Gå til innhold

Er dette helt urimelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har på snart 20 og 15, jeg har en på 16. Jeg har sagt at jeg synes at ungene må bidra mer, feks at de får en skittentøyskurv på rommet, og må få opplæring i å vaske klær selv. 

Dette var nesten barnearbeid og regne, mor har også reagert.

Jeg er så utrolig lei av at disse «barna» skal bo på hotell, og har begynt å gi mitt barn oppgaver mens jeg er på jobb nå i ferien, slik at vi ikke kommet hjem til et bomba kjøkken/bad osv.

Det er vel normalt at alle må bidra litt? Hva er reglene hos dere? 

Anonymkode: 3b24f...40c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I følge KG skal alle barn behandles likt så kjør på. Du gjør dem en tjeneste 

Anonymkode: bde9c...911

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nesten umulig å forstå åpningsinnlegget. Mangler en del ord, eller? 

Anonymkode: 6baa1...521

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, hva er det du ikke forstod? :) Skrev litt fort. 

AnonymBruker
Skrevet

De burde ta egen klesvask, eget rom pluss ha et par oppgaver hver i huset. En kan fast vaske badet feks, en kan støvsuge hele huset og en kan vaske/ordne kjøkkenet. 

Anonymkode: f6dc2...35d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal ikke du være hushjelp for så store barn. Og dessuten lærer de ikke husarbeid eller å sette pris på at andre gjør det. Ikke krever dette mye tid heller. 

• Liker 2
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

De skulle vært ute og pløyet markene i mange år allerede, alle tre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, hva er det du ikke forstod? :) Skrev litt fort. 

Nå så jeg det selv🙈 Mannen min har altså to barn, jeg har ett :) 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå så jeg det selv🙈 Mannen min har altså to barn, jeg har ett :) 

Mener mannen at hans barn skal slippe å gjøre noen form for husarbeid, mens du synes alle skal bidra? Selvfølgelig skal de ha oppgaver, skulle bare mangle. Sitter disse "barna" og ser på at du arbeider? Mannen også?

Endret av Arabella
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Klart de skal bidra hjemme. Men undres på hvorfor noen mener de kun skal vaske sine egne klær??
Alle burde hjelpe alle, alle vasker alle sine klær, alle vasker alle gulvene. Alle skal laga middag til alle osv. Man setter seg ned og fordeler oppgaver. Det burde blitt gjort for mange år siden!! Min 8-åring har husarbeid!

Det er klart de skal læres opp til å klare seg på egen hånd!

Anonymkode: efc85...0df

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har på snart 20 og 15, jeg har en på 16. Jeg har sagt at jeg synes at ungene må bidra mer, feks at de får en skittentøyskurv på rommet, og må få opplæring i å vaske klær selv. 

Dette var nesten barnearbeid og regne, mor har også reagert.

Jeg er så utrolig lei av at disse «barna» skal bo på hotell, og har begynt å gi mitt barn oppgaver mens jeg er på jobb nå i ferien, slik at vi ikke kommet hjem til et bomba kjøkken/bad osv.

Det er vel normalt at alle må bidra litt? Hva er reglene hos dere? 

Jeg har en sønn på 10 og en på 8. Begge to må rydde sine egne rom, ta ut søpla, hive klær i egne skittentøyskurver og bære til vaskerommet. I tillegg er noen av oppgavene deres å dekke på og rydde av bordet etter måltid, og sette inn og ta ut av oppvaskemaskinen. Dette er oppgaver jeg selv hadde på den alderen. Gjør de oppgavene de skal, får de ukepenger. Gjør de det ikke, får de ingenting. At ungdommer og en voksen på 20 år ikke gjør en dritt hjemme sier mye om oppdragelsen foreldrene har gitt. Dessuten måtte både jeg og mannen betale husleie hjemme fra fylte 18 år gitt at vi hadde en jobb. Det å drive dank var ikke et alternativ. 

Anonymkode: e1611...8a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal ikke du være hushjelp for så store barn. Og dessuten lærer de ikke husarbeid eller å sette pris på at andre gjør det. Ikke krever dette mye tid heller. 

Mannen bidrar han også, men han blir jo litt sur og grinete når jeg ikke gidder å ta opp våte håndklær fra gulvet, at ikke jeg har ryddet opp på kjøkken feks. Han synes det er fint å hjelpe ungene sine tror jeg, men han forventer også det av meg. Jeg hadde sagt til mitt barn at det måtte komme for å rydde opp, men han gjør det selv for å ikke være på kant med ungene. Selvom han blir stresset av det.

AnonymBruker
Skrevet

Overså spørsmålet. 

Her er barna 5,6,7 og 8.

De må rydde etter seg når de kommer hjem av jakker, sko og sekk. 

De må hjelpe til med middag og dekke bord. Også rydde av. 

De må hver kveld legge skittent tøy på vaskerommet. 

De støvsuger en gang i uken rommene sine. 

Går ut med bosset. 

Henter posten. 

De får sms de dagene de skal trykke på oppvaskmaskin, tørketrommel eller vaskemaskin slik at den er ferdig til jeg kommer hjem. 

De må være med å rydde av bordet og sette i oppvaskmaskin. 

Være med å legge på plass klær og annet fra vaskemaskin. Kun den ene bretter tøy så den får ansvar for filler og håndklær så lenge de gidder å holde på, men de har alle ansvar for å legge på plass egne klær. 

Mate katten. 

Samle inn leker som ligger ute. 

Den som liker å brette tøy er også med å vasker av spisebord og kjøkkenbenk. 

De får sms de dagene de må ta opp middags fra fryseren. 

Plenti oppgaver å gi dem. 

Anonymkode: bde9c...911

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Klart de skal bidra hjemme. Men undres på hvorfor noen mener de kun skal vaske sine egne klær??
Alle burde hjelpe alle, alle vasker alle sine klær, alle vasker alle gulvene. Alle skal laga middag til alle osv. Man setter seg ned og fordeler oppgaver. Det burde blitt gjort for mange år siden!! Min 8-åring har husarbeid!

Det er klart de skal læres opp til å klare seg på egen hånd!

Anonymkode: efc85...0df

Akkurat det med klær er at jeg ikke ønsker at en uerfaren 16 åring skal vaske alt mulig. Håndklær, sengetøy osv er greit. 

Skrevet

De må lære seg å vaske sine egne klær (inkl sengetøy) og gjøre dette selv. De må også sørge for at rommene deres er ryddige. Slutt å vask klærne deres og ikke rydd rommene deres. 

De burde også hjelpe til med å lage middag slik at de ikke sulter i hjel, fordi de ikke vet hvordan de lager mat, den dagen de flytter ut. Og de skal så klart ta oppvasken også. 

Om mannen din og moren til de to barna (som snart er voksne) syns dette er barnearbeid så burde de tenke grundig på hva slags folk det kommer til å bli av barna. Uten disse gjøremålene som en del av barneoppdragelsen, ber man om å få udugelige barn som ikke klarer seg i voksen livet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at de må gjøre litt husarbeid. Om de ikke vasker klær så må det være noe annet. En kan ta klesvask, en oppvask og en støvsuge feks? Og alle må selvfølgelig rydde og vaske rommet sitt, da mener jeg selvfølgelig de må kaste sine egne skitne klær til vask osv. Sånne oppgaver hadde jeg da jeg bodde hjemme, synes det er en selvfølge at så store barn bidrar. Du kan jo informere både barna og foreldrene om prisen for hybel i området, samt at de da faktisk må gjøre ALT husarbeidet selv. 

Anonymkode: a98af...fb6

Skrevet (endret)

Jeg må bare kommentere noe. De er ikke barn i ordets egentlige forstand, 15, 16 og 20 år. Da jeg var 20, var jeg gift og hadde en baby. Det var ingen mor og far som gjorde husarbeid hos meg, forsåvidt knapt nok min mann. Men det er en annen historie.

Endret av Arabella
  • Liker 8
Skrevet

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud da... er du analalfabet eller? 😉

AnonymBruker
Skrevet

Vaske eget tøy?

Mamma gav meg klar beskjed da jeg var 14 om at det måtte jeg gjøre selv. 

Anonymkode: 26862...4c4

AnonymBruker
Skrevet

For 10 år siden var jeg 15 år selv, syns jeg hadde mange oppgaver i huset.

Hadde ansvar for eget rom og egne klær, ansvar for all støvsuging i huset minst 2 ganger i uken. Vanne blomster, tørke støv, vaske badet hver uke. Skiftet på og vasket eget sengetøy. Dusjet yngre søsken en gang i uken og hjalp til med hente/levere i barnehagen. La søsken nesten hver kveld etter leksene mine var gjort. Gikk ut med søpla hver gang den var full. Hver sommer fra jeg var 5-6 år så hjalp jeg til med ved. Fra jeg var 10 har jeg hjulpet til med alt av forfallent arbeid i hagen og ellers rundt huset. Skulle jeg ha gardiner, sovesofa og pynteting på soverommet mitt så måtte jeg spare til det selv. 

Alt dette og vi fikk ikke ukelønn, moren min mente at vi ikke gjorde nok.

Anonymkode: 75df9...b3b

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...