Gå til innhold

Effekten av antidep. på vei bort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Et litt medisinsk sp.mål, som jeg vet er umulig og få et fakta svar på, men jeg ville bare høre om noen erfaringer rundt det, da jeg ikke skal til lege før etter sommeren. 

Jeg har gått på Cipralex ( dvs billig versjonen ) i noen år nå. Har stått på 15 mg stort sett. Gikk på 10 en periode også. Jeg har vært relativt stabil gjennom disse årene, men det kommer jo selvfølgelig perioder som er dårlige, men de har likevel "hjulpet meg" til å ikke gå helt i kjelleren. Nå, den siste tiden, har jeg følt meg mer ustabil, og perioden har var lengre enn "vanlig", føler jeg. Noen som kjenner til at de ikke føler medisinene har samme effekt lengre? Jeg vurdere om jeg skal foreslå å bytte til noe annet. En venninne stod greit på Cipralex, men merket likevel en bedre forskjell av å bytte til noe annet. Jeg er litt redd for å bytte også, den overgangen er ikke moro vet jeg. Da jeg byttet en gang før, fra noen jeg stod kortere på. ( Byttet da pga jeg la så på meg. ) 

 

 

Anonymkode: 40b85...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er veldig vanlig. Hjernen din begynner å kompensere for endring i produksjon/ mangel på produksjon av diverse stoffer. Det er litt som når man drikker mye alkohol må man stadig drikke mer for å bli full. I verste fall kan depresjonen din bli umulig å behandle fordi hjernen din gradvis tilpasser seg tablettene. Det kan endre hjernen kjemisk på en slik måte at du vil bli kronisk deprimert resten av livet. Man har sett en økning av kronisk deprimerte som blir ufør etter at man begynte bruke antidep

Anonymkode: 41166...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er veldig vanlig. Hjernen din begynner å kompensere for endring i produksjon/ mangel på produksjon av diverse stoffer. Det er litt som når man drikker mye alkohol må man stadig drikke mer for å bli full. I verste fall kan depresjonen din bli umulig å behandle fordi hjernen din gradvis tilpasser seg tablettene. Det kan endre hjernen kjemisk på en slik måte at du vil bli kronisk deprimert resten av livet. Man har sett en økning av kronisk deprimerte som blir ufør etter at man begynte bruke antidep

Anonymkode: 41166...e9f

Uff, det var ikke veldig oppløftende svar. Jeg har til tider vurdert å droppe dem å se om jeg klarer meg uten, og heller ta i bruk diverse psykologiske midler jeg har lært opp igjennom. Men det er skummelt når de har holdt enn stabil, og de som har opplevd angst/depresjoner vet at det ikke er bare bare å klare det uten når man først har begynt. 

Anonymkode: 40b85...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye serotonin hjernen lager selv er individuelt, er også helt normalt at det svinger i mengden serotonin i hjernen. 

Se litt på livstilen din nå, kontra før. Er du mer i ro? 

Er pga det normalt å måtte øke eller senke dosen. 

Snakk med legen. 

Anonymkode: c08a0...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske normalt at anti.dep, som alle andre medisiner så vil effekten avta etter visst antall år. Uavhengig av hva effekten skal hjelpe mot! Kroppen sitt immunforsvar begynner å jobbe imot medisinene og hjernen blir vant med å få tilsatt stoffene, slik at man enten må øke dosen kraftig eller bytte medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye serotonin hjernen lager selv er individuelt, er også helt normalt at det svinger i mengden serotonin i hjernen. 

Se litt på livstilen din nå, kontra før. Er du mer i ro? 

Er pga det normalt å måtte øke eller senke dosen. 

Snakk med legen. 

Anonymkode: c08a0...ba7

Jeg skal snakke med legen ja. Takk for svar. :)

Jeg er ikke noe mer i ro, egentlig. Litt, pga varmen kanskje. Men trener normalt sett 3 ganger i uka, og nå er det blitt 1. 

Håper jeg slipper å øke. Til slutt vil det jo ikke være noe mer å øke, hvis det forsetter sånn. (?) Eller er det slik at man kan justere dem. Jeg har jo et par perioder gått ned til 10mg, da jeg følte meg bedre. Så kanskje det også må gjøres motsatt da. Men at man evt kan gå ned igjen, om bedre tider skulle komme. (?)

Anonymkode: 40b85...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Rosatoast skrev:

Det er ganske normalt at anti.dep, som alle andre medisiner så vil effekten avta etter visst antall år. Uavhengig av hva effekten skal hjelpe mot! Kroppen sitt immunforsvar begynner å jobbe imot medisinene og hjernen blir vant med å få tilsatt stoffene, slik at man enten må øke dosen kraftig eller bytte medisiner. 

Øke dosen kraftig? Hvor kraftig er det snakk om? På cipralex er max dose 20mg. 

Anonymkode: 40b85...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Øke dosen kraftig? Hvor kraftig er det snakk om? På cipralex er max dose 20mg. 

Anonymkode: 40b85...b20

Det finnes lite studier på langstidseffekten av antidep. De fleste studier som viser negative konsekvenser av antidep blir også gjemt bort og aldri publisert. Noe som gjør at folk tror antidep er bedre og mer hjelpsomt enn det faktisk er. Om noen tiår kommer vi sannsynligvis til å se på antidep som et onde, som et stort feilgrep

Last September a study published in the Journal of Clinical Epidemiology revealed that a third of meta-analyses of antidepressant studies were written by pharma employees and that these were 22 times less likely than other meta-studies to include negative statements about the drug.

“My view is that we really don't have good enough evidence that antidepressants are effective and we have increasing evidence that they can be harmful,”

Getting access to clinical trial reports is no easy feat. Peter Gøtzsche, a clinician researcher at Cochrane and a co-author of the recent study made the first attempt to obtain these files from the EMA for antiobesity pills in 2007. “The EMA flatly denied us these reports,” Gøtzsche says. “They talked about commercial confidentiality although there was absolutely nothing in these reports that was commercially confidential. We explained that all this secrecy actually cost human lives, but they weren't interested in that at all.”

It was only after three years, multiple requests and complaints to the European Ombudsman, an individual elected by the European Parliament to investigate claims against European Union institutions, that the research team finally received the documents.

https://www.scientificamerican.com/article/the-hidden-harm-of-antidepressants/

Anonymkode: 41166...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bedre å lese om personlige erfaringer enn å lese side på side med forskning. 

Men også basert på erfaringer fra folk, så er det ganske individuelt. Men når man er deprimert eller har angst, så er det å dele erfaringer uansett det som hjelper meg mest. For det handler om at man ikke er alene, det handler om håp, om gjenkjennelse, følelsen av at man ikke er "unormal". 

 

Anonymkode: 40b85...b20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker bedre å lese om personlige erfaringer enn å lese side på side med forskning. 

Men også basert på erfaringer fra folk, så er det ganske individuelt. Men når man er deprimert eller har angst, så er det å dele erfaringer uansett det som hjelper meg mest. For det handler om at man ikke er alene, det handler om håp, om gjenkjennelse, følelsen av at man ikke er "unormal". 

 

Anonymkode: 40b85...b20

Ok.. så når mange studier viser at mange mennesker blir aggressive og suicidal av pillene, så lytter du heller på den ene personen som hevder det gikk bra?

Det er akkurat som antivaksinemenneskene som bare hører på de få som tok vaksine og som viste seg å ha autisme. Når forskning viser at vaksine ikke gir autisme

Jaja, det er din egen hjerne, det er du som vil ende opp med kronisk depresjon resten av livet, og muligens ufør med isolasjon fra samfunnet. 

Anonymkode: 41166...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øke dosen kraftig? Hvor kraftig er det snakk om? På cipralex er max dose 20mg. 

Anonymkode: 40b85...b20

Det var for å sette det litt på spissen, syntes du skal forhøre deg med lege ang høyere dosering. Jeg er ikke en lege eller psykiater så jeg vet ikke hva som er best for deg. Hvis du allerede er på max dosering, så kanskje du behøver å bytte medisiner istedenfor å trappe opp, men når man trapper opp er det som regel 2-10 mg av gangen, det kommer an på hvilke anti-dep og ant-psykotika det er prat om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, snakk med lege eller psykiater. Ikke lekfolk eller psykolog, som det er mange av her inne, om medisin. Der kan du treffe på motstandere av medisin som tar fra deg alt håp.

Jeg fikk en veldig uproblematisk overgangsplan av psykiater. Merket ingenting. Forhåpentligvis har du en fastlege som har tilstrekkelig kunnskap om dette eller rådfører seg med psykiatere.

Anonymkode: f1a64...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, snakk med lege eller psykiater. Ikke lekfolk eller psykolog, som det er mange av her inne, om medisin. Der kan du treffe på motstandere av medisin som tar fra deg alt håp.

Anonymkode: f1a64...a2f

Ja, scientific american er kjent for å publisere artikler basert på svada :P

Anonymkode: 41166...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes lite studier på langstidseffekten av antidep. De fleste studier som viser negative konsekvenser av antidep blir også gjemt bort og aldri publisert. Noe som gjør at folk tror antidep er bedre og mer hjelpsomt enn det faktisk er. Om noen tiår kommer vi sannsynligvis til å se på antidep som et onde, som et stort feilgrep

Last September a study published in the Journal of Clinical Epidemiology revealed that a third of meta-analyses of antidepressant studies were written by pharma employees and that these were 22 times less likely than other meta-studies to include negative statements about the drug.

“My view is that we really don't have good enough evidence that antidepressants are effective and we have increasing evidence that they can be harmful,”

Getting access to clinical trial reports is no easy feat. Peter Gøtzsche, a clinician researcher at Cochrane and a co-author of the recent study made the first attempt to obtain these files from the EMA for antiobesity pills in 2007. “The EMA flatly denied us these reports,” Gøtzsche says. “They talked about commercial confidentiality although there was absolutely nothing in these reports that was commercially confidential. We explained that all this secrecy actually cost human lives, but they weren't interested in that at all.”

It was only after three years, multiple requests and complaints to the European Ombudsman, an individual elected by the European Parliament to investigate claims against European Union institutions, that the research team finally received the documents.

https://www.scientificamerican.com/article/the-hidden-harm-of-antidepressants/

Anonymkode: 41166...e9f

Snarere tvert imot, da psykologer trykker slike undersøkelser til sitt bryst og sørger for å informere om de negative effektene stadig vekk. Det har de gjort helt siden 1950-årene. Medisin er deres største konkurrent. Psykologer er et veldig useriøst helsepersonell, da de aldri informerer om bivirkningene ved terapi, som er økt angst, kroppsmerter, PTSD m.m. Langtidseffekten ved terapi kan være fatal. Hvis de mener å tilby en bedre helsetjeneste, har de også ansvar for å informere om bivirkningene, som all annen helsetjeneste, uten å legge all skyld over på pasienter/klienter.

Den dagen psykologer oppfører seg som voksne og tar personlig ansvar, kan man begynne å ta dem seriøst. Per i dag, mener de at alt som går galt ved terapi skyldes klientene sine. Det finnes ingen erstatningsmuligheter der, i motsetning til ved medisin.

Psykologer er heller ikke kjent for god forskningsetikk, i nyere tid finnes det utallig svindel og fabrikasjon ved deres forskning. Mye er "kjøpt og betalt" i deres fagfelt. Søk på psykologi her: http://retractiondatabase.org/RetractionSearch.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

https://retractionwatch.com/2018/04/24/retraction-watch-readers-we-really-need-your-help/#more-64550

En helt ny og omfattende studie viser at antidepressiva virker: http://www.svenskpsykiatri.se/nyheter/2017/09/12/artikel-ssri-fungerar/

https://www.theguardian.com/society/2018/feb/21/its-official-antidepressants-are-not-snake-oil-or-a-conspiracy-they-work

https://www.theguardian.com/science/2018/feb/21/the-drugs-do-work-antidepressants-are-effective-study-shows

 

Jeg mener ikke at vi skal stappe i oss medisin, det aller beste er selvsagt å klare seg uten, men noen klarer seg ikke uten og forsvarlig bruk er tydeligvis ikke så farlig som motstanderne vil ha det til.

 

Anonymkode: f1a64...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok.. så når mange studier viser at mange mennesker blir aggressive og suicidal av pillene, så lytter du heller på den ene personen som hevder det gikk bra?

Det er akkurat som antivaksinemenneskene som bare hører på de få som tok vaksine og som viste seg å ha autisme. Når forskning viser at vaksine ikke gir autisme

Jaja, det er din egen hjerne, det er du som vil ende opp med kronisk depresjon resten av livet, og muligens ufør med isolasjon fra samfunnet. 

Anonymkode: 41166...e9f

Hater nok folk spytter ut ting så brutalt og som at " jaja, hvis du er så dum..." 

Sa jeg at det var den ene personen? Jeg leser rundt, vært på mange forumer opp igjennom. Og jeg har også lest mye bøker. Men forskere kommer også stadig opp med nye ting, så det er vanskelig å forholde seg til, synes jeg! 

Anonymkode: 40b85...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosatoast skrev:

Det var for å sette det litt på spissen, syntes du skal forhøre deg med lege ang høyere dosering. Jeg er ikke en lege eller psykiater så jeg vet ikke hva som er best for deg. Hvis du allerede er på max dosering, så kanskje du behøver å bytte medisiner istedenfor å trappe opp, men når man trapper opp er det som regel 2-10 mg av gangen, det kommer an på hvilke anti-dep og ant-psykotika det er prat om.

Ok. :) Jeg går på 15mg, så ikke max, ennå. Skal selvfølgelig aldri gjøre noe uten at det er avtalt med legen. Ikke alle leger som er like gode på området. Min er ganske god, men ikke tilbake før på høsten. 

Anonymkode: 40b85...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...