AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #1 Skrevet 11. juli 2018 Hei. Vi har en 1.klassing i august som er språklig sterk med ord,men som ikke har lyden R på plass enda. Hun sier J i stedet for.....er dette noe vi bør være bekymret for? Bhg har ikke sagt noe om det.....når pleier R-lyden å komme på plass? Anonymkode: e55b9...984
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #2 Skrevet 11. juli 2018 Ikke noe å stresse for, den kommer. Min som nå begynner i 2. klasse fikk den til i løpet av 1.klasse. Ingen reagerte på det. Anonymkode: ab048...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #3 Skrevet 11. juli 2018 Det er helt normalt, ingenting å bekymre seg for. Mange får den på plass igjennom bokstavinnlæringen i 1. klasse. Er den ikke på plass innen 2., så be om henvisning til logoped. Anonymkode: 6eac6...2d7
Gjest Nina1975 Skrevet 11. juli 2018 #4 Skrevet 11. juli 2018 Min manglet også r-lyden, men dette ble tatt tak i av barnehagen. Det var en logoped som snakket med han. (På slutten av året) Merkelig at det ikke er blitt gjort. Han var ikke den eneste, så tror nok ikke det er uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #5 Skrevet 11. juli 2018 2 minutter siden, Nina1975 skrev: Min manglet også r-lyden, men dette ble tatt tak i av barnehagen. Det var en logoped som snakket med han. (På slutten av året) Merkelig at det ikke er blitt gjort. Han var ikke den eneste, så tror nok ikke det er uvanlig. Det er helt normalt og ikke en forsinket språkutvikling at barn i barnehagealder og i 1. klasse ikke har r-en på plass. Det er for tidlig å definere en manglende r i barnehagealder som en "feil" eller noe som må rettes opp. I de fleste tilfeller retter det seg helt av seg selv. Det er ikke før barn er rundt 7-8 år at man bør reagere. På grunn av bekymrede/pågående foreldre blir dette enkelte ganger jobbet med i barnehagen, men det e rikke anbefalt da de færreste barnehagebarn er modne nok til å sitte å drille med slike øvelser. Til TS: Snakk litt med barnet om hvor i munnen man leger en J-lyd, kontra en R-lyd. Ikke korriger men undre deg sammen med barnet. J-lyden ligger langt bak, men en rulle-r ligger helt fremme. Gjør barnet oppmerksom på at de to lydene er forskjellig. Når hun rier "Jose," så si "jose" tilbake til henne, mest sannsynlig vil hun høre din feil, men ikke sin egen. Gjør henne oppmerksom på at de to lydene er forskjellige. Anonymkode: 6eac6...2d7 3
Gjest Nina1975 Skrevet 11. juli 2018 #6 Skrevet 11. juli 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt normalt og ikke en forsinket språkutvikling at barn i barnehagealder og i 1. klasse ikke har r-en på plass. Det er for tidlig å definere en manglende r i barnehagealder som en "feil" eller noe som må rettes opp. I de fleste tilfeller retter det seg helt av seg selv. Det er ikke før barn er rundt 7-8 år at man bør reagere. På grunn av bekymrede/pågående foreldre blir dette enkelte ganger jobbet med i barnehagen, men det e rikke anbefalt da de færreste barnehagebarn er modne nok til å sitte å drille med slike øvelser. Til TS: Snakk litt med barnet om hvor i munnen man leger en J-lyd, kontra en R-lyd. Ikke korriger men undre deg sammen med barnet. J-lyden ligger langt bak, men en rulle-r ligger helt fremme. Gjør barnet oppmerksom på at de to lydene er forskjellig. Når hun rier "Jose," så si "jose" tilbake til henne, mest sannsynlig vil hun høre din feil, men ikke sin egen. Gjør henne oppmerksom på at de to lydene er forskjellige. Anonymkode: 6eac6...2d7 Merkelig. Det var barnehagen som anbefalte en samtale med logoped. Jeg hadde aldri nevnt det. Han er også født sent på året, så han var knapt 5,5 år når dette ble gjort. Men det er kanskje forskjell hvordan de forskjellige barnehagene gjør det. Hos min gutt så var det bare en uvane/latskap, han kunne si r, men "glemte" det. Endret 11. juli 2018 av Nina1975
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #7 Skrevet 11. juli 2018 Ingen grunn til panikk. En av kompisene til mannen sa L i stedet for R helt til han gikk på ungdomsskolen. På toppen av det hele begynner navnet hans på R... Anonymkode: c649e...3d5
SesameStreet Skrevet 11. juli 2018 #8 Skrevet 11. juli 2018 Det er helt normalt og ikke noe å få panikk over. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #9 Skrevet 11. juli 2018 4 minutter siden, Nina1975 skrev: Merkelig. Det var barnehagen som anbefalte en samtale med logoped. Jeg hadde aldri nevnt det. Han er også født sent på året, så han var knapt 5,5 år når dette ble gjort. Men det er kanskje forskjell hvordan de forskjellige barnehagene gjør det. Hos min gutt så var det bare en uvane/latskap, han kunne si r, men "glemte" det. Ja, det er noe annet. En samtale kan jo nettopp inneholde det samme som jeg sa over. Gjøre barnet litt mer bevisst. Snakke litt rundt det. Når de kommer opp i skolealder og logopeden skal jobbe aktivt med barna vil det si drilling og terping på øvelser for å få det motoriske på plass. Det kan være lurt med en samtale for nettopp de som er som din sønn, som får det til motorisk, men ikke har helt bevisstheten rundt språklyden, men som regel er barnehagebarn litt for unge til å sitte stille rundt et bord og drille og terpe, og som regel er det holer ikke nødvendig da de aller fleste får den på plass av seg selv etterhvert. Anonymkode: 6eac6...2d7 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #10 Skrevet 11. juli 2018 Min yngste brukte L istedenfor R lyden. Så rød ble til lø. Det var fra hun kunne prate. Blå ble til bå. Den type talefeil pleier å rette seg rundt skolealder, noe det også for min datter. Om det ikke har rettet seg for ditt barn enda så er det ikke lenge om å gjøre. Anonymkode: 8685d...bbe
Gjest BearMama Skrevet 11. juli 2018 #11 Skrevet 11. juli 2018 R er vel en av de vanskeligste bokstavene.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #12 Skrevet 11. juli 2018 Ikke noe å bekymre seg over. Jeg slet med Y-lyden til langt inn i ungdomsskolen, var absolutt ikke noe galt med meg, og jeg gjorde det bra på skolen. Anonymkode: 8df5b...a87
Frostrose Skrevet 11. juli 2018 #13 Skrevet 11. juli 2018 (endret) Oisann Endret 11. juli 2018 av Frostrose Slettet innlegg
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #14 Skrevet 11. juli 2018 Vanskeligheter med å utale r-lyden kommer som oftest grunnet stramt tungebånd. Anonymkode: 4be8a...258
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #15 Skrevet 11. juli 2018 I min familie er det også enkelte som mangler R som barn. De har som regel klart å si R i løpet av sommeren. Ellers så tror jeg at det kommer automatisk etterhvert, og hvis barnet ikke lærer å si det på en stund, så blir nok logoped koblet inn. Ikke noe å stresse med enda ihvertfall. Anonymkode: a8cc9...14c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #16 Skrevet 11. juli 2018 Det er ganske normalt, og ikke noe du trenger å stresse med. Hun er sannsynligvis ikke den eneste i klassen som strever med R-en. Skolen kommer til å ta tak i dette, om nødvendig med hjelp fra logoped. Bruk heller energi på å sørge for at barnet mestrer en del praktiske ferdigheter, som å kle på seg, vaske hendene og gå på do selv, dersom ikke dette allerede er i boks.😊 Hilsen førsteklasselærer. Anonymkode: de448...091 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #17 Skrevet 11. juli 2018 Vår begynner nå i andre klasse, og vi skulle ønske noen ville stresse med det (historien om han som ikke mestret det på ungdomsskolen er virkelig grunn til å stresse!). Barnehagen stilte seg uforstående til problematikken, kontaktlærer likeså, privat logoped ga oss noen øvelser og snakket om sangteknikk (og kosta oss 2600,- kroner for to timer). Vi vet om plassering av tunga osv, hun selv begynner å synes det er flaut og øver litt på disse øvelsene. Men hun er langt unna. 7,5 nå. Anonymkode: b4c42...152
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #18 Skrevet 11. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår begynner nå i andre klasse, og vi skulle ønske noen ville stresse med det (historien om han som ikke mestret det på ungdomsskolen er virkelig grunn til å stresse!). Barnehagen stilte seg uforstående til problematikken, kontaktlærer likeså, privat logoped ga oss noen øvelser og snakket om sangteknikk (og kosta oss 2600,- kroner for to timer). Vi vet om plassering av tunga osv, hun selv begynner å synes det er flaut og øver litt på disse øvelsene. Men hun er langt unna. 7,5 nå. Anonymkode: b4c42...152 Dette skal du ta opp med skolen. På vår skole noterer vi oss problemer med uttale allerede før høstferien. Så kjører vi ekstra fokus både felles i klassen og på mindre grupper. Logoped kommer tidlig inn i bildet. Det er på tide at skolen deres setter inn tiltak, og det synes jeg dere kan kreve nå når første klasse har passert uten forbedring, og uten at noen har tatt tak i det. Men det er også kjempeviktig at dere øver sammen hjemme. Hver dag! Anonymkode: de448...091
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #19 Skrevet 11. juli 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanskeligheter med å utale r-lyden kommer som oftest grunnet stramt tungebånd. Anonymkode: 4be8a...258 Dette er feil. De vanligste språklydvanskene (som /r/) skyldes bare sjelden anatomiske forhold som for kort eller stramt tungebånd. Det gjelder noen, men kun et fåtall av de som strever litt med r-en. Det er en vanskelig lyd som ofte tar tid å mestre. Det er altså helt normalt at r-lyden ikke er etablert før skolealder. Dette blir ikke ansett som et avvik. Å mestre lyden har med motorisk modenhet og bevissthet rundt lyder og deres plassering å gjøre. Man setter sjelden i gang med logopedtiltak i barnehagealder utelukkende for r-lydstrening. Anonymkode: c07de...ff7 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #20 Skrevet 11. juli 2018 Min 6-åring mangler også denne lyden, men jeg er ikke bekymret;) Han er meget sterk språklig.... Anonymkode: b4bec...c12 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå