AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #1 Skrevet 16. juli 2018 Hei. Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med medisinering av barn med ADHD? Min datter blir 5 år før jul, hun har nettopp fått diagnosen. BUP sier hun er for ung til medisiner, men de anbefaler oss å prøve det ut, før skolestart. Altså når hun er 5 1/2 år. Jeg er VELDIG skeptisk til ADHD medisin, da man hører veldig mye rart om dette. At det er dop, at det kan selges på gata, at barna blir sløv og dopet osv...... Det skal sies at hun fra før har ekstra oppfølging i bhg, spesial pedagog noen timer i uka og PPT ønsker å øke så hun får enda mer hjelp. Anonymkode: d5c5f...fb8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #2 Skrevet 16. juli 2018 En venn av mitt barn får medisin for adhd. To forskjellige barn med og uten medisiner. Uten, umulig å få kontakt med, er propell og tenker ikke. På medisin, rolig, tankefull, spørrende og høffelig. I følge foreldre, så sier barnet at medisiner er viktig da barnet føler selv å ha kontroll på tanker og handlinger. Men er sikkert mange som har barn med adhd her inne, som kan fortelle mer enn det sidesynet jeg har fått. Anonymkode: 8937d...4f9 11
Gjest BearMama Skrevet 16. juli 2018 #3 Skrevet 16. juli 2018 Hvordan er hun da? Føler dere at det kan være behov for medisin? Om hun ikke fungerer særlig bra så er det kanskje verdt å prøve og se hvordan barnet reagerer. Blir det sløvt, sliten og ikke seg selv så kan en vel kutte ned eller kutte ut?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #4 Skrevet 16. juli 2018 Vesla går på concerta (har nettopp økt fra 18 til 27mg) samt lavdose (5mg) ritalin om kvelden. Begynte når hun var 5 år 9 mnd, hun ble 7 år nå i vår. Å la henne prøve sentralstimulerende er det lureste jeg har gjort i mitt liv! Fra å være hyperaktiv, ufokusert, flyktig og ute av stand til å lære sosiale koder, ble hun rolig, konsentrert og langt bedre i stand til å ta andres perspektiv. Første dagen hun prøvde medisin, satt hun i TO TIMER i samme aktivitet - hun som dagen før hadde oppmerksomhetsspenn på maksimalt tre minutter! På skolen har det gått over all forventning, hun jobber godt og konsentrert og lærer raskt. Etter doseøkning nå, er det blitt enda bedre. Hun tar imot beskjeder, samarbeider, lytter, resonnerer og oppfører seg på de fleste områder aldersadekvat - før doseøkning lå hun ca et år bak! Dvs at hun har lært veldig mye av det jeg har forsøkt å lære henne, men rett og slett ikke har vært i stand til å bruke det! Plutselig er hun i stand til å øke sin sosiale kompetanse! Den fantastiske, morsomme, intelligente og herlige jenta som før stort sett kom frem når det bare var oss to, vises nå for alle! Hun er i stand til å sile ut støy, tåler mye mer før hun blir overstimulert, er normalt aktiv (kan se på tv uten å turne i gardinstanga), setter ord på følelser og mye annet som tidligere bare ga raserianfall! Over natta etter doseøkning, er hun i stand til å holde tråden i en samtale på mer enn fem replikker! Selv sier hun at hun har det mye bedre med medisin enn uten. Kroppen føles bedre (uten medisin er hun konstant anspent med høye skuldre og skarp stemme) og hodet føles bedre (fokuserer bedre, klarer å holde fast på tankene som fyker gjennom hodet). Jeg vil på det varmeste anbefale å prøve ut medisiner. Funker ikke den første, funker kanskje en av de andre. Får hun mye bivirkninger av én, får hun kanskje mindre av en av de andre. Gi det en sjanse - det er faktisk bare å bytte/slutte om virkning/bivirkning ikke er adekvat. Lytt til informasjonen fra BUP. Still spørsmål til du er sikker på at du har all informasjonen du trenger for å ta en informert avgjørelse. Ja, de fleste medisinene er amfetaminderivat. Ja, de kan misbrukes. Ja, de har høy gateverdi. Nei, de er ikke dop. Nei, ungene dopes ikke ned og blir sløve - de får et normalisert funksjonsnivå. Herregud, vesla har hatt 3-6 uhell i trusa ukentlig det siste året - siden vi økte dosen for et par uker siden har hun ikke hatt ett eneste! Dop dem ned, sier nå jeg - det gir dem et langt bedre liv ❤ Anonymkode: 66910...49b 17 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #5 Skrevet 16. juli 2018 Barn som lider av ADHD trenger medisin på lik linje med en med diabetes. De får et helt annet liv. Det er ikke snakk om å dope ned, men å normalisere og gjøre det godt for dem. Anonymkode: 484d2...d67 13
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #6 Skrevet 16. juli 2018 Hallo- du har en ungen som har fått en diagnose. Tydeligvis har hun blitt sendt til BUP på grunn av vanskeligheter - men du er skeptisk til medisinering? Dumt å la henne lide de neste årene når hun kan få et helt annet, og mye bedre liv, med riktig medisin bare fordi du har "hørt mye rart". Barn som har reagert dårlig på medisin hadde nok ikke adhd til å begynne med. Anonymkode: 2ccfb...fbf 12
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #7 Skrevet 16. juli 2018 Jeg tenker at det er viktig å skille på hva medisiner er og hva dop er. For selv om ADHD-medisiner kan misbrukes i større doseringer, så er det ikke å dope barna. Dersom man skulle gjøre barn sløve hadde man heller ikke gitt dem sentralstimulerende midler, som er det ADHD-medisiner er. Jeg har hørt veldig mye rart, men det meste er synsing fra folk som egentlig ikke har peiling. Det er jo mange typer medisiner som kan brukes som dop, men man går ikke rundt og anklager folk som har behov for dem og får dem skrevet ut fra lege for å være narkomane av den grunn. Det sagt, så er ingen medisiner uten bivirkninger og slik er det også med ADHD-medisiner. Vi hadde lang utprøving av medisiner med jevnlig oppfølging fra lege. Det var først en grundig undersøkelse før vi satt i gang og så ble blodtrykk og vekt registrert hver eneste gang vi var der. Lærer måtte fylle ut skjema om hvordan det fungerte i skolen og vi måtte rapportere om hjemmesituasjonen. Det var mye opp og ned i doseringer, prøving av ulike preparater dersom et preparat ga mye bivirkninger og det tok en del måneder for å finne rette medisin og rette doseringen. Så det kan være en litt tøff prosess. Som forelder har man lov til å bestemme, så man kan velge å kutte ut medisinene etter hvert også. Medisiner skal så klart aldri være eneste tiltak, skolen skal tilrettelegge uansett. Det er ikke et vidundermiddel, ungene har fortsatt ADHD med medisiner. Men kanskje gir det nok konsentrasjon til at de kan få oppfylt potensialet sitt på skolen. Kanskje unngår man de farligste impulshandlingene og at de begynner med selvmedisinering som unge voksne. Anonymkode: 6ce35...15b 5
Rosatoast Skrevet 16. juli 2018 #8 Skrevet 16. juli 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurer på om noen her inne har erfaring med medisinering av barn med ADHD? Min datter blir 5 år før jul, hun har nettopp fått diagnosen. BUP sier hun er for ung til medisiner, men de anbefaler oss å prøve det ut, før skolestart. Altså når hun er 5 1/2 år. Jeg er VELDIG skeptisk til ADHD medisin, da man hører veldig mye rart om dette. At det er dop, at det kan selges på gata, at barna blir sløv og dopet osv...... Det skal sies at hun fra før har ekstra oppfølging i bhg, spesial pedagog noen timer i uka og PPT ønsker å øke så hun får enda mer hjelp. Anonymkode: d5c5f...fb8 Jeg har gått på ADHD medisiner og startet når jeg var 12 år gammel. Jeg ble ikke sløv eller dopet ned av det, ingen med ADHD blir sløv eller dopet ned av medisinene, tvert imot. Ja, du kan få kjøpt ADHD medisiner på gata, men dette misbrukes av folk som ikke har ADHD. De får jo en annerledes effekt, enn oss med ADHD. ADHD medisiner er ikke rent dop, men det er amfetaminlignende stoffer i medisinene som stimulerer hjernen vår. Vi blir ikke "rusa" av det, pga diagnosen vår. Vi med ADHD mangler stoffer i flere reseptorer i hjernen, noe ADHD medisinen klarer å stimulere for oss slik at vi blir mer "stabile". Fetteren min begynte med ADHD medisiner på alder med datteren din, og han hadde bare gode resultater av det. Han startet pga skole, og han har klart seg veldig bra nå er han 16 år og går ikke på medisiner igjen siden han ikke føler han trenger det lengre. ADHD kan man vokse av seg med alderen, men flere symptomer forblir der for mange. Jeg sluttet på medisiner i en alder av 18 år, rett og slett fordi jeg ikke orket å gå på dem lengre. Går man på dem i over mange år så kan man bli sliten av det også, og få symptomer pga medisinene. Jeg hadde oppfølging på skolen av både PPT, bupa og assistent lærer fra 3-10 klasse, og takker gud for at jeg fikk den tilretteleggingen jeg hadde krav på. Hadde jeg ikke fått det hadde skolen bare vært nederlag på nederlag, noe det forsåvidt også var. 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #9 Skrevet 16. juli 2018 Jeg har valgt å ikke medisinere barnet mitt som har adhd. Vi skal prøve oss frem med kostholdsendring først. Jeg vet han blir mye verre av melk, så vi holder han unna det med gode resultater. Vi ønsker å prøve det meste før vi medisinerer, det er siste utvei. Jeg har snakket med flere mødre med adhd barn som har lagt om kostholdet, det var som natt og dag. Jeg er også i likhet med deg TS, svært skeptisk til å gi adhd medisiner. Anonymkode: 0922d...866 2
Rosatoast Skrevet 16. juli 2018 #10 Skrevet 16. juli 2018 6 minutter siden, Rosatoast skrev: Jeg har gått på ADHD medisiner og startet når jeg var 12 år gammel. Jeg ble ikke sløv eller dopet ned av det, ingen med ADHD blir sløv eller dopet ned av medisinene, tvert imot. Ja, du kan få kjøpt ADHD medisiner på gata, men dette misbrukes av folk som ikke har ADHD. De får jo en annerledes effekt, enn oss med ADHD. ADHD medisiner er ikke rent dop, men det er amfetaminlignende stoffer i medisinene som stimulerer hjernen vår. Vi blir ikke "rusa" av det, pga diagnosen vår. Vi med ADHD mangler stoffer i flere reseptorer i hjernen, noe ADHD medisinen klarer å stimulere for oss slik at vi blir mer "stabile". Fetteren min begynte med ADHD medisiner på alder med datteren din, og han hadde bare gode resultater av det. Han startet pga skole, og han har klart seg veldig bra nå er han 16 år og går ikke på medisiner igjen siden han ikke føler han trenger det lengre. ADHD kan man vokse av seg med alderen, men flere symptomer forblir der for mange. Jeg sluttet på medisiner i en alder av 18 år, rett og slett fordi jeg ikke orket å gå på dem lengre. Går man på dem i over mange år så kan man bli sliten av det også, og få symptomer pga medisinene. Jeg hadde oppfølging på skolen av både PPT, bupa og assistent lærer fra 3-10 klasse, og takker gud for at jeg fikk den tilretteleggingen jeg hadde krav på. Hadde jeg ikke fått det hadde skolen bare vært nederlag på nederlag, noe det forsåvidt også var. Vil også legge til at jeg har prøvd alternativ behandling, som har gitt bedre resultater enn medisinering. Medisineringen hjelper jo bare "dagen i dag". Her jeg bor er det en dame som driver med noe fot-massasje (bare det ikke er akkurat det, det heter) og det hjalp for både meg i tenårene, og for fetteren min som var litt eldre enn datteren din. Jeg har vært hos damer som driver med rosenterapi, healing, kognetiv og psykotrapi etc. Mange vil syntes sånt bare er tull, men jeg merker vesentlig forskjell både i hode og kropp. I de kognetive og psykoterapi timene gjorde vi også avspenning. Dette er de behandlingsformene som har hjulpet meg mest. En med ADHD trenger å prate og få avspenning i kroppen, vi har mange følelser og tanker som vi ikke engang forstår hvorfor er der. Og det er mye av gangen, hele tiden. Dette har fått meg til å bli mer stabil i humør og følelser og tanker. Faren min kjøpte også noe til meg på helsekosten, som de anbefaler til barn med ADHD. Det heter "Eye-Q" og fås i væskeform, eller kapsler. Minner litt om tran. Vet ikke om det hjalp , jeg var relativt ung, men jeg tok det for det. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #11 Skrevet 16. juli 2018 https://www.nrk.no/livsstil/xl/ingrid-tar-to-utdannelser-samtidig-_-takket-vaere-adhd-1.13793335 nyttig lesning for alle med barn med ADHD eller som har det selv. Jenter blir ikke fanget opp i like stor grad. Anonymkode: 484d2...d67
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #12 Skrevet 16. juli 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har valgt å ikke medisinere barnet mitt som har adhd. Vi skal prøve oss frem med kostholdsendring først. Jeg vet han blir mye verre av melk, så vi holder han unna det med gode resultater. Vi ønsker å prøve det meste før vi medisinerer, det er siste utvei. Jeg har snakket med flere mødre med adhd barn som har lagt om kostholdet, det var som natt og dag. Jeg er også i likhet med deg TS, svært skeptisk til å gi adhd medisiner. Anonymkode: 0922d...866 Jeg har også valgt å ikke medisinere mitt adhd-barn. Vi prøvde da diagnosen først var satt som 7-åring, men det gikk helt galt. Barnet gikk ned to kilo på kort tid, ble tynn og blek og ville ikke ha mat. Det var ingenting som smakte. Samtidig ble det ganske sur og sint pga matmangel, det var bare ingenting som fristet. Gråt for alt og ingenting også. Alt var sårt. Det var Equasym og en annen jeg ikke husker navnet på barnet mitt prøvde. Jeg tror det var Strattera. Vi valgte å kutte ut medisinene og etter den første prøveperioden så kuttet vi det bare ut og siden har vi ikke gitt noen ADHD-medisiner til barnet som nå er 13 år. Men så lurer jeg på - hva slags kosthold er det som demper ADHD-symptomer? Jeg har lest litt om å legge om kostholdet, men jeg har ikke funnet noe om hva det legges om fra og til. Hva er nei-mat og hva er ja-mat? Anonymkode: e56cd...0a8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #13 Skrevet 16. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også valgt å ikke medisinere mitt adhd-barn. Vi prøvde da diagnosen først var satt som 7-åring, men det gikk helt galt. Barnet gikk ned to kilo på kort tid, ble tynn og blek og ville ikke ha mat. Det var ingenting som smakte. Samtidig ble det ganske sur og sint pga matmangel, det var bare ingenting som fristet. Gråt for alt og ingenting også. Alt var sårt. Det var Equasym og en annen jeg ikke husker navnet på barnet mitt prøvde. Jeg tror det var Strattera. Vi valgte å kutte ut medisinene og etter den første prøveperioden så kuttet vi det bare ut og siden har vi ikke gitt noen ADHD-medisiner til barnet som nå er 13 år. Men så lurer jeg på - hva slags kosthold er det som demper ADHD-symptomer? Jeg har lest litt om å legge om kostholdet, men jeg har ikke funnet noe om hva det legges om fra og til. Hva er nei-mat og hva er ja-mat? Anonymkode: e56cd...0a8 Vi tenkte å prøve oss litt frem. Hører at flere har ulike erfaringer, men mat lagd fra bunn av uten melkeprodukter og raffinert sukker er det første vi skal prøve. Ikke noe ferdiglaget og mest mulig grønt og frukt og minst mulig kjøtt. Anonymkode: 0922d...866
Gjest BearMama Skrevet 16. juli 2018 #14 Skrevet 16. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også valgt å ikke medisinere mitt adhd-barn. Vi prøvde da diagnosen først var satt som 7-åring, men det gikk helt galt. Barnet gikk ned to kilo på kort tid, ble tynn og blek og ville ikke ha mat. Det var ingenting som smakte. Samtidig ble det ganske sur og sint pga matmangel, det var bare ingenting som fristet. Gråt for alt og ingenting også. Alt var sårt. Det var Equasym og en annen jeg ikke husker navnet på barnet mitt prøvde. Jeg tror det var Strattera. Vi valgte å kutte ut medisinene og etter den første prøveperioden så kuttet vi det bare ut og siden har vi ikke gitt noen ADHD-medisiner til barnet som nå er 13 år. Men så lurer jeg på - hva slags kosthold er det som demper ADHD-symptomer? Jeg har lest litt om å legge om kostholdet, men jeg har ikke funnet noe om hva det legges om fra og til. Hva er nei-mat og hva er ja-mat? Anonymkode: e56cd...0a8 Her er en blogger med ADHD som gir masse tips og råd 😊 http://www.adhd-inspirasjon.no/spis-rett-med-adhd/
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #15 Skrevet 16. juli 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også valgt å ikke medisinere mitt adhd-barn. Vi prøvde da diagnosen først var satt som 7-åring, men det gikk helt galt. Barnet gikk ned to kilo på kort tid, ble tynn og blek og ville ikke ha mat. Det var ingenting som smakte. Samtidig ble det ganske sur og sint pga matmangel, det var bare ingenting som fristet. Gråt for alt og ingenting også. Alt var sårt. Det var Equasym og en annen jeg ikke husker navnet på barnet mitt prøvde. Jeg tror det var Strattera. Vi valgte å kutte ut medisinene og etter den første prøveperioden så kuttet vi det bare ut og siden har vi ikke gitt noen ADHD-medisiner til barnet som nå er 13 år. Men så lurer jeg på - hva slags kosthold er det som demper ADHD-symptomer? Jeg har lest litt om å legge om kostholdet, men jeg har ikke funnet noe om hva det legges om fra og til. Hva er nei-mat og hva er ja-mat? Anonymkode: e56cd...0a8 Det finnes ingen forskning som viser at kosthold påvirker adhd. Men! Barn med adhd reagerer jevnt over svært sterkt på ubehag, så dersom et barn med adhd har en svært mild reaksjon på f.eks melk, vil det å fjerne melk fra kostholdet selvsagt i stor grad fungere for det barnet. Anonymkode: 66910...49b 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #16 Skrevet 16. juli 2018 Mitt barn begynnte på medisiner som 7åring. Dette har hjulpet henne veldig mye videre. Hun har klart å lære seg sosiale koder og har i dag gode nære venner, noe hun ikke hadde før. Hun gjør det godt på skolen og oppgaver hun før ikke klarte å sitte med går nå mye lettere. Hun trenger fortsatt litt en til en kontakt på skolen, men det er iferd med å fases ut fordi hun klarer seg så mye bedre. Det er ingen quick fix og for oss har det krevd mye arbeid selv etter medisiner, men det er en utrolig god hjelp på veien. Anonymkode: beba4...bb4 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #17 Skrevet 16. juli 2018 2 timer siden, BearMama skrev: Hvordan er hun da? Føler dere at det kan være behov for medisin? Om hun ikke fungerer særlig bra så er det kanskje verdt å prøve og se hvordan barnet reagerer. Blir det sløvt, sliten og ikke seg selv så kan en vel kutte ned eller kutte ut? Vi ser vel kanskje at det kan være et behov for det ja. Ja, det er sant. Man kan alltids kutte det ut om man ikke får ønsket virkning 😊 Anonymkode: d5c5f...fb8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #18 Skrevet 16. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo- du har en ungen som har fått en diagnose. Tydeligvis har hun blitt sendt til BUP på grunn av vanskeligheter - men du er skeptisk til medisinering? Dumt å la henne lide de neste årene når hun kan få et helt annet, og mye bedre liv, med riktig medisin bare fordi du har "hørt mye rart". Barn som har reagert dårlig på medisin hadde nok ikke adhd til å begynne med. Anonymkode: 2ccfb...fbf Ja, jeg har hørt mye rart. Og klart man bli skeptisk av det man hører? Det handler vel mest om at jeg mangler kunnskap og erfaring. Derfor spør jeg nå folk som har erfaring og kommer selvfølgelig også til å snakke mye med BUP om dette. Man vil jo gjerne være sikker på at man tar det beste valget for sitt barn. Anonymkode: d5c5f...fb8
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #19 Skrevet 17. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har hørt mye rart. Og klart man bli skeptisk av det man hører? Det handler vel mest om at jeg mangler kunnskap og erfaring. Derfor spør jeg nå folk som har erfaring og kommer selvfølgelig også til å snakke mye med BUP om dette. Man vil jo gjerne være sikker på at man tar det beste valget for sitt barn. Anonymkode: d5c5f...fb8 ADHD-foreningen har veldig mye info og arrangerer også kurs og aktiviteter for både foreldre og barn. Mitt barn går på Concerta, beste valget vi har tatt. Ikke minst for barnet selv, som har gått fra å være frustrert, sint, lei seg og føle seg mislykket, til en blid og harmonisk tolvåring som fikser både skole og sosiale koder. Noen utfordringer har vi fremdeles, men forskjellen er som natt og dag. Anonymkode: b9884...a93 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #20 Skrevet 17. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har hørt mye rart. Og klart man bli skeptisk av det man hører? Det handler vel mest om at jeg mangler kunnskap og erfaring. Derfor spør jeg nå folk som har erfaring og kommer selvfølgelig også til å snakke mye med BUP om dette. Man vil jo gjerne være sikker på at man tar det beste valget for sitt barn. Anonymkode: d5c5f...fb8 Min sønn fikk medisiner når han var åtte. Før det var vi bla på et kurs som het PMTO, og fikk mye annen veiledning ang håndtere hverdagen. Spesielt PMTO var veldig nyttig, men jeg tror både vi og sønnen vår hadde hatt mye større utbytte om han hadde startet opp på medisiner i forkant. Vi deltok også på flere kurs som omhandlet medisinene. Alt fra hva de inneholder, til hvordan de virker og forskjellige bivirkninger. Det er veldig mye feil informasjon/synsing rundt om. Feks brukeren du siterer som skriver at barn som ikke reagerer/reagerer anderledes på medisinene ikke har ADHD i utgangspunktet. Dette er helt feil, ikke alle med ADHD har effekt av medisiner, og noen har bedre effekt enn andre. Også de som ikke har ADHD vil ha effekt av medisinene, i motsetning til hva mange tror. Når det gjelder misbruk er det en helt annen sak, man skal opp i rimelig store doser før det er snakk om rus. Og de i fleste tilfellene jeg kjenner der barn har stått på disse medisinene fra ung alder har barna selv valgt å slutte eller ta pause fra dem i slutten av tenårene. Jeg har ikke kilder, og det er mulig jeg tar feil, men misbruk tror jeg er en større fare for barn som ikke får hjelp, da de ofte ender opp med selvmedisinering. Veldig mange narkomane og ungdommer som eksperimenterer med ulovlige stoffer får feks ADHD diagnose sent i livet. Og det er få narkomane som er spesielt interessert i å ruse seg på ADHD medisiner, da selve rusen de gir ikke er særlig interessant. Det er vel helst studenter, eller "husmordop" som de kaller det. Til syvende og sist er det dere som må bestemme. Dersom hun fungerer med kun tilrettelegging er det kanskje unødvendig. Og som en annen bruker skriver er det viktig med tett oppfølging fra både skole og hjem på hvordan hun responderer. I dag er det mange forskjellige medisiner å velge mellom, vi forsøkte flere før vi landet på en kombinasjon av concerta og ritalin (ikke kapsler). Når det gjelder strattera ville jeg selv vært veldig forsiktig, dette er en annen type enn de andre. Den er langtidsvirkende, omtrent som antidepressiva, og jeg er mye mer skeptisk til slike medisiner. Jeg har også fått inntrykk av at det er sjelden den blir gitt fordi den har dårligere effekt. Som regel er det eldre ungdommer eller voksne med rusproblematikk som blir tilbudt denne, fordi den ikke er interessant i forhold til rus. Som sagt er dette egne erfaringer og observasjoner, men uten unntak har ALLE psykiatere og psykologer jeg har vært i kontakt med vært negative til Strattera. Men klart det kan funke for noen. Selv fikk jeg diagnose og medisiner i en alder av 30, jeg startet på universitetet året etter og har i dag fullført mastergrad og en jobb jeg både liker og fungerer godt i. Skulle virkelig ønske jeg hadde gjort det tidligere. Og for min sønn sin del, han var omtrent "gitt opp" av skolen, målet deres var at skulle kunne være i stand til å bo for seg selv. I dag er han 22 ferdig elektriker med et år på folkehøgskole (ekstremsport) bak seg. Er samboer med en herlig jente og kunne ikke hatt det bedre. Han brukte medisiner (noe motvillig) så lenge han gikk på skolen. Da han begynte på folkehøgskole sluttet han, og det gikk supert. Anbefaler deg å lese deg opp. Mange av de som jobber nå både BUP og PPT har dessverre overraskende lite kunnskap, selvom mange også er veldig flinke. Og et siste råd: pass på at ikke medisinene blir en sovepute for skolen. Vi opplevde at skolen stadig ville øke dosen, og det er dessverre ikke uvanlig. Skolen er pliktig å legge tilrette, medisiner skal komme I TILLEGG og ikke istedenfor tilrettelegging. Dessuten er ikke all tilrettelegging god tilrettelegging, men det er en annen sak. Jeg har mye erfaring, både god og dårlig, så ble litt revet med her. Anonymkode: 8e9bf...ce7 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå