Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal fly med Norwegian i morgen, og leser på reglene for håndbaggasje. Selve kofferten jeg skal ha med er innenfor, men ryggsekken ser ut til å komme utenfor målene på 33 x 25 x 20 cm. Min sekk er ca 47 x 29 x 19. Men sekken vil jeg allikevel kalle "normal", en Bergans 30 liters sekk. Noen som har fått problemer i sikkerhetskontrollen pga ryggsekk ?

Anonymkode: 267e8...06b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med min dagstursekk på 37 liter, som ofte rommer nok til en femdagers tur, - selv ikke på Norwegian. Regner med at du skal sende kofferten, ellers blir det for mange håndbagasjekolli.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sikkert litt pysete når det gjelder størrelse på håndbagasje, for jeg tør aldri å bevege meg utenfor de oppgitte målene.  Og hver gang jeg skal fly så blir jeg overrasket over hvor store bager/ kofferter folk skal ha med som håndbagasje, - og at de faktisk får lov til å ta det med inn!   (En eneste gang har håndbagasjen min blitt sjekket. Det var med Ryanair, og de kontrollerte både vekt og størrelse. Da var de så nøye at jeg måtte bevise at en knøttliten håndveske til mobil, pass og billetter fikk plass i kofferten....)

Anonymkode: 93224...fb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, reiseglad skrev:

Jeg har aldri hatt problemer med min dagstursekk på 37 liter, som ofte rommer nok til en femdagers tur, - selv ikke på Norwegian. Regner med at du skal sende kofferten, ellers blir det for mange håndbagasjekolli.

Nei. Tar med en liten kabinkoffert. Har alltid gjort det på kortere turer. Og det går bra. Men syns målene som Norwegian oppgir på ryggsekken, er veldig liten. Det står at du kan ta med en liten ekstra håndveske eller veske til bærbar PC. Men da må det være en liten PC....

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikkert litt pysete når det gjelder størrelse på håndbagasje, for jeg tør aldri å bevege meg utenfor de oppgitte målene.  Og hver gang jeg skal fly så blir jeg overrasket over hvor store bager/ kofferter folk skal ha med som håndbagasje, - og at de faktisk får lov til å ta det med inn!   (En eneste gang har håndbagasjen min blitt sjekket. Det var med Ryanair, og de kontrollerte både vekt og størrelse. Da var de så nøye at jeg måtte bevise at en knøttliten håndveske til mobil, pass og billetter fikk plass i kofferten....)

Nå har jeg funnet frem en liten Timberland ryggsekk. Riktig nok litt for høy ifølge de snevre målene, men den vil absolutt passe nedi plastboksene i sikkerhetskontrollen. Satser på at det er det de går etter. Om de skal stoppe og ta mål av alle med noen cm for store sekker/vesker, blir det alvorlig kø i sikkerhetskontrollen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fløy med Norwegian for en uke siden, hadde en osprey-sekk på 20l + et ganske stort nett og en parasoll (i tilhørende pose), null problem!

Anonymkode: bc419...6cd

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal fly med Norwegian i morgen, og leser på reglene for håndbaggasje. Selve kofferten jeg skal ha med er innenfor, men ryggsekken ser ut til å komme utenfor målene på 33 x 25 x 20 cm. Min sekk er ca 47 x 29 x 19. Men sekken vil jeg allikevel kalle "normal", en Bergans 30 liters sekk. Noen som har fått problemer i sikkerhetskontrollen pga ryggsekk ?

Jeg kom meg fint gjennom sikkerhetskontrollen med en vanlig tursekk. 

Skrevet

Aldri hatt problemer med en cabin koffert og en helt vanlig pc ryggsekk.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ha med alt inn bør sekken passe inn i kofferten. (eller passe innenfor målene. SAS kan man ha med koffert og en liten ting til inn i flyet. Målene på begge er oppgitt på siden. Utenfor dette kan man regne med å ikke få lov til å ta med. 

Anonymkode: 06ab9...b06

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg funnet frem en liten Timberland ryggsekk. Riktig nok litt for høy ifølge de snevre målene, men den vil absolutt passe nedi plastboksene i sikkerhetskontrollen. Satser på at det er det de går etter. Om de skal stoppe og ta mål av alle med noen cm for store sekker/vesker, blir det alvorlig kø i sikkerhetskontrollen.

Det er jo ikke i sikkerhetskontrollen eventuelle problemer (mtp bagasjestørrelse) vil oppstå, det er ved boarding. Etter mine observasjoner har personalet lettere for å sjekke kofferter enn sekker/bager, da sistnevnte gjerne kan presses litt sammen.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt sikkert bra (selv om jeg aldri tør sjanse på det selv, ha,ha). Men jeg har sett så mange ha med alt for store kolli, men jeg har aldri sett at noen ikke har fått ta det med seg...  

Skrevet

Aldri tatt noe hensyn til nøyaktige mål på håndbagasje og aldri hatt noe problem. F.eks har hatt med koffert som passer i dimensjonene men er flere kilo for tung, og hatt både veske og sekk i tillegg til koffert. 

Med mindre du kommer med 50 L sekk og stor koffert går det nå bra :) 

Hvis du har noe ekstra tungt med deg er trikset å ha det i en ryggsekk, for da kommer ingen på at det er tungt. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De måler ikke, du må sette bagasjen oppi en slik som på bildet ved boarding. Passer den ikke eller du har for mye så blir det sendt til innsjekk. Jeg har opplevd flere ganger at passasjerer i køen har blitt fratatt kolli og fått sendt dem. Håndveske/pc veske i tillegg til håndbaggasjekolli tenker man på som en liten sak, ikke en ekstra sekk. Det er strengere på utland enn innland, og strengere hvis flyet er fullbooket enn halvtomt. Det vet du dog ikke når du reiser, så du kan bli fra tatt det ene kolliet. Hvorfor ikke bare sjekke inn kofferten?

Relatert bilde

Anonymkode: 5aebb...8c4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lov til å ha med to kolli som må opp i hattehyllen. Du kan ha en kabinkoffert og en liten veske eller noe som passer under setet foran deg. Er ikke rart at flyene blir stappfulle og tar ett år å boarde hvis alle skal tenke "jamen jeg har alltid fått ta med to". Det ekke lov. 

Anonymkode: 102d7...a93

• Liker 8
Skrevet

Fikk du med deg begge som håndbagasje?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På Saturday, July 14, 2018 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lov til å ha med to kolli som må opp i hattehyllen. Du kan ha en kabinkoffert og en liten veske eller noe som passer under setet foran deg. Er ikke rart at flyene blir stappfulle og tar ett år å boarde hvis alle skal tenke "jamen jeg har alltid fått ta med to". Det ekke lov. 

Anonymkode: 102d7...a93

Enda mer irriterende med folk som venter på alle koffertene sine ved bagasje-båndet. De velger å stå så tett innpå båndet, at de står nærmest oppå selve båndet. Selv om det er en linje på gulvet, som alle egentlig skal stå bak. Men folk flest er vel så tykke i hodet at dem skjønner ikke dette. Så de presser seg frem, og blokkerer innsyn for alle andre. 

Kanskje flyplassenekan begynne med bøter for idioter som holder på sånn. Ett par stykker som må betale for dumheten sin, kan jo virke avskrekkende på alle andre...

Anonymkode: 0c285...b4d

• 4 uker senere...
Skrevet
På 23.7.2018 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Enda mer irriterende med folk som venter på alle koffertene sine ved bagasje-båndet. De velger å stå så tett innpå båndet, at de står nærmest oppå selve båndet. Selv om det er en linje på gulvet, som alle egentlig skal stå bak. Men folk flest er vel så tykke i hodet at dem skjønner ikke dette. Så de presser seg frem, og blokkerer innsyn for alle andre. 

Kanskje flyplassenekan begynne med bøter for idioter som holder på sånn. Ett par stykker som må betale for dumheten sin, kan jo virke avskrekkende på alle andre...

Anonymkode: 0c285...b4d

Helt enig. Folk tar med seg hus og hjem inn på flyet. Norwegian har vært veldig snill i alle år med passasjerene sine med å tillate passasjerene å få ta med seg hus og hjem. Og ikke tenkt så mye på antall og vekt, men dette er det nå slutt på. 

De er snart ferdig med et pilotprosjekt på utvalgte flyplasser hvor de sjekker absolutt alt av håndbagasje. De som har for mye med seg må betale en straffegebyr på 600kr-1000kr. Alt etter hvor langt og mye de har med seg over. 

Dette får folk grei beskjed om i forveien igjennom mail og sms. 

At folk utnytter dette er utrolig, men endelig så skal de som har oppført seg i alle år og tatt med seg det de har lov til få plass til bagasjen sin også. 

Dette skal utvides til alle flyplasser iløpet av få mnd. 

Hilsen en flyplassansatt :)

• Liker 2
Skrevet

Dette med vekt på bagasje er jo latterlig, for man betaler ikke for vekta til personen. 

Skrevet

Jeg flyr mye med norwegian, har ved flere anledninger opplevd at de avviser to håndbagasje, spesielt til/fra polen, Tyskland og england. Da får man beskjed ved innsjekk eller på vei inn i flyet at den ene må sjekkes inn. Det har skapt en del sur stemning, men forstår jo det når det er fulle fly. Jeg tar med èn håndbagasje, gidder ikke å risikere bråk.

Anonymkode: 95399...403

• Liker 1
Skrevet
På 14.7.2018 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Du bør skaffe deg kontakt med synske. Nå nylig ble det reist kritikk fotdi Norwegian tillater for mye håndbagasje, så jeg vil tro det kommer en grundig inskjerping på området. Betal for å sjekke inn kofferten din, så slipper du problemer. Du kan like gjerne få problemer ombord i flyet som før du kommer så langt.

Anonymkode: 242f5...142

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...