Gå til innhold

Brudd, symptomer fra muskler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det normalt å ha vondter i muskler rundt et bruddsted i lang tid etter at bruddet oppsto? Eventuelt hvorfor, hva har skjedd med musklene? 

Jeg har hatt et stressbrudd, og i startfasen var det "skjelett-vondt" og i tillegg muskel-vondt. Etter hvert avtok begge deler. Nå er det lenge siden bruddet, og jeg merker at muskel-vondtene stadig vender tilbake. Prøver å gradvis komme tilbake til løpetrening og alle styrkeøvelser jeg greide å gjøre før bruddet. Men som sagt kjenner jeg vondter i musklene omkring skadestedet. Ikke snakk om ekstreme smerter, men såpass at jeg ikke greier å gjennomføre joggingen/styrketreningen. 

Anonymkode: 6dcbd...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kom bruddet pga av at du hadde ensformig trening, trening du nå insisterer å fortsette med? Der har du svaret. Tren annerledes, nye øvelser, andre muskler, så vil smertene avta når stedet får bero.

Anonymkode: e7ddc...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom bruddet pga av at du hadde ensformig trening, trening du nå insisterer å fortsette med? Der har du svaret. Tren annerledes, nye øvelser, andre muskler, så vil smertene avta når stedet får bero.

Bruddet kom pga. overbelastning og mye løping på asfalt. Dette har jeg selvfølgelig ikke gjort etter at jeg fikk bruddet (da dette har vært for smertefullt). Skal jo ikke fortsette å trene som jeg gjorde før bruddet, men ønsker å kunne jogge litt igjen, men da på et annet nivå/en annen måte enn jeg gjorde tidligere. 

Helt siden bruddet og smertene oppsto, har jeg trent alternativt. Altså ingen løping, kun sykling, ellipsemaskin og styrkeøvelser som ikke har gjort vondt. Smertene avtok gradvis, både muskelsmerter og smerter fra skjelettet. Har fortsatt ikke begynt med jogging. Men over en lengre periode har særlig muskelsmertene kommet tilbake nå og da. Enkelte dager er det smerter/ubehag, andre dager er jeg smertefri. 

Så her handler det ikke om at jeg har tatt opp samme treningen som jeg gjorde i forkant av bruddet :) Trodde det kom tydelig fram i det første innlegget, men har presisert det nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå til fysioterapeaut for hjelp til opptrening. 

Anonymkode: df065...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til fysioterapeaut for hjelp til opptrening. 

Anonymkode: df065...523

Har prøvd å ringe to idrettsfysioterapeuter i nærheten, men ingen av dem har ledig time før langt ute i august (grunnet ferie, og ventetid). Synes privat blir for dyrt. Derfor må jeg greie meg på egen hånd før jeg eventuelt snakker med en fysioterapeut. Men uansett er det ikke det som er spørsmålet i tråden her :) Håper noen med peiling kan svare meg på dette med brudd og muskelsmerter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bred erfaring med både brudd og smerter, ta tiden til hjelp og tren alternativt slik du har gjort frem til du får fysio. Brudd tar 6-10 uker før det heles (du sier ingenting om hvor lenge siden det er), og belaster du for tidlig tar det desto lenger tid.

Har hatt brudd i fotbladet, og det tok faktisk 2 år før smertene avtok da det hele tiden var i bruk, og kun fikk 1 ukes fullstendig hvile. Leggbeinsbruddet fikk sin hviletid, og der var jeg fullstendig smertefri ved normal bruk etter 3mnd, under belastende trening tok 3-6 mnd til. Smerter kommer du altså ikke unna. Musklene er stivere/ kortere etter å hatt belastningsfri, men tåler litt mer hver uke. Alt dette er helt naturlig og vanlig, du er ikke unik i så måte, men har kanskje ikke blitt fortalt at dette er noe som følger med alle brudd?

Har du det travelt, få time til privat, koster 4-600 kr for deg å få en time og ett program å starte med - det er liten investering når det er helsen det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ca. 4 måneder siden tretthetsbruddet ga de første smertene. Altså 16 uker, mye mer enn 6-10 uker. Men det tok også over 2 måneder før jeg fikk diagnosen på MR, før dette mente legen at det var noe muskulært. 

I startfasen var det vondt å stå, gå og trene. Gikk på krykker i 1 uke. Etter det greide jeg å gå rolig, så brukte krykkene mindre. Startet også opp med sykling og ellipsemaskin. I ukene etter har jeg fortsatt med sykling, ellipsemaskin og styrketrening. Som sagt har smertene avtatt gradvis, men tidvis har jeg det som kjennes ut som muskulære smerter i og rundt bruddstedet.

Jeg skjønner ikke hvilket program fysioterapeuten skal gi meg. Det er per i dag smertefullt å belaste muskulaturen rundt bruddstedet for mye, så derfor unngår jeg slike styrkeøvelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med 6-10 uker mente jeg 6-10 uker fullstendig ro, krykker, ingen belastning. Hadde du 6 uker hvile etter MR, eller kunne de se at det var grokrans rundt bruddstedet etter MR? Uten å være lege, vil jeg tippe at smertene du erfarer kommer av at bruddet ikke har fått helet tilstrekkelig. Det kan også være fantomsmerter, men du vil garantert ikke være 100% ennå, siden du har trent og brukt foten siden bruddet oppstod.

En fysioterapeut kan alt om kroppen, musklene, og hvordan du bør trene for å  skåne helingsprosessen, men samtidig vedlikeholde etablert musklatur. For å sette det på spissen, dette er noe du åpenbart ikke kan selv siden du pådro deg en skade ved å trene for ensidig sist gang. Nå som målet er å komme tilbake til jogging - som årsaket skaden i utgangspunktet, bør du søke råd hos proffene slik at du kan trene resten av kroppen, slik at beinet har en sjans til å rehabiliteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med 6-10 uker mente jeg 6-10 uker fullstendig ro, krykker, ingen belastning. Hadde du 6 uker hvile etter MR, eller kunne de se at det var grokrans rundt bruddstedet etter MR? Uten å være lege, vil jeg tippe at smertene du erfarer kommer av at bruddet ikke har fått helet tilstrekkelig. Det kan også være fantomsmerter, men du vil garantert ikke være 100% ennå, siden du har trent og brukt foten siden bruddet oppstod.

En fysioterapeut kan alt om kroppen, musklene, og hvordan du bør trene for å  skåne helingsprosessen, men samtidig vedlikeholde etablert musklatur. For å sette det på spissen, dette er noe du åpenbart ikke kan selv siden du pådro deg en skade ved å trene for ensidig sist gang. Nå som målet er å komme tilbake til jogging - som årsaket skaden i utgangspunktet, bør du søke råd hos proffene slik at du kan trene resten av kroppen, slik at beinet har en sjans til å rehabiliteres.

Jeg tok både MR og CT, med seks dagers mellomrom. På CT-svaret sto det "noe tegn til kallus-dannelse". På MR-svaret sto det ingenting om dette, men regner med det også viste det samme der siden det var kun seks dager mellom. 

Overalt i litteraturen står det at ved trettehetsbrudd skal man kutte ut aktivitet som gir smerter. Dette gjorde jeg jo, bortsett fra noe smerter ved gange og annen trening/aktivitet de første ukene (noe legen sa var greit, siden han mistenkte noe muskulært). Kan det være at bruddet ikke har fått sjans til å tilheles selv om jeg har holdt meg unna smertefull aktivitet? I så fall strider jo det mot "regelen" om at smertene styrer opptreningsprosessen, som det står om ganske mange steder. 

Da jeg fikk svaret fra MR og CT var jeg relativt smertefri, kun litt ubehag. I ukene etter dette har det vært omtrent likt, men som sagt tidvise smerter/ubehag som virker å komme fra muskulaturen rundt bruddstedet (uten at jeg vet det sikkert). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror nok at du ikke har holdt det tilstrekkelig i ro, ja. Ville lagt trening på hyllen en par ukers tid og brukt krykke når du går km og ikke bare meter. Hvis - du som meg, har høy smerteterskel, så vil det være mulig å belaste usunt mye, i forhold til det du bør belaste for at helingsprosessen skal være optimal. 

rådet legen gav deg, var basert på muskulære smerter, ikke at grunnstammen var ødelagt. Noe kallusdannelse vil si at bruddet da har begynt å gro, som er bra, men du forskyver denne prosessen veldig ved å være aktiv. Regelen ved brudd er at man kun skal belaste med inntill 50% av egen kroppsvekt de første 4-6 ukene (ergo krykker); og deretter kan øke på inntill smertegrensen. Du har hoppet over den første biten der, om jeg forstår deg riktig. Da kan det ta år, og ikke mnd å bli kvitt smertene, om du ikke gir beinet ro til å gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å si det på en annen måte; jeg fikk lov til å gå langrenn flatt med staver 2 mnd før jeg fikk lov til å løpe. Og når jeg skulle da løpe, gjorde det fryktelig vondt etter 50 meter (dette var 3/4mnd etter bruddet, og jeg har alltid vært langt før skjema i rehab iflg fysioterapeuten, pga høy smerteterskel og god bunntrening). Løping, hopping, etc er den `verste` formen for belastning når du har ett brudd i heling. Alt annet er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok at du ikke har holdt det tilstrekkelig i ro, ja. Ville lagt trening på hyllen en par ukers tid og brukt krykke når du går km og ikke bare meter. Hvis - du som meg, har høy smerteterskel, så vil det være mulig å belaste usunt mye, i forhold til det du bør belaste for at helingsprosessen skal være optimal. 

rådet legen gav deg, var basert på muskulære smerter, ikke at grunnstammen var ødelagt. Noe kallusdannelse vil si at bruddet da har begynt å gro, som er bra, men du forskyver denne prosessen veldig ved å være aktiv. Regelen ved brudd er at man kun skal belaste med inntill 50% av egen kroppsvekt de første 4-6 ukene (ergo krykker); og deretter kan øke på inntill smertegrensen. Du har hoppet over den første biten der, om jeg forstår deg riktig. Da kan det ta år, og ikke mnd å bli kvitt smertene, om du ikke gir beinet ro til å gro.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det på en annen måte; jeg fikk lov til å gå langrenn flatt med staver 2 mnd før jeg fikk lov til å løpe. Og når jeg skulle da løpe, gjorde det fryktelig vondt etter 50 meter (dette var 3/4mnd etter bruddet, og jeg har alltid vært langt før skjema i rehab iflg fysioterapeuten, pga høy smerteterskel og god bunntrening). Løping, hopping, etc er den `verste` formen for belastning når du har ett brudd i heling. Alt annet er bedre.

Men hvorfor i alle dager skal jeg nå, 4 måneder etter bruddet og ikke noe særlig med smerter (bortsett fra tidvise smerter rundt bruddstedet som ikke er i nærheten av smertene jeg hadde i startfasen), slutte å være aktiv og begynne å gå med krykker? Jeg har ikke noe problemer med vanlig gange. Jeg brukte krykker da jeg ikke fikk til å gå normalt uten store smerter, men etter det kuttet jeg dem ut. Ergo fulgte jeg regelen om smertefrihet. 

Jeg har jo heller ikke jogget, siden dette gir smerter. Jeg har trent på ellipsemaskin og sykkel, som er mye mindre belastende (og dermed ikke smertefullt). 

Vil det virkelig ta år før jeg blir helt bra? Går det an å "ta igjen" de første ukene ved at jeg nå begynner å gå på krykker, selv om smertene ikke tilsier at jeg trenger å gå på krykker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får kontakte legene som tok MR og gav deg diagnosen tretthetsbrudd og spørre de. Det kan være at smertene sitter mer i hodet enn i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ett brudd krever 6 uker med ro for å gro. Det har det ikke fått.  Tror mye av svaret ligger i at du ikke har fulgt prosedyren som ville vært om dette ble diagnosert med en gang. Samt at du sikkert fremstår frisk og fin og treningsgal, som igjen ikke gir legene grunn til å stoppe deg. Og da tar dette år. Min mor knakk håndleddet uten å få det behandlet, og det gjorde vondt i årevis etterpå.

jeg husker deg fra da du pådro deg skaden, da la du også inn et innlegg her, og fremstod lite villig i å høre på alle råd, fremfor alt la skaden få ro, men mer interessert i å få råd på øvelser som ikke ville gjøre vondt. Det er en grunn til at folk utdannes til leger og fysioterapeuter, og det er for at folk skal bli friskest mulig på den beste måten. Når skal du lytte til kroppen og de profesjonelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett brudd krever 6 uker med ro for å gro. Det har det ikke fått.  Tror mye av svaret ligger i at du ikke har fulgt prosedyren som ville vært om dette ble diagnosert med en gang. Samt at du sikkert fremstår frisk og fin og treningsgal, som igjen ikke gir legene grunn til å stoppe deg. Og da tar dette år. Min mor knakk håndleddet uten å få det behandlet, og det gjorde vondt i årevis etterpå.

jeg husker deg fra da du pådro deg skaden, da la du også inn et innlegg her, og fremstod lite villig i å høre på alle råd, fremfor alt la skaden få ro, men mer interessert i å få råd på øvelser som ikke ville gjøre vondt. Det er en grunn til at folk utdannes til leger og fysioterapeuter, og det er for at folk skal bli friskest mulig på den beste måten. Når skal du lytte til kroppen og de profesjonelle?

Jeg har ikke lagt inn noe innlegg her da jeg pådro meg skaden? Jeg har egentlig ikke hatt noe særlig med spørsmål før nå, siden jeg har fulgt prinsippet om smertefri aktivitet, og ble gradvis bedre. Men grunnet de tidvise smertene som kommer (som jeg har beskrevet flere ganger i denne tråden) så laget jeg dette innlegget. 

Du mener jeg ikke har lyttet til kroppen, når jeg har unngått smertefull aktivitet? Som sagt kunne jeg oversett kroppens signaler, og jogget med smerter. Men det har jeg ikke gjort. Og med en gang jeg har gjort en treningsøvelse som har gitt smerter, har jeg stoppet og heller gjort noe annet. 

Etter at jeg fikk diagnosen på MR, og endelig fikk time hos fastlege (tok 3 uker), sa fastlegen at han trodde det var fornuftig å prøve å gradvis gjenoppta joggingen, siden jeg hittil hadde vært forsiktig og bare trent alternativt med ellipsemaskin og sykkel. Jeg prøvde derfor å jogge rolig i noen minutter, men dette gav smerter. Da stoppet jeg, og gikk tilbake til ellipsemaskin og sykkel. Og der er jeg nå, har ikke turt å prøve joggingen igjen. 

Målet med denne tråden var å få høre andres erfaringer angående muskel-smerter etter et brudd, og eventuelt hvorfor. Tolker svarene jeg har fått som at jeg ødelegger meg selv fordi jeg ikke sitter i sofaen, og bruker krykker daglig, selv om jeg ikke har noen som helst problemer med å gå. Tenkte meg at det kanskje er normalt med smerter fra muskulatur rundt skadestedet i en tid etterpå, siden disse ikke er brukt slik de vanligvis blir (siden jeg ikke har jogget på såpass lenge). Men da var nok denne tanken feil, hvis smertene åpenbart kommer fordi bruddet ikke har tilhelet seg og ikke får det før jeg sitter mest mulig i sofaen og bruker krykker i forflytning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får kontakte legene som tok MR og gav deg diagnosen tretthetsbrudd og spørre de. Det kan være at smertene sitter mer i hodet enn i kroppen.

Nå er det vel slik at et MR-bilde kan være misvisende når det gjelder tilheling av tretthetsbrudd. Det vil si, et tretthetsbrudd kan vises på MR i lang tid etter at skaden egentlig har tilhelet. Derfor må man bruke kroppens signaler/smerter som fasit for hva som er greit å gjøre av aktivitet og ikke. Det var legen som sa at man ikke skal bruke MR-bilder for å "friskmeldes", da det er smertene som bestemmer dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som fikk et stressbrudd i fjor høst. Grunnet overbelastning, hun trener veldig mye og er samtidig litt undervektig. Hun gikk og trente med smerter i rundt 3 uker før hun fikk vite at det var brudd. Siden hun nektet å gå på krykker, og nektet å ta pause fra step-trening (sånne gruppetreninger, hun er også instruktør der), teipet hun området slik at hun kunne gjøre dette uten store smerter. 

Bruddet hennes tilhelet på denne måten. Sier ikke at det er fasiten, men det viser at det går an. Hun ble gradvis bedre. Da hun sluttet å teipe kjente hun litt ubehag under og rett etter trening, men dette forsvant også med tiden. Nå kjenner hun litt nå og da, men ikke på samme måte som før. Det er normalt med litt ubehag fra et skadeområde i lang tid etterpå, uten at det må bety at skaden ikke er tilhelet. Husk at alle strukturer omkring skadestedet kan reagere på sin måte i en opptreningsfase. 

Det spesielle med venninnen min var kanskje at hun virkelig tok grep angående vekten sin. Hun hadde vært litt undervektig i mange år, og ikke hatt regelmessig mensen. Hun kontaktet ernæringsfysiolog og fikk hjelp til å gå opp noen kilo. Hun tok også tilskudd av vitamin D og kalsium. Dette for å hjelpe på tilhelingsprosessen til bruddet + å unngå nye tretthetsbrudd i framtiden (som fortere kan skje hvis man er undervektig, ikke har mensen og har en dårlig beinhelse). 

Alle er unike individer, og hva som fungerer for noen trenger ikke å fungere for andre og visa versa. Derfor er det ikke noen fasit, og du må finne DIN riktige vei for å komme tilbake til den aktiviteten du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke har lagt inn innlegg før om stressbrudd som først ble oppdaget etter ca 2 mnd med MR, elipsemaskin og smerter i hofte, som virkelig ikke klarer å la være å trene, så er det flere av dere...

Det kan gjøre vondt i lang tid. Det er vanskelig å gi noen fasit på hvor lenge. Hovedregelen vil være å unngå den aktiviteten som gjør vondt, og fortsette med den aktiviteten som ikke gjør vondt. Jeg ville ikke syklet, siden det legger mye press/vekt på akkurat det området når du sitter på setet. Jeg ville absolutt ikke jogget eller løpt, siden det gir støt opp i bekkenet. 

Anonymkode: 1614c...22c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har lagt inn innlegg før om stressbrudd som først ble oppdaget etter ca 2 mnd med MR, elipsemaskin og smerter i hofte, som virkelig ikke klarer å la være å trene, så er det flere av dere...

Det kan gjøre vondt i lang tid. Det er vanskelig å gi noen fasit på hvor lenge. Hovedregelen vil være å unngå den aktiviteten som gjør vondt, og fortsette med den aktiviteten som ikke gjør vondt. Jeg ville ikke syklet, siden det legger mye press/vekt på akkurat det området når du sitter på setet. Jeg ville absolutt ikke jogget eller løpt, siden det gir støt opp i bekkenet. 

Jeg har ikke skrevet disse innleggene. Men takk for at du publiserte, kan være nyttig lesing for meg også :)

Du skriver at jeg skal fortsette med det som ikke gjør vondt, men ikke sykle. Sykling er smertefritt, det var det også rett etter bruddet. Det er jo mye mer belastende å feks. gå vanlig, enn å sykle eller ellipse? 

Det er ikke for å være vanskelig, men synes rådet var litt motstridende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier ingenting om hvor bruddet ditt er, hvis vi skal gå ut fra at du ikke er den tidligere posteren som hadde brudd i bekkenet. Uten å vite hvor bruddet sitter er det jo vanskelig å gi råd. 

Jeg er ganske lat, så jeg ville i første omgang benyttet anledningen til å ta livet med ro etter at det var blitt vondt, og ikke trent i det hele tatt. 

Hvis skaden nå sitter i bekkenet/hoften:

Jeg ville droppet sykling hvis bruddet var i bekkenet, for hva er det du sitter på? Jo, bekkenet. Au. Direkte press på bruddet hvis du sitter, og masse press på beinet via musklene du bruker når du står. Ville ikke gjort ellipse heller, for hvilke muskler er det som aktiveres på den? Jo, de som drar i beina i bekkenet. Har du derimot brudd i selve foten/forfoten, kan jo disse øvelsene fungere, forutsatt at du ikke legger vekt på den delen av foten når du trener.

Jeg har mest sannsynlig hatt et brudd i forfoten. Trening, gange, sykling og elipse fungerte ikke. Svømming fungerte - det var ingen vektbæring, ingen støt, og heller ingen aktivering av muskler i området. Styrketrening med gode innleggssåler slik at bruddet holdt seg i ro fungerte etterhvert, men det tok måneder. Fremdeles kan/bør jeg ikke løpe. Det er ikke alle skader man kommer seg tilbake fra.

Musklene kan gjøre vondt/protestere litt når de har vært inaktive lenge/ikke har gjort den øvelsen på ei stund, så det kan være det er normalt og ikke farlig. Det kan også være et tegn på at bruddet ikke er skikkelig grodd/at du overdrev aktiviteten du holdt på med når det gjør vondt. Jeg ville investert i en time til fysioterapeut, som faktisk kan gi deg råd som er tilpasset deg og din situasjon. Du kan lese til du blir blå på nettet, du kommer til å finne motstridende svar, råd og ideer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...