fra suicidal, ensom drop-out til veltilpasset og velfungerende ung voksen. Barnet ditt trenger ikke være som meg, men kan også være det. Så får dere heller slutte om det viser seg at ditt barn ikke har nytte av medisinen. Vær så snill. Anonymkode: 9eb1d...cea 4
Prinsessemammatil2 Skrevet 25. juli 2018 #79 Skrevet 25. juli 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan påvirke adhd barnet generelt, når den ikke får hjelpen den trenger? Anonymkode: 2ccfb...fbf Det var vel ikke det som ble spurt om her? Det må da være lov å være nysgjerrig?
Prinsessemammatil2 Skrevet 25. juli 2018 #80 Skrevet 25. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Concerta reddet antagelig livet mitt. Det mener jeg helt oppriktig. Jeg hadde helt konkrete planer for hvordan jeg skulle avslutte det, jeg hadde falt ut av skolen og deltidsjobben og det som var (jeg var som dere skjønner eldre enn ditt barn, slutten av tenårene). Jeg har alltid vært relativt glup, men hadde ikke sjans i havet på å overholde mine forpliktelser i skole og jobb samme hvilke tilpasninger skolen forsøkte og jeg selv gjorde med kosthold og forsøk på gode rutiner. Jeg fikk begynne på Concerta, og endelig fungerte hjernen min slik jeg alltid hadde visst at den kunne, men aldri hadde fått til. Jeg klarte å holde meg fokusert på det jeg gjorde og følte at den helt konkrete feilkoblingen jeg merket selv ble bedre. Det ga meg et overskudd jeg ikke hadde hatt før, et overskudd som gjorde meg i stand til å korrigere de uvanene jeg hadde tillagt meg for å holde ut med ADHD-plagene mine. Så bra ble jeg etter hvert at jeg nå også fungerer greit uten Concerta igjen. Fordi jeg fikk det pusterommet jeg trenger for å kunne gjøre endringer i måten jeg forholdt meg til oppmerksomhetskrevende aktiviteter på. Jeg fikk til og med fullført videregående som privatist, siden jeg hadde droppet ut, og har i dag en mastergrad. Jeg forstår at det kan være skummelt når du føler at de mer eller mindre presser medisinene på dere, men håndteringen deres av dette overfor deg som forelder påvirker ikke hvorvidt den medisinske vurderingen deres av hva barnet kan ha nytte av er riktig eller ikke. Vær så snill å prøve, trådstarter. Jeg vil virkelig be deg innstendig om det. Mange har svært stor nytte av denne medisinen, og for meg har den altså vært den ene helt håndfaste faktoren som forandret seg da jeg gikk fra suicidal, ensom drop-out til veltilpasset og velfungerende ung voksen. Barnet ditt trenger ikke være som meg, men kan også være det. Så får dere heller slutte om det viser seg at ditt barn ikke har nytte av medisinen. Vær så snill. Anonymkode: 9eb1d...cea Planen vår har hele tiden vært å prøve det ut, vi tar jo uansett ikke noe valg før etter prøveperioden og kan velge der bort når som helst, om vi ser at det da er best. Jeg er bare nysgjerrig på andres erfaringer, siden jeg ikke har så mye erfaring med det selv. Og jeg synes det er skummelt fordi jeg ikke har denne erfaringen. Jeg vet at mange, som deg føler medisinene har reddet livet deres. Og jeg vil ikke ta fra barnet mitt retten til et godt liv. MEN medisiner skal og bør ikke være eneste og det første tiltaket man setter inn. Hun har tross alt blitt fanget opp tidlig og har allerede i et år hadd ekstra oppfølging i bhg, som hjelper henne mye! 😊 Ikke alle tåler at jeg spør her ser jeg, men 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå