AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Hei. Da har det seg slik at jeg har bestemt meg for å skrive en selvbiografi. Jeg er forholdsvis ung, og vil ha dette som et prosjekt i mange år fremover. Jeg lurer litt på hvordan det er med utlevering av informasjon. Jeg opplevde mye traumer hos biologiske foreldre, og endte opp i fosterhjem. Jeg ønsker å fortelle ærlig hva som skjedde hos de biologiske uten å nevne navn. Jeg vet de har veldig lite nettverk, og jeg tviler på at folk faktisk vet hvem de er (de har nesten ikke vært ute av huset på 15 år). Finnes det regler for hva det er lov til å skrive om, og hvilken informasjon jeg ikke kan ta med? Jeg kommer selvsagt ikke til å nevne fornavn, bosted, opphav osv. Etternavn blir nok nevnt siden navneskifting har vært en sentral konflikt i livet, men om dette ikke er lovlig så må jeg utelate etternavnet. Jeg tenkte uansett bare å nevne det en gang, sånn "Kari *****" født **** f.eks, slik at jeg skriver navnet jeg ble født med, og navnet jeg byttet til. Hvordan er det med jobb når det kommer til skildring av psykiske lidelser, vansker, oppfølging i psykiatrien og tidligere selvskading? Jeg ønsker å være helt ærlig. Jeg vil vise at livet mitt ikke er fasaden, men bak den. Jeg er klar for å gi den ut om f.eks 10 år. Selvsagt skal alle ord være godt overveid- reflekterte, bearbeidede og ikke anklagende. Boka skal også gjennom et forlag om noen ønsker å trykke den. Jeg vil gjerne ha så mange detaljer som mulig (bortsett fra hvordan eventuelle overgrep skjedde), men uten å bli straffemessig forfulgt. Noen som har vært gjennom samme prosess med bokskriving og skildring av turbulent bakgrunn? Anonymkode: ba4f6...4f2
solmåneogstjerner Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 (endret) Google Vigdis hjort og den nyeste boken hennes og litt av kommentarer, vurderinger og reaksjoner på den. Du bør helst ikke oppgi noe som kan identifisere dem. Kan du ikke skrive under pseudonym? Jeg skjønner ikke hvorfor du må oppgi hva etternavnet ditt og fødselsdatoen din er, selv om det er et sentralt tema så kan du jo endre navnene. Da vil du også unngå at du vil få problemer med jobb osv. Så kan du jo likevel være ærlig med utvalgte personer om at det er du som har skrevet den. Jeg tror det er god terapi å skrive, og det er sikkert noen som kan ha nytte av boken 😊 Endret 10. juli 2018 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 19 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Google Vigdis hjort og den nyeste boken hennes og litt av kommentarer, vurderinger og reaksjoner på den. Du bør helst ikke oppgi noe som kan identifisere dem. Kan du ikke skrive under pseudonym? Jeg skjønner ikke hvorfor du må oppgi hva etternavnet ditt og fødselsdatoen din er, selv om det er et sentralt tema så kan du jo endre navnene. Da vil du også unngå at du vil få problemer med jobb osv. Så kan du jo likevel være ærlig med utvalgte personer om at det er du som har skrevet den. Jeg tror det er god terapi å skrive, og det er sikkert noen som kan ha nytte av boken 😊 Takk for svar. Jeg kommer ikke til å skrive uten navn, nei, men mulig jeg skriver uten etternavnet jeg ble født med Anonymkode: ba4f6...4f2
solmåneogstjerner Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg kommer ikke til å skrive uten navn, nei, men mulig jeg skriver uten etternavnet jeg ble født med Anonymkode: ba4f6...4f2 Ikke uten navn, men med andre navn tenkte jeg. Men du kan jo uansett skrive den med ekte navn først for terapiens skyld. Og når det evt nærmer seg utgivelse så kan du få juridisk veiledning fra et forlag eller spandere på deg en time hos en advokat som er god på dette. Så kan evt navnene endres da.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ikke uten navn, men med andre navn tenkte jeg. Men du kan jo uansett skrive den med ekte navn først for terapiens skyld. Og når det evt nærmer seg utgivelse så kan du få juridisk veiledning fra et forlag eller spandere på deg en time hos en advokat som er god på dette. Så kan evt navnene endres da. Ja, dette er en prosess som tar tid. Jeg må nok skrive hele historien først, og etterpå anonymisere enkelte navn. Men ser ikke vitsen med å gi ut en selvbiografi uten navn. Jeg vil jo at folk skal vite at det er min historie. Så jeg kommer til å skrive eget fornavn og etternavn ja. Men vil muligens ønske å ta kontakt med en advokat, ja, slik at jeg kan dele så mye som mulig uten at det blir straffbart Anonymkode: ba4f6...4f2
solmåneogstjerner Skrevet 11. juli 2018 #6 Skrevet 11. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette er en prosess som tar tid. Jeg må nok skrive hele historien først, og etterpå anonymisere enkelte navn. Men ser ikke vitsen med å gi ut en selvbiografi uten navn. Jeg vil jo at folk skal vite at det er min historie. Så jeg kommer til å skrive eget fornavn og etternavn ja. Men vil muligens ønske å ta kontakt med en advokat, ja, slik at jeg kan dele så mye som mulig uten at det blir straffbart Anonymkode: ba4f6...4f2 Kjør i gang med skrivingen. Med ekte navn og alt av detaljer. Det blir en prosess og ting kan skje i løpet av den tiden, både når det gjelder dine tanker om det og hvordan ting kanskje endrer seg for deg i livet. Deretter kan du ta en egen vurdering, juridisk vurdering, evt forlagets vurdering og kanskje høre med venner eller andre. Så kan ting endres da. Lykke til med skrivingen 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå