Gå til innhold
Nixnick

Styrketrening

Anbefalte innlegg

Nixnick

Trener stort sett 5-7 dager i uken, der jeg løper på mølla i 20-30 minutter som oppvarming, (både intervall og "vanlig" løping) før jeg løfter vekter. Løfter så tungt det kjennes ut som jeg kan klare, og kjører da 3 sett med 12 repetisjoner. De siste løftene blir ikke alltid så bra gjennomført fordi det er tungt. Er usikker på om dette er ok? Hvor tungt skal man løfte? Er det viktigere at alle repetisjonene er godt gjennomførte, eller er det "greit" at man løfter tungt men kanskje ikke klarer alle repetisjonene? Burde jeg kjøre på med mer enn 3 sett? Flere repetisjoner?

Hovedpoenget med treningen er at jeg liker å trene og føler meg bra etterpå, men jeg har også et ønske om å bli sterkere.

Endret av Nixnick

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

lykkefuglen57

Sett egoet til side og utfør fks.som nevnt her 12 perfekte reps, istedet for teknisk dårlige reps. 

 

Om du skaæ trene for styrke, kjører du så tunge reps på 6-10, og med riktig teknikk.

 

12+ reps for masse og volum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkefuglen57
Akkurat nå, lykkefuglen57 skrev:

Sett egoet til side og utfør fks.som nevnt her 12 perfekte reps, istedet for teknisk dårlige reps. 

 

Om du skaæ trene for styrke, kjører du så tunge reps på 6-10, og med riktig teknikk.

 

12+ reps for masse og volum

Faen, skaL**

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kvinner bygger muskler raskere om de løfter tungt. Løft heller så tungt som du klarer 3 ganger, enn lett som du fint klarer løfte 20 ganger

Så lenge du løfter riktig er det bra å kjøre tungt

Anonymkode: 983e2...258

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inwe
3 timer siden, lykkefuglen57 skrev:

Sett egoet til side og utfør fks.som nevnt her 12 perfekte reps, istedet for teknisk dårlige reps. 

 

Om du skaæ trene for styrke, kjører du så tunge reps på 6-10, og med riktig teknikk.

 

12+ reps for masse og volum

Dette stemmer ikke helt. Du bør varriere om du vil øke i volum og også om du vil bli sterkere. 

TS: Det er ikke noe problem om du ikke klarer alle repetisjonene. Noen grunn til at du kjører på 12 reps uansett? Jeg kjører så tungt jeg overhode kan og kjører 3 eller 4 sett med 16-6 repetisjoner akkurat nå. Så si jeg kjører knebøy, da kjører jeg 16x60kg - 11x70 kg - 6x80kg. Kjører jeg 4 sett blir repsene 16 - 12 - 8 - 6. Hatt super fremgang på dette, så har kjørt det i snart to måneder. Jeg har forsøkt mye annet også (samboeren er utdannet pt, kan ikke jobbe som det her så jeg er eneste "kunden" hans).

En annen versjon jeg liker er å bytte fra uke til uke, altså i uke 1 kjører jeg 3x5 reps på alt og i uke 2 kjører jeg 3x15 reps. Også uke 1 igjen. 

Variasjon er uansett viktig. Du kan godt kjøre 3x12 på alt, men du bør bytte program etter maks 3 måneder. 

Om du vil fokusere på styrke bør du forresten løpe etter du har løftet, ikke omvendt. Du får alltid best resultat på det du kjører først da du ikke er sliten enda ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hadde mye bedre effekt av å løfte tungt med få repetisjoner. Men kommer litt ann på hva målet er. Å løfte feil KAN føre til skade. Du kan jo eventuelt ta flere pauser eller rett og slett ta færre løft. 

Anonymkode: be7fe...28c

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

lykkefuglen57
19 timer siden, Inwe skrev:

Dette stemmer ikke helt. Du bør varriere om du vil øke i volum og også om du vil bli sterkere. 

TS: Det er ikke noe problem om du ikke klarer alle repetisjonene. Noen grunn til at du kjører på 12 reps uansett? Jeg kjører så tungt jeg overhode kan og kjører 3 eller 4 sett med 16-6 repetisjoner akkurat nå. Så si jeg kjører knebøy, da kjører jeg 16x60kg - 11x70 kg - 6x80kg. Kjører jeg 4 sett blir repsene 16 - 12 - 8 - 6. Hatt super fremgang på dette, så har kjørt det i snart to måneder. Jeg har forsøkt mye annet også (samboeren er utdannet pt, kan ikke jobbe som det her så jeg er eneste "kunden" hans).

En annen versjon jeg liker er å bytte fra uke til uke, altså i uke 1 kjører jeg 3x5 reps på alt og i uke 2 kjører jeg 3x15 reps. Også uke 1 igjen. 

Variasjon er uansett viktig. Du kan godt kjøre 3x12 på alt, men du bør bytte program etter maks 3 måneder. 

Om du vil fokusere på styrke bør du forresten løpe etter du har løftet, ikke omvendt. Du får alltid best resultat på det du kjører først da du ikke er sliten enda ;) 

Ja. Derfor jeg nevnte 6-10 reps OG 12+ reps

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Lag egne intervalldager og egne styrkedager. I hvertfall hvis du skal trene bein. 

Anonymkode: dd436...ccf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minesveiper

Hvis målet er å bli sterkere som i å løfte tyngre vekter er det ganske normalt å kjøre mellom 4-6 repetisjoner (for menn i alle fall). Det er det man gjør når man vil øke hvor mye man klarer å løfte i alle fall. Kan gjøre alt mellom 3-5 sett, og det er lurt å ha oppvarmingsett. Pass på at du har riktig teknikk hvis du bestemmer deg for det så du ikke skader deg. Er en del damer på treningssenteret som kjører sumodeadlifts og knebøy med ganske tunge vekter. De gjør bare 3-4 repetisjoner. Du kan også variere og for eksempel ha en dag hvor du fokuserer på å løfte tungt, og andre dager hvor du har flere repetisjoner med lettere vekter. Eventuelt mikse inn alt på en dag. Hvis målet er å bli sterkere burde du i alle fall redusere antall repetisjoner og øke tyngden på vektene.

Endret av Minesveiper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her