Gå til innhold

Mamma og pappa skal selge huset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 24 og bor fremdeles hjemme. Jeg har hatt 100% stilling nå i 4 mnd og ikke fått spart opp noe sørlig EK.

Foreldrene mine skal kjøpe leilighet og der blir det ikke plass til meg. Ikke kan de hjelpe meg med EK eller kausjonist heller. Vi er 3 søsken og de vil ikke sette hverken hus eller nye leiligheten i pant for at vi skal kunne kjøpe oss ett sted å bo. De sier at hvis de pantsetter hus eller leilighet, så blir det vanskeligere for de å ta opp mere i lån hvis det behovet kommer en dag.

Jeg er så fortvilet, for jeg vil ikke leie til en dyr penge, jeg vil betale ned noe til meg selv istede.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 8ff2e...414

Provoserende innlegg!! 

Jeg jobbet hver sommer fra jeg begynte på videregående, hadde ikke råd til å komme meg inn på boligmarkedet før jeg var 36 år, noen år etter at prisene var på det laveste. Ikke forventet noe fra foreldrene mine, de har gitt oss barna alt de kunne da vi vokste opp, men det går en grense for alt. Du er 24, grensa er nådd for lengst. 

Jeg har jobbet enormt mye hele veien og har nå etter 9 år betalt ned hele boliglånet mitt i rekordfart. Mitt råd til deg: bo billig, dvs dele bolig med andre, (kollektiv), og sats på å jobbe + studere mye mye mye, da er du uansett ikke så mye hjemme. Spar alt du kan. 

Anonymkode: 2e5b7...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Provoserende innlegg!! 

Jeg jobbet hver sommer fra jeg begynte på videregående, hadde ikke råd til å komme meg inn på boligmarkedet før jeg var 36 år, noen år etter at prisene var på det laveste. Ikke forventet noe fra foreldrene mine, de har gitt oss barna alt de kunne da vi vokste opp, men det går en grense for alt. Du er 24, grensa er nådd for lengst. 

Jeg har jobbet enormt mye hele veien og har nå etter 9 år betalt ned hele boliglånet mitt i rekordfart. Mitt råd til deg: bo billig, dvs dele bolig med andre, (kollektiv), og sats på å jobbe + studere mye mye mye, da er du uansett ikke så mye hjemme. Spar alt du kan. 

Anonymkode: 2e5b7...aee

Jeg er ferdig med studier, bachelor.

Jeg jobbet som ekstrahjelp siden jeg var 18, men jeg hadde studier og lekser som måtte gjøres også. Jeg tjente ikke allverden, men dekket mine utgifter. Stipend fikk jeg ikke noe mer enn til å dekke skolebøker.

Bilen må jeg ha for å komme til jobb, jeg jobber skift og kommunikasjon går ikke såpass tidlig at jeg kommer tidsnok på tidligvakter.

Jeg skulle med glede klart meg selv fra jeg var 18, men sånn ble det ikke. Føler ikke at jeg er bortskjemt da jeg virkelig har stått på.

Jeg hadde håpet på litt hyggeligere svar enn mange av dere har gitt her.

Anonymkode: 8ff2e...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig med studier, bachelor.

Jeg jobbet som ekstrahjelp siden jeg var 18, men jeg hadde studier og lekser som måtte gjøres også. Jeg tjente ikke allverden, men dekket mine utgifter. Stipend fikk jeg ikke noe mer enn til å dekke skolebøker.

Bilen må jeg ha for å komme til jobb, jeg jobber skift og kommunikasjon går ikke såpass tidlig at jeg kommer tidsnok på tidligvakter.

Jeg skulle med glede klart meg selv fra jeg var 18, men sånn ble det ikke. Føler ikke at jeg er bortskjemt da jeg virkelig har stått på.

Jeg hadde håpet på litt hyggeligere svar enn mange av dere har gitt her.

Anonymkode: 8ff2e...414

Du hadde håpet at folk skulle være enig med deg? Verden funker ikke alltid sånn. Du må riste av deg den «stakkars meg» holdningen å ta ansvar for ditt eget liv. Du er 24 år, på tide å la foreldrene dine få leve litt uten en voksen unge i huset. Skaff deg leilighet og sett opp budsjett. 

Anonymkode: c926e...902

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer på at han på 19 år får bli med. Snakk om å forskjellsbehandle ungene

Anonymkode: 10209...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer på at han på 19 år får bli med. Snakk om å forskjellsbehandle ungene

Anonymkode: 10209...e24

Han får sikkert bo hjemme til han er 23 og har jobb han også. 

Anonymkode: cfe67...c99

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig med studier, bachelor.

Jeg jobbet som ekstrahjelp siden jeg var 18, men jeg hadde studier og lekser som måtte gjøres også. Jeg tjente ikke allverden, men dekket mine utgifter. Stipend fikk jeg ikke noe mer enn til å dekke skolebøker.

Bilen må jeg ha for å komme til jobb, jeg jobber skift og kommunikasjon går ikke såpass tidlig at jeg kommer tidsnok på tidligvakter.

Jeg skulle med glede klart meg selv fra jeg var 18, men sånn ble det ikke. Føler ikke at jeg er bortskjemt da jeg virkelig har stått på.

Jeg hadde håpet på litt hyggeligere svar enn mange av dere har gitt her.

Anonymkode: 8ff2e...414

Men nå skal du jo finne deg hybel/kollektiv, så da må du jo satse på å finne noe i gå- eller sykkelavstand til jobben. Bilen bare må du finne en måte å bli kvitt. Bil er så dyrt at det faktisk er luksus. Å ha bil og spare til EK vil være svært vanskelig. 

Du har sikkert stått på, men nå er du som mange her påpeker voksen, og det er ikke urimelig av dine foreldre å kreve at du nå skal klare deg selv. Du burde ønske det selv! 

Nå er situasjonen som den er, og du må forholde deg til det. Du er dessuten heldig. Du er voksen nok til å kunne ta vare på deg selv, du er ferdig utdannet og du er i full jobb. Alt ligger godt til rette for at du skal klare deg bra. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde håpet på litt hyggeligere svar enn mange av dere har gitt her.

Anonymkode: 8ff2e...414

Vet du TS, svarene er hyggelige og du får mange råd som alle peker i samme retning, at du ikke liker det er en annen sak.

Du er 24 år, du har fast jobb. at du i det hele tatt bruker broren din som argument sier meg at du er langt fra voksen så kanskje det er første steget du må ta, å bli voksen og slutte syns synd på deg selv?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud ts skjerp deg. syntes faktisk synd på foreldrene dine som har en så bortskjemt unge som deg. kanskje på tide å klippe navlestrengen? jeg er 21 år og har bodd alene siden jeg var 18. jeg leier og ja det er dritt å ikke eie, men det er ikke synd på de som leier. her gjelder det å spare masse. det koster å bo, men du har 100% stilling og ferdig utdannet. jeg lever på stipend og ekstrajobb og klarer fortsatt å spare litt hver måned. du kommer ikke langt i livet om du krever at alle skal ordne opp for deg. skal du ha noe gjort får du gjøre det selv :) 

Anonymkode: 909e0...cd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

herregud ts skjerp deg. syntes faktisk synd på foreldrene dine som har en så bortskjemt unge som deg.

Anonymkode: 909e0...cd6

Nå er det jo mulig at det er foreldrene som er grunnen til at TS har dette synet hun her fronter da.. :) så det er potensielt ikke synd på dem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer på at han på 19 år får bli med. Snakk om å forskjellsbehandle ungene

Anonymkode: 10209...e24

Skal det være likt må jo han få bo hjemme til han er 24 også. 

Anonymkode: c926e...902

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/16/2018 at 12:43 PM, Rosatoast said:

Jeg vil gjerne kjøpe jeg også, men er min egen feil at jeg ikke har prioritert EK i en alder av 25. Jeg legger ikke den byrden over på mine foreldre. Jeg har 2 jobber, studerer og må spare penger! 

Det var jo en fin måte å si at du ikke har foreldre som vil eller kan hjelpe deg med penger til boliglån. :P

Anonymkode: 87861...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2018 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe galt med å leie, du har jo jobb og kan betale for det. 

Hvis det er viktig for deg å eie bolig, syns jeg det er veldig spesielt at du ikke har prioritert å spare til EK før nå. Du har bodd hjemme gratis og hatt mulighet til å jobbe deltid? 

Da jeg var 24 hadde jeg eid egen leiligheten i 3 år, nettopp fordi jeg jobbet ved siden av studiene og bodde/levde så billig som mulig. Jeg fikk ingen hjelp av foreldre eller forskudd på arv eller noe. Alt handler om prioriteringer. 

Det er ikke for sent å begynne å spare. Du kan fint leie en billig hybel og spare masse, spesielt mtp at du jobber 100%. 

 

Anonymkode: 2d0e1...2b9

100% enig med deg :)   Jeg kjøpte meg ikke leilighet før jeg hadde passert 30, men det var et valg jeg tok.  Jeg brukte det meste på fest og moro + reiser rundt i hele verden. Hadde jeg prioritert bolig hadde jeg selvfølgelig kunnet kjøpe noe mye tidligere.  Det er så mye snakk om at det er håpløst for de unge å få kjøpt noe i dag, men det tror jeg må være fordi folk har blitt så kravstore, og skal ha det de har lyst på med en gang.  Det er heller ingen tidligere generasjoner som bare har kunnet bla opp pengene og kjøpe seg bolig uten å jobbe og spare først!

Anonymkode: 804de...6b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig med studier, bachelor.

Jeg jobbet som ekstrahjelp siden jeg var 18, men jeg hadde studier og lekser som måtte gjøres også. Jeg tjente ikke allverden, men dekket mine utgifter. Stipend fikk jeg ikke noe mer enn til å dekke skolebøker.

Bilen må jeg ha for å komme til jobb, jeg jobber skift og kommunikasjon går ikke såpass tidlig at jeg kommer tidsnok på tidligvakter.

Jeg skulle med glede klart meg selv fra jeg var 18, men sånn ble det ikke. Føler ikke at jeg er bortskjemt da jeg virkelig har stått på.

Jeg hadde håpet på litt hyggeligere svar enn mange av dere har gitt her.

Anonymkode: 8ff2e...414

De som betaler husleie, strøm, internett, mat +++ selv har også lekser og studier, men de klarer å jobbe nok til at det går rundt likevel. 

Du virker helt ærlig umoden, og det er nok på høy tid at du står på egne ben. Det er ikke lite hyggelig å si det, det er helt sant. At du ikke liker det, må du ta på egen kappe. Kanskje reflektere litt over hvorfor omtrent alle i tråden har sagt det samme til deg.

Anonymkode: 8ef21...816

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som betaler husleie, strøm, internett, mat +++ selv har også lekser og studier, men de klarer å jobbe nok til at det går rundt likevel. 

Du virker helt ærlig umoden, og det er nok på høy tid at du står på egne ben. Det er ikke lite hyggelig å si det, det er helt sant. At du ikke liker det, må du ta på egen kappe. Kanskje reflektere litt over hvorfor omtrent alle i tråden har sagt det samme til deg.

Anonymkode: 8ef21...816

Jeg tar til meg det dere sier, men jeg vet ikke hvordan jeg skal greie meg økonomisk.

Foreldrene mine fortalte dette i helga og de skriver kontrakt på Torsdag denne uke. Da går det ett par mnd før de flytter og inne da så er det bye bye for meg. 

 

Anonymkode: 8ff2e...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar til meg det dere sier, men jeg vet ikke hvordan jeg skal greie meg økonomisk.

Foreldrene mine fortalte dette i helga og de skriver kontrakt på Torsdag denne uke. Da går det ett par mnd før de flytter og inne da så er det bye bye for meg. 

 

Anonymkode: 8ff2e...414

Du må sette opp budsjett. Har du ikke lært deg å prioritere?? 

Anonymkode: c926e...902

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo en fin måte å si at du ikke har foreldre som vil eller kan hjelpe deg med penger til boliglån. :P

Anonymkode: 87861...f8a

Det er ikke foreldrenes ansvar å kjøpe leilighet til ungene 

Anonymkode: c926e...902

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hva koster det å leie i kollektiv/hybel for deg i nærheten av jobben din, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 24 år og jobber nå 100%. Da er det vel bare å leie bolig da? Har du opprettet BSU? Hvor lenge hadde du egentlig tenkt å bo hjemme hos foreldrene dine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Velkommen til voksenlivet ts!  Det blir en bratt overgang for deg som ikke har lært at ting koster, det koster å bo og det koster å leve. Hvordan tror du alle andre greier å betale for seg og spare til ek? Du har hatt det veldig godt i forhold til flesteparten her, men nå må du klare deg selv. Det blir tøft, men det går seg til. Sett opp ett budsjett og finn deg en billig plass å bo.

Lykke til😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar til meg det dere sier, men jeg vet ikke hvordan jeg skal greie meg økonomisk.

Foreldrene mine fortalte dette i helga og de skriver kontrakt på Torsdag denne uke. Da går det ett par mnd før de flytter og inne da så er det bye bye for meg. 

 

Anonymkode: 8ff2e...414

Som andre har spurt om: Hvor lenge hadde du egentlig tenkt å bo hjemme? Til ungene dine konfirmeres?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...