Gå til innhold

Halv flaske vin + 1 øl. Mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mye når det er nesten hver dag i ferien? Noen få dager ingenting.

Anonymkode: e6ea5...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor lang ferien er, og situasjonen rundt. Er det en uke og man bare har seg selv og partner, så synes jeg at det er veldig innafor! Er det tre uker og man er bortreist på ferie med partner og to barn, så er det kanskje litt mye.

Men på generelt basis, så synes jeg ikke at det er for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye, men tenker det er greit hvis det bare er noen dager og at det ikke er barn sammen med deg/dere.

Anonymkode: 780d9...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 glass vin, og en halvliter er ikke mye. Det er ferie, det er lov å kose seg. 

Anonymkode: c2e3d...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo spørre seg selv om hvorfor man ikke er i stand til å føle nok glede uten alkohol i ferien sin. En fyllekule innimellom kan være underholdende, men så store mengder alkohol nesten hver dag, da vitner det mer om at man er avhengig av rusen for å oppnå et eller annet, om det er for å føle glede eller løpe fra problemer

Anonymkode: 5cc07...e81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel omtrent den mengden alkohol jeg drikker i løpet av et år...

Anonymkode: cb521...807

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er store mengder alkohol, men det avhenger jo av flere forhold (er du med barn, drikker du til vanlig, er det cravings, hvor lang er ferien osv). Drikker en del alkohol i ferien selv, ikke fordi jeg "ikke er i stand til å føle glede uten alkohol" som ab over mener, men fordi jeg nyter å kunne ta en øl til grillmten, vin til fisken og en likør til kaffen i godt selskap. Jeg har ikke ansvar for barn, og blir heller ikke full av to-tre enheter. 3 enheter er heller ikke store mengder ila en dag, så lenge det ikke er hver dag året rundt, men et par uker om sommeren så syns jeg det er greit. Er jeg på ferie i utlandet blir det gjerne et glass vin til lunsj og et par øl på kvelden, intet galt i det. Jeg drikker alkohol til mat fordi jeg syns det bedrer måltidet, jeg er også svært interessert i håndtverksøl og cider, så det drikkes for smak og ikke promille. 

Anonymkode: c043b...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv flaske vin + en øl er jo ikke mye isolert sett, men om det skjer hver dag så blir det jo en del i løpet av en uke eller to. De fleste som har et lite/moderat alkoholforbruk ellers tar nok ikke skade av det så lenge ferien ikke er så lang. Personlig ville jeg nok sørget for å legge inn noen alkoholfrie dager i ferien også, med tanke på trening/helse. 

Anonymkode: 3e4af...73c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎07‎.‎2018 den 9.05, AnonymBruker skrev:

En halv flaske vin + en øl er jo ikke mye isolert sett, men om det skjer hver dag så blir det jo en del i løpet av en uke eller to. De fleste som har et lite/moderat alkoholforbruk ellers tar nok ikke skade av det så lenge ferien ikke er så lang. Personlig ville jeg nok sørget for å legge inn noen alkoholfrie dager i ferien også, med tanke på trening/helse. 

Anonymkode: 3e4af...73c

Ei halv flaske vin ELLER en halvliter øl daglig i ei hel uke må da være mer enn nok. Ønsker noen enda mer, bør det være alkoholfritt.

Anonymkode: 274b7...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det er mye nei. Ingen som blir bemerkelsesverdig beruset av det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2018 den 21.27, AnonymBruker skrev:

Er det mye når det er nesten hver dag i ferien? Noen få dager ingenting.

Anonymkode: e6ea5...b5b

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så vi snakker om det samme: En flaske vin er 6 enheter eller ett lite glass (12,5 cl) og da er en halv flaske er tre glass, mens en enhet øl er 33cl. mens en flaske er 35cl.

Så hvis du drikker dette fordelt på dagen sammen med mat osv er det kanskje ikke mye, men om du drikker dette hver kveld i en setting stiller deg seg litt ulikt mtp om man blir beruset osv. og om man har høy terskel eller lav terskel for alkohol osv.

Så legger vi sammen disse fire enhetene hver dag og får 28 enheter per uke, ser vi da på NHI sine tabeller er man over grensen for de som defineres som høyt inntak, og man er i i en risikogruppe uansett om man er mann eller kvinne:

Sitat

Forbruk - definisjoner

  • Forbruk angis i AE, alkoholenheter
1 AE 13 g alkohol
1 AE En liten flaske pils (35 cl)
1 AE Ett glass vin (12 cl)
1 AE En dobbel drink (4 cl)

Risikosoner for alkoholrelaterte plager

Menn

  • Høy risiko for menn: Mer enn 21 AE per uke
  • Lav risiko for menn: Mindre enn 14 AE per uke
  • Grensesone for skade: 14 - 21 AE per uke
 

Kvinner

  • Høy risiko for kvinner: Mer enn 14 AE per uke
  • Lav risiko for kvinner: Mindre enn 10 AE per uke
  • Grensesone for skade: 10 - 14 AE per uke

Ingen offisielle grenseverdier

I Norge har vi ingen offisielle grenseverdier for risikofylt alkoholforbruk eller anbefalinger for ukentlig eller daglig alkoholforbruk. Det er heller ikke internasjonal enighet om grenseverdier for risikofylt bruk. I Danmark har man sagt at risikoen for skader er høy ved et ukentlig alkoholforbruk over 21 alkoholenheter for menn og 14 alkoholenheter for kvinner. I Sverige blir risikofylt alkoholforbruk definert som å drikke mer enn 14 og 9 alkoholenheter per uke for henholdsvis menn og kvinner.

Dog er det verdt å merke seg at det er snakk om en begrenset periode på noen uker, så risikoen for å få skader osv er muligens lav - likevel vil jeg personlig si det er et jevnt over høyt forbruk sett fra mitt ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei halv flaske vin ELLER en halvliter øl daglig i ei hel uke må da være mer enn nok. Ønsker noen enda mer, bør det være alkoholfritt.

Anonymkode: 274b7...b6f

Jeg skriver jo at det blir en del i løpet av en uke....

Anonymkode: 3e4af...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg synes det er mye. Jeg ser noen prøver å bagatellisere mengden ved å si at det kun er to glass om dagen. Vel, det kan også måles som tre flasker eller mer i uken. Tre flasker på én uke ER mye alkohol. Det er klart, dersom det gjelder én uke hvert år så er det en ting, men alkohol fungerer nå slik i kroppen at man ikke kan spare enheter i en periode for å kjøre på i en annen periode. Dersom man drikker bare vann i uke 26 og tre flasker vin i uke 27 så husker ikke kroppen at man sparte seg uken før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er mye. Jeg finner folk merkelige som syns det er et høyt forbruk med potensielt skadeomfang når det er snakk om en begrenset periode på 1-2 uker og heller ikke daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...