Gå til innhold

Har oppkjøring i morra!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har oppkjøring i morgen! 😮 gruer meg veldig. Er redd for å bli så nervøs at jeg ikke klarer det jeg skal.  Er det noen som har noen tips, råd, erfaringer å dele? Eller noe spesielt jeg burde huske ekstra godt på eller noe? Eller bare litt oppmuntring 😅😊

Anonymkode: 2cdcf...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å si det sånn; jeg strøyk på min første oppkjøring. Jeg jeg var utrolig nervøs, stresset og gudene må vite hva jeg ikke var. Det verste var å ikke vite hva jeg gikk til, tror jeg. Det var utrolig kjipt å stryke, men det var ikke verdens undergang. Jeg tenkte bare at neste gang går det nok bedre, for nå vet jeg hva jeg har å forholde meg til. 

En av grunnene til mitt stress, var nok at jeg sa ifra til folk rundt når oppkjøringen min var - slik at jeg følte et ekstra press på meg for å få det til, og det lå i bakhodet under kjøringen. Det å virkelig ville gi dem en «god nyhet», og hvor kjipt det hadde vært å få alle spørsmålene om hvordan det gikk - om jeg ikke bestod. 

Jeg hadde min andre oppkjøring i går, og jeg fortalte det ikke til noen andre enn min far, da han måtte kjøre og hente meg etterpå. Når folk spurte når jeg hadde oppkjøring igjen (og maste), så sa jeg bare at jeg fortalte det når jeg hadde hatt den. Det gikk heldigvis veldig bra andre gangen! Jeg feilet litt på sikkerhetsspørsmålet (hjernteppe), men jeg klarte det. Usnsett så stryker man ikke om man ikke klarer å svare på det. Jeg fikk ingen minus på oppkjøringen, snnet enn at jeg lå litt nært veikanten da jeg kjørte på en veldig smal vei.

Jeg hadde også en fordel før andre oppkjøringen, da kjørelæreren min gikk på ferie, hadde jeg én kjøretime med en annen kjørelærer før oppkjøringsdagen og en på oppkjøringsdagen. Det hjalp veldig, tror jeg. Jeg fikk litt annen input på hva jeg burde gjøre annerledes.

Uansett, det som hjalp meg før dagen; var å ikke stresse så mye (jeg slet mye med sommerfugler dagen før, og fikk ikke sove noe særlig), jeg søkte på sleep hypnosis på YouTube, og hørte på det for å roe ned alt på kvelden. Det hjalp veldig. 

Det er viktig å tenke på at selvom man gjør en liten feil på veien eller hva enn, så må man legge det bak seg - og ikke la det ødelegge for resten av kjøringen videre. Om man sitter og tenker og fokuserer på det videre, så kan det ha en stor innvirkning på kjøringen videre. Det fjerner fokuset på det som er viktig videre for kjøringen. 

Pust dypt med magen, ta det rolig, kjør heller litt under fartsgrensen om du er usikker på veien (selvfølgelig ikke langt under, LITT!). 

Finn ut hvordan du slapper av mest, og klarer å fokusere best mulig på kjøringen; musikken på/av? Snakking, mye/lite? Stillhet? 

Ta det rolig. 

HUSK å bruke blikket en del - sjekk heller to ganger for mye i blindsonen enn én gang for lite. 

Ikke fokuser for langt frem om gangen, ta steg for steg. (Kjører du i bymiljø f eks, så fokuserer du fra kryss til kryss/gangfelt til gangfelt etc.). Ha et overblikk iallfall. 

Husk på at det ikke er krise om du ikke klarer det på første forsøk, strykprosenten ligger på rundt 30%, så det er ikke uvanlig. Det finnes dem som stryker både 2,3 og 4 ganger (pluss). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestod på min første oppkjøring den 21.12-2017. 

-Sjekk alle speil! (En gang i blant, ikke for mye men heller ikke for lite)

-Husk blinklys, ALLTID!

-Se langt frem, ALLTID

- Ligg alltid litt under fartsgrensen en over (ikke mye under, men dersom du er usikker på veien med plutselige svinger eller annet)

-Vær alltid obs på situasjonene rundt deg.

-Hvis du blir testet mot togskinner så STOPP gjerne helt opp og titt ordentlig før du kjører over. (Her ble jeg testet 2 ganger og gjorde det samme, sensor sa at mange strøk der fordi de stolte for mye på togets varsel lys om at alt var ok)

Jeg hadde en rolig sensor, og snakket en del under oppkjøring. Han testet min konsentrasjon ved å plutselig snakke til meg (men dette hindret meg ikke, for jeg stolte på meg selv) 

 

STOL PÅ DEG SELV, DETTE KLARER DU!!

oppdater meg da!😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestod!! 😁😁

-TS

Anonymkode: 2cdcf...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så flott! 😃👏 

Hvilket sikkerhetsspørsmål fikk du?

Jeg har oppkjøring i morgen. Gruer meg litt... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lipstick skrev:

Gratulerer, så flott! 😃👏 

Hvilket sikkerhetsspørsmål fikk du?

Jeg har oppkjøring i morgen. Gruer meg litt... 😅

Takk 😊.....Jeg fikk spørsmål om jeg kunne vise/ sette på nødblinken og om jeg kunne fortelle når man skulle bruke det.

jeg gruet meg veldig, men det er faktisk sant det folk sier, at det er ikke så skummelt som man tror. Jeg var veldig stresset den første tiden, men så ble det bedre. Han jeg hadde var veldig hyggelig og vi pratet litt om alt og ingenting. Jeg personlig syntes at det hjalp. Da føltes det litt mer som en «casual setting» og det ble ikke så formelt og skummelt. Men det er jo smak og behag 😊 

-TS

Anonymkode: 2cdcf...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk 😊.....Jeg fikk spørsmål om jeg kunne vise/ sette på nødblinken og om jeg kunne fortelle når man skulle bruke det.

jeg gruet meg veldig, men det er faktisk sant det folk sier, at det er ikke så skummelt som man tror. Jeg var veldig stresset den første tiden, men så ble det bedre. Han jeg hadde var veldig hyggelig og vi pratet litt om alt og ingenting. Jeg personlig syntes at det hjalp. Da føltes det litt mer som en «casual setting» og det ble ikke så formelt og skummelt. Men det er jo smak og behag 😊 

-TS

Anonymkode: 2cdcf...33c

Så bra! 😃 Kjekt og "lett" spørsmål å få 👍

Jeg føler at jeg har grei kontroll på kjøringen og reglene. Gjør jo feil nå og da, er ingen verdensmester. Men kan alt det grunnleggende, og føler ikke jeg utgjør noen fare eller hinder for andre i trafikken.

MEN i en stresset situasjon kan jo alt skje. Tar ingenting for gitt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...