Gå til innhold

Sjefen har nulltoleranse for sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Startet i ny jobb for ca 2 år siden. Har siden da, vært borte 4 ganger hvor en av de var en begravelse. Sist jeg var borte (2 uker siden) var jeg borte pga omgangssyke i 3 dager. Når jeg kom tilbake ble jeg kalt inn på kontoret hvor sjefen la ut i det vide og det brede om hvor dårlig arbeids moral jeg hadde, om hvorvidt sjefen ville fornye kontrakten min som går ut i september (er tilkallingsvikar, men jobber 100%) og at han ikke følte jeg var syk nok til og holde meg hjemme. Ble mildt sagt sjokkert og fikk en stor klump i magen. Trives kjempe godt i jobben og ønsker ikke og slutte, men syntes dette var veldig ubehagelig. Syntes også at sjefen ble litt personlig etterhvert, men akkurat hva som ble sagt da vil jeg ikke skrive her med fare for gjenkjennelse.. men er dette OK? Kan en sjef være slik? Har jo ikke veldig lyst til og stille opp og jobbe så mye ekstra som jeg har gjort, når dette er det jeg får.. 

Anonymkode: 07e1f...ebc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er ikke ok og heller ikke lov. Han hadde aldri turt dette om du var fast ansatt. Han gjør det nå som en slags trussel siden du uansett "bare" er vikar.

Jeg ville ha sagt at jeg ikke ønsker fornyelse av kontrakt og funnet meg ny jobb. Jeg forstår at du liker selve jobben, men ønsker du en leder som bedriver maktmisbruk? Hvis du fortsetter så viser du bare at du lar deg herse med og han forstår at deg kan han behandle som han vil. Det eneste han vil gjøre er å fornye kontrakt, men aldri gi deg fast.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire ganger på to år er jo litt da, særlig om det var et fravær over flere dager. Men er selvfølgelig ikke ok å si at du har dårligarbeidsmoral eller være kjip på det, da får leder heller ta konsekvensen av å ikke være fornøyd og heller ikke fornye kontrakten din på en profesjonell måte. 

Anonymkode: 431d7...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kollega om mistet litt av ansvaret på jobb. Denne personen lager da et rent H. Derfor personen mistet den typen ansvar, var fordi at det var og er viktig at man da er på jobb og er tilgjengelig. Kollegaen mente selv det var få som var så lite borte fra jobb. Når da sjefen viste personen at i tillegg til ett par sykemeldinger på 2 uker til 2 mnd hvert år, hadde personen også de siste 4 årene brukt alle egenmeldingsdagene ( 24 i ia-bedrift) hvert år. Da er man faktisk mye borte, selv om personen selv mente den aldri var syk.

Så det å være borte 4 ganger på to år, sier meg ingenting. 4  dagernpå to år, sier mye, men de 4 gangene? hvor mange dager var hver av de? Først da kan man si noe om sjefen overreagerer eller ei.

Anonymkode: ffd66...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette en ufaglært jobb? Typisk sjefer i slike yrker å mase på en om man er syk, fordi en ikke er «syk nok» og tyne mest mulig. 

Anonymkode: 85509...18c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en kollega om mistet litt av ansvaret på jobb. Denne personen lager da et rent H. Derfor personen mistet den typen ansvar, var fordi at det var og er viktig at man da er på jobb og er tilgjengelig. Kollegaen mente selv det var få som var så lite borte fra jobb. Når da sjefen viste personen at i tillegg til ett par sykemeldinger på 2 uker til 2 mnd hvert år, hadde personen også de siste 4 årene brukt alle egenmeldingsdagene ( 24 i ia-bedrift) hvert år. Da er man faktisk mye borte, selv om personen selv mente den aldri var syk.

Så det å være borte 4 ganger på to år, sier meg ingenting. 4  dagernpå to år, sier mye, men de 4 gangene? hvor mange dager var hver av de? Først da kan man si noe om sjefen overreagerer eller ei.

Anonymkode: ffd66...2f2

Tja nå har TS skrevet at en av de fire var pga begravelse og en annen 3 dager pga omgangssyke så da vet vi at 2 av gangene hvert fall ikke  var langtidssykmeldt. 

Med mindre man er i IA-bedrift så har norske arbeidstakere mulighet til å ta u 4 egenmeldinger på opptil 3 dager over 12 mnd. Tolker at TS har hatt 4 ganger over 24 mnd. Sånn sett ikke veldig ofte. Jeg hadde ikke tenkt nevneverdig over at kolleger er borte 2 ganger per år selv om jeg ikke er det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte greit! Bare uprofesjonelle sjefer oppfører seg sånn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nasse1 skrev:

Tja nå har TS skrevet at en av de fire var pga begravelse og en annen 3 dager pga omgangssyke så da vet vi at 2 av gangene hvert fall ikke  var langtidssykmeldt. 

Med mindre man er i IA-bedrift så har norske arbeidstakere mulighet til å ta u 4 egenmeldinger på opptil 3 dager over 12 mnd. Tolker at TS har hatt 4 ganger over 24 mnd. Sånn sett ikke veldig ofte. Jeg hadde ikke tenkt nevneverdig over at kolleger er borte 2 ganger per år selv om jeg ikke er det. 

Har gitt opp å ta ting for god fisk etter mange år i arbeidslivet. Folk blir sykemeldte over lengre tid og mener selv de ikke er borte fra jobben i heletatt. Så derfor jeg mener man nesten må få dager pr år, før man får et bilde man kan si noe om. 

Nå er en av mine jobber å få inn vikarer, og reagerer sjeldent på at folk er syke, men det er noen få, som er syke hele tiden, gjerne de som forteller de aldri er syke( nok en av grunnene til at jeg legger merke til deres sykdom, er jo det at de alltid sier de ikke er borte og aldri syke). Vi alle blir syke innimellom, vi alle får vel en sykemelding i løpet av livet, så ikke noe å lage oppstuss for. Men når en sjef reagerer, sa tenker jeg at det må (bør) ligge noe mer enn det den ansatte selv føler bak.

Anonymkode: ffd66...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig amatørmessig sjef det der. Det der høres ut som er ræva sjef i en heller dårlig bedrift, som ikke funker så bra. 

Anonymkode: 520f4...d39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gitt opp å ta ting for god fisk etter mange år i arbeidslivet. Folk blir sykemeldte over lengre tid og mener selv de ikke er borte fra jobben i heletatt. Så derfor jeg mener man nesten må få dager pr år, før man får et bilde man kan si noe om. 

Nå er en av mine jobber å få inn vikarer, og reagerer sjeldent på at folk er syke, men det er noen få, som er syke hele tiden, gjerne de som forteller de aldri er syke( nok en av grunnene til at jeg legger merke til deres sykdom, er jo det at de alltid sier de ikke er borte og aldri syke). Vi alle blir syke innimellom, vi alle får vel en sykemelding i løpet av livet, så ikke noe å lage oppstuss for. Men når en sjef reagerer, sa tenker jeg at det må (bør) ligge noe mer enn det den ansatte selv føler bak.

Anonymkode: ffd66...2f2

Jeg er grunnleggende enig med deg, men jeg tar aldri for god fisk at det alltid er en grunn til sjefens oppførsel.

Dessverre så er det nå slik at det er enkelte som søker lederjobber som har personlighet som ikke akkurat samsvarer med å være en god leder. Dette har jeg sett mye av og selv måtte ha mange møter med ledere som totalt har misforstått.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svart at det er helt greit med ikke fornyet kontrakt, men at det daskal opplyses i papirer om hvorfor og lengde på fravær, samt menge tilkallingsarbeid jeg hadde utført, som kan vises til ny arbeidsgiver. 

Dette om hva du sier er sant og det faktisk er lite fravær. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med deg en tredjeperson inn på møte neste gang. 

Jeg hadde en sjef som gikk over grensen hver gang vi hadde møte. Sjefen hadde tendens til å ta alle inn i hytt og gevær. Til slutt sa jeg til sjefen "at skal jeg inn igjen her på dette kontoret i møte med deg, så skal jeg ha med meg en tredjepart". Og så gikk jeg.

Etter det ble det annerledes på en bedre måte. Jeg har erfart at man bør kjenne reglene og vise seg sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt opp på jobb med omgangssyke. Kast opp / drit på arbeidsplassen - smitt gjerne hele arbeidsplassen om du har muligheten. 

Anonymkode: 332a5...c77

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har gitt opp å ta ting for god fisk etter mange år i arbeidslivet. Folk blir sykemeldte over lengre tid og mener selv de ikke er borte fra jobben i heletatt. Så derfor jeg mener man nesten må få dager pr år, før man får et bilde man kan si noe om. 

Nå er en av mine jobber å få inn vikarer, og reagerer sjeldent på at folk er syke, men det er noen få, som er syke hele tiden, gjerne de som forteller de aldri er syke( nok en av grunnene til at jeg legger merke til deres sykdom, er jo det at de alltid sier de ikke er borte og aldri syke). Vi alle blir syke innimellom, vi alle får vel en sykemelding i løpet av livet, så ikke noe å lage oppstuss for. Men når en sjef reagerer, sa tenker jeg at det må (bør) ligge noe mer enn det den ansatte selv føler bak.

Anonymkode: ffd66...2f2

Det er derfor slike ting må dokumenteres, gjerne på en måte som ikke kan endres/manipuleres i etterkant, enten det skjer automatisk ved at man drar kort inn/ut for dagen, eller registrerer sin tilstedeværelse, som da godkjennes av leder. 

Anonymkode: 431d7...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Startet i ny jobb for ca 2 år siden. Har siden da, vært borte 4 ganger hvor en av de var en begravelse. Sist jeg var borte (2 uker siden) var jeg borte pga omgangssyke i 3 dager. Når jeg kom tilbake ble jeg kalt inn på kontoret hvor sjefen la ut i det vide og det brede om hvor dårlig arbeids moral jeg hadde, om hvorvidt sjefen ville fornye kontrakten min som går ut i september (er tilkallingsvikar, men jobber 100%) og at han ikke følte jeg var syk nok til og holde meg hjemme. Ble mildt sagt sjokkert og fikk en stor klump i magen. Trives kjempe godt i jobben og ønsker ikke og slutte, men syntes dette var veldig ubehagelig. Syntes også at sjefen ble litt personlig etterhvert, men akkurat hva som ble sagt da vil jeg ikke skrive her med fare for gjenkjennelse.. men er dette OK? Kan en sjef være slik? Har jo ikke veldig lyst til og stille opp og jobbe så mye ekstra som jeg har gjort, når dette er det jeg får.. 

Anonymkode: 07e1f...ebc

Det er en stor forskjell på å være sjef, og en god leder. 

Han her er definitivt en sjef, og en dårlig leder ;) 

Anonymkode: f3394...949

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fire ganger på to år er jo litt da, særlig om det var et fravær over flere dager. Men er selvfølgelig ikke ok å si at du har dårligarbeidsmoral eller være kjip på det, da får leder heller ta konsekvensen av å ikke være fornøyd og heller ikke fornye kontrakten din på en profesjonell måte. 

Anonymkode: 431d7...b61

Fire dager på 2 år er ikke mye, sykdom eksisterer og kommer alltid til å gjøre det. 

En god leder er medmenneskelig , en dårlig sjef hakker på sine medarbeidere. Ikke alle som passer i den stillingen. 

Anonymkode: f3394...949

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fire ganger på to år er jo litt da

Anonymkode: 431d7...b61

Det er det ikke, med mindre de to fraværene som ikke er spesifisert var veldig lange.

 

så lenge du har gyldig fravær i form av egenmelding eller sykemelding har ikke sjefen noe han/hun skulle sagt. Ville som noen andre over her beskriver hatt med tillitsvalgt ved evt. nytt møte. 

 

TS, sjefen din er en idiot. 

Anonymkode: 3b5dd...a8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sånne sjefer som dette bør du gi klar bedkjed. Min forrige sjef var lik. Jeg ble ringt etter fra barnehagen og måtte komme og hente. Dette var andre gang jeg hadde vært borte dette året (en gang meg selv i 2 dager grunnet omgangsyke og nå barnet mitt som akkurat hadde begynt i barnehage og hadde fått høy feber.) Sjefen ble tydelig irritert og sa til meg "Ja du får bare gå da!" I en sint og oppgitt stemme. Jeg fikk høre av andre kolleger etterpå at han hadde sagt "Ja dette blir fint fremover, alenemamma med barnehagebarn.." 

Jeg tok det opp med han og sa "Du skal vite en ting. Jeg er aldri borte fra jobb om ikke det er høyst nødvendig. Jeg har vært borte to ganger i år (det var blitt november) å en var fordi jeg fløy på do hvert 10 minutt denne gangen hadde sønnen min høy feber og ørebetennelse. Om du som sjef ikke klarer å forholde deg profesjonell til at ansatte noen ganger må være borte fra jobb grunnet sykdom, ville jeg revurdert om du faktisk passer til den rollen. Å får jeg høre en gang til at det snakkes bak ryggen til andre kolleger om andre ansatte så melder jeg fra til Arbeidstilsynet. Det her går ikke an!" Så gikk jeg ut å gjorde jobben min. Var ikke borte mer det året der heldigvis, men jeg tror han innså hvor tullete han hadde vært.

Anonymkode: a7a80...c59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...