Gå til innhold

ADHD og medisinering av barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 17.7.2018 den 21.42, Jadzia skrev:

Det finnes mange ulike medisiner mot adhd, og det er ikke sikkert man treffer riktig med en gang. Så noen barn kan selvfølgelig oppleve å bli sløve eller agressive eller eller av enkelte typer medisiner, men da kan man prøve noe annet. At det er dop og kan selges på gata osv, stemmer til en viss grad. Men for en person med adhd, så har ikke medisinen samme effekt som en uten adhd. Der en uten adhd vil bli dopet, vil en med adhd klare å samle tankene og fokusere og fungere bedre. Det er så ekstremt mange fordommer mot adhd medisiner, som blir så feil. Barna blir ikke dopet heller, det er helt helt feil. Ikke voksne heller forsåvidt. 

Det stemmer som du sier at det er mye fordommer og synsing når det gjelder medisiner og ADHD. Men det du skriver her er faktisk en av de vanligste, at folk uten ADHD blir dopet, det er vås. Hvorfor tror du studenter uten ADHD tar disse medisinene i eksamensperioden? Det er ikke for å bli "dopa". De får akkurat samme virkning som de med ADHD, bedre fokus, og de kan strekke konsentrasjon lenger (i tid).

Anonymkode: 8e9bf...ce7

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes nå heller at de som medisinerer barn med ADHD før de har prøvd det de kan og enda litt til, er egoistiske. Medisinering er ofte den lettvinte løsningen i forhold til mye annet, og det er mye som kan prøves på først. Som flere sier, medisinering bør være den aller siste muligheten man står igjen med. 

https://www.nrk.no/ytring/adhd-medisin-som-dop-1.13508398

Anonymkode: 0922d...866

Problemet er at mange ganger klarer man ikke nyttiggjøre seg annen hjelp uten medisiner. Det gjelder selvsagt ikke alle. Selv så skulle jeg ønske sønnen min hadde fått medisiner før vi gikk PMTO feks, da hadde vi nok hatt et helt annet utbytte. Og jeg tviler på at man blir tilbudt slike ting flere ganger. I tillegg er det ekstremt krevende både for barn og foreldre, og å skulle gjennomføre feks PMTO to ganger på 1 -2 år tror jeg det er få som orker. Man skal også ta fri fra jobb for å følge opp alt dette, og det er slett ikke bare bare.

Selvom barna såklart er viktigst er de fleste avhengige av inntekt. Ene året med utredning, kurs og oppstart av medisiner, og ikke minst tilrettelegging ifbm med skole hadde jeg tre faste møter hver eneste uke. Det er klart at de fleste arbeidsgivere ikke aksepterer en slik situasjon over mange år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes nå heller at de som medisinerer barn med ADHD før de har prøvd det de kan og enda litt til, er egoistiske. Medisinering er ofte den lettvinte løsningen i forhold til mye annet, og det er mye som kan prøves på først. Som flere sier, medisinering bør være den aller siste muligheten man står igjen med. 

https://www.nrk.no/ytring/adhd-medisin-som-dop-1.13508398

Interessante kommentarer på den kronikken. Ikke særlig mange som kjenner seg igjen.

Lurer på hvilke konkrete tiltak du mener bør prøves og forkastet før det er "lov" med medisinering? 

Anonymkode: b9884...a93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mange ganger klarer man ikke nyttiggjøre seg annen hjelp uten medisiner. Det gjelder selvsagt ikke alle. Selv så skulle jeg ønske sønnen min hadde fått medisiner før vi gikk PMTO feks, da hadde vi nok hatt et helt annet utbytte. Og jeg tviler på at man blir tilbudt slike ting flere ganger. I tillegg er det ekstremt krevende både for barn og foreldre, og å skulle gjennomføre feks PMTO to ganger på 1 -2 år tror jeg det er få som orker. Man skal også ta fri fra jobb for å følge opp alt dette, og det er slett ikke bare bare.

Selvom barna såklart er viktigst er de fleste avhengige av inntekt. Ene året med utredning, kurs og oppstart av medisiner, og ikke minst tilrettelegging ifbm med skole hadde jeg tre faste møter hver eneste uke. Det er klart at de fleste arbeidsgivere ikke aksepterer en slik situasjon over mange år.

Jeg er også enig at vis ingen ting annet hjelper bør man medisinere, men da skal man ha prøvd mye. Medisinering skal ikke bli en hvilepute da ADHD medisinering har enormt med bivirkninger hvor mange er svært alvorlige. 

Vi fikk medisin kastet etter oss, ingen problemer å begynne på medisin, det virket som det var forventet av oss alle som var på kurs, i stede for å prøve andre ting først. Følte vi ble prekka på medisin og det var det andre som følte å. 

Vi ønsket ikke å begynne på medisin før vi har prøvd andre ting og da sa BUP at vi får ikke mer hjelp hos de. Hadde vi takket ja til medisiner hadde vi fått ha timer med psykolog der. Helt latterlig. 

AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2018 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med medisinering av barn med ADHD? 

Min datter blir 5 år før jul, hun har nettopp fått diagnosen. BUP sier hun er for ung til medisiner, men de anbefaler oss å prøve det ut, før skolestart. Altså når hun er 5 1/2 år. 

Jeg er VELDIG skeptisk til ADHD medisin, da man hører veldig mye rart om dette. At det er dop, at det kan selges på gata, at barna blir sløv og dopet osv...... Det skal sies at hun fra før har ekstra oppfølging i bhg, spesial pedagog noen timer i uka og PPT ønsker å øke så hun får enda mer hjelp. 

Anonymkode: d5c5f...fb8

Hvis barnet hadde en hjertefeil eller kreft, ville du ha tvilt på medisinbruk da?

Anonymkode: c7d7d...fef

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det mulig? Vi fikk beskjed at pga nye retningslinjer skal ikke barn diagnoseres/utredes for adhd før fylte 8-10 år. 

Vi fikk beskjed om å forandre kosthold. Vil anbefale deg å prøve det først ts. Vi har hatt kjempe god effekt av det! Snakk med kontakten deres i ppt eller helsesøster👍

Vi dro også på eget matkurs for adhd diagnoserte. 

Anonymkode: d5f1f...699

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet hadde en hjertefeil eller kreft, ville du ha tvilt på medisinbruk da?

Anonymkode: c7d7d...fef

Må si jeg begynner å bli lei av alle som sammenligner ADHD med alle mulige slags sykdommer. ADHD er INGEN sykdom, det vet vel alle som har eller har noen i familien med den diagnosen.

For kreftpasienter eller hjertesyke som du nevner er medisiner livsnødvendig. 

Folk med ADHD kan leve fint uten, det finnes mange andre tiltak å sette inn som kan hjelpe. Derfor bør ikke medisiner absolutt være førstevalg uten at andre tiltak er prøvd først. Medisinering skal uansett være i TILLEGG til andre tiltak. MEN om ikke annet hjelper, så selvfølgelig. 

Jeg føler BUP kaster medisiner etter oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig? Vi fikk beskjed at pga nye retningslinjer skal ikke barn diagnoseres/utredes for adhd før fylte 8-10 år. 

Vi fikk beskjed om å forandre kosthold. Vil anbefale deg å prøve det først ts. Vi har hatt kjempe god effekt av det! Snakk med kontakten deres i ppt eller helsesøster👍

Vi dro også på eget matkurs for adhd diagnoserte. 

Anonymkode: d5f1f...699

Nei, altså. Nye retningslinjer vet ikke jeg noe om. PPT begynte med observasjoner allerede da hun var 2 1/2. Og diagnosen ble satt nå i juni. Hun var da 4 år og 7 mnd. 

Problemet er at vi bor i ei lita bygd. Helsesøster er generelt lite inn i bilde og jeg føler kunnskapen er mangelfull. Mulig PPT kan noe om kosthold og ADHD. Funker ikke for alle, men kanskje verdt å prøve ja.

Tilbudet om kurs her = 0. Mens tilbudet om medisiner kastes etter oss. 

AnonymBruker
Skrevet
På 22.7.2018 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Nei, altså. Nye retningslinjer vet ikke jeg noe om. PPT begynte med observasjoner allerede da hun var 2 1/2. Og diagnosen ble satt nå i juni. Hun var da 4 år og 7 mnd. 

Problemet er at vi bor i ei lita bygd. Helsesøster er generelt lite inn i bilde og jeg føler kunnskapen er mangelfull. Mulig PPT kan noe om kosthold og ADHD. Funker ikke for alle, men kanskje verdt å prøve ja.

Tilbudet om kurs her = 0. Mens tilbudet om medisiner kastes etter oss. 

Hmmm, jeg trodde ikke ppt satte diagnose på barna, men sendte de videre til BUP. Vi har hatt ppt inne på vår eldste fordi han ikke finner roen i barnehagen, og er et uromoment i de fleste sammenhenger. Ikke slem, men urolig, rastløs og tullete. OG siden jeg har adhd, og pappaen har add, så er det stor sannsynlighet for at det er adhd på han her og. Men da vi nevnte det for ppt, så fikk vi beskjed om at det var ikke deres jobb å sette diagnoser. Men de kunne henvise oss videre til BUP når han er i skolestartalder. 

Anonymkode: e1b72...622

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm, jeg trodde ikke ppt satte diagnose på barna, men sendte de videre til BUP. Vi har hatt ppt inne på vår eldste fordi han ikke finner roen i barnehagen, og er et uromoment i de fleste sammenhenger. Ikke slem, men urolig, rastløs og tullete. OG siden jeg har adhd, og pappaen har add, så er det stor sannsynlighet for at det er adhd på han her og. Men da vi nevnte det for ppt, så fikk vi beskjed om at det var ikke deres jobb å sette diagnoser. Men de kunne henvise oss videre til BUP når han er i skolestartalder. 

Anonymkode: e1b72...622

BUP har satt diagnosen ja, men det er stort sett PPT som har vært i bhg og gjort observasjoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en voksen dame som fikk ad(h)d diagnosen sent i livet. 50 år.....  går selv på medisin, men måtte innom 3 ulike før jeg landet på rett preparat og dose. Jeg skulle virkelig ønsket å få behandling tidligere. Sleit sån da jeg var barn og ungdom. 

Anonymkode: 56a94...a17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 22.7.2018 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Må si jeg begynner å bli lei av alle som sammenligner ADHD med alle mulige slags sykdommer. ADHD er INGEN sykdom, det vet vel alle som har eller har noen i familien med den diagnosen.

For kreftpasienter eller hjertesyke som du nevner er medisiner livsnødvendig. 

Folk med ADHD kan leve fint uten, det finnes mange andre tiltak å sette inn som kan hjelpe. Derfor bør ikke medisiner absolutt være førstevalg uten at andre tiltak er prøvd først. Medisinering skal uansett være i TILLEGG til andre tiltak. MEN om ikke annet hjelper, så selvfølgelig. 

Jeg føler BUP kaster medisiner etter oss.

Har du ADHD selv? Medisiner fjerner ikke ADHD, medisin demper ADHD. Hvorfor ikke prøve? Husk at de valgene du tar i dag ikke betyr at du må mene det samme om 1 mnd eller 2 år. 

Som en med ADHD selv og medisinert vet jeg hva jeg hadde valgt selv. Jeg gikk 50 år uten..... fått et nytt liv med medisiner. Totalt utslitt etter å ha kompensert et helt liv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ADHD selv? Medisiner fjerner ikke ADHD, medisin demper ADHD. Hvorfor ikke prøve? Husk at de valgene du tar i dag ikke betyr at du må mene det samme om 1 mnd eller 2 år. 

Som en med ADHD selv og medisinert vet jeg hva jeg hadde valgt selv. Jeg gikk 50 år uten..... fått et nytt liv med medisiner. Totalt utslitt etter å ha kompensert et helt liv.

Fordi medisinene kan gi alvorlige bivirkninger, og før man begynner på ADHD medisiner bør man ha prøvd alt annet. Til og med produsentene av ritalin krever dette, selv om det ikke blir gjort i praksis. 

Du er en voksen person og kan ta dine valg. Men å medisinere et barn uten at man har prøvd alt er rett og slett tragisk. Mange barn sliter i dag med div sykdommer som bivirkning av medisinen. Noen er også død. Så man skal være ekstremt forsiktig og høyest nødvendig når man tar et slikt valg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv ADHD. Er nå 30 år gammel og ble diagnostisert ganske sent. Utredningen startet når jeg var 16. Hadde jeg vært bitter og trangsynt hadde jeg fremdeles båret på et nag mot skolen siden de ikke plukket meg opp tidligere. "Jenter har ikke ADHD" var svaret foreldrene mine fikk når de ville at jeg skulle få hjelp allerede som 7 åring. 

Men uansett, dette handler om medisinering. Og det er mye for og imot i denne tråden. Jeg vil stille meg sånn midt i. For barnet må få lov til å velge selv, ihvertfall til en viss grad. Det oppleves ubehagelig å bli påtvunget medisiner på samme måte som når man ønsker det, men ikke får. Jeg ble overmedisinert når jeg først fikk medisiner som 16åring, men ble ikke hørt. Jeg ønsket lavere dosering, men overlege bestemte at jeg måtte ha den dosen pga min kroppsvekt. Jeg ble avstumpet og apatisk. Jeg valgte å slutte på medisin. Mange år senere skjedde det ting i livet mitt som gjorde at jeg trengte hjelp av medisinen igjen, og da måtte jeg sjekkes, prøver tas, hjerte sjekket og samtaler med psyk osv osv. Nå får jeg stor hjelp av medisinen når jeg får bestemme doseringen min selv. Jeg går på concerta på dagen, og fyller på med ritalin på kveld ved behov. Da får jeg bestemme selv når jeg føler behovet. 

Og så har det seg slik at jeg har en niese som fikk diagnosen i ung alder. Der har hun fått bestemme en del selv, mtp dosering og medisinering i helgene. Hun går også på en blanding av concerta og ritalin. Søsteren min snakker mye med meg (pluss at hun er spesialpedagog med spesialisering innen lærevansker) om datteren, behandling og medisinering, og jeg sier det samme til henne som jeg sier til deg TS, la ungen din få være med og bestemme, og hvis de vil prøve strattera som medisin, så sier du blankt nei. Jeg har enda til gode å møte noen som har hatt noe utbytte av den medisinen, og bivirkningene på den er ikke akkurat koselige. 

Anonymkode: 73b74...f67

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi medisinene kan gi alvorlige bivirkninger, og før man begynner på ADHD medisiner bør man ha prøvd alt annet. Til og med produsentene av ritalin krever dette, selv om det ikke blir gjort i praksis. 

Du er en voksen person og kan ta dine valg. Men å medisinere et barn uten at man har prøvd alt er rett og slett tragisk. Mange barn sliter i dag med div sykdommer som bivirkning av medisinen. Noen er også død. Så man skal være ekstremt forsiktig og høyest nødvendig når man tar et slikt valg. 

Men du tar valg på ditt barn sine vegne? Tenker du burde ta dette med barnets lege og behandler. 

Tror nok noen også har dødd pga at de ikke har vært medisinert. 

Synes du er fryktelig arrogant. Tenker at foreldre som velger å medisinere barna sine har gått endel runder. Som jeg skrev litt lengre opp, jeg skulle i voksen alder, ønsket å få behandling tidligere.

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv ADHD. Er nå 30 år gammel og ble diagnostisert ganske sent. Utredningen startet når jeg var 16. Hadde jeg vært bitter og trangsynt hadde jeg fremdeles båret på et nag mot skolen siden de ikke plukket meg opp tidligere. "Jenter har ikke ADHD" var svaret foreldrene mine fikk når de ville at jeg skulle få hjelp allerede som 7 åring. 

Men uansett, dette handler om medisinering. Og det er mye for og imot i denne tråden. Jeg vil stille meg sånn midt i. For barnet må få lov til å velge selv, ihvertfall til en viss grad. Det oppleves ubehagelig å bli påtvunget medisiner på samme måte som når man ønsker det, men ikke får. Jeg ble overmedisinert når jeg først fikk medisiner som 16åring, men ble ikke hørt. Jeg ønsket lavere dosering, men overlege bestemte at jeg måtte ha den dosen pga min kroppsvekt. Jeg ble avstumpet og apatisk. Jeg valgte å slutte på medisin. Mange år senere skjedde det ting i livet mitt som gjorde at jeg trengte hjelp av medisinen igjen, og da måtte jeg sjekkes, prøver tas, hjerte sjekket og samtaler med psyk osv osv. Nå får jeg stor hjelp av medisinen når jeg får bestemme doseringen min selv. Jeg går på concerta på dagen, og fyller på med ritalin på kveld ved behov. Da får jeg bestemme selv når jeg føler behovet. 

Og så har det seg slik at jeg har en niese som fikk diagnosen i ung alder. Der har hun fått bestemme en del selv, mtp dosering og medisinering i helgene. Hun går også på en blanding av concerta og ritalin. Søsteren min snakker mye med meg (pluss at hun er spesialpedagog med spesialisering innen lærevansker) om datteren, behandling og medisinering, og jeg sier det samme til henne som jeg sier til deg TS, la ungen din få være med og bestemme, og hvis de vil prøve strattera som medisin, så sier du blankt nei. Jeg har enda til gode å møte noen som har hatt noe utbytte av den medisinen, og bivirkningene på den er ikke akkurat koselige. 

Anonymkode: 73b74...f67

Men hvordan kan ei på 5,5 år (hun et det når vi får lov å prøve) ta et så viktig valg selv? Hun må uansett prøve det da da, ellers skjønner ikke hun hva det er snakk om 🤔

AnonymBruker
Skrevet
På 21.7.2018 den 23.56, AnonymBruker skrev:

Jeg må nesten le litt av at «alle» sammenligner medisinering av ADHD med medisinering av diabetes.

Prøv å selge insulin på gata. Prøv å selge Ritalin på gata. 

For en diabetiker som ikke kan reguleres ved hjelp av kosthold er insulin livsnødvendig. En med ADHD kan leve et fint liv uten medisiner om tilretteleggingen er god nok.

Har du ADHD selv? Husk "Har du møtt en med ADHD, ja så har du møtt EN"

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Prinsessemammatil2 skrev:

Men hvordan kan ei på 5,5 år (hun et det når vi får lov å prøve) ta et så viktig valg selv? Hun må uansett prøve det da da, ellers skjønner ikke hun hva det er snakk om 🤔

Det er jo viktig at voksne rundt henne observerer henne. Og snakker med henne om hvordan hun opplever hverdagen. Uten ledende spm.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ADHD selv? Husk "Har du møtt en med ADHD, ja så har du møtt EN"

Hva har det med sammenligningen av ADHD og diabetes å gjøre? Har du møtt en, så har du møtt en. Sånn er det med alle mennesker. Vi er alle forskjellige, med eller uten diagnose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...