Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har søkt opptak til høyere utdanning på bakgrunn av 23/5 regelen? 
Det har seg slik at jeg skal søke høyere utdanning til neste år, med denne regelen.  Jeg gikk studiespesialisering på vgs i 3 år.  Jeg har bestått alle fagene fra vgs, bortsett fra fransk, som jeg strøk i.   Jeg har jobbet til sammen 3400 timer på et sykehjem.  

Er det nok til å dekke kravet? Er det noe jeg mangler?

Anonymkode: 8b33c...5ea

AnonymBruker
Skrevet

SO regner vel ett arbeidsår som 1800 timer, så du mangler jo en del der, men med lang tid til neste søknadsrunde så ordner det seg. Er du over 23 år?

Anonymkode: 980b7...8a1

AnonymBruker
Skrevet

Koffor tar du ikke opp det ene faget som du mangler for å få vitnemålet ditt istedenfor å prøve 23/5 regelen. Du klarer det dersom du virkelig bestemmer og jobber hard. Jeg selv mangle bare ett fag for å få vitnemålet . Jeg trudde at jeg aldri skulle klare det faget. MEN etter hard arbeid fra ifjor klarte jeg endelig å bestå liksom fra stryk til 3'er . Jeg brukte flere hver eneste dag helt frem til eksamen. 

Jeg råder deg at du ikke gir opp vitnemålet ditt og ikke tenk på negativt . Ingenting er vanskelig , men kreves bare å jobbe hardere

Lykke til videre.

Anonymkode: 0a46b...09d

• Liker 1
Skrevet

Limt inn fra samordna opptak: 

Kva dekkjer kravet til praksis?

Du må dokumentere minst 5 års fulltids arbeidspraksis og/eller utdanning. Med «5 års fulltid» meiner vi at all den praksisen og utdanningen du har, må utgjere 5 års fulltid til saman. All utdanning og praksis du har, blir rekna saman når du søkjer opptak og når du har sendt inn dokumentasjonen din.

Ein fulltidsjobb blir rekna som 37,5 timar i veka. Viss du til dømes har jobba to år i 50 % stilling, vil dette tilsvare eitt år.

Praksis og utdanning du har, kan ikkje overlappe. Dersom du til dømes har studert og arbeidd i 100 % samstundes i eitt år, vil du ikkje kunne få utteljing for meir enn 1 år. På same måte vil du ikkje kunne få uttelljing for meir enn 1 år sjølv om du har arbeidd til dømes 150 % på eitt år.

Du kan heller ikkje få utteljing for praksis for same fag fleire gonger. Det vil seie at viss du til dømes tek opp studiekompetansefaga etter vidaregåande skule, og allereie har studiekompetansefaga på eit vitnemål, vil du ikkje få utteljing for desse to gonger.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Fikk beskjed i fra rådgiver at jeg i tillegg til videregående skole, måtte ha jobbet 3000 timer for å dekke kravet?   Jeg blir serriøst gal av denne 23/reglen! Det virker jo som ingen vet noe som helst, selv ikke samordna opptak har peiling når man kontakter dem.  :(

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha jobbet 100% i ett år for at det skal telle som ett år, går du i deltid blir det lagt sammen flere år med deltid. For å gjøre det enklere regnes det timer, ett årsverk regnes som 1700-1900 timer litt avhengig av hvordan det regnes (har forstått at 1800 er so sitt tall). 1800 x 2 år = 3600 timer, ergo mangler du 200. Sannsynligvis mye lettere for deg å bare ta opp det ene faget du mangler, eller så må du jobbe noen hundre timer mer før neste søknadsrunde. Og så må du være over 23 år.

Anonymkode: 980b7...8a1

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Kan også legge til at jeg var syk, og ikke hadde mulighet til å jobbe over en 7 måneders periode, regner med det har noe å si? 

AnonymBruker
Skrevet

Regelen om 5 år er absolutt, sykdom tas ikke hensyn til og man kan bli avvist som søker selv om man har jobbet 100% i 5 år så den regelen er ingen garanti. Vet noen har fått skoleplass med regelen og noen som ikke fikk søke og da var begrunnelsen at arbeidet ikke var relevant nok til studiet (teknisk fagskole). Du mangler karakter i ett fag. Ta det faget på nytt, det rekker du. 

Anonymkode: 30cc9...470

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regelen om 5 år er absolutt, sykdom tas ikke hensyn til og man kan bli avvist som søker selv om man har jobbet 100% i 5 år så den regelen er ingen garanti. Vet noen har fått skoleplass med regelen og noen som ikke fikk søke og da var begrunnelsen at arbeidet ikke var relevant nok til studiet (teknisk fagskole). Du mangler karakter i ett fag. Ta det faget på nytt, det rekker du. 

Det står faktisk på SO sine sider at sykdom taes hensyn til, og at man må ha attest i fra lege/nav. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykdom tas hensyn til dersom det kan dokumenteres. Og skole teller blant de fem årene, dvs at ts har tre år dekket opp der. Slutt å svar på ting dere ikke har peiling på! 

Anonymkode: 2edd4...ba6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Hvis man kan dokumentere sykdom vil dette bli tatt til betraktning.

Anonymkode: 4b003...7be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke gitt at man blir tatt med i betraktning på lik linje med andre søkere dersom man søker gjennom 23/5 regelen?

Anonymkode: ba829...3c7

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke gitt at man blir tatt med i betraktning på lik linje med andre søkere dersom man søker gjennom 23/5 regelen?

Anonymkode: ba829...3c7

Ts her. 

Jo, jeg har forstått det sånn at man er like mye ´´verd´´om man søker på grunnlag av 23/5, som med generell studiekompetanse.  Det skulle egentlig bare mangle!  Man har jobbet ganske mye om man kommer inn på 23/5 regelen, og man har trossalt 6 fag bestått :)

Gjest ompalompa24
Skrevet
On 7/16/2018 at 6:13 PM, AnonymBruker said:

Ts her. 

Jo, jeg har forstått det sånn at man er like mye ´´verd´´om man søker på grunnlag av 23/5, som med generell studiekompetanse.  Det skulle egentlig bare mangle!  Man har jobbet ganske mye om man kommer inn på 23/5 regelen, og man har trossalt 6 fag bestått :)

Ja, er sånn jeg har forstått det. Jeg har fullverdig vitnemål med alle fag fra før av, men fikk beskjed av en rådgiver at jeg kunne søke med kun de 6 basisfagene hvis jeg hadde 5 års praksis slik at jeg slapp å forbedre alle karakterene.

AnonymBruker
Skrevet

Kan man søke på resteplassene med 23/5 regelen? Står at man ikke kan med realkompetanse, men sees 23/5 som realkompetanse eller som ordinær søker?

Anonymkode: fb138...cda

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man søke på resteplassene med 23/5 regelen? Står at man ikke kan med realkompetanse, men sees 23/5 som realkompetanse eller som ordinær søker?

Anonymkode: fb138...cda

Ja, det regner jeg med. Om man kvalifiserer til 23/5 har man generell studiekompetanse, så det bør man kunne søke med. Vær obs på at det kan hende det er en forutsetning at du har søkt i hovedopptaket da (slik at dokumentasjonen allerede er vurdert til at du har generell studiekompetanse) 

Anonymkode: e07ac...a35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...