Gå til innhold

Voksen acne


Magdalina

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år og har i alle år slitt med uren hud og gjør det ennå. Det er vel det som er beskrevet som voksen acne, store vonde kviser, oftest rundt munn og på hake. Startet på diane når jeg var ca 18 og sluttet på de i vinter pga av at lege ikke anbefalte å bruke de lengre pga alder og røyking. Jeg prøvde cerazette etterpå men det funket DÅRLIG! Nå lurer jeg på å sette inn spiral, har den liggende, men ikke fått satt den inn e da. Legen sa hormon nivået var som ca 9 p-piller på ett år, og det høres jo ikke så værst ut. Det jeg egentlig lurer på er om det er noen som har erfaring med dette? Og om noen har prøvd noen kremer ect som har hatt god effekt? Jeg er så lei av å se ut som jeg er kommet i puberteten!! Leste om noe dr. Obagi eller noe sånn..? Noen som kjenner til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forsøkt å endre på kostholdet ditt? Søskenbarnet mitt hadde helt ekstremt mye kviser, i ansikt og på kroppen (spesielt på ryggen). Han kuttet ut alle melkeprodukter og spiser ikke noe som er halvferdig fra fabrikk, lager alltid middag fra bunnen. Helt annen person nå. 

Anonymkode: a735b...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diane som 14 åring pga kviser. Sluttet på de nå i våres (er 30) da de ødelegger både forbrenningen og treningen min, de er antiandrogyne som vil si de hindrer din egen produksjon av mannlige hormoner. Resultatet blir det motsatte av å dope seg (supergøy når man trener flere ganger i uken nesten uten restultater). 

Jeg fikk igjen huden jeg hadde som 14 åring: kviser og veldig fet hud. Jeg hadde regnet med det og det stabiliserer seg etter ca 1-2 år. Jeg sluttet først og snuse etter pillene, og det gjorde underverker for huden. Så vil du ha fin hud er det lurt å slutte med nikotin. Hadde fortsatt veldig fet hud, men nesten ikke kviser. Så skiftet jeg kost til vegansk, nå etter en måned er huden snart tilbake til da jeg tok pillene. Meieriprodukter er ikke bra for huden. Hormonubalanse er gjerne det som gir uren hud (og siden du nettopp har sluttet på pillene er det mest sannsynlig grunnen din også), det er grunnen til at de fleste har kviser i pubertetårene. Melk består av masse hormoner da det skal gjøre en liten kalv til en stor ku. Forsøk å kutte ned eller kutte meieriprodukter helt så vil antagelig huden bli bedre. 

Jeg vet ikke hva som skjer om du skifter hormonprevensjon da jeg gikk over til temperaturmåling. Kommer ikke til å bruke hormonprevensjon igjen, men mulig jeg setter inn en kobberspiral etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør om på kostholdet og drikk mye vann. Hormonell prevensjon bør man holde seg unna, kun en midlertidig løsning som man kan få andre problemer med. 

Anonymkode: 96515...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Inwe skrev:

Jeg fikk diane som 14 åring pga kviser. Sluttet på de nå i våres (er 30) da de ødelegger både forbrenningen og treningen min, de er antiandrogyne som vil si de hindrer din egen produksjon av mannlige hormoner. Resultatet blir det motsatte av å dope seg (supergøy når man trener flere ganger i uken nesten uten restultater). 

Jeg fikk igjen huden jeg hadde som 14 åring: kviser og veldig fet hud. Jeg hadde regnet med det og det stabiliserer seg etter ca 1-2 år. Jeg sluttet først og snuse etter pillene, og det gjorde underverker for huden. Så vil du ha fin hud er det lurt å slutte med nikotin. Hadde fortsatt veldig fet hud, men nesten ikke kviser. Så skiftet jeg kost til vegansk, nå etter en måned er huden snart tilbake til da jeg tok pillene. Meieriprodukter er ikke bra for huden. Hormonubalanse er gjerne det som gir uren hud (og siden du nettopp har sluttet på pillene er det mest sannsynlig grunnen din også), det er grunnen til at de fleste har kviser i pubertetårene. Melk består av masse hormoner da det skal gjøre en liten kalv til en stor ku. Forsøk å kutte ned eller kutte meieriprodukter helt så vil antagelig huden bli bedre. 

Jeg vet ikke hva som skjer om du skifter hormonprevensjon da jeg gikk over til temperaturmåling. Kommer ikke til å bruke hormonprevensjon igjen, men mulig jeg setter inn en kobberspiral etterhvert. 

Temperaturmåling? Har aldri hørt om det? Hvordan funker det?🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler en tur til hudlege. Jeg slet med kviser fra ca 14 årsalderen, gått på ppiller, men de har ikke påvirket huden så mye. I fjor tenke jeg nok var nok, og gikk til legen og ba om isotretinoin. Pga alder slapp jeg teste kremer og antibiotika, gikk rett på iso. Etter et halvt år på kuren er huden min totalt kvisefri 😄 litt bivirkninger er det underveis, men absolutt verdt det! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Magdalina skrev:

Temperaturmåling? Har aldri hørt om det? Hvordan funker det?🙈

https://www.pfc.no/

Jeg måler temperatur under tungen hver morgen også forteller computeren meg om jeg er fruktbar eller ikke. Hadde nok ikke brukt den om jeg ikke var i fast forhold, da det blir endel hoppe av i svingen på røde dager, men den er like sikker som pilla om du følger den ordentlig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med acne vil hormoner fra hormonpreparater bare gjøre vondt verre. Hudleger anbefaler enten yasmine eller diane for uren hud, IKKE hormonspiraler osv.. Har prøvd både spiral og p-stav tidligere, og dette bare fucka opp hele hormonsystemet mitt og gjorde at jeg fikk mange utbrudd.

Det finnes flere legemidler som legen kan gi deg, det finnes f.eks en 50 dagers kur for kviser som fungerer for mange. Veldig rart at legen ikke har gitt deg dette, hvis du sliter med det?! Denne kuren fungerte ikke for meg, så jeg startet på Isotretinoin i 6 mnd. Dette fikk jeg av en hudlege. 

Iso kuren fungerte topp for meg, og jeg renser huden med produkter tilpasset min hud hver eneste dag. Prøver å styre unna feite kremer som gjør vondt verre også. Anbefaler produktene fra LUSH, de er 100% veganske og er fantastiske for huden. Jeg bruker "Herbalism" ansikts-rens som er for uren hud, og kommer aldri til å skifte den ut :) 

Når man har acne har kosthold lite å si, i det store hele.. MEN melkeprodukter kan også gjøre vondt verre, melk, cottage cheese osv. Det er gjort forskning på at melk = kviser. Ikke for alle, men for mange! 

Jeg har sliti som sagt med mye uren hud, men er i dag veldig fornøyd med huden min (pga les: over). Min far har sliti med acne hele livet, gått på mange kurer og slipt huden x antall ganger hos hudlege, men lite har gitt varig resultat. Dette trolig pga han som andre menn, er svært dårlig på å ta vare på huden sin. Tror cluet ligger i å rense og bruke riktige produkter. :) Hvis du vil ha noen anbefalinger av gode og rimelige produkter vet jeg om flere, har prøvd alt, og det meste er bare bullshit du finner i butikkhyllene som gjør vondt verre, eller ikke gir effekten de skal . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør om på kostholdet og drikk mye vann. Hormonell prevensjon bør man holde seg unna, kun en midlertidig løsning som man kan få andre problemer med. 

Anonymkode: 96515...77a

Hvis man har overaktivblære kan man ikke drikke masse vann, derfor er det best med hormonell behandling!!!

Anonymkode: f831c...222

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har overaktivblære kan man ikke drikke masse vann, derfor er det best med hormonell behandling!!!

Anonymkode: f831c...222

Nei, hormonell behandling er ikke bra. Har overaktiv blære selv og går heller på do litt oftere enn å kødde med hormonene. 

Anonymkode: 96515...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rosatoast skrev:

Hvis du sliter med acne vil hormoner fra hormonpreparater bare gjøre vondt verre. Hudleger anbefaler enten yasmine eller diane for uren hud, IKKE hormonspiraler osv.. Har prøvd både spiral og p-stav tidligere, og dette bare fucka opp hele hormonsystemet mitt og gjorde at jeg fikk mange utbrudd.

Det finnes flere legemidler som legen kan gi deg, det finnes f.eks en 50 dagers kur for kviser som fungerer for mange. Veldig rart at legen ikke har gitt deg dette, hvis du sliter med det?! Denne kuren fungerte ikke for meg, så jeg startet på Isotretinoin i 6 mnd. Dette fikk jeg av en hudlege. 

Iso kuren fungerte topp for meg, og jeg renser huden med produkter tilpasset min hud hver eneste dag. Prøver å styre unna feite kremer som gjør vondt verre også. Anbefaler produktene fra LUSH, de er 100% veganske og er fantastiske for huden. Jeg bruker "Herbalism" ansikts-rens som er for uren hud, og kommer aldri til å skifte den ut :) 

Når man har acne har kosthold lite å si, i det store hele.. MEN melkeprodukter kan også gjøre vondt verre, melk, cottage cheese osv. Det er gjort forskning på at melk = kviser. Ikke for alle, men for mange! 

Jeg har sliti som sagt med mye uren hud, men er i dag veldig fornøyd med huden min (pga les: over). Min far har sliti med acne hele livet, gått på mange kurer og slipt huden x antall ganger hos hudlege, men lite har gitt varig resultat. Dette trolig pga han som andre menn, er svært dårlig på å ta vare på huden sin. Tror cluet ligger i å rense og bruke riktige produkter. :) Hvis du vil ha noen anbefalinger av gode og rimelige produkter vet jeg om flere, har prøvd alt, og det meste er bare bullshit du finner i butikkhyllene som gjør vondt verre, eller ikke gir effekten de skal . 

Ja vil gjerne ha anbefalinger👌😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker p piller pga akne, må snart slutte med de, da jeg begynner å dra på åra. 

Leser boken The clear skin diet. Skal teste den ut når jeg slutter på pilla i håp om å klare å ta knekken på akne på andre måter en isotretinoin. Får jeg det ikke til, må jeg nok bare belage meg på en hestekur. 

 

Anonymkode: 573da...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må slutte helt med sjokolade dessverre 😣

Anonymkode: ccb1f...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 15.7.2018 den 11.12, Inwe skrev:

HJeg fikk diane som 14 åring pga kviser. Sluttet på de nå i våres (er 30) da de ødelegger både forbrenningen og treningen min, de er antiandrogyne som vil si de hindrer din egen produksjon av mannlige hormoner. Resultatet blir det motsatte av å dope seg (supergøy når man trener flere ganger i uken nesten uten restultater). 

Jeg fikk igjen huden jeg hadde som 14 åring: kviser og veldig fet hud. Jeg hadde regnet med det og det stabiliserer seg etter ca 1-2 år. Jeg sluttet først og snuse etter pillene, og det gjorde underverker for huden. Så vil du ha fin hud er det lurt å slutte med nikotin. Hadde fortsatt veldig fet hud, men nesten ikke kviser. Så skiftet jeg kost til vegansk, nå etter en måned er huden snart tilbake til da jeg tok pillene. Meieriprodukter er ikke bra for huden. Hormonubalanse er gjerne det som gir uren hud (og siden du nettopp har sluttet på pillene er det mest sannsynlig grunnen din også), det er grunnen til at de fleste har kviser i pubertetårene. Melk består av masse hormoner da det skal gjøre en liten kalv til en stor ku. Forsøk å kutte ned eller kutte meieriprodukter helt så vil antagelig huden bli bedre. 

Jeg vet ikke hva som skjer om du skifter hormonprevensjon da jeg gikk over til temperaturmåling. Kommer ikke til å bruke hormonprevensjon igjen, men mulig jeg setter inn en kobberspiral etterhvert. 

Opplevde du håravfall etter slutt med Diane? Jeg har gått på dem i 10-12 år. Sluttet for ca 5 år siden. Fikk ekstremt fett hår, fet hud og håret mitt datt av 😭 Så jeg startet på igjen. Nå tør jeg nesten ikke slutte 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har prøvd alt nevnt ovenfor. Eneste som parkerer dette over lang tid ved bruk 1-2 ganger i uken er ; epiduo-gel.jpg

 

Hør med legen din. Eller be om henvisning til hudlege. Gå ikke til hudpleiere. De har ikke medisiner, bare litt krem, det holder ikke mål på å få bukt med denne utfordringen med akne. Hadde de det ville vi blitt kvisefrie, -sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til lege. Sliter med det  samme selve og er like gammel. Du kam få resept på epiduo feks eller Airol som inneholder a-vitaminsyre. Acne er en hudsykdom. Har du kviser på hakepartiet? Typisk voksenacne.

Anonymkode: d31df...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg slet med det samme (ekstrem acne), prøvde mange produkter, men de gjorde huden veldig tørr og førte til arr.

Til slutt så begynte jeg å endre kostholdet (kuttet ut melkeprodukter og alt av sukker), det funket og jeg ser meg aldri tilbake igjen.

Anonymkode: 33d7f...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Solsikke11 skrev:

Opplevde du håravfall etter slutt med Diane? Jeg har gått på dem i 10-12 år. Sluttet for ca 5 år siden. Fikk ekstremt fett hår, fet hud og håret mitt datt av 😭 Så jeg startet på igjen. Nå tør jeg nesten ikke slutte 😕

Bare fet hud og kviser, men har hørt det skal stabilisere seg etter ca 1-2 år. Så håper på det. Uansett er fordelene flere enn ulempene, så kommer ikke til å begynne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Inwe skrev:

Bare fet hud og kviser, men har hørt det skal stabilisere seg etter ca 1-2 år. Så håper på det. Uansett er fordelene flere enn ulempene, så kommer ikke til å begynne igjen. 

Helt enig. Angrer sånn på at jeg i det hele tatt begynte på dem. Du gikk på dem fra 14 til 30 årsalder? Merkelig at jeg hadde så mye håravfall. Håret ble så fett, og i dusjen så merket jeg at det falt av mye mer hår enn normalt 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Solsikke11 skrev:

Helt enig. Angrer sånn på at jeg i det hele tatt begynte på dem. Du gikk på dem fra 14 til 30 årsalder? Merkelig at jeg hadde så mye håravfall. Håret ble så fett, og i dusjen så merket jeg at det falt av mye mer hår enn normalt 😕

Ja, så ca 16 år. Har aldri slitt med fett hår, men luggen blir jo fet av den fete panna mi.. Håravfall har jeg ikke merket noe av, hvor lenge holdt du ut før du begynte igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...