Gå til innhold

6 uker gravid, spist salami


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig bekymret. Spist salami på to skiver, og det har ikke sveivet meg at salami er spekemat. Helt utrolig. Leser at de fleste salami i Norge skal være OK, men kommer aldri til å spise mer likevel. Dette er av typen 3 stjernet orgnialsalami. Man skal kunne finne info på nettsiden deres skrives det, men jeg finner ingenting. Vet noen noe? Og er det evt noe jeg kan gjøre nå? 

Anonymkode: bbab0...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke så mye du kan gjøre nå. Bare unngå det videre, så går det nok bra. Om det bekymrer deg veldig så kan du jo ta det opp med legen på første kontroll i uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, ro ned. Det er ikke som om all salami er forurenset med toxoplasma og listeria til enhver tid! 

Det betyr bare at dersom mat er forurenset vil den trives og smitte via den type mat. Spist er spist og det gikk nok helst bra. 

Anonymkode: b6bf7...dcf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste det hele svangerskapet, fikk beskjed av lege og jordmor at man fint kunne spise det i mindre mengder her i Norge :) 

Anonymkode: 7ade7...825

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress :) det går nok helt fint! De fleste gravid spiser litt feil ting innimellom. Før jeg visste jeg var gravid drakk jeg øl også. 

Det skal utrolig mye til for at akkurat den salamien var infisert med listeria eller toxoplasma. Det meste som er norskt er veldig trygt. Kanskje er du tilogmed allerede immun mot toxoplasma, det er jeg fant jeg ut på 12 ukers kontroll.

 

Anonymkode: 78818...c54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer litt på hvordan legene har funnet ut av spekemat og rødt kjøtt etc ikke kan spises under svangerskapet? Før i tiden spiste man alt mulig,ser ikke at de eldre generasjonene lider av totalt utviklingshemninger osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist gjennom hele svangerskapet og fikk friskt barn. Eneste jordmor ba meg passe på at salamien var så fersk som mulig og pakken ikke hadde ligget åpnet flere uker i kjøleskapet. 

Anonymkode: e3aab...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finner oftere listeria i melk enn salami btw 😉 gravide skal alikevel drikke melk.

Anonymkode: e3aab...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste det hele svangerskapet, fikk beskjed av lege og jordmor at man fint kunne spise det i mindre mengder her i Norge :) 

Anonymkode: 7ade7...825

Det er vel ikke helt sant.. greit nok at det går bra de aller fleste gangene, men er det toxoplasma og/eller listeria i maten man spiser, er det det samme om man spiser bittelitt eller mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen merkelig grunn, så tenkte jeg ikke over at salami var spekemat da jeg var gravid.. Så jeg spiste det som vanlig helt til jeg var godt over halvveis i svangerskapet.. Da gikk det plutselig opp for meg at det var spekemat. Det gikk bra med barnet, som nå er 6.år. 😅 Så tviler på at du trenger å bekymre deg.. Norsk salami skal dessuten være ganske trygt , sa jordmora til meg da jeg var bekymret. De må bare fraråde all spekemat for å være på¨den sikre siden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, pokijh skrev:

DRA TIL LEGEN. Man kan spotanabortere bare av å lukte på det!

Ha,ha. Det er blitt det rene hysteri rundt graviditet og hva som er farlig.  Det ble ikke opplyst om at noe slags mat var farlig når jeg gikk gravid, og når moren min var gravid var det til og med helt vanlig å røyke! 

Anonymkode: 8bef3...891

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter at man skal unngå å spise enkelte typer mat, ikke på liv og død ikke røre maten for da spontanaborterer du asap. Dette hysteriet er altså helt sykt. 

Anonymkode: 56c60...5e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de gjort funn i disse pølsene hadde det vært på alle nettaviser og nyhetskanalen. Calm your tits.

Anonymkode: 8b95f...c01

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
39 minutter siden, pokijh skrev:

DRA TIL LEGEN. Man kan spotanabortere bare av å lukte på det!

Dra til Bloksberg. Man får akutt lyst til å bryte alle KG reglene bare av å lese et av dine totalt unødvendige innlegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var ca 4 uker gravid før jeg oppdaget at jeg faktisk var gravid. Frem til da spiste jeg salat hver dag til lunsj, spekemat og andre matvarer man burde holde seg unna. 

Anonymkode: 8b3ad...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er salat også farlig nå? 🤔

Vet dere hva, hold dere til de offisielle rådene på matportalen og hos jordmor og ikke alt mulig rart dere har hørt på forum :)

Norsk kjøttpålegg er trygt så lenge du ikke har det liggende åpent i ukesvis. Samme med ost, nesten alt av melkeprodukter er pasteurisert i Norge og ikke farlig så lenge det spises ferskt. 

 

https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-trygg-mat-svangerskap/2008/02/matvarer-gravide-bor-unnga

 

 

Anonymkode: 78818...c54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt seriøst vondt av gravide etter at "alt" ble farlig. De må jo være nervevrak hele svangerskapet av alt giftig og farlig....😏

Anonymkode: 5daa7...2f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til dere som liker spekemat og salami men ikke tørr ta sjansen rått - stek noen minutter i stekepanna eller varm i ovnen :) Så er det trygt å bruke :) Trenger jo ikke å slutte å spise det helt. 

Anonymkode: 78818...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...