Gå til innhold

Ikke råd til fysio


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I flere måneder har jeg hatt en stressfraktur pga. overbelastning da jeg skulle trene meg opp til maraton. Tok 2 måneder fra skaden oppsto, til jeg fikk diagnosen med MR. 

Har unngått løping helt siden skaden/smertene oppsto, altså flere måneder. Har trent ellipsemaskin, sykling og styrketrening for å vedlikeholde formen (dette har hele tiden vært relativt smertefritt). 

Sist jeg var hos legen spurte jeg om når jeg kan prøve løping igjen. Han sa at han så for seg at jeg kunne starte med en gradvis opptrening, siden det var relativt smertefritt med vanlig gange. Han sa også at han anbefalte å kontakte en fysioterapeut hvis jeg hadde mer spørsmål, virket som han var veldig usikker på dette med opptrening.

Fulgte rådet hans, og tok en rooooolig løpetur på 10 minutter. Det forverret alt, og smertene kom tilbake, også ved vanlig gange. Nå er det 3 uker siden jeg prøvde, smertene er blitt mindre, men kjenner fortsatt litt. Har ikke prøvd rolig løping mer enn denne ene gangen. Har kun gjort sykkel, ellipsemaskin og styrketrening (som jeg har gjort fra dag 1 etter at skaden oppsto). 

Skjønner jo at jeg heller burde oppsøke en fysioterapeut enn å spørre legen videre. Men problemet er at jeg absolutt ikke har råd til fysioterapeut :( Jeg er student og har ingen penger til overs, heller ikke noen å låne av. Det lille jeg har går til husleie og mat og andre faste utgifter. 

Noen tips til hva jeg bør gjøre? Jeg savner løping så mye at jeg nesten er på gråten. Er vant med 4-5 økter ukentlig, og har nå ikke løpt på nesten 20 uker. Er redd for å prøve rolig jogg igjen, hvis det kan forverre bruddet :( Er så lei va dette nå, det har gått så lang tid og jeg er redd bruddet aldri vil gro. 

Anonymkode: 4c708...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysioterapeut med offentlig avtale, er ikke så dyrt. Og kanskje du ikke trenger mange timer, bare få øvelser som er bra for deg, og hva du skal gjøre for å best trene deg opp. Så kan du jo fint gjøre øvelsene alene.

Anonymkode: 40f6c...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden du er student så har vel studentforeningen din noe tilbud? Eventuelt at de hjelper deg å dekke litt av regningen?

Og finner du en offentlig fysioterapeut med ledig kapasitet koster en time rundt 200kr, du trenger ikke henvisning fra fastlegen lengre😊

Anonymkode: 8efdd...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fysioterapeut med offentlig avtale, er ikke så dyrt. Og kanskje du ikke trenger mange timer, bare få øvelser som er bra for deg, og hva du skal gjøre for å best trene deg opp. Så kan du jo fint gjøre øvelsene alene.

Anonymkode: 40f6c...65d

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men siden du er student så har vel studentforeningen din noe tilbud? Eventuelt at de hjelper deg å dekke litt av regningen?

Og finner du en offentlig fysioterapeut med ledig kapasitet koster en time rundt 200kr, du trenger ikke henvisning fra fastlegen lengre😊

Anonymkode: 8efdd...4cf

Men skal man til fysioterapeut koster det jo gjerne en sum for den første timen, og så vil vedkommende undersøke meg (noe man må gjøre for å kunne gi behandling/veiledning), og så koster det sikkert en sum for å få øvelser. Det blir jo en del til sammen. Og det har jeg ikke råd til. 

Jeg skjønner heller ikke helt hva fysioterapeuten skal hjelpe meg med, annet enn å svare på alle spørsmålene jeg har rundt når jeg kan løpe igjen og hvordan jeg skal gjøre opptreningen. Jeg er ganske erfaren med fysisk aktivitet, og har også en kompis som studerer fysioterapi. Han sier at spesifikke øvelser man får fra fysioterapeut, er mest aktuelt ved feks. muskel-/seneplager. Når det er snakk om en fraktur er det vel ikke spesifikke øvelser som er veien til helbredelse? Da er det jo smertefri aktivitet som er ok, mens aktivitet som gir mye smerter, skal unngås. 

Noen som har erfaring med å gjøre spesielle øvelser for å bli bra etter et slikt brudd? Det er forresten i bekkenet, rett ved symfysen. 

Anonymkode: 4c708...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør henvises til ortoped, mulig du bør ha spesielle sko, spesielle skosåler, du bør også spise mye D-vitamin + kalsium, og du bør trene en del styrketrening(smertefri).

Har du ikke råd til noenting av dette så må du enten la være å løpe eller be noen om hjelp økonomisk.

Anonymkode: ab6d4...18a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør henvises til ortoped, mulig du bør ha spesielle sko, spesielle skosåler, du bør også spise mye D-vitamin + kalsium, og du bør trene en del styrketrening(smertefri).

Har du ikke råd til noenting av dette så må du enten la være å løpe eller be noen om hjelp økonomisk.

Anonymkode: ab6d4...18a

Jeg har jo latt være å løpe de siste 20 ukene. Spørsmålet nå er når jeg kan prøve igjen, og hvordan opptreningen skal gjøres (skjønner jo at jeg ikke kan starte rett på en hard intervalløkt eller langtur). 

Jeg spiser mye meieriprodukter, dermed mye kalsium. Tar tilskudd av vitamin D daglig (gjort dette i ca. 2 mnd). Trener også mye styrketrening + ellipsemaskin og sykling, gåturer. Alt dette er smertefritt. KAN kjenne noe smerter/ubehag nå og da, men ikke i nærheten av smertene jeg fikk ved rolig løping. 

Virket ikke som legen mente jeg trenger å henvises til ortoped. Han så for seg at det vil gro av seg selv. Men nå er det jo snart 20 uker siden, normal tilhelningstid på brudd er vel maks 6-8 uker, maks 12 uker. 

Anonymkode: 4c708...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virket ikke som legen mente jeg trenger å henvises til ortoped. Han så for seg at det vil gro av seg selv. Men nå er det jo snart 20 uker siden, normal tilhelningstid på brudd er vel maks 6-8 uker, maks 12 uker. 

Anonymkode: 4c708...75f

Brudd i nedre del av kroppen heler saktere enn burdd i øvre del, så rundt 12-16 uker er vanlig. Fysio kan hjelp med øvelser som støtter muskulatur rundt bruddstedet så belastningen ikke blir uheldig, og kan si noe om hvordan du bør trene for ikke å slå opp gammel skade. Når du løper får du en hardere støtbelasning på bruddstedet, som igjen gir smerter, derfor bør du få tips av fysio til opptrening. Hos fysio med avtale koster det noen hundrelapper pr time, og det går på frikortets egenandel tak 2. Ikke sikkert du trenger så mange timer heller, en kartleggingtime og få noen øvelser, tilbake for korreksjon, og så kan det kanksje gå en stund til neste gang. Studentskipnaden kan ha støtteordninger for studenter,så det må du sjekke ut. Å ikke tree seg riktig opp igjen kan gi permanent skade på sikt, så du må nesten skaffe en ekstra inntekt da, enten ved å få jobb eller låne penger av noen. 

Anonymkode: dc9ac...73f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brudd i nedre del av kroppen heler saktere enn burdd i øvre del, så rundt 12-16 uker er vanlig. Fysio kan hjelp med øvelser som støtter muskulatur rundt bruddstedet så belastningen ikke blir uheldig, og kan si noe om hvordan du bør trene for ikke å slå opp gammel skade. Når du løper får du en hardere støtbelasning på bruddstedet, som igjen gir smerter, derfor bør du få tips av fysio til opptrening. Hos fysio med avtale koster det noen hundrelapper pr time, og det går på frikortets egenandel tak 2. Ikke sikkert du trenger så mange timer heller, en kartleggingtime og få noen øvelser, tilbake for korreksjon, og så kan det kanksje gå en stund til neste gang. Studentskipnaden kan ha støtteordninger for studenter,så det må du sjekke ut. Å ikke tree seg riktig opp igjen kan gi permanent skade på sikt, så du må nesten skaffe en ekstra inntekt da, enten ved å få jobb eller låne penger av noen. 

Anonymkode: dc9ac...73f

Hva mener du med permanent skade på sikt? At bruddet aldri gror? Så dagens tilstand forblir for resten av livet...? Skjønner at feks. en senebetennelse kan bli kronisk/tilbakevendende fordi den stadig blusser opp og dermed blir en permanent skade. Men hvordan kan et stressbrudd bli en permanent skade? 

Anonymkode: 4c708...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kan svare meg :( Blir nervøs. 

Anonymkode: 4c708...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev egentlig et langt og fornuftig svar, som jeg valgte å slette igjen. Du har fått beskjed av legen din om å gå til fysioterapeut, det er det som er riktig og det er det du bør gjøre. Ingen på KG har sett bildene dine, ser deg trene eller kan gi de øvelser for hvordan du skal bli bedre, du trenger en kompetent person til å hjelpe deg. Har du ikke penger så må du låne, så dyrt er det ikke å gå til fysio at det er umulig å betale tilbake. Du må rett og slett ta såpass ansvar for egen helse. Du skriver at du er erfaren med fysisk aktivitet og stoler mest på deg selv om din fysiostudentkompis, vel noen ganger må man faktisk få hjelpe av utdannede folk. Det er normalt å få øvelser av fysio for opptrening etter bruddskade, og hvor banale de enn måtte virke er de laget for å få trent opp igjen området som er skadet og rundt på en helhetlig måte. At fysiokompisen din ikke vet dette beviser hvorfor han fremdeles er student, og hvorfor du må snakke med noen som er utdannet. Feil opptrening kan gi veldig langsiktige problemer, bl.a på grunn av skjevbelastning, som vel er grunnen til at du har fått et tretthetsbrudd i utgangpunktet. Har du fremdeles smerter etter opptrening hos fysio så oppsøker du legen din igjen og ber om henvisning videre.

Anonymkode: dc9ac...73f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev egentlig et langt og fornuftig svar, som jeg valgte å slette igjen. Du har fått beskjed av legen din om å gå til fysioterapeut, det er det som er riktig og det er det du bør gjøre. Ingen på KG har sett bildene dine, ser deg trene eller kan gi de øvelser for hvordan du skal bli bedre, du trenger en kompetent person til å hjelpe deg. Har du ikke penger så må du låne, så dyrt er det ikke å gå til fysio at det er umulig å betale tilbake. Du må rett og slett ta såpass ansvar for egen helse. Du skriver at du er erfaren med fysisk aktivitet og stoler mest på deg selv om din fysiostudentkompis, vel noen ganger må man faktisk få hjelpe av utdannede folk. Det er normalt å få øvelser av fysio for opptrening etter bruddskade, og hvor banale de enn måtte virke er de laget for å få trent opp igjen området som er skadet og rundt på en helhetlig måte. At fysiokompisen din ikke vet dette beviser hvorfor han fremdeles er student, og hvorfor du må snakke med noen som er utdannet. Feil opptrening kan gi veldig langsiktige problemer, bl.a på grunn av skjevbelastning, som vel er grunnen til at du har fått et tretthetsbrudd i utgangpunktet. Har du fremdeles smerter etter opptrening hos fysio så oppsøker du legen din igjen og ber om henvisning videre.

Anonymkode: dc9ac...73f

Legen sa ikke at jeg måtte gå til fysioterapeut, men anbefalte dette fordi han selv ikke var sikker på spørsmålene jeg hadde. Men han sa at jeg godt kunne prøve å jogge igjen, men ta det gradvis, og ikke jogge på asfalt. Og komme tilbake hvis jeg bli mye verre i framtiden. 

Er det uansvarlig av meg, og å ikke ta vare på min egen helse, hvis jeg ikke går til fysio? Men prøver en gradvis opptrening på egen hånd, kombinert med styrkeøvelser for bein som ikke er smertefullt? Jeg har jo lyttet til kroppen og ikke jogget på 20 uker. Men heller drevet alternativ kondisjonstrening (ellipsemaskin) i hele denne perioden. Hadde jeg vært helt uansvarlig kunne jeg jo jogget til tross for smertene. 

Årsaken til tretthetsbruddet er for brå treningsøkning på kort tid (pga. opptrening til maraton), med for mye jogging på asfalt. Hva mener du med skjevbelastning? Jeg er veldig interessert i å vite hvilke konsekvenser det har hvis jeg får feil opptrening. Kan bruddet slutte å tilheles slik at det blir et permanent beinbrudd? Pseudartrose? 

Kompisen min har igjen ett år på utdanningen. Han sier at jeg bør drive smertefri kondisjonstrening, og styrketrening på bein. De fleste beinøvelser påvirker jo muskulaturen rundt bruddstedet ved symfysen. Det er vel adduktor-muskulaturen som fester i nærheten av bruddet. Disse musklene involveres i ganske mange øvelser. Kan jo også trene isolerte adduksjonsøvelser for å styrke disse spesifikt. 

Jeg hadde blitt veldig glad om du publiserte det svaret du først hadde skrevet :) Hvis jeg skal ha råd til fysioterapeut kan det ikke bli før om noen måneder når jeg har tjent opp litt penger igjen. Nå har jeg brukt opp alt på lege, bildediagnostikk o.l., har brukt så mye at jeg har frikort der nå. Men utgifter til fysioterapeut går jo under et annet egenandelstak. 

 

Anonymkode: 4c708...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...