Gå til innhold

Øl med lavere alkoholprosent (ca 3,5%)?


lille-sjøstjerne

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til om det finnes øl i Norge med alkoholprosent som er typ noe midt i mellom lettøl og vanlig øl, helst rundt 3,5%? Jeg har funnet dette i utlandet men sliter veldig med å finne det i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke en vanlig klasse i Norge. Det er folkeøl i sverige som har en lavere klasse opp til 3.5%. Slik at det kan selges i vanlig butikk. 

Prøver du deg med 3.5% i norge. Går du i samme avgiftsklasse som alt annet øl, og den blir like dyr. 
Det er det nok ikke mange som vil betale for. Når du får ordentlig øl tilø samme pris. 

Men brygg gjerne selv. De vanligste bruggekittene på 1,5-1,8kg. F.eks coopers lager. Med bare en boks og ingen tilsetninger. Får du opptil 3.5%. Vil du ha mer. Tilsetter du mer malt. 

Anonymkode: efc72...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en vanlig klasse i Norge. Det er folkeøl i sverige som har en lavere klasse opp til 3.5%. Slik at det kan selges i vanlig butikk. 

Prøver du deg med 3.5% i norge. Går du i samme avgiftsklasse som alt annet øl, og den blir like dyr. 
Det er det nok ikke mange som vil betale for. Når du får ordentlig øl tilø samme pris. 

Men brygg gjerne selv. De vanligste bruggekittene på 1,5-1,8kg. F.eks coopers lager. Med bare en boks og ingen tilsetninger. Får du opptil 3.5%. Vil du ha mer. Tilsetter du mer malt. 

Anonymkode: efc72...92e

Ja, jeg har forstått at det ikke er helt kultur for denne mellomstyrken i Norge. Å brygge selv er jo absolutt et alternativ! Kanskje vi får vurdere det. Har kjøpt litt av Hansa 365, men den er ikke så god, og ellers bare funnet veldig spesielle typer øl med lignende styrke, mens vi aller helst er på jakt etter en lettdrikkelig pils man kan ha mye av i sommersolen uten å bli helt kanakas.

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har egentlig en sær alkoholpolicy. Det skal redusere og kontrollere folks inntak, men jeg tror det eneste som skjer er at folk drikker mer. Man kan for eks ikke finne øl med litt lavere %. Dersom man skal ha billig vin må man på polet og kjøpe 3liters, og da er det mye lettere å ta et glass en ukedag man føler seg litt sugen. På landet har de som regel ikke særlig utvalg, og siden man ikke alltid gidder planlegge og bestille inn på nett, så tar man det som er

Det burde være mer fri konkurranse når det gjelder alkohol. 

Jeg mener, er det virkelig bare kultur som fører til stort alkoholinntak her til lands? Kan man skylde på kultur når det gjelder 27-åringer, 35-åringer, 45-åringer eller de over 60?

Anonymkode: 15341...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du finner noe på polet, der har de jo vin som er 5% .. Har aldri vært kjent med det i Norge, bare i Sverige.

Hvis man brygger selv risikerer man vel en høyere prosent enn 3,5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha øl med lavere prosent enn 3,5, er det vel like greit å kjøpe lettøl? Blir ikke så mye forskjell uansett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Rosatoast skrev:

Kanskje du finner noe på polet, der har de jo vin som er 5% .. Har aldri vært kjent med det i Norge, bare i Sverige.

Hvis man brygger selv risikerer man vel en høyere prosent enn 3,5?

Du kontrollerer selv % med hvor mye sukkerarter (malt osv) du har i brygget. Så 1,5-1,8kg malt til 23l ferdig øl gir 3-3,5%
2.5kg gir ca 4.7%. 3kg gir 5.6%  osv. osv. 
 

Anonymkode: efc72...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polet har ingen alkoholholdig drikke under 4,7% så der kan du ikke gå.  Men finnes masse øl i Norge på rundt 3,5%. F.eks berlinerweisse er en øltype som ofte er rundt 3-3,5%....det finnes i matbutikker og ølbutikker..f.eks gulating ølutsalg

 

Mvh ølkelner

Anonymkode: db572...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Om du vil ha øl med lavere prosent enn 3,5, er det vel like greit å kjøpe lettøl? Blir ikke så mye forskjell uansett. :)

Jeg var glad i Aass sitt lettøl, en lett pilsnertype som ikke smakte utvannet, men det er lenge siden jeg så den i butikken.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg var glad i Aass sitt lettøl, en lett pilsnertype som ikke smakte utvannet, men det er lenge siden jeg så sen i butikken.

Kjedelig, hater når ting jeg liker blir borte fra butikkene. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...