Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Blitt henvist til et bestemt forløp. Funnet noen feil i henvisningen (legen misforsto meg) og noen opplysninger som mangler. Mangler opplysninger om symptomer/funn som står under 'henvisningsgrunnlag' i 'henvisningsveilederen'. Den er allerede mottatt av avdelingen. Hva bør gjøres i slike tilfeller?

Er redd for å ikke få plass på grunn av at det ikke fremkommer i henvisningen at jeg har de symptomene/tingene som står under 'henvisningsgrunnlag'. I tillegg er det dumt dersom de tingene som står der som ikke stemmer skulle få stor vekt for valg av utredning og behandling.

Vil være minst mulig til bry for legen og/eller sykehuset og ikke gjøre noen sinte.

Jeg har ganske dårlige kommunikasjonsevner (i alle fall muntlig), så det er ikke sjeldent at jeg leser en epikrise fra en legesamtale og finner feil. Enkelte ganger har legen rett og slett husket ting feil, som f.eks beskrevet funn fra ultralyd som de gjorde i timen selv om det ikke ble gjort noen ultralyd i timen og lignende. Da det er dumt om legen har misforstått meg med tanke på videre utredning og behandling hos ham, lurer jeg også på hvordan dette kan håndteres.  Er det akseptabelt å ta med epikrise til en påfølgende legesamtale og rette opp i misforståelser da? Eller kan man gjøre det på noen annen måte?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som kan gjøres er å ta det opp på en ny legetime, og få legen til å sende supplerende opplysninger/tilleggsopplysninger. Det gjøres ganske ofte, og ingen som reagerer på det. 

Om du "får plass" avhenger helt av hva du er henvist til og hva du er henvist for. Henvisningene trenger ikke inneholde alt av informasjon som står i den listen, den er mer som en veileder/tips og triks til de som skal henvise.

Anonymkode: bb6a7...e0e

• 2 uker senere...
Skrevet
På ‎16‎.‎07‎.‎2018 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Det som kan gjøres er å ta det opp på en ny legetime, og få legen til å sende supplerende opplysninger/tilleggsopplysninger. Det gjøres ganske ofte, og ingen som reagerer på det. 

Om du "får plass" avhenger helt av hva du er henvist til og hva du er henvist for. Henvisningene trenger ikke inneholde alt av informasjon som står i den listen, den er mer som en veileder/tips og triks til de som skal henvise.

Anonymkode: bb6a7...e0e

Hei. Takk for svar. Rakk ikke å bestille ny time hos fastlege før henvisningen ble vurdert dessverre. Viste seg at henvisningen ble videresendt til gastromedisinsk avdeling og fikk der avslag fordi jeg 'nylig har vært utredet på Ahus', at 'henvisende lege ikke kjenner meg godt' og at det ikke ble funnet noe unormalt ved koloskopi som jeg tok for et par måneder siden. Ble veldig skuffet over dette da jeg har aldri vært på Ahus og føler at det ikke er min feil at det har vært mye vikarer  i det siste på legekontoret jeg går til eller at koloskopi var normal. Da det ble tatt koloskopi hadde jeg egentlig blitt henvist til diagnostisk forløp på generell indremedisinsk, men henvisningen var, i følge legen der, adressert feil og havnet hos gastromedisinsk avdeling på grunn av innholdet Årsaken til henvisningen var konstante moderate-sterke mage og ryggsmerter (litt i brystet og) som har gjort meg helt ute av stand til å fungere normalt (måtte slutte på studiet og klarer veldig lite nå) og holder meg ofte våken om natten, i tillegg til andre symptomer som kom etter hvert. Jeg hadde etter hvert bl.a fått endringer i fordøyelsen, sett en del slim, og testet positivt for blod, så jeg kan tenke meg at det var derfor de satt meg opp til koloskopi. I tillegg gjennomførte de på den tiden en undersøkelse angående brukeropplevelsen av koloskopi.. Har fremdeles de samme konstante smertene (helt grusomme) og andre symptomene, og det er ikke blitt funnet noen årsak til dem. Har fått beskjed fra lege nå at de forsøker å sende ny henvisning til diagnostisk forløp. Har ikke store forhåpninger nå. Hadde aldri trodd at det skulle være så vanskelig å få hjelp når man har så betydelige plager. Hadde heller ikke trodd at de ville skrive feil i avslagsgrunnlaget til en henvisning for utredning ved mistanke om alvorlig sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...