AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #21 Skrevet 20. juli 2018 I utgangspunktet sier jeg ja, men så er det noen få dyreparker som er bra også. Hvor dyrene har det bra med nok plass å bevege seg på og har flinke folk som jobber der. Mens andre dyreparker er rett og slett for jævelige. Selv har jeg knapt nok vært i en dyrepark, har vært en tur på Kolmården. Anonymkode: a6319...c61
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #23 Skrevet 20. juli 2018 Dyreparker er ikke bare uetisk, det er dyreplageri. Med hvilken rett fanger og holder man dyr i bur og innhegninger for å tjene penger på å vise dem fram? Hvor er dyrenes rettigheter? At dyrene ser ok ut, og ut ifra vår begrensede kunnskap om den enkelte art sine behov tilsynelatende har det bra, betyr på ingen måte at dét er virkeligheten. Dyr har det best i sitt naturlige habitat. Å tro at en sjiraff har stor plass i en dyrehage er fullstendig misforstått. Ingenting i en dyrepark kan erstatte de enorme savannene sjiraffen naturlig beveger seg på Argumenter som at «de slipper å bli drept og spist av andre dyr, eller se barna sine bli det», «de slipper å lete etter, og kjempe om mat», eller «det er bra for å redde en utryddingstruet art» er vanvittig idiotiske argumenter for å holde dyr i fangenskap. De to første forteller kun om et nokså vanlig, men likefullt misforstått, menneskeliggjøring dyr, og projisere våre behov over på dem. Det tredje henger heller ikke på greip. Vil man redde utrydningstruede arter må man gjøre det i deres naturlige habitat. Man må legge til rette for at arten skal overleve ved å optimalisere levekårene mtp miljø, opprettholdelse av leveområder, og ikke minst dyrenes verste fiende: mennesket, mtp krypskyttere. Nasjonalparker er gull! Argumentet om at det er bedre å ha dyreparker enn at folk skal belaste miljøet ved å reise med fly for å dra på safari: Hvorfor må vi på død og liv se disse dyrene i virkeligheten? Jeg vil mye heller se en dokumentar om løver som lever det naturlige løvelivet der den hører hjemme, enn å se en deprimert løve bli servert et blodig kjøttstykke den i en dyrepark. Å finne, jage, drepe, og til slutt spise, representerer noe grunnleggende i livet for det rovdyret løven er. Å bli fratatt den helt essensielle delen av livet er et overgrep mot dyret, og kan aldri forsvares. Er det noe jeg angrer dypt og inderlig på, er det at jeg tok med barna i dyreparken da de var små. Dyreparker var jo en helt vanlig ting, som tivoli og badeland. Jeg tenkte ikke noe dypere over det. Heldigvis har jeg begynt med det, og jeg håper enda flere mennesker blir mer bevisste, og slutter å støtte opp om overgrep mot dyr! Anonymkode: 90af5...42b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå