Gå til innhold

Skulderoperasjon - hvem betaler?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en skulder som har vært vanvittig vond i 12 år. Det er først nå nylig at det har blitt funnet ut av hva problemet er. Det er en slimpose i skulderen som må opereres bort da denne er fullstendig ødelagt, så det er i utgangspunktet bein mot bein når jeg beveger armen. Smerten hindrer meg i absolutt alt jeg gjør. Det er intenst! 

Jeg skal på en konsultasjon som koster meg nesten 4000kr om ikke så lenge, og da får jeg nok også prisen på hva en evt. operasjon koster. Som student så har jeg ikke råd til å betale privat for en slik operasjon da selv 4000kr for konsultasjonen er i utgangspunktet for mye for meg. 

Hvem kan jeg henvende meg til for å få hjelp til denne operasjonen? Er det noe NAV hjelper med? Jeg har standard helseforsikring hos DNB - kan man ta sånne ting på den forsikringen? Jeg er helt blank! Noen som vet mer enn meg? Takk for hjelpen! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier fastlegen?

Anonymkode: 22734...9e9

AnonymBruker
Skrevet

Skam ikke dette være gratis eller dekkes av frikort? Hva slags konsultasjon er det snakk om? Er du henvist av lege?

Anonymkode: 5267d...3c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går du privat? Har ikke det offentlige klart å hjelpe deg?

Du kan be om at legen som har funnet ut dette kan henvise deg til en offentlig spesialist. Da blir også journalen din sent over slik at de vet hva som er funnet ut. Da blir operasjonen gratis. 

Anonymkode: 999ad...e5a

• Liker 6
Skrevet

Dette skal dekkes av det offentlige. Gå til fastlegen din og be om utredning av spesialist. Det kan nok ta tid, men det dekkes og er helt gratis. Det finnes dyktige skulderspesialister i Berge, Stavanger, Lovisenberg i Oslo og Lillehammer.

• Liker 5
Skrevet

Den billige, og ofte svært lange veien, er at fastlegen henviser deg videre til en ortoped på et sykehus som så evt. henviser deg videre til operasjon. Ventetidene kan sikkert variere, men jeg vil anta at du må regne med 12 - 18 måneder fra første besøk hos fastlegen. I det offentlige helsevesenet er man også svært restriktive med tanke på å operere skuldre fordi resultatene ofte ikke er spesielt gode og alt annet skal være prøvd først. 

I det private kan du få undersøkelse og operasjon i løpet av noen uker. De er heller ikke like restriktive med tanke på når de velger å operere av den enkle grunn at det er bl.a. på slike operasjoner de tjener penger. Har du helseforsikring bør du imidlertid ta kontakt med dem og høre hva de dekker. Dekker de det må du uansett ha en henvisning fra fastlegen din til ortoped som du kan sende videre til forsikringsselskapet. 

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, Leo skrev:

Den billige, og ofte svært lange veien, er at fastlegen henviser deg videre til en ortoped på et sykehus som så evt. henviser deg videre til operasjon. Ventetidene kan sikkert variere, men jeg vil anta at du må regne med 12 - 18 måneder fra første besøk hos fastlegen. I det offentlige helsevesenet er man også svært restriktive med tanke på å operere skuldre fordi resultatene ofte ikke er spesielt gode og alt annet skal være prøvd først. 

I det private kan du få undersøkelse og operasjon i løpet av noen uker. De er heller ikke like restriktive med tanke på når de velger å operere av den enkle grunn at det er bl.a. på slike operasjoner de tjener penger. Har du helseforsikring bør du imidlertid ta kontakt med dem og høre hva de dekker. Dekker de det må du uansett ha en henvisning fra fastlegen din til ortoped som du kan sende videre til forsikringsselskapet. 

Dette. Går du offentlig får du det dekket. Siden det allerede høres ut som om du er ferdig utredet så går det jo kjappere enn om du må ta hele runden. En kollega opererte akkurat en skulder privat. Han betalte i underkant av 60.000kr. Har du helseforsikring kan det være denne dekker dette, ring dem å hør. Min kollega betalte av egen lomme.

• Liker 4
Skrevet

Åh... tusen takk for alle svar! Da skal jeg definitivt gå gjennom fastlegen. Tidligere har fastlegen sendt meg til en manuellterapeut, og det er denne manuellterapeuten som har funnet ut av hva som er galt. Så jeg får bare dra tilbake til han igjen og be han henvise meg til noen som evt kan operere. Det tenkte jeg aldri på. Tusen takk igjen! 

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, kinkeline skrev:

Åh... tusen takk for alle svar! Da skal jeg definitivt gå gjennom fastlegen. Tidligere har fastlegen sendt meg til en manuellterapeut, og det er denne manuellterapeuten som har funnet ut av hva som er galt. Så jeg får bare dra tilbake til han igjen og be han henvise meg til noen som evt kan operere. Det tenkte jeg aldri på. Tusen takk igjen! 

Lykke til :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, kinkeline skrev:

Jeg har en skulder som har vært vanvittig vond i 12 år. Det er først nå nylig at det har blitt funnet ut av hva problemet er. Det er en slimpose i skulderen som må opereres bort da denne er fullstendig ødelagt, så det er i utgangspunktet bein mot bein når jeg beveger armen. Smerten hindrer meg i absolutt alt jeg gjør. Det er intenst! 

Jeg skal på en konsultasjon som koster meg nesten 4000kr om ikke så lenge, og da får jeg nok også prisen på hva en evt. operasjon koster. Som student så har jeg ikke råd til å betale privat for en slik operasjon da selv 4000kr for konsultasjonen er i utgangspunktet for mye for meg. 

Hvem kan jeg henvende meg til for å få hjelp til denne operasjonen? Er det noe NAV hjelper med? Jeg har standard helseforsikring hos DNB - kan man ta sånne ting på den forsikringen? Jeg er helt blank! Noen som vet mer enn meg? Takk for hjelpen! 

Hvordan kan vi vite hvilke forsikringsbetingelser du har hos DNB? Du må ringe dem og spørre om du er dekket. Men har skaden/tilstanden oppstått før forsikringen ble tegnet, så har du ingen dekning.

Nav dekker ingenting av noenting som har med sykehus ol. Å gjøre, dette sorterer eventuelt inn under Helfo. Men du kan ikke gå privat på egenhånd og forvente at Helfo dekker utgifter til private klinikker, da hadde helsevesenet vårt brutt fullstendig sammen. 

Fastlegen er nøkkelen inn i all spesialistbehandling både utenfor og på sykehus. 

At du har fått beskjed om hva som er galt, betyr ikke at det offentlige er enig med den private legen om tilstanden og at du skal opereres. Skulderen må vurderes på nytt skal du behandles i det offentlige helsevesenet. Er der nyere røntgen/CT/MR bilder, så slipper du gjerne å gjøre det på nytt. Men fastlegen må henvise deg, du må få vite om du er innenfor ordningen med prioritert behandling, få en time og få en vurdering. Dernest får du en ventegaranti der en dato blir satt for når behandling skal være startet. 

Bruker du kr. 4 000 for en forundersøkelse på operasjon og så takker nei til operasjonen fordi du ikke har de 30 - 50 000 som en operasjon minst koster, så er jo de kr. 4 000 penger ut av vinduet. Du kan nemlig ikke ta journalen og vurderingen med deg til det offentlige helsevesenet og forvente at de ikke vil gjøre sin egen vurdering på behandlingsopplegget de vil sette i verk. 

Her må du oppsøke fastlegen for hjelp om du ikke vil fullføre løpet i det private helt og holdent for din egen regning. 

Anonymkode: f16e2...571

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...