AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #1 Skrevet 13. juli 2018 Lurer på om andre har opplevde dette, som jeg har flere ganger. Har aldri fått noe svar på det når jeg luftet det for lege og spesialist, men vet at det må være en sammenheng: ( jeg er en han) Noen ganger har jeg funnet motivasjon til å gå kraftig ned i vekt. Da snakker vi om fra ca 115 kg til 85 kg. Tror det har skjedd 4 ganger de siste 20 åra. Men hver gang jeg er i en sånn prosess, får jeg noe inni granskauen vondt i bakenden, som om noen kniper med en tang der. Har to ganger vært på sykehus, og fikk rektoskop oppi der, og siste gangen sa hvertfall spesialisten at en hinne var revnet inne i der. Jeg fikk salver og noe drikkepulver, og lå strekk ut på sofaen i over 4 mndr!. Kunne ikke gå oppreist på kjøkkenet en gang, men lå med varmeflaske for å døyve smertene. Det varte i rundt 8 timer hver dag etter morgentoalettet, så gikk det over resten av dagen. Problemet at jeg går opp igjen i vekt etter et par år. Har tenkt å prøve igjen, og love å holde det nede. Men nå tør jeg ikke, i frykt for å få noe sånt i baken igjen. Å gjøre det mer langsomt er ikke lett. Noen som har opplevd lignende, og eventuelt har noe råd? 😯 Selv ingen lege forstår at det kan være det, er jeg hvertfall selv overbevist om at det er en sammenheng. Anonymkode: 08c95...582
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #2 Skrevet 13. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om andre har opplevde dette, som jeg har flere ganger. Har aldri fått noe svar på det når jeg luftet det for lege og spesialist, men vet at det må være en sammenheng: ( jeg er en han) Noen ganger har jeg funnet motivasjon til å gå kraftig ned i vekt. Da snakker vi om fra ca 115 kg til 85 kg. Tror det har skjedd 4 ganger de siste 20 åra. Men hver gang jeg er i en sånn prosess, får jeg noe inni granskauen vondt i bakenden, som om noen kniper med en tang der. Har to ganger vært på sykehus, og fikk rektoskop oppi der, og siste gangen sa hvertfall spesialisten at en hinne var revnet inne i der. Jeg fikk salver og noe drikkepulver, og lå strekk ut på sofaen i over 4 mndr!. Kunne ikke gå oppreist på kjøkkenet en gang, men lå med varmeflaske for å døyve smertene. Det varte i rundt 8 timer hver dag etter morgentoalettet, så gikk det over resten av dagen. Problemet at jeg går opp igjen i vekt etter et par år. Har tenkt å prøve igjen, og love å holde det nede. Men nå tør jeg ikke, i frykt for å få noe sånt i baken igjen. Å gjøre det mer langsomt er ikke lett. Noen som har opplevd lignende, og eventuelt har noe råd? 😯 Selv ingen lege forstår at det kan være det, er jeg hvertfall selv overbevist om at det er en sammenheng. Anonymkode: 08c95...582 Ts. Å "gjøre det langsomt" er den eneste måten å gå ned i vekt på. Dersom du går opp i vekt på normalkost så betyr det at du ikke har justert kosthold. Så der er din første oppgave: juster kosthold sånn at du går rett frem i vektkurve. Bruk 2018 og gjerne hele 2019 på å verken gå opp eller ned i vekt. Så bruker du 2019 eller 2020 på å saaaakte krype ned i vekt ved å justere ditt nye normalkosthold litt ned i kalorier. Altså ved å ikke minke matinntaket (sult er ikke slanking) men ved å justere matens kaloriinnhold. Det hjelper nemlig selvsagt ikke en ting å gå ned i vekt for så å returnere til din gamle usunne livsstil der du inntar for mye kalorier. Dersom du tenker at du skal spise deg ned for så å leve som du gjør nå så er mitt tips: spar deg selv bryet. Det er nemlig bortkastet. Tenker du å gå ned i vekt så er kostholdet førstepri. Vekta justerer du etter at du har endret kosthold. Og, du: husk at du skal leve type 80 år på det nye kostholdet. Vær realistisk. Anonymkode: 1df52...296
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #3 Skrevet 13. juli 2018 Takk for det rådet. Problemet mitt, er at jeg aldri orker å sette meg inn i detaljene om hva som sånn og sånn kaloriinnhold osv, det forekommer meg vanvittig plyndrete. Det er så mye forskjellig mat, steder man spiser, dager som går fort osv osv. Det blir en helt håpløs oppgave som jeg ser det. :( Prøver det på overfalen da, men orker rett og slett ikke lese og notere meg hva som står på en hver vare jeg kjøper og spiser.. Anonymkode: 08c95...582
Inwe Skrevet 13. juli 2018 #4 Skrevet 13. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for det rådet. Problemet mitt, er at jeg aldri orker å sette meg inn i detaljene om hva som sånn og sånn kaloriinnhold osv, det forekommer meg vanvittig plyndrete. Det er så mye forskjellig mat, steder man spiser, dager som går fort osv osv. Det blir en helt håpløs oppgave som jeg ser det. Prøver det på overfalen da, men orker rett og slett ikke lese og notere meg hva som står på en hver vare jeg kjøper og spiser.. Anonymkode: 08c95...582 Jeg har gått ned 60 kg, ved kaloritelling. Jeg hatet det, men det funket, og i dag kan jeg se på et måltid hvor mye kalorier det er det. Du behøver heller ikke lese og notere, du laster ned en app og scanner matvarene med mobilkameraet ditt. Uansett, jeg hatet det. Jeg foretrekker å kunne spise meg mett og føle meg bra etter måltidet. Det kan jeg i dag når jeg spiser vegansk, har faktisk gått ned 3 kg på en måned nå, og jeg hadde nesten ingenting å miste. Om det ikke er noe for deg vil jeg anbefale deg å spise noe vegansk innimellom, maten er fantastisk god om du var redd for det (og jeg ble ikke 130 kg tung fordi jeg ikke liker mat). Ellers kan du fokusere på proteinene, jo mer proteiner jo mettere blir du på færre kalorier. For å svare på spørsmålet ditt, jeg fikk ikke vondt bak, så vet ikke hva det kan være. Har du kontaktet en kostholdsveileder? Kan hende du trenger litt hjelp av en sånn. Det skal ikke være normalt å få vondt bak når man går ned. Hvordan spiser du når du slanker deg?
Hulderen Skrevet 13. juli 2018 #5 Skrevet 13. juli 2018 (endret) Drikker du nok vann? Når man slanker seg er det lett å få forstoppelse, fordi tarmene trenger at noe fyller dem for at de skal presse innhold nedover. Når du reduserer matinntaket kraftig, så må du drikke mye vann, få i deg mye fiber, og kanskje også ta avføringsmiddel for å holde tarmen i gang. Endret 13. juli 2018 av Hulderen 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå