Gå til innhold

Er dyreparker uetiske?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.

Dyrene burde helst vært i det fri, men dyreparker som gjør sitt ytterste for at dyrene skal ha det bra, er kanskje ikke så ille. Fordelen med dem er at de ofte driver avl på utrydningstruete arter, pluss at de bidrar til å gjøre mennesker dyreinteresserte. Det i sin tur kan være litt lobbyvirksomhet, som gjør det lettere å bevare habitater for dyrene i det fri.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler. Ser begge sidene av saken. I utgangspunkter skulle aldri dyrehager blitt en ting. Men dyr født i fangenskap kan heller ikke slippes fri. Noen raser må vi avle på, da vi jo nesten har utryddet rasen.

Noen dyreparker besøker jeg fordi de har en etikk jeg kan stå for.

Anonymkode: 9af4f...0d8

AnonymBruker
Skrevet

Ser begge sider av saken. Så ligger vel på «tja». 

Dyreparker må ha inntekt for å klare å redde utrydningstruede dyrearter, dette kan «enkelt» skaffes ved at besøkende får se på dyrene. Samtidig føler jeg at det er litt «feil» å stå å se på dyr i innhegninger og bur, med alt for liten plass i forhold til hva som er naturlig for dem. Men nå er vel de fleste dyr i dyrehager født i fangenskap, noe som gjør at de ikke veit hva de går glipp av annet en at instinktet sier dem at de burde få flyttet på seg. 

Anonymkode: 363ea...806

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel helt an på hvordan de har det. Sannsynligvis ofte bedre enn å leve vilt der de er utsatt for rovdyr og sykdommer. Ville dyr lider en del. 

Anonymkode: e394e...6dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer vel helt an på hvordan de har det. Sannsynligvis ofte bedre enn å leve vilt der de er utsatt for rovdyr og sykdommer. Ville dyr lider en del. 

Anonymkode: e394e...6dd

Ville dyr lider vel stort sett bare når de mister avkommet sitt eller når de dør. Dyr i dyreparker kan komme til å lide hele livet, og de mister også avkom, da dyreparkene gjerne tar livet av barna deres etter de har vist dem frem til besøkende en stund.

Anonymkode: ed282...b15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville dyr lider vel stort sett bare når de mister avkommet sitt eller når de dør. Dyr i dyreparker kan komme til å lide hele livet, og de mister også avkom, da dyreparkene gjerne tar livet av barna deres etter de har vist dem frem til besøkende en stund.

Hvor har du fått dette fra? Hadde vært fint å se noen kilder på dette. Dyreparkene avler faktisk på utrydningstruede dyr og tar ikke livet av noen. Dyrene i dyreparken i kristiansand har det faktisk veldig bra til at det er en dyrepark. 

Anonymkode: 505df...d64

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dyr i fangenskap bør aldri være underholdning for mennesker. Og barn burdebukke læres opp til å synes at det er ok. Flere dyreparker har bruk-og-kast mentalitet for dyr. Å tjene penger på dyreparker er uetisk. Det å ha eksotiske dyr i et norsk klima er og bak mål. Vil du se dyr, dra på safari. 

Anonymkode: 94d35...386

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dyr i fangenskap bør aldri være underholdning for mennesker. Og barn burdebukke læres opp til å synes at det er ok. Flere dyreparker har bruk-og-kast mentalitet for dyr. Å tjene penger på dyreparker er uetisk. Det å ha eksotiske dyr i et norsk klima er og bak mål. Vil du se dyr, dra på safari. 

Barn burde ikke.. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen dyreparker er bra. Men Feks sea world er IKKE det.

Anonymkode: 339db...a0a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Greit nok om du sykler til Kenya (eller hvor du nå vil), men reiser du så langt med fly, bidrar du sterkt til verdens klimaendring, og dermed ødelegger du leveforholdene for isbjørn og veldig mange andre dyr (og mennesker).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det uetisk. Finnes det fortsatt folk i 2018 som prøver å forsvare dyreparker? 

Anonymkode: 1022d...fd1

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor har du fått dette fra? Hadde vært fint å se noen kilder på dette. Dyreparkene avler faktisk på utrydningstruede dyr og tar ikke livet av noen. Dyrene i dyreparken i kristiansand har det faktisk veldig bra til at det er en dyrepark. 

Anonymkode: 505df...d64

Dette er bare tull. Kristiansand dyrepark dreper dyrene sine rett som det er. Det var jo blaa en stor sak da de tok livet av alle kenguruene fordi de ville ha plass til geparder, eller de avlivet ulvene fordi de ville ha nye ulver. 

Kristiansand dyrepark kommer jeg aldri til å støtte ved å besøke dem med tanke på bruk- og kast mentaliteten med dyr.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De fleste dyreparker prøver å omplassere dyr de ikke lenger vil satse på, før de avlives.

Utrydningstruede dyr avlives ikke, etter hva jeg har hørt. Det har de vel ikke lov til?

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg synes. Dyreparker, som samarbeider på tvers av landegrensene for å avle på utryddingstruede dyr, er forsåvidt ok. Men jeg liker ikke at det skal være "nødvendig"...

Dyreparken her i byen, er vel kritisert noen ganger, for å avlive overskuddsdyr, altså dyr de ikke har plass til, og heller ikke får omplassert i andre dyrehager. Og så har de obdusert selsamme avlivede dyr for "åpen scene", for å lære besøkende litt om dyrene. Tror det var snakk om minst én løve. Tror det var noe oppstuss i forbindelse med avlivingen av en sjiraff, også. De har også fått ros, da, for å ha plass til at sjiraffene kan løpe, for eksempel.

Men jamnt over prøver jo dyrehagene å få flyttet individer de ikke kan ha. De kan jo ikke ha en sjirafflokk på 20 individer, liksom, det krever noe mer plass enn hva 4-5 individer gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Raven Emerald said:

De fleste dyreparker prøver å omplassere dyr de ikke lenger vil satse på, før de avlives.

Utrydningstruede dyr avlives ikke, etter hva jeg har hørt. Det har de vel ikke lov til?

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg synes. Dyreparker, som samarbeider på tvers av landegrensene for å avle på utryddingstruede dyr, er forsåvidt ok. Men jeg liker ikke at det skal være "nødvendig"...

Dyreparken her i byen, er vel kritisert noen ganger, for å avlive overskuddsdyr, altså dyr de ikke har plass til, og heller ikke får omplassert i andre dyrehager. Og så har de obdusert selsamme avlivede dyr for "åpen scene", for å lære besøkende litt om dyrene. Tror det var snakk om minst én løve. Tror det var noe oppstuss i forbindelse med avlivingen av en sjiraff, også. De har også fått ros, da, for å ha plass til at sjiraffene kan løpe, for eksempel.

Men jamnt over prøver jo dyrehagene å få flyttet individer de ikke kan ha. De kan jo ikke ha en sjirafflokk på 20 individer, liksom, det krever noe mer plass enn hva 4-5 individer gjør. 

Det at de har fått ros for at et dyr får løpe sier igrunn alt om dyreparker...

Det er en grunn til at de plutselig har for mye dyr, de produserer nye eller kjøper inn. Jeg er det samme som at jeg kjøper meg en ny rasehund, men da kan jeg jo ikke ha den gamle...trist hvis hun må avlives, men jeg prøver jo å omplassere henne først...

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Raven Emerald skrev:

Det bør jo være mulig for en dyrepark å planlegge langt frem i tid. Om de vil slutte å satse på en dyreart får de droppe å la dem få unger og ta vare på de gjenværende så lenge de lever. Hvilke dyr som er utrydningstruet forandrer seg ikke til stadighet. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at de plutselig har for mye dyr, de produserer nye eller kjøper inn. Jeg er det samme som at jeg kjøper meg en ny rasehund, men da kan jeg jo ikke ha den gamle...trist hvis hun må avlives, men jeg prøver jo å omplassere henne først...

Nettopp. Uetisk å avlive de gamle dyrene. Men dyreunger er et trekkplaster i parken. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men fordi dyreparken "vår" får ros for hvordan de legger seg i selen for at dyrene skal trives innenfor de kvadratmetrene de har, er jeg usikker på hva jeg mener om den. På den ene siden kunne de gjort mer, på den annen side gjør de det beste de kan. Og disse prøver som sagt i det lengste å finne hjem til dyrene de får. Men noen ganger "trengs ikke" genene som blir produsert, og da er det vanskeligere å finne hjem til dem. Dessverre. =( Kan man ikke parre et dyr med et annet, er det får eller ingen som vil ha det. =/

Men så kan man argumentere for at de i det minste prøver å unngå innavl. 

Jeg tror jeg jamnt over liker dyreparken her i byen. De har et diiiiigert bur til fuglene, som folk må gå inn i om de vil se dem. Så fuglene får fly. Men det er selvsagt andre dyr med mindre bur, dog har jeg inntrykk av att de prøver å bygge større bur og innhegninger, nettopp for at dyrene skal få utfolde seg. Og det er i det minste noe, når nå dyreparker engang finnes. Men det er nok alltid dyr som kunne hatt det bedre. Tigrene, for eksempel. Er det noe jeg får tårer i øynene av, er det tigrene.

Men på generelt grunnlag, er jeg ikke begeistret for konseptet...

Endret av Raven Emerald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...