Gå til innhold

Nedre abortgrense

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, inspirert av andre tråder så har jeg blitt litt nysgjerrig på hva helsepersonell forholder seg til som *nedre" abortgrense...

Bakgrunnen for spørsmålet er min opplevelse med å være tidlg uønsket gravid, typ omtrent så fort jeg fikk mistanke, altså godt før 4 uker, mer sånn omtrent 2 (!) uker, altså, så fort jeg fikk påvist positiv test.

Jeg hadde da nylig forlatt min samboer, litt sånn turbulent,  og funnet ut at jeg hadde blitt gravid ved vårt siste "møte"...

Jeg bestilte time hos fastlegen for å be om abort, bestilte time hos Amathea for å be om råd, siden de hadde kortere ventetid, og de rådet meg å ringe selv til sykehusene i området for å be om abort, men jeg ble avvist hos alle sammen med begrunnelse i at jeg ikke var "langt nok på vei".

De opererte med en minimumsgrense på 6 uker gravid, og at man måtte kunne påvise et foster på innvendig UL, for å utelukke andre tilstander som kunne gi HCG-økning i blodet..........

Jeg mener... WTF...

Uansett, jeg var hos fastlegen og fikk henvisning, men dette skjedde rett oppunder jul, og de sykehusansatte måtte jo ha juleferien sin, selvfølgelig, så jeg fikk ikke time til vurdering før torsdagen i romjula (!), og time til selve aborten på nyttårsaften den påfølgende lørdagen...

Da var jeg noe sånt som nesten 9 uker på vei...

Det var greit nok, jeg fikk pillene, hadde et helvete hjemme og så videre...

Men så fikk jeg komplikasjoner i Mars året etter, hadde en uventet voldsom blødning, dro til legen etterpå og fikk påvist fremdeles økt HCG i blodet, og "rester" i livmoren, og måtte på sykehuset igjen for utsugning. Som også var et helvete, bare sånn for å ha sagt det.

Så, det jeg egentlig ville frem til med alt dette røret...

Er det VIRKELIG slik at sykehus opererer med en NEDRE grense for abort, på 6 uker, som jeg fikk beskjed om? Kompliserer ikke det ting bare mer? Pilleaborter er vel som oftest mest effektive jo tidligere de utføres, eller..?

Og kunne jeg ikke faktisk rett og slett bare gått på apoteket og kjøpe "angrepiller", så tidlig som jeg var, og hvorfor var det ingen som informerte meg om det når jeg ringte og sa hvor langt på vei jeg var, istedenfor å si "kontakt oss igjen når du er minst 6 uker på vei?

Anonymkode: df697...ee7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm dette var merkelig.. nedre aldersgrense har jeg aldri hørt om, og jeg har (som deg) også hørt at pillene er mer effektive jo tidligere de blir tatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo nedre grense er det, av de grunnene du nevnte over her. Fant ut jeg var gravid i uke 2 og måtte vente til uke 6-var helt jævlig. Fikk ingen komplikasjoner da heldigvis.

Anonymkode: 2e6d3...f47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke noe positiv test i uke 2 nei. Det er da man blir befruktet. Ellers må de jo vite at det er et faktisk foster der før man igangsetter en abort.

Anonymkode: 8490b...7a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært litt dumt hvis du fikk abortpiller, mens den egentlige grunnen til at HCG steg var at du hadde blæremola, eller hcg-produserende kreft....

Jeg skjønner at det oppleves som vanskelig. Angrepiller fungerer bare innenfor de første dagene av svangerskapet, så du var uansett "for sen" til å kunne bruke det.

Anonymkode: 05011...0fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne jo bare ha ringt sykehuset på nytt  i uke 6 istedetfor å vente på henvisning fra fastlegen? Og blir litt skremt av at du tror at du kan gå på apoteket selv og kjøpe abortpiller, du forstår jo tydeligvis ikke forskjellen mellom angrepiller og en abort? Angrepillen hadde du uansett vært for sent ute med, de skal tas rett etter samleie.

Anonymkode: f102b...62b

• Liker 2
Skrevet

Man kan jo ikke fjerne noe som man ikke kan se er der. Som nevnt over kan det være hcg i blodet av andre grunner enn svangerskap, så embryoet må være påvist via ul først. Også mtp plassering, har du svangerskap i en eggstokk så er det jo ikke bare å ta noen piller. Det har med din helsesikkerhet å gjøre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

det er helt riktig som skrevet ov, man kan ikke fjerne noe man ikke vet om er der. Men Hcg både i urin og i blod kan påvises tidlig, dermed er det ingen grunn til å vente i ukesvis. 

Det de færreste er opplyst om er at en gammeldags kobberspiral kan insettes inntil fem døgn https://emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/nodprevensjon/# etter samleie for å forhindre graviditet. Rekker man ikke da å skaffe annen nødprevensjon så kan en kobberspiral være en løsning, les alternativ til abort. 

Fastleger skal ikke ha ventetid på abortsøknader, det går under "akuttimer" eller på egne avsatte timer med få timers ventetid. 

Hva ts her har opplevd i sitt møte med helsevesenet er vanskelig å ta stilling til, men på generelt grunnlag bør hun kanske ta kontakt med Pasient og brukerombudet eller Amathea igjen, for å få hjelp med å få satt søkelys på en uakseptabel og helt uten for boka opplevelse. 

Anonymkode: 164a7...ba6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så i praksis så er det ingenting det går an å gjøre mellom det vinduet på 5 dager man har på å bruke nødprevensjon, og til et foster kan påvises ved UL ved 6 uker?

Jeg mener da virkelig jeg har hørt om folk som tar medikamentell abort tidligere enn 6 uker.

Det må da uansett gå an å kjapt utelukke disse andre tilstandene som *kan* gi hcg-økning i blodet?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så i praksis så er det ingenting det går an å gjøre mellom det vinduet på 5 dager man har på å bruke nødprevensjon, og til et foster kan påvises ved UL ved 6 uker?

Jeg mener da virkelig jeg har hørt om folk som tar medikamentell abort tidligere enn 6 uker.

Det må da uansett gå an å kjapt utelukke disse andre tilstandene som *kan* gi hcg-økning i blodet?

Jeg vet ikke hvor du har fått opplyst at fosteret må være synlig på ul for å få innvilget abort? Det er faktisk tilstrekkelig å påvise Hcg i urin eller blodprøve. 

Det enkleste og sikreste er dog å bruke sikker prevensjon når man ikke ønsker å bli gravid. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

det er helt riktig som skrevet ov, man kan ikke fjerne noe man ikke vet om er der. Men Hcg både i urin og i blod kan påvises tidlig, dermed er det ingen grunn til å vente i ukesvis. 

Det de færreste er opplyst om er at en gammeldags kobberspiral kan insettes inntil fem døgn https://emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/nodprevensjon/# etter samleie for å forhindre graviditet. Rekker man ikke da å skaffe annen nødprevensjon så kan en kobberspiral være en løsning, les alternativ til abort. 

Fastleger skal ikke ha ventetid på abortsøknader, det går under "akuttimer" eller på egne avsatte timer med få timers ventetid. 

Hva ts her har opplevd i sitt møte med helsevesenet er vanskelig å ta stilling til, men på generelt grunnlag bør hun kanske ta kontakt med Pasient og brukerombudet eller Amathea igjen, for å få hjelp med å få satt søkelys på en uakseptabel og helt uten for boka opplevelse. 

Dette er riktig nok noen år siden nå, så det er vel liten vits å ta kontakt med noen tror jeg, jeg ville bare høre om det stemte at de kunne si til meg "Du er ikke gravid nok ennå, kom tilbake senere" liksom, og om noen andre hadde opplevd lignende.

Jeg visste ikke at fastleger hadde hastetimer til dette forresten, og siden jeg bare bestilte time uten å si hva det gjaldt så fikk jeg den "vanlige" ventetiden på 1-2 uker for time. Sykehuset tok kjapt kontakt når henvisningen var sendt da, men da kun som sagt for å si at jeg måtte bli litt mer gravid før de kunne utføre aborten...

Ja ja. Da har jeg i hvert fall hørt litt mer rundt det... ;)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvor du har fått opplyst at fosteret må være synlig på ul for å få innvilget abort? Det er faktisk tilstrekkelig å påvise Hcg i urin eller blodprøve. 

Det enkleste og sikreste er dog å bruke sikker prevensjon når man ikke ønsker å bli gravid. 

Det var det sykehuset som utførte aborten som sa til meg, i tillegg til et par andre brukere over her.

Og selvfølgelig er det beste å bruke sikker prevensjon hvis man ikke vil bli gravid, men det var ikke poenget her.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan finner du ut plassering av embryo ved hcgprøver?

AnonymBruker
Skrevet

Er bare å ringe sykehuset med en gang. Ingen vits å ta det igjennom fastlegen først.

Anonymkode: e9ba2...e52

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er bare å ringe sykehuset med en gang. Ingen vits å ta det igjennom fastlegen først.

Anonymkode: e9ba2...e52

Og du har lest både HI og tråden, eller..?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Silfen skrev:

Og hvordan finner du ut plassering av embryo ved hcgprøver?

Spesielt intreresserte i temaet anbefales å lese prosedyrebok for abort. Den finner du ved å google. 

Husk også på at abort har blitt utført før ultralydundersøkelse ble et hjelpemiddel. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spesielt intreresserte i temaet anbefales å lese prosedyrebok for abort. Den finner du ved å google. 

Husk også på at abort har blitt utført før ultralydundersøkelse ble et hjelpemiddel. 

Og da var kvinnene 4 uker på vei, mener du? 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...