Gå til innhold

Sykehusinnleggelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Dersom man får så store smerter i tennene at man ikke klarer å snakke, spise, tygge eller lignende, og man ikke får tannlegetime før det er "for sent", er det da mulig å ringe sykehuset/legevakta for å få problemet fikset der?

Spør fordi jeg har hatt og har problemer med en visdomstann pluss tannen foran der igjen, hvor visdsomstanna må trekkes og den andre rotfylles. Har fått midlertidig fylling som nå er godt på vei bort og ut, og de siste dagene har jeg hatt smerter som kommer og går - men smertene blir bare verre for hver dag. Tannlegen har reist på ferie, og jeg sliter med tannbehandlingsangst, så jeg kan ikke bare dra til hvem som helst. Får hjelp av TOO hvor jeg har ny time om rundt 3 uker. Men nå er jeg redd smertene vil bli intense i helgen, og jeg blir helt panisk når jeg får vondt, i den grad at samboer har vurdert å ringe ambulanse fordi det er umulig å roe meg ned. Hyler, skriker, sparker, slår, hyperventilerer, gråter og er utrøstelig. Smertene strekker seg nesten helt ned til under kjeven og mot halsen når de først kommer. Så det er med andre ord en ganske kraftig betennelse. 

Er ingen tannlegevakter i nærheten av her jeg bor. Så det jeg lurer på er; dersom smertene blir så kraftige og forferdelige i løpet av helgen at jeg blir panisk, kan da sykehuset ta meg inn og hjelpe meg? Eller må jeg da slite meg frem til mandag med smerter? 

Anonymkode: 10e60...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er ingen tannlegevakter i nærheten av her jeg bor. Så det jeg lurer på er; dersom smertene blir så kraftige og forferdelige i løpet av helgen at jeg blir panisk, kan da sykehuset ta meg inn og hjelpe meg? Eller må jeg da slite meg frem til mandag med smerter? 

 

Legevakten kan gi deg resept på smertestillende. 

Anonymkode: fd49d...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids få smertestillende av legevakten, vil jeg tro. ring og spør

Anonymkode: 707ec...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legevakten kan gi deg resept på smertestillende. 

Anonymkode: fd49d...865

Jeg får allerede Nobligan mot smertene fra legen. 

Anonymkode: 10e60...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får allerede Nobligan mot smertene fra legen. 

Anonymkode: 10e60...724

Oisann, opiater? Er du pilleavhengig og ønsker å være på sykehus fordi du har abstinenser?

Anonymkode: fd49d...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå er jeg redd smertene vil bli intense i helgen, og jeg blir helt panisk når jeg får vondt, i den grad at samboer har vurdert å ringe ambulanse fordi det er umulig å roe meg ned. Hyler, skriker, sparker, slår, hyperventilerer, gråter og er utrøstelig.

Sånn blir man når får abstinenser :)

Anonymkode: fd49d...865

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oisann, opiater? Er du pilleavhengig og ønsker å være på sykehus fordi du har abstinenser?

Anonymkode: fd49d...865

Nei, er ikke pilleavhengig og har ikke absitenser. Har bare fryktelig, fryktelig angst for smerter. Og er redd Nobligan ikke holder. Bruker ikke piller til vanlig, og tar kun Nobligan ved behov. Har ikke brukt pillene fast, det går fort en uke mellom hver gang, og da tar jeg 1-2 piller om gangen. Så det har ikke noe med pillene å gjøre, det er mer skrekken og angsten for at jeg skal få smerter og at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre dersom smertene plutselig kommer og jeg blir helt panisk igjen i løpet av helgen. Hadde en episode hvor jeg fikk tannsmerter for en måneds tid siden, lenge før jeg fikk resept på Nobligan, og vil ikke gjennom det igjen. 

Anonymkode: 10e60...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer deg ikke gjennom livet uten smerter, hvis du har fått utskrevet Nobligan til tannsmerter så ser jeg ikke helt hva mer du vil de skal gjøre? Sykehusinnleggelse for tannsmerter? 

Anonymkode: a93c6...8f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så ille og du får panikk/angstanfall så bør du oppsøke legevakten. Du blir ikke innlagt på sykehuset med dette da. Hva de gjør på legevakten vet jeg ikke sikkert, men mulig at de kan skrive ut antibiotika og evt noe beroligende til deg, i tillegg til de smertestillende du har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset kan ikke hjelpe deg med tennene dine. Hvorfor ikke oppsøke en annen tannlege? Det er bare tullete å vente til timen om tre uker hvis du begynner å få vondt nå.

Anonymkode: 3a284...b66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer deg ikke gjennom livet uten smerter, hvis du har fått utskrevet Nobligan til tannsmerter så ser jeg ikke helt hva mer du vil de skal gjøre? Sykehusinnleggelse for tannsmerter? 

Anonymkode: a93c6...8f2

Tenkte kanskje at sykehuset kunne hjelpe med tanna før jeg eventuelt får dratt til tannlegen på mandag, dersom smertene er uutholdelige. De har jo tannleger o.l der i og med at de utfører tannbehandlinger under narkose.

Anonymkode: 10e60...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo tannlegevakt som er åpen for sånne tilfeller. Prøv å få tak i corsodyl munnvann, har du en infeksjon så hjelper det. Er infeksjonen ille, kan det hende det må renses og du må få antibiotika kur.

Ellers så håper jeg du får hjelp med angsten din. Og ønsker deg lykke til, håper smertene ikke blir for store.

Anonymkode: 5de3d...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du drar på legevakten så får de sende deg til nærmeste tannlegevakt.

Og så, på mandag, kontakter du den første og beste tannlegen som kan ta deg inn og få fikset dette problemet nå. Jeg har også tannlegeskrekk, men jeg har om mulig enda større angst for smerter og for meg ville da smerteangsten vunnet.

Egentlig kan du forberede deg på å bytte tannlege også - for meg hadde det vært 100 % uaktuelt å være tilknyttet en tannlege som ikke har backup i tre uker midt på sommeren et sted der det ikke finnes tannlegevakt. 

Du må ikke la angsten din lage et helvete for de rundt deg på denne måten. Da blir du en slave av den. Så her må du rett og slett ta grep om livet ditt og - ja du får rett og slett ta deg kraftig sammen og komme deg til en behandler som kan fikse akutt problemer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte kanskje at sykehuset kunne hjelpe med tanna før jeg eventuelt får dratt til tannlegen på mandag, dersom smertene er uutholdelige. De har jo tannleger o.l der i og med at de utfører tannbehandlinger under narkose.

Anonymkode: 10e60...724

Det er kjevekirurger og spesialtannleger - og de har ikke vakt (altså fri i helgene). Du får nok smertestillende på legevakten, og er smertene ekstreme blir du nok lagt inn for smertelindring - men sykehuset fikser ikke tanna di i helgene. 

Anonymkode: 18eee...456

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte kanskje at sykehuset kunne hjelpe med tanna før jeg eventuelt får dratt til tannlegen på mandag, dersom smertene er uutholdelige. De har jo tannleger o.l der i og med at de utfører tannbehandlinger under narkose.

Anonymkode: 10e60...724

Sykehus har ikke tannleger på vakt i helgen, det er kun planlagte konsultasjoner som uføres i narkose. Det gjøres ikke i helg, ergo ingen tannlege på vakt. Gå til en vanlig tannlege, eller dra til nærmeste tannlegevakt. Du kan be om beroligende i forkant av behandlingen. Og hvordan tror du noen skal hjelpe deg med tanna når du slår, sparker og hyler?

Anonymkode: 3a284...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du behøver mer angstdempende enn mer smertestillende. Siden du er redd for smerter som kanskje blir verre.

 

God bedring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for mange gode svar! Jeg er litt roligere nå etter en natt med søvn, og får bare bite sammen tenna til mandag. Er ikke den første som har tannsmerter, og heller ikke den siste. Må bare prøve å tenke sånn når angsten kommer. 😬

Anonymkode: 10e60...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...