Gå til innhold

flytte til bygda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På en skala fra 1 til 10, hvor vanskelig er det å flytte til bygda? hvorfor?

Anonymkode: a4ffa...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HerrBæsjerumpehull

Hvis du har en jobb eller et studie å gå til, hvor du treffer andre mennesker, og du har en helt alminnelig dose med sosial kompetanse, bør det gå lett. Du kommer til å bli invitert med på ting, så det er bare å flyte med, kanskje en eller annen aktivitet ved siden av. Dette er ikke Deliverance eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bygd? Noen bygder er det vanskelig å bli kjent med folk i, andre er det lett. 

Etter min og bekjente erfaring tar det lengre tid å komme inn i miljøer, på innlandet enn på kysten og lettere i Nord-Norge og Trøndelag, enn i sørnorge. 

Anonymkode: c151e...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På en skala fra 1 til 10, hvor vanskelig er det å flytte til bygda? hvorfor?

Anonymkode: a4ffa...a2d

Tja, gitt at du er fra urbane Oslo vest: uhyre vanskelig. 

10.

Fordi by og land går virkelig ikke hånd i hånd:

Dialekt, den ene nærbutikken, den ene bensinstasjonen, og alle vet alt om alle hele tiden.

Anonymkode: db42d...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det, og jeg er opprinnelig fra Oslo. Og det gikk virkelig ikke bra. Vi kjøpte hus, jeg og mannen min og datteren vår. vi flyttet dit på sommeren, så tenkte vi skulle ta en runde og si hei til de naboene som var der, var fint vær og alle var ute i hagen. Da vi kom, så løp alle inn. Og sånn var det i de 2 årene vi bodde der, ingen pratet til oss. Dette var en bygd i Hedmark.

Jeg tror det er stor forskjell på bygder, noen tar deg godt imot, og andre ikke.

Anonymkode: ce01f...374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en skala fra 1 til 10, hvor vanskelig er det å flytte til bygda? hvorfor?

Anonymkode: a4ffa...a2d

Stor forskjell i å bo på bygda i f eks Lier eller Åseral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke flytt til bygda. Bygdefolk er generelt mistenksomme overfor fremmede. De elsker å sladre og baktale dem. Hadde aldri i svarte livet flyttet tilbake til bygden

Anonymkode: 62399...7d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke flytt til bygda. Bygdefolk er generelt mistenksomme overfor fremmede. De elsker å sladre og baktale dem. Hadde aldri i svarte livet flyttet tilbake til bygden

Anonymkode: 62399...7d1

Er en av de tingene jeg synes er utrolig artig med bygda.Flyttet hit for få år siden, jobbet i kommunen og kan tro jeg fortalte skrøner om oss. Bygdefolk er like hyggelige som andre folk, selv om det kanskje slærves litt mer her, men man må faktisk ikke menge seg med alle.

Anonymkode: 50167...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke flytt til bygda. Bygdefolk er generelt mistenksomme overfor fremmede. De elsker å sladre og baktale dem. Hadde aldri i svarte livet flyttet tilbake til bygden

Anonymkode: 62399...7d1

For noe tull. Folk på bygda sladrer eller baktaler noen ikke mer enn byfolk. Jeg kunne aldri i livet flyttet til byen. Alt for mye mas og kaos. Uren luft er det også. Nei takke meg til fredelige landsbygda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, OPIgirl skrev:

For noe tull. Folk på bygda sladrer eller baktaler noen ikke mer enn byfolk. Jeg kunne aldri i livet flyttet til byen. Alt for mye mas og kaos. Uren luft er det også. Nei takke meg til fredelige landsbygda. 

Bygden jeg flyttet fra var forferdelig. De er motstandere av alt nytt, de ser ned på folk fra byene, de sladrer om både folk som bor i samme bygden og byfolk. Er du ikke enig med dem, er du et forferdelig menneske.

Jeg har gjort meg ferdig med bygda og kommer aldri til å komme tilbake, hverken for besøk eller å bosette meg

Anonymkode: 62399...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å flytte er 1 på vanskelighetsskalaen. Jobb er kanskje 5, om man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bygda jeg kunne tenkt meg er Vågå eller Skjåk. Fordi de har så sexy dialekt og det er flott natur :)  Men litt langt å pendle til Majorstua hver dag, er dsv dårlig med jobber oppi der. 

Anonymkode: 5bb20...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyttet fra Oslo til en bygd med godt under 1000 innbyggere. Nærbutikken blir holdt oppe av lokalbefolkningen, dårlig med bussruter og barnehagen er så liten at det er fare for at den blir lagt ned. MEN jeg elsker bygda med personene her og jeg elsker jobben min på denne knøttlille plassen. Savner Oslo av og til, men flyttet aldri tilbake.

Anonymkode: c7e48...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde det, og jeg er opprinnelig fra Oslo. Og det gikk virkelig ikke bra. Vi kjøpte hus, jeg og mannen min og datteren vår. vi flyttet dit på sommeren, så tenkte vi skulle ta en runde og si hei til de naboene som var der, var fint vær og alle var ute i hagen. Da vi kom, så løp alle inn. Og sånn var det i de 2 årene vi bodde der, ingen pratet til oss. Dette var en bygd i Hedmark.

Jeg tror det er stor forskjell på bygder, noen tar deg godt imot, og andre ikke.

Anonymkode: ce01f...374

Hjelpe meg hvilken bygd ? Jeg er også i en mindre hyggelig bygd i Hedmark 

Anonymkode: 44df9...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en kjempehyggelig bygd i Hedmark 😊

Anonymkode: 571c1...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange hyggelige folk på bygda, men jeg kunne ikke tenke meg å bosette meg der. Jeg liker anonymiteten man kan ha i en større by, og å kunne dra ut på ting uten at man treffer kjente absolutt hele tiden, og uten at alle vet alt om deg. Å stå og tørrprate rundt hver sving med folk jeg har lite kontakt med og lite til felles med, opplever jeg som slitsomt.

Anonymkode: 107ab...5be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på - mest av alt deg selv. Har du en interessant jobb å gå til før du flytter? Det hjelper mye. Har du interesser som passer med det folk driver med i bygda? Eksempelvis hjelper det kanskje å være glad i å stå på ski om "alle" i bygda driver med det. Er du flink til å engasjere deg og til å ta initiativ? Jeg tror det for eksempel kan være lettere om man man synes det er givende/er vandt med det å ta på seg verv i lokale lag og foreninger, spesielt med tanke på det å bli kjent med folk. Det handler også om hva slags kvaliteter du verdsetter - er nærhet til veldig høye fjelltopper eller det å ha sin egen gård veldig viktig for deg og dette finnes i den aktuelle bygda, er det lettere enn dersom dette er uviktig for deg, men det er viktig med godt utvalg i matbutikken og mulighet til å være anonym.

Jeg stusser også over en del "sannheter" om forskjellige bygder her på KG. Type "i den bygda liker de ikke innflyttere" eller "i den bygda er det umulig å bli kjent med folk", som om dette er tilfelle for alle innflyttere til alle tider. Da tenker jeg ofte at dette også kan handle om vedkommende, og ikke bare bygda. Jeg er selv fra en bygd, og vet om både innflyttere som stortrives og føler de er tatt ekstremt godt imot, og innflyttere som synes det er vanskelig å få venner. Og tenker min bygd - på samme måte som alle andre bygder - er bra for noen, men ikke for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ymra skrev:

Det kommer helt an på - mest av alt deg selv. Har du en interessant jobb å gå til før du flytter? Det hjelper mye. Har du interesser som passer med det folk driver med i bygda? Eksempelvis hjelper det kanskje å være glad i å stå på ski om "alle" i bygda driver med det. Er du flink til å engasjere deg og til å ta initiativ? Jeg tror det for eksempel kan være lettere om man man synes det er givende/er vandt med det å ta på seg verv i lokale lag og foreninger, spesielt med tanke på det å bli kjent med folk. Det handler også om hva slags kvaliteter du verdsetter - er nærhet til veldig høye fjelltopper eller det å ha sin egen gård veldig viktig for deg og dette finnes i den aktuelle bygda, er det lettere enn dersom dette er uviktig for deg, men det er viktig med godt utvalg i matbutikken og mulighet til å være anonym.

Jeg stusser også over en del "sannheter" om forskjellige bygder her på KG. Type "i den bygda liker de ikke innflyttere" eller "i den bygda er det umulig å bli kjent med folk", som om dette er tilfelle for alle innflyttere til alle tider. Da tenker jeg ofte at dette også kan handle om vedkommende, og ikke bare bygda. Jeg er selv fra en bygd, og vet om både innflyttere som stortrives og føler de er tatt ekstremt godt imot, og innflyttere som synes det er vanskelig å få venner. Og tenker min bygd - på samme måte som alle andre bygder - er bra for noen, men ikke for alle. 

Det med verv er jo både og. Kjenner en fra byen som flyttet til hjembygden min og ville engasjere seg i en forening, men det ble ikke sett på med milde øyne av bygdefolket.

Anonymkode: 62399...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde fire år i en bygd i Hordaland og fikk ingen venner. Barna våre ble også fryst ut. Mitt råd er: ikke gjør det.

Anonymkode: 3ae69...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...