Gå til innhold

Eksem hos barn. Ille.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nevø som har eksem (i likhet med to av sine søsken). Han får ikke sove om natten, og de har vært hos legen og prøvd alt av kremer. Ingenting hjelper. Han skriker og klør. De bruker parfymefrie såper. 

Moren tror det er atopisk, men kan det være noe annet? Eventuelt hva kan hjelpe mot slike plager? 

Anonymkode: 0b6fb...264

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rikshospitalet er flinke på sånt, be om henvisning dit?
Regner med han har vært hos hudlege?

Prøvd å bade i badekar med babyolje? Morgensol er også bra mot atopisk eksem, og locobase.

Anonymkode: 6e88a...ace

AnonymBruker
Skrevet

Mor tror? Har de ikke vært hos lege??

Anonymkode: 78369...8cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hudlege? En spesialist vil jo kunne si om det er atopisk eksem, og om han bør bruke hydrokortison. Allergi må utelukkes, det kan være mat eller annet som trigger eksemet (sitrus for eksempel). Man må ofte prøve flere kurer/typer/regimer før man finner noe som fungerer. Såpe skal han ikke bruke i det hele tatt, bare olje. Ikke dusje/bade mye, men saltvann kan være bra. Kun utvasket bomull mot huden.

Anonymkode: 9bdb9...2de

AnonymBruker
Skrevet

Få han til lege, og få han til dyktige spesialister. Jeg er utrolig fornøyd med rikshospitalet. Har selv ille atopisk eksem.

Anonymkode: dd32d...852

• Liker 1
Skrevet

Det er mye som kan hjelpe, forutsatt at det brukes skikkelig og lenge nok. Smøre, smøre, smøre, med fuktighetskrem, kortisonkremer, og eventuelt andre typer kremer. Antihistaminer for å få sove. Wet wrap. Sprøyter, avhengig av type eksem. 

AnonymBruker
Skrevet

Har lest om flere som har blitt kvitt eksem når de har totalt endret kostholdet sitt, og da har de prøvd ALT annet.

Denne jenta jeg leste om sist hadde gått over til et 100% vegansk kosthold, og har faktisk mistet alt av eksem på kroppen.

Anonymkode: 49c39...ca7

AnonymBruker
Skrevet

De har vært hos legen, men har ikke funnet ut av det på noen av barna. Jeg får si ifra at de burde gå til hudlege/spesialist. Synes det er spesielt at det ikke er noe bedring når de har prøvd så mye forskjellig. 

Oljebad er en god idé! 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har vært hos legen, men har ikke funnet ut av det på noen av barna. Jeg får si ifra at de burde gå til hudlege/spesialist. Synes det er spesielt at det ikke er noe bedring når de har prøvd så mye forskjellig. 

Oljebad er en god idé! 

Null såpe + oljebad er jo stort sett det første som anbefales å prøve ved selv mild eksem.....? Daglige oljebad + smøring av hud.

Er det kun fastlegen de har vært hos? Om ikke legen har sagt dette, så har h*n ikke mye peiling..... Og da er det nok mye å gå på ennå, i forhold til å prøve ut ting som faktisk kan hjelpe, det er jo sånn sett positivt, tross alt.

Ville insistert på at de bør skaffe seg henvising til huslege/spesialist, Rikshospitalet høres bra ut.

En annen sånn basisting, er å sørge for at innelufta ikke er tørr - kjøp en luftfukter. Sol og saltvann. Men få hjelp av en hudlege.

Her kan du lese litt om behandling og forebygging:
https://nhi.no/sykdommer/hud/atopisk-eksem-barneeksem/atopisk-eksem-oversikt/?page=4

Anonymkode: fe141...718

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...