Gå til innhold

I dag har jeg prutet i butikk - og det funket! Pruter du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pruter aldri i butikker. Jeg blir flau av det, klarer det ikke. Vanligvis.

I dag skulle jeg en tur bort på senteret i nærheten av der jeg bor. Tok med meg et par gavekort som jeg fikk i vinter av eks-mannen, for å kjøpe noe klær til sønnen vår. Har ikke funnet noe hittil, men tenkte jeg kan jo se etter vinterjakke nå, kanskje det er på tilbud? Gavekortene beløp seg på 2062,- kroner eksakt.

Gjorde noen ærend og så stakk jeg nedom Intersport-butikken på senteret. Kom da over en Norrøna dunjakke for herrer som det var èn igjen av, og riktig størrelse til og med. Men den kostet opprinnelig 3500,- og var satt ned til 2500,- Det var 440,- kr ca mer enn jeg hadde gavekort for. Jeg droppet det og gikk ut derifra. 

Kom opp til hovedutgangen og klarte ikke helt kvitte meg med tanken på den jakka.... hva om jeg rett og slett prutet? Kanskje de kunne selge den jakka for det jeg hadde, kanskje de ville bli kvitt den?

Det var en veldig fin jakke....jeg ville nok angre om jeg ikke prøvde, i det minste! Jeg snudde derfor i døra og gikk ned igjen. Inne i butikken kontaktet jeg den første ansatte jeg så, en blid jente i tjueårene. Jeg forklarte saken, sa hvor mye jeg hadde å handle for, pekte bort mot jakka og la til at "det var den siste dere har igjen av den jakken også". Hun dro veldig på det, ba meg hente jakka, så på den og så på prisen, nølte sa at den allerede var satt ned det de kunne. Men så plutselig sier hun at "ok, jeg går og spør sjefen. Bare vent her". Så tok hun med seg jakka og forsvant inn på bakrommet.

Et minutt etterpå kommer hun ut med et stort smil om munnen og sa;"Nå var du heldig! Sjefen er i godt humør i dag. Du får kjøpt den for 2100 kr"

Det var selvfølgelig greit. Jeg fikk brukt opp gavekortene, og måtte legge til bare 40,- kr av egen lomme. Nå har sønnen min fått seg en flott vinterjakke, klar til bruk når kulda kommer! :)

Kanskje jeg tør å prute en annen gang? Det sitter langt inne, men... 

Flere som ikke tør og prute, men som har greid det i noen tilfeller og fått det til?

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra jobba! 😄

Det verste som skjer er at man får et nei. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at jeg betaler jo for noen sin tid og arbeid, så jeg respekterer prisen de setter. Om de har råd til å selge den billigere er det deres jobb å sette den ned i pris osv. Om jeg ikke har råd handler jeg et annet sted eller dropper handlingen. Så av de grunner ville jeg ikke prutet. 

Anonymkode: 961f6...065

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så gøy. Jeg har aldri turt å prute i butikk, men faren min er en RACER på pruting 🤣 han pruter hver gang han kjøper klær eller andre varer, og han får mye i rabatt altså :) 

Anonymkode: d1f70...2b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det ikke ofte, for jeg synes det er litt ubehagelig, og det er selvsagt helt uaktuelt å prute på nye og etterspurte varer som butikken uansett får solgt til fullpris. Det har hendt at jeg har spurt om de kan gi en fordelaktig pris når det er tilfeller som likner litt på det du beskriver. Som regel er det mulig å få noen prosent ekstra på den måten, og det uten at det blir klein stemning. 

Skrevet

Jeg pleier å be om bedre pris i kjedebutikkene hvis det for eksempel er en liten flekk, løs tråd etc på et plagg, og det er den siste de har i den størrelsen. 

• Liker 3
Gjest Stella Rose
Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gøy. Jeg har aldri turt å prute i butikk, men faren min er en RACER på pruting 🤣 han pruter hver gang han kjøper klær eller andre varer, og han får mye i rabatt altså :) 

Anonymkode: d1f70...2b0

Kjøper han flere plagg samtidig da eller?

Anonymkode: cf5d4...618

Skrevet

Bare på hvitevarer. Det funker.

Som erkenorsk, synes jeg det er litt flaut å prute. Derfor ender det opp med at jeg nesten aldri handler noe i land der en er nødt til å prute.

Men akkurat på hvitevarer synes jeg av en eller annen grunn at det er ok. Det dreier seg gjerne om minst to relativt dyre produkter, da, så de tjener vel greit uansett.

Skrevet

Pruter aldri. Synes det er en uting

• Liker 9
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Honey Dew said:

Pruter aldri. Synes det er en uting

Forsåvidt enig.

Jeg hater konseptet med tips på restauranter (og andre steder) også. Fastpris overalt ville vært ideelt for meg.

En slektning av meg har elsket å prute fra barnsben av. Han er rik nå. Det er ikke jeg.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at jeg betaler jo for noen sin tid og arbeid, så jeg respekterer prisen de setter. Om de har råd til å selge den billigere er det deres jobb å sette den ned i pris osv. Om jeg ikke har råd handler jeg et annet sted eller dropper handlingen. Så av de grunner ville jeg ikke prutet. 

I så fall har du totalt misforstått hvordan markedet fungerer. En butikk vil alltid prøve å finne balansen mellom å ta høyest mulig pris og samtidig selge mest mulig slik at profitten blir maksimert. Den eneste grunnen en butikk har til å sette ned prisen er for å selge mer slik at de totalt sett tjener mer. Å presse ned prisene er utelukkende forbrukerne sin jobb, å tro noe annet er bare naivt. 

Endret av Traktor
  • Liker 11
Skrevet

Prøver å prute av og til,sist jeg prutet var på jysk. Skulle kjøpe noen rimelige hagestoler som var utsolgt. De viste meg noen andre som var 150 kr dyrere og fikk prutet de ned til samme prisen som de jeg skulle kjøpe 😄 digdigger det! Sitter liksom litt ekstra godt i de stolene nå 😂

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Frkwitch skrev:

Prøver å prute av og til,sist jeg prutet var på jysk. Skulle kjøpe noen rimelige hagestoler som var utsolgt. De viste meg noen andre som var 150 kr dyrere og fikk prutet de ned til samme prisen som de jeg skulle kjøpe 😄 digdigger det! Sitter liksom litt ekstra godt i de stolene nå 😂

Og butikken gikk med tap

Anonymkode: 05e45...726

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å prute når jeg er på jobb, og som nevnt over går det ofte i hvitevarer.

Privat ber jeg alltid om lavere pris om det er noe galt (eller "ikke perfekt") med plagget, men møter stort sett tenåringsjenter som tilbyr 10% avslag, om noe.

Hadde jeg kommet med en skjorte delt i to, eller en av de mange med kragen dekket av brunkrem (dem går jeg ikke nær), hadde de nok tilbydd 10% avslag (må sies at min shopping foregår på lørdager, det er mange unge i butikkene, og de har irritert meg siden jeg sikkert var yngre enn dem).

Bortsett fra det pruter jeg ikke. Har jobbet i butikker selv, der var det liten mulighet for pruting, men vi hadde jo en viss frihet dersom det var en feil ved produktet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, med en gang jeg skal ut med 5 000 eller mer. Det fungerer alltid. Med unntak av IKEA og Plantasjen. 

Har fått 9 000 i avslag på vinskap. 2 500 på tørketrommel+vaskemaskin. 1 500 på TV. 15 000 på sofa. 17 000 hos Garderobemannen. 7 000 på varmepumpe. Vi fikk til og med 3 500 i avslag på sykler, forhandlet med å kjøpe to i stedet for en. 

Ringer og pruter på internett, alarmen og TV ca en gang i året, får da jevnt over 100-200 under offisiell pris. 

RInger og presser boliglånsrenta en gang i året, forsinkringen kanskje annenhvert år. 

Og når det gjelder bil og oppussing har jeg ofte spart sekssifrede beløp, bare fordi jeg ikke tar til takke med første pristilbud. 

Anonymkode: acf61...934

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, Traktor skrev:

I så fall har du totalt misforstått hvordan markedet fungerer. En butikk vil alltid prøve å finne balansen mellom å ta høyest mulig pris og samtidig selge mest mulig slik at profitten blir maksimert. Den eneste grunnen en butikk har til å sette ned prisen er for å selge mer slik at de totalt sett tjener mer. Å presse ned prisene er utelukkende forbrukerne sin jobb, å tro noe annet er bare naivt. 

Amen!

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og butikken gikk med tap

Anonymkode: 05e45...726

Har du sett innkjøpsprisene til interiørbutikker?

Det verste tilfellet jeg så da jeg jobbet på en for ti år siden var et stort, mykt pledd med innpris på 68,-, ut til 600,-.

Om du vil snakke om hvem som taper, da bør du se på hvem som produserer varene.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Traktor said:

Ja, og jeg er enig med den praksisen. Om de kan tjene mer fordi folk er villige til å kjøpe det, så synes jeg det er greit. Ideellt sett blir lønnen til de ansatte høyere og de kan ellers investere i egen bedrift til å gjøre produktene bedre og med mer valgfrihet, selv om det ikke alltid er tilfelle. 

Så har ikke misforstått noe der. 

Skrevet
2 minutter siden, applestories said:

Jeg har ingen problemer med å prute når jeg er på jobb, og som nevnt over går det ofte i hvitevarer.

Privat ber jeg alltid om lavere pris om det er noe galt (eller "ikke perfekt") med plagget, men møter stort sett tenåringsjenter som tilbyr 10% avslag, om noe.

Hadde jeg kommet med en skjorte delt i to, eller en av de mange med kragen dekket av brunkrem (dem går jeg ikke nær), hadde de nok tilbydd 10% avslag (må sies at min shopping foregår på lørdager, det er mange unge i butikkene, og de har irritert meg siden jeg sikkert var yngre enn dem).

Bortsett fra det pruter jeg ikke. Har jobbet i butikker selv, der var det liten mulighet for pruting, men vi hadde jo en viss frihet dersom det var en feil ved produktet.

Hei, hei! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...