Gå til innhold

Sukkersyke


tussi680

Anbefalte innlegg

Hva er kjennetegnene på begynnende sukkersyke? Jeg har begynt å klø på leggene om morgenen, og en undersøkelse jeg tok fastende lå prøvesvaret på 6,7. De sa jeg var i faresonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble litt usikker fordi jeg fikk høre at jeg var i faresonen. Det har ingen sagt når jeg har ligget på over 6 før. Ligger som regel på 5 - 6 så som sagt, usikker. Vil ta den om igjen om en ukes tid, bare for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter diabetes. Sukkersyke var noe man kalte dette i gamle dager

Anonymkode: 19d8d...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i faresonen så anbefaler jeg deg å legge om kostholdet ditt og kutte på karbohydrater. Diabetes er noe du ikke vil ha! 

Og som skrevet tidligere,det heter diabetes.

Anonymkode: ea151...015

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, tussi680 skrev:

Hva er kjennetegnene på begynnende sukkersyke? Jeg har begynt å klø på leggene om morgenen, og en undersøkelse jeg tok fastende lå prøvesvaret på 6,7. De sa jeg var i faresonen?

Diabetes oppdages ofte ved vektnedgang, tørste og hyppig vannlating. 

Mange opplever og økt søvn og hvilebehov før overnevnte symptomer melder seg. 

Anonymkode: f09ca...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ovrrvektig? Både type 2 og diabetes pga graviditet skyldes at kroppen er et større volum en bukspytkjertelen klarer å produsere til. Blir kroppen mindre kan man produsere nok insulin.

Anonymkode: 1c05f...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på kurs for kostomlegging og det var der de fortalte meg det, men de sa at de anbefalte meg å sjekke hos legen også. Der har jeg ligget på 5 og 6. Er overvektig ja, så nå gjør jeg det jeg kan for å ikke få sykdommen. Det er heldigvis ikke i nær familie denne sykdommen. har gått ned 7 kg siden mai pga kostomlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantebasert/ vegansk kost har siden 50-tallet vist seg i studier/ forskning å være effektiv til å reversere diabetes 2. Man ser at til og med mennesker som har fått diabetes 2 kan kutte ut eller redusere medisinen om de legger om til et plantebasert kosthold. Bare et tips om du begynner å føle deg bekymret. Sannsynligvis hjelper det om du spiser plantebasert 3 eller 5 dager i uken med mye linser, bønner, grønnsaker, nøtter, frø, grove kornsorter. 

Plantebasert kost fører også ofte til vekttap hos overvektige, fordi man kan spise større mengder mat før man spiser like mye kalorier som et kosthold rundt kjøtt og dyreprodukter. 

https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/diabetes-type-2-og-plantebasert-kosthold/

Anonymkode: e2502...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye salat nå og vil gjøre, ei skive med sunt pålegg og skummet melk eller vann. Vann går det mye av her i huset, men drikker kun en svelg eller to og ikke hele glasset hver eneste gang. Og knekkebrød, enten helt bart eller med kjøttpålegg f.eks. med vann. De på kurset sier at jeg kan ta et glass cola, men gjem det til helga f.eks. Også får jeg lov å drikke sukkerfritt. Men er ikke så veldig glad i hverken det ene eller det andre av de to så lenge jeg kan ta vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare heter det diabetes, men de vanligeste utgavene er ekstremt forskjellige. Type 1 og type 2 kan ramme stort sett hvem som helst, selv om det er mer vanlig at type 1 rammer de under 40 år, og går mye på arv og medfødte "mangler", mens type 2 rammes etter fylte 40 år og er knyttet til kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjenner flere som har diabetes 2, kjenner også en ungdom som har 1. Jeg er ikke spesielt tørst, men jeg har fått beskjed om å drikke en del pga nyra mi slik at avfallstoffer forsvinner. Ikke spesielt trøtt heller, men som sagt jeg skal sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/16/2018 at 9:59 AM, tussi680 said:

Hva er kjennetegnene på begynnende sukkersyke? Jeg har begynt å klø på leggene om morgenen, og en undersøkelse jeg tok fastende lå prøvesvaret på 6,7. De sa jeg var i faresonen?

Sukkersyke? spør du om diabetes type 1 eller 2? det er 2 ulike sykdommer. 

Hvis du begynner å få gradvis høyere fastende blodsukker så kan det være et tegn på diabetes type2 i utvikling.
Dvs sensiviteten ovenfor insulinet blir dårligere...så da handler det om å øke denne sensiviteten. Gjøres særlig ved mosjon...og mat med lav blodsukker profil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk brev idag, langtidssukkeret i kroppen var normalt, men lett forhøyet fastende blosukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...