Gå til innhold

Jeg vil bli rusfri

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg skal snakke med lege om dette og det har jeg også gjort flere ganger. Det går fint en periode for så å falle for fristelsen igjen. Jeg bruker kun medisiner, aldri alkohol eller kjøp på gata.

Nå er jeg på kjøret igjen, men på bedringen igjen. Jeg håper av hele meg at fristelsen ikke kommer tilbake.

Jeg fungerer stort sett greit, men føler meg til tider ensom til tross for både mann og barn. Jeg har også en jobb jeg liker godt på alle måter.

Kan jeg få noen råd av dere til hvordan jeg skal holde meg rusfri og ikke falle for fristelsen igjen? Jeg vet jeg er dum som holder på sånn, så værsånill og ikke bemerk dette.

Jeg er 42 år og vil bare få livet mitt tilbake. 

Anonymkode: c24c5...d1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må finne frem viljekraften din!

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg har sterke cravings, på samme måte som man kan føle craving for sjokolade eller lignende. For min del er det eneste jeg har klart å begrense bruken. Og man ser jo hvor mange som er feite og som aldri hadde klart gå uten sjokolade i en måned en gang, langt mindre 1 år. Holder meg til 5 øl i uka, og bare i helgene, og that's it. Det har fungert relativt bra så langt. 

Anonymkode: fd5aa...3fa

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette handler om vilje, men jeg vet det er lettere sagt enn gjort. Det er pussig at legen din gir deg fri tilgang på disse medisinene så første steg er å snakke med han om nedkortede resepter eller at du får sykepleier hjem til deg hver dag å gir deg din dosering og ikke mer. Derfra er det hardt å stå i mot men viktigst av alt at du ikke går å skaffer mer medisiner eller preparater på egenhånd. De første 6 mnd av nedtrapping er værst, men du må ha sterk nok vilje til å klare deg uten. 

Jeg slutta på dagen. Trodde ikke at jeg skulle klare det men kuttet kontakt med alle som jeg følte det var akseptert å være rusa rundt og slettet nummerne til de jeg pleide å kjøpe med og av, og sa fra til legen min at jeg hadde et misbruk. Han satt ned reseptene mine fra 3mnd forbruk til 12 piller av gangen som jeg kun fikk fornye to ganger i mnd. Det vil si at jeg ikke fikk rusa meg på de jeg fikk for da måtte jeg tatt alle og de blitt borte på to dager så måtte jeg hatt smerter restene av dagene. Så jeg greide å ta bare en og en ved smertebehov og hadde det heller dritt psykisk i et års tid til jeg lærte å takle problemene mine og avhengigheten ved å bli sterkere psykisk. I dag er jeg som et helt nytt menneske :) du kan klare det du og! Lykke til ❤

Anonymkode: 0b71c...b4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette handler om vilje, men jeg vet det er lettere sagt enn gjort. Det er pussig at legen din gir deg fri tilgang på disse medisinene så første steg er å snakke med han om nedkortede resepter eller at du får sykepleier hjem til deg hver dag å gir deg din dosering og ikke mer. Derfra er det hardt å stå i mot men viktigst av alt at du ikke går å skaffer mer medisiner eller preparater på egenhånd. De første 6 mnd av nedtrapping er værst, men du må ha sterk nok vilje til å klare deg uten. 

Jeg slutta på dagen. Trodde ikke at jeg skulle klare det men kuttet kontakt med alle som jeg følte det var akseptert å være rusa rundt og slettet nummerne til de jeg pleide å kjøpe med og av, og sa fra til legen min at jeg hadde et misbruk. Han satt ned reseptene mine fra 3mnd forbruk til 12 piller av gangen som jeg kun fikk fornye to ganger i mnd. Det vil si at jeg ikke fikk rusa meg på de jeg fikk for da måtte jeg tatt alle og de blitt borte på to dager så måtte jeg hatt smerter restene av dagene. Så jeg greide å ta bare en og en ved smertebehov og hadde det heller dritt psykisk i et års tid til jeg lærte å takle problemene mine og avhengigheten ved å bli sterkere psykisk. I dag er jeg som et helt nytt menneske :) du kan klare det du og! Lykke til ❤

Jeg vurderer å klage legen inn til fylkeslegen. Jeg har flere ganger gitt klar beskjed om misbruk og det er notert i journalen. Jeg har selvfølgelig ett ansvar selv, men det er utrolig vanskelig når det kommer til cravings. 

Sprakk du noen ganger de første 6 mnd og eventuelt hvor mange ganger?

Du har jo vært kjempeflink, jeg håper det skjer meg en dag også.

AnonymBruker
Skrevet

Bytt fastlege?

Anonymkode: a33d8...5d4

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å klage legen inn til fylkeslegen. Jeg har flere ganger gitt klar beskjed om misbruk og det er notert i journalen. Jeg har selvfølgelig ett ansvar selv, men det er utrolig vanskelig når det kommer til cravings. 

Sprakk du noen ganger de første 6 mnd og eventuelt hvor mange ganger?

Du har jo vært kjempeflink, jeg håper det skjer meg en dag også.

Du bør snarest bytte fastlege når du føler denne ikke følger deg godt nok opp! Og legg alle kortene på bordet for ny lege med en gang og fortell ståa og at du vil slutte å misbruke og at veien til det krever at han vet om ditt misbruk og ikke foreskriver disse eller lignende medikamenter! Har du mye smerter uten så prøv alt annet, varmeteppe, fysioterapi, akupunktur, er også antidepressiva som har smertedempende bieffekt som er verdt å prøve som er uten avhengighetsfare eller rus.

Jeg har ikke sprukket, men prøvde et par ganger før jeg bestemte meg for å kutte tvert at det var siste gang jeg skulle kjøpe men så kjøpte jeg mer fordi jeg fortsatte i samme spor mentalt og sosialt. 

Etter jeg endret det mentale og sosiale sporet samme dag jeg kutta helt så har jeg ikke sprukket. Men det var jævlig i begynnelsen og jeg har vært veldig lite sosial siden da siden veldig mange rundt meg har et lettere bruk selv og da vet jeg at jeg hadde fått lyst igjen med en gang. 

Alt rundt bør være tilrettelagt for å hjelpe deg å slutte. Det inkluderer fastlege. Finnes også russentere. Bor du i Oslo kan jeg anbefale Retretten de har gode selvhjelpsgrupper og tilbyr også akupunkturbehandling mot abstinenser og russug. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...