Gå til innhold

Donere kroppen til forskning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har planer om det. Eneste aberet er jo de etterlatte ikke får restene før etter to år, så jeg må vente noen år til, når barna er voksne for å så ta den samtalen.

Anonymkode: 64f62...727

Skrevet
5 minutter siden, Carrot skrev:

https://www.nrk.no/buskerud/xl/vil-ha-flere-dode-kropper-til-forskning-1.13880142

Kunne du donert kroppen din til forskning og opplæring når du nå vet at det er et behov?

Absolutt! Så lenge de behandler meg med verdighet og respekt som død. Je har da ikke bruk for kroppen min når jeg er død, og da er det jo like greit å få brukt den til noe fornuftig. Først av alt ønsker jeg å donere det som kan doneres, redde liv. Resten kan gå til forskning.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot at kroppen min brukes til forskning, men jeg kommer til å la barna mine ta den avgjørelsen når de blir større, så kan se vurdere om de trenger en avslutning med kremasjon og bisettelse eller om de syntes det er ok. Jeg håper de kommer til å syntes det er ok!

Anonymkode: 2e525...8d9

Skrevet

Jeg er organdonor så jeg tenker hvorfor ikke - en minnestund kan man jo ha for de etterlatte og jeg ønsker asken spredd og ikke noe gravsted så jeg syns det er en fin tanke at man kan bidra til andres liv etter at man selv er død. Men jeg skjønner at mange syns det er vanskelig. Når man vet at det dør ca 30 000 i norge (tall fra ssb 2017) og bare vel 100 doneres (ref artikkelen) er det ganske få som donerer.

Tror dere det er fordi det er lite snakk om alt som trekker inn mot tema død?

Gjest GulSol
Skrevet

Ja! Doner meg til forskning og plant et tre i min ære. Det blir min begravelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Virker som mye styr å sette i stand, så gidder ikke. Hadde man kunne registrere seg digital som organdonor og forskningsdonor, så hadde jeg gjort begge. Organdonor om det var mulig, forskning til restene/ om jeg dør på en måte der organdonasjon ikke er mulig. 

Når det er sagt, dess eldre jeg blir, dess mer lurer jeg på hvor mye jeg skal bry meg om resten av verden etter min død. Mtp alle som får barn som overforbruker mat og ting, og som ikke virker bry seg med miljø eller Norges og klodens fremtid for sine barn, så lurer jeg på hvor mye jeg som aldri skal ha barn skal bry meg om fremtiden til andre mennesker. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, har planer om det. Eneste aberet er jo de etterlatte ikke får restene før etter to år, så jeg må vente noen år til, når barna er voksne for å så ta den samtalen.

Anonymkode: 64f62...727

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noe i mot at kroppen min brukes til forskning, men jeg kommer til å la barna mine ta den avgjørelsen når de blir større, så kan se vurdere om de trenger en avslutning med kremasjon og bisettelse eller om de syntes det er ok. Jeg håper de kommer til å syntes det er ok!

Nå er det ikke sikkert at dere kommer til å leve til de blir større. Dere kan dø i år. 

Anonymkode: 3892f...352

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Virker som mye styr å sette i stand, så gidder ikke. Hadde man kunne registrere seg digital som organdonor og forskningsdonor, så hadde jeg gjort begge. Organdonor om det var mulig, forskning til restene/ om jeg dør på en måte der organdonasjon ikke er mulig. 

Anonymkode: 3892f...352

Du kan registrere deg https://organdonasjon.no/sporsmal/267/

http://www.med.uio.no/imb/tjenester/publikum/testatorordningen/testamentarisk-erklering.pdf

Anonymkode: fc2d0...acb

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Om man fikk  penger for å gjøre det, ville nok enda  flere  ha donert kroppen sin.

Anonymkode: eb105...cf1

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man fikk  penger for å gjøre det, ville nok enda  flere  ha donert kroppen sin.

Ja, helt sikkert.

Jeg bare lurer på hva beløpet skulle vært før folk gidder dette og skulle det forskuttert penger før du dør eller gå til de etterlatte?

Skrevet

Nei, det har jeg ingen planer om å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg misliker formalinlukt sterkt, og har ikke lyst til å at kroppen min skal i formalin etter at jeg er død.

Anonymkode: 6bdc4...b12

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg misliker formalinlukt sterkt, og har ikke lyst til å at kroppen min skal i formalin etter at jeg er død.

Anonymkode: 6bdc4...b12

ja for den lukten kjenner du mener du? :nori:

Endret av Carrot
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, EvaLena skrev:

Ja, helt sikkert.

Jeg bare lurer på hva beløpet skulle vært før folk gidder dette og skulle det forskuttert penger før du dør eller gå til de etterlatte?

De fleste ville vel ønsket å få pengene for kroppen sin mens de var i live :) Men det blir jo kjedelig for de som er lovt kroppen, dersom man dør på en slik måte at kroppen ikke finnes eller er brent bort (i brann feks)....

Skrevet

Jeg donerer gjerne enkeltorganer til de som trenger det, såfremt organene mine kan brukes, men jeg ønsker ikke å donere hele kroppen min til forskning. Dette fordi jeg har et svært dårlig kroppsbilde og det er mye ved kroppen min som jeg skammer meg sterkt over. Jeg har ingen tro på at medisinerstudenter er svært annerledes enn andre mennesker i 20-årene, og ønsker på ingen måte å bli gransket av noen som ikke har modenhet nok til å forstå hvor vondt det er å ha en annerledes kropp, og jeg har ingen sikkerhet for at de gjør det på en verdig måte uten å spøke over avvikene mine på samme måte som jeg har opplevd i levende live. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vurderer det . Er alt organdonor, så jeg lurer på om det vil kræsje litt. Men kunne fint tenkt meg å donere min døde kropp. Har ikke brukt for den lengre når en er død. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg donerer gjerne enkeltorganer til de som trenger det, såfremt organene mine kan brukes, men jeg ønsker ikke å donere hele kroppen min til forskning. Dette fordi jeg har et svært dårlig kroppsbilde og det er mye ved kroppen min som jeg skammer meg sterkt over. Jeg har ingen tro på at medisinerstudenter er svært annerledes enn andre mennesker i 20-årene, og ønsker på ingen måte å bli gransket av noen som ikke har modenhet nok til å forstå hvor vondt det er å ha en annerledes kropp, og jeg har ingen sikkerhet for at de gjør det på en verdig måte uten å spøke over avvikene mine på samme måte som jeg har opplevd i levende live. 

Dette var vondt å lese. Ville bare sende deg en klem ❤️ Du er nok helt nydelig, akkurat som du er!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, skulle hatt en stiv pris for det, ass.

Anonymkode: fbbcc...14f

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt! Hvis de vil ha den da...

Jeg er også organ donor og blodgiver. 

Anonymkode: 40a18...ae5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...