Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katt er definitivt mye enklere enn de andre dyrene du vurderer. Først lærer du den til å gå i bånd som liten og gjør den vant med å kjøre bil. Krever minimalt i det daglige i forhold til burdyr der du må gjøre mer på daglig basis (eks rense bur noen ganger i uka, kutte opp grønnsaker, lufte de ute av buret osv) en katt gir du mat og vann til i skålene og slipper ut pus og det er det. Hvis du er interessert kan jeg utdype mer om hvordan jeg/vi har gjort det med våre katter

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og sønnen min på da fire hadde den kuleste hamsteren. Hun var så tam, hun klatret på sønnen min hele tida og hørte etter når vi sa navnet hennes. Vi tok hun med ut på varme sommerdager og hun var veldig søt. Men jeg mener at en hamster trenger veldig mye plass. I naturen er de vant å gå 10km hver natt. Så jeg syns de bør få mye plass å gå rundt på. Hun gikk rundt i leiligheten  min i mange timer hver dag. Resultatet er nå lister med store gnagespor, sofa som hun har gnagd hull i og ledninger hun har klart å få tak i som hun har gnagd i stykker. Hun er dø nå og jeg kommer ikke til å kjøpe en ny hamster. Jeg vil ikke ha et hus som er gnagd i stykker og et liv i et bur syns jeg ikke er greit. Det gjelder både hamster, kanin, marsvin, mus etc. Nå har vi undulater. De bæsjer litt her og der men ødelegger ikke så mye. 

• Liker 1
Skrevet

Uansett hvilket dyr dere velger, sett dere godt inn i deres behov i forkant, og husk at det er familiens dyr. Selv om barnet helt mister interessen for dyret (noe som ikke er usannsynlig i den alderen), skal dyret fortsatt få sine fysiske og sosiale behov dekket og dere må da tilbringe tid med dyret, selv om barnet ikke vil. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at som regel er kjæledyr MYE mer arbeid enn man ser for seg. Ikke er det vare månedlige utgifter som mat, utstyr og evt dyrlege, men dyr har forskjellige behov. Dverghamstre er nattaktive og skal ha det stille på natten og er våken på natten (som lager lyd). Bæsj skal fjernes hver dag, og buret skal renses ukentlig, minst. Rent vann hver dag, og de trenger variert mat. De bør også få strekke på seg en time til dagen (altså ikke være i buret døgnet rundt), og må da passes godt på. De er skjøre og ikke kosedyr. Er nok mye mer og tilføre også. Om man har dyr må man ha dyrepass ved ferier, og det er dessverre ofte slik at dyr bare er spennende en liten stund, så det er viktig å huske på at når dere får dyr så skal dere mest sannsynlig ha det i flere år. 

Og husk også at når barn får dyr er det foreldrenes ansvar. 

Tror nok også at katt er det enkleste dyret. Bare husk å chippe og sterilisere. Og det er viktig å sette seg helt inn i det slik at katten får det så bra som mulig. (Eks de skal ikke være ute alene før de er så og så gamle osv). Er nok mye en katt, eller hvilket som helst dyr, trenger som man gjerne ikke er klar over om man ikke har/ har hatt det selv.  Ellers er det som sagt over her bare å slippe pus inn og ut og fylle på mat og vann. Vi går årlig til dyrlege for vaksiner/ sjekk. Hender også ofte at mine puser må få ormekur (og det blir oppdaget ved at det kommer små hvite larver ut av rompa, eller som ligger på sofaen). De røyter mye og da de var små klorte de opp alle de nye skinnstolene våre. I tillegg drar de jo med seg døde mus utfor huset, og den ene er alltid full av hantikk. Så når pusene mine ikke lever lenger kommer jeg nok ikke til å få meg dyr igjen, selv om jeg er veldig glad i de. 

Anonymkode: 8b9db...fc8

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man reiser ikke på ferie og tar med seg marsvin eller kanin. 

Med mindre man skal bort over lang tid er dette mer stressende for dyret. 

Og det koster å ha dyr med på fly. Og lang biltur med slike dyr er uakseptabelt med mindre det er lang reisevei til veterinær. 

Anonymkode: 8e764...fb8

Skrevet

Marsvin er flokkdyr og man burde ha minst 2 sammen. De burene du får,på butikken er alt for små. Disse dyra liker å gjemme sed, løpe og ikke minst spise. Kosete kan de bli ja, men de fleste barn på 6 år kanikke håndtere de rett. Har du tid til å la marsvina være ute og herje på gulvet i flere timer? Hvis du da ikke har stor eget bygget ro m til dem.   De kan bli med på ferie, men de kan fktisk bli skikkelig syke, tåler ikke trekk godt og de er jo byttedyr. Så de kan bli sykt stresset.    

Hamster er nattdyr. De løpermye, de biter en del ved stress og feil håndtering.    Ville tenkt meg godt om før dere kjøper et dyr til familien. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker altså....Et barn på 6 år skal ikke ha dyr. En 6 åring vet ikke hvor mye ansvar det innebærer. Noen folk tror at dyr bare er et leketøy for små barn, men sånn fungerer det ikke.

Anonymkode: 1a0a0...161

Skrevet

Ser det var en som nevnte litt mer om katt lenger oppe og vil bare fortelle litt om hvordan vi har gjort det. Noe av det første pusene fikk lære når de kom til oss var å bruke klorebrett for å beskytte møblene. Hår må du regne med uansett om det er burdyr eller katt, men etterhvert pleier de fleste å bare akseptere at det er litt hår her og der. Det jeg har gjort for å unngå å ha kattehår på jobbklær så skifter jeg med en gang jeg kommer hjem fra jobb til noen klær som det ikke gjør noe at det kommer kattehår på.

Som sagt er det også viktig kastrering/sterilisering, ID merking, årlig helsesjekk og vaksiner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...