AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #1 Skrevet 15. juli 2018 Dere som har prøvd at når det gjelder å komme ned i vekt, hva var det som endelig hjalp dere på vei og hvordan klarer dere å holde motivasjonen gående? Jeg har prøvd mye, men vekten rikker seg nesten ikke, er så demotivert nå at fy! Er nå på utkikk etter noe jeg kan leve med og som vil virke for meg. På en sunn måte, bare så det er sagt. Skal i gang med IVF/ ICSI til høsten. Er nær BMI grensen til sykehuset allerede og vet at noen legger på seg av medisinene, noe sykehusene ikke tar høyde for, så om man da bikker bmi grensen pga medisinene så stopper de forsøket. Helt greit at ting tar tid, men litt resultat hadde det jo vært fint å ha. Drikker ikke brus, juice, saft. Bare vann. Spiser helt normalt. Er så klart litt for glad i kaker og godsaker, men prøver å beherske meg der. Til tider er jeg kjempe flink, men det viser ikke på vekta. Spiser lite brød (spiser nå litt mer pga jobb, ikke særlig godt synes jeg, men pga jobben er det raskest da jeg akkurat nå er guide på et museum og ikke har fast lunsjtid. Vi spiser når vi har tid, og noen ganger får vi tid til munnfuller før det kommer folk). Lager for det aller meste hjemmelaget mat. Ikke begeistret for pizza (bortsett fra hjemmelaget), burger, kebab e.l. Går turer, runden min er ca. 4,2 km. Motivasjon og tips tas godt i mot Anonymkode: 78fef...ef6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #2 Skrevet 15. juli 2018 Loggfør alt du spiser en periode, finnes apper som gjør det enklere. Da ser du hvor mye du spiser, kan være du får noen overraskelser. For meg virker lavkarbo bra, har du prøvd det? 4,2 km er bra, men ville nok økt lengden noe, men er jo klart maten er viktigst med tanke på vektnedgang. Anonymkode: f5bd6...07f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #3 Skrevet 15. juli 2018 10 prosent karbohydrater, resten proteiner&grønnsaker Lengre turer, ingen kaker og godsaker, erstatt med bær&frukt Anonymkode: ce4d4...a4e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #4 Skrevet 16. juli 2018 Kaloriinntaket må ned. I tillegg kan du trene 40-50 minutter A) utholdenhet 2-3 dager pr uke, gjerne spinning. Gjerne tren B) styrke i tillegg. Både A og B er fettforbrennende. Anonymkode: 9574d...293 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #5 Skrevet 16. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kaloriinntaket må ned. I tillegg kan du trene 40-50 minutter A) utholdenhet 2-3 dager pr uke, gjerne spinning. Gjerne tren B) styrke i tillegg. Både A og B er fettforbrennende. Anonymkode: 9574d...293 Jeg reduserte min vekt med 25% på et år på den måten. Anonymkode: 9574d...293
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #6 Skrevet 16. juli 2018 Du nevnte motivasjon. Skriv ned: -Hvorfor det er viktig for deg å gå ned i vekt (og les dette hver dag). -Ditt mål. -Dine delmål, og tidsfrister for å nå delmålene. -Dine metoder for å nå dine delmål og mål. Anonymkode: 9574d...293 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #7 Skrevet 16. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg reduserte min vekt med 25% på et år på den måten. Anonymkode: 9574d...293 Ps. Jeg sluttet med alt av brus, sukkerholdig mat og drikke, snacks, godteri etc. Anonymkode: 9574d...293
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #8 Skrevet 16. juli 2018 Vektklubb! Nesten 40kg ned på under 1 år. Det er kaloritelling, men man skal jo ikke sulte. For meg åpnet den øynene mine for hvor mye unødvendige kalorier jeg spiste, og hvor kaloriholdig noe mat er. Problemet mitt var aldri spesielt usunn mat, men porsjoner samt at jeg er glad i brød og smør under pålegget. Mye lå også i feller jeg ikke var klar over, som at tacoen jeg spiste landet på rundt 900 kcal for to fylte lefser (240 av de er bare lefsene). Det var myye mer enn jeg kunne forestille meg. I dag spiser jeg ikke brød, men heller rugsprø med div pålegg eller smurte speltlomper. Jeg bruker heller ikke stekefett, det er en unødvendig kaloribombe som man kan unngå med en god panne. Vektklubb hjalp meg med å finne "kalorisynderne" i kosten min, og etter at jeg fikk erstattet disse gikk jeg ned ganske fort. Lykke til! Anonymkode: 0f0fd...45a 3
Tvist Skrevet 16. juli 2018 #9 Skrevet 16. juli 2018 Jeg teller kalorier, så lenge jeg holder meg til det går jeg ned innimellom overskrider jeg målet for dagen, men da vet jeg hvorfor jeg ikke går ned. Sykler en del av veien til jobben, og trener i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #11 Skrevet 16. juli 2018 Det eneste som hjalp hos meg var loggføring, telle absolutt alt og veie maten. I si at man "spiser normalt" og "prøver å beherske seg" er såpass vagt, og når man ikke går ned i vekt så er det klart at det ikke funker. Det kan være skummelt å se hvor mye du egentlig for i deg. Husker i begynnelsen at jeg telte en dag jeg hadde kost meg med "litt" kake og kom over 3000 kcal på den dagen. Jeg begynte automatisk å lage unnskyldninger for meg selv at jeg har jo jobbet i hagen den dagen, jeg spiste jo så lite dagen før...Men jeg måtte bare innse at jeg overspiste på den måten regelmessig. Jeg har gått ned 22 kg, og har litt igjen før jeg er i mål. Har ingen kostholdsbegrensinger, spiser akkurat det samme som resten av familien, men passer på at jeg ikke spiser mer enn jeg skal, 1800 kcal. Hver dag. (Skal nedjustere det litt nå for vekten har stått stille en stund) Har ingen ekstra spisedager. Jeg begynte også å gå turer, og sykle til jobben, 15 km hver dag. Det med at du skal i gang med fertilitetsbehandling høres for meg ut som den beste motivasjonen. Anonymkode: 4fa08...57f 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2018 #12 Skrevet 16. juli 2018 Vil ikke anbefale lavkarbo, det er skadelig for kropp og helse. Noen tror at dietten er bra fordi man kan føle seg bedre på kort sikt, eller mister vekt på kort sikt. Men det betyr ikke at dietten er sunn i lengden. men man kutter ofte prosessert mat og dårlige karbs på denne dietten, og det i seg selv kan være grunnen til at man mister vekt eller føler seg bedre. Verdens lengstlevende folk levde på over 70% karbohydrater. Om man skal gå på ekstremdietter kan man like godt bli veganer der man ser at personene mister vekt, samt mister dårlig bukfett og fett i muskler. Det reduserer også sjansen for hjertesykdommer og diabetes. Ellers har du gjerne en vane eller to som ødlegger for deg, ts. Drikker du mye i helgene? Spiser du mat med mye ost, smør eller annet fett? Ost er en kaloriversting det er veldig enkelt å overspise på. Trener du styrke vil du øke hvileforbrenningen din og etter noen måneder vil du gå ned i vekt selv om du spiser nøyaktig det samme som nå Anonymkode: 465bd...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #13 Skrevet 17. juli 2018 Hei kan noen anbefale en bra app for kalorie telling osv. ?? Anonymkode: b27d6...869
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #14 Skrevet 17. juli 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei kan noen anbefale en bra app for kalorie telling osv. ?? Anonymkode: b27d6...869 Jeg bruker lifesum-appen som jeg er veldig fornøyd med. Lett å legge inn matvarer og trening, og det kommer små setninger med motivasjon i blant. Anonymkode: 9fdd9...a72
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #15 Skrevet 17. juli 2018 takk for tipset!😀 Anonymkode: b27d6...869
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #16 Skrevet 17. juli 2018 På 16.7.2018 den 8.14, AnonymBruker skrev: Det eneste som hjalp hos meg var loggføring, telle absolutt alt og veie maten. I si at man "spiser normalt" og "prøver å beherske seg" er såpass vagt, og når man ikke går ned i vekt så er det klart at det ikke funker. Det kan være skummelt å se hvor mye du egentlig for i deg. Husker i begynnelsen at jeg telte en dag jeg hadde kost meg med "litt" kake og kom over 3000 kcal på den dagen. Jeg begynte automatisk å lage unnskyldninger for meg selv at jeg har jo jobbet i hagen den dagen, jeg spiste jo så lite dagen før...Men jeg måtte bare innse at jeg overspiste på den måten regelmessig. Jeg har gått ned 22 kg, og har litt igjen før jeg er i mål. Har ingen kostholdsbegrensinger, spiser akkurat det samme som resten av familien, men passer på at jeg ikke spiser mer enn jeg skal, 1800 kcal. Hver dag. (Skal nedjustere det litt nå for vekten har stått stille en stund) Har ingen ekstra spisedager. Jeg begynte også å gå turer, og sykle til jobben, 15 km hver dag. Det med at du skal i gang med fertilitetsbehandling høres for meg ut som den beste motivasjonen. Anonymkode: 4fa08...57f Yes. Så er det jo dessverre slik at det er mye som er svært kaloriholdig selv om det ikke er direkte usunt. Jeg måler opp oljen jeg skal bruke i stekepannen hver gang jeg steker noe. 1 ss solsikkeolje er omkring 120 kcal. Og så er det mange som ikke måler oljebruken men bare heller/spruter ned olje i pannen - da har du lett to, tre eller fire spiseskjeer bare der. Laks er sunt, men på 200kcal per 100g er det dobbelt så mye som f.eks. ren kyllingfilet. Et laksestykke på 200g er derfor 400kcal i seg selv, og når du måler opp vil du se at det stykket er ikke spesielt stort. En avocado kommer på ca. 300 kalorier, 20 g nøtter på over 100 kalorier. Jeg tror det er ovennevnte ting mange "feiler" på, da de vet hva som er sunt og usunt, men glemmer at man må begrense seg på kaloririk mat over hele linja. Anonymkode: d6c52...bd8 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2018 #17 Skrevet 17. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Yes. Så er det jo dessverre slik at det er mye som er svært kaloriholdig selv om det ikke er direkte usunt. Jeg måler opp oljen jeg skal bruke i stekepannen hver gang jeg steker noe. 1 ss solsikkeolje er omkring 120 kcal. Og så er det mange som ikke måler oljebruken men bare heller/spruter ned olje i pannen - da har du lett to, tre eller fire spiseskjeer bare der. Laks er sunt, men på 200kcal per 100g er det dobbelt så mye som f.eks. ren kyllingfilet. Et laksestykke på 200g er derfor 400kcal i seg selv, og når du måler opp vil du se at det stykket er ikke spesielt stort. En avocado kommer på ca. 300 kalorier, 20 g nøtter på over 100 kalorier. Jeg tror det er ovennevnte ting mange "feiler" på, da de vet hva som er sunt og usunt, men glemmer at man må begrense seg på kaloririk mat over hele linja. Anonymkode: d6c52...bd8 Det er et veldig godt poeng! Mange tror de spiser sunt, og skjønner ikke hvorfor de ikke går ned i vekt, når de i realiteten spiser alt for mange kcal. For meg, en kvinne i 40-årene med en stillesittende jobb som trener ca 3-4 timer i uken, kan jeg ikke spise stort mer enn 1900 kcal for å holde vekten. Det er ikke mye og krever at jeg måler opp maten for å ha oversikt. Anonymkode: 77128...e3b 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #18 Skrevet 18. juli 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er et veldig godt poeng! Mange tror de spiser sunt, og skjønner ikke hvorfor de ikke går ned i vekt, når de i realiteten spiser alt for mange kcal. For meg, en kvinne i 40-årene med en stillesittende jobb som trener ca 3-4 timer i uken, kan jeg ikke spise stort mer enn 1900 kcal for å holde vekten. Det er ikke mye og krever at jeg måler opp maten for å ha oversikt. Anonymkode: 77128...e3b Samme her. Ligger på rundt 1800 for å holde vekten, skal jeg ned går jeg ned til 15-1600. Lavere enn det klarer jeg rett og slett ikke, og det er veldig slitsomt å ha en så liten margin (en ekstra skive så er nedgangen for den dagen i vasken). Er 28 år og har telt kalorier mesteparten av mitt voksne liv. Anonymkode: d6c52...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #19 Skrevet 18. juli 2018 Det spiller inge nrolle hva du spiser, når du spiser det eller hvordan du spiser det, ts. Vekt er ren matematikk: Inntak < forbruk = vekttap. For å unngå at vekttap betyr at du er konstant skrubbsulten betyr dette at du må spise tunge mengder mat med lavt kaloriinnhold. Det igjen betyr at du må spise tunge mengder grønnsaker. Så gå gradvis og over tid over til et kosthold der grønnsaker utgjør hovednæringsinntaket ditt. Oppå dette legger du grovt kort (brun ris, grovbrød) og oppå der igjen mager fisk og kjøtt. Om du tenker på tallerkenen din som en urskive så skal 8-10 av døgnets timer fylles med grønt. 2-4 med grovkorn. 0-1 med fisk eller kjøtt. Så kjøp deg en god kokebok. Lær deg å lage brokkoli så god at du sitter oppe om natta for å maule den. Først når du har blitt så glad i grønnsaker at du sikler ved tanken på boksa full av blomkål før lunsj skal du tenke på vekttap. Og da vil det ikke presentere en utfordring. Fordi vekttap er ren matte. Det du sliter med er det samme alle med vektproblemer sliter med: kostholdet ditt. Og det er ikke ren matte. Anonymkode: 755c6...6ab
SPOCA Skrevet 18. juli 2018 #20 Skrevet 18. juli 2018 Det eneste som har fungert for meg er kaloritelling og å gå minst 10 000 skritt hver dag (også på dager man virkelig er tiltaksløs). Jeg har ingen store mål om massevis av trening og å kutte ut f.eks godteri. Jeg har fokusert på å ikke nekte meg noe som helst, derimot logger jeg absolutt alt (mest fordi jeg synes det er gøy). Jeg ligger på alt mellom 2000-3500 kalorier daglig. Stort sett et sted midt i mellom. Det kommer helt an på aktivitetsnivået den dagen, og da regner Fitbiten ut for meg hva jeg kan spise den dagen. Går mellom 500-1000 i minus hver dag. I helgene ligger jeg dog mer mot -250 kalorier. Jeg har ingen rask vektnedgang nå om dagen, men det går nedover. Det er å forvente etter å ha gått ned over 75 kg (snart 80). For meg er det viktigere med noe varig enn noe som går raskt ned og raskt opp igjen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå