Gå til innhold

Atopisk eksem når du er voksen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har fått atopisk eksem i ansiktet i voksen alder?

Hva hjelper best mot eksemet? Hvilke typer hudkremer hjelper og hva slags mat hjelper det å unngå å spise?

Anonymkode: cf110...4cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer attakvis hos meg, rundt øyner spes. Eneste som hjelper er locoid eller protopic i verste perioder. 

Anonymkode: 54c23...69c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer attakvis hos meg, rundt øyner spes. Eneste som hjelper er locoid eller protopic i verste perioder. 

Jeg fikk utlevert noe som heter Elocon. Men det advares mot å bruke det om man har rosacea, noe jeg har litt av. Locoid er effektivt men jeg fikk ikke utskrevet ny resept på det. Lurer på om jeg burde be om ny resept.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har atopisk dermatitt, og helt klart verst i ansiktet, får og elveblest i ansiktet. Elocon er vel for sterk til å bruke i ansiktet, jeg bruker locobase i enorme mengder, smører meg flere ganger i timen. Ellers bruker jeg mildison, jeg bruker 4 allergitabletter om dagen, og går på sprøyter for å få ned IgE i blodet.

For noen så har lysbehandling veldig god effekt. 

Anonymkode: a2e4e...d07

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøker å unngå allergitabletter for de gjør meg døsig. 

Hva med kosthold? Er det noe effekt i å unngå visse typer mat og krydder?

AnonymBruker
Skrevet

Elocon skal du vertfall ikke ha rundt øyner/munn. Igrunn ingen kortison- men noe må man jo bruke. Protopic er immundempende, uten kortison(dog mulig kreftfremkallende), fås hos hudspes. Hadde bedt om ny resept på locoid om det er ille. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøker å unngå allergitabletter for de gjør meg døsig. 

Hva med kosthold? Er det noe effekt i å unngå visse typer mat og krydder?

Nå har jeg svært mye allergi, og holder meg selvfølgelig unna det jeg er allergisk mot. Får jeg i meg noe jeg er allergisk mot, får jeg selvfølgelig ille utslett. Men ellers vet jeg ikke om det er noe mat, som gjør det verre. Det må du nesten teste selv.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elocon skal du vertfall ikke ha rundt øyner/munn. Igrunn ingen kortison- men noe må man jo bruke. Protopic er immundempende, uten kortison(dog mulig kreftfremkallende), fås hos hudspes. Hadde bedt om ny resept på locoid om det er ille. 

Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg har fått det utskrevet for det meste av utslettet er rundt munn, hake og noe på kinnet og nakke.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg svært mye allergi, og holder meg selvfølgelig unna det jeg er allergisk mot. Får jeg i meg noe jeg er allergisk mot, får jeg selvfølgelig ille utslett. Men ellers vet jeg ikke om det er noe mat, som gjør det verre. Det må du nesten teste selv.

Ok. Da skal jeg få gjort det.

Hvor henvender jeg meg for å teste allergier?

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som kuttet ut melk, eller rettere sagt melkeproteiner (så laktosefritt funker ikke). Ble ekstremt mye bedre av det. 

Anonymkode: 7e928...4b2

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allergier kan kun diagnostiseres ved en grundig sykehistorie, eventuelt støttet opp av testene. Testene (prikk og blod) er omtrent ubrukelige uten en anamnese, så du bør være veldig skeptisk til dem som bruker testene som en fasit :) lappetesting er vel bedre tester, men de tester en annen type allergi.

Du må nesten prøve deg frem. Hvis det er atopisk utslett kan histaminrike/histaminfrigjørende matvarer som tomat og jordbær gjøre det verre, men det er ingen allergisk reaksjon. 

Anonymkode: 04224...57c

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du tegn på at du er allergisk? Jeg er svært allergisk, og spiser jeg noe jeg er allergisk mot, så får jeg utslett, klør og halsen tetter seg. Jeg har tatt de fleste testene på Ullevål og rikshospitalet. Men nå sliter jeg med kraftig allergi mot det meste. Hos fastlegen kan du ta blodprøve, som tester deg for en del allergi. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært hos hudspesialist?

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du tegn på at du er allergisk? Jeg er svært allergisk, og spiser jeg noe jeg er allergisk mot, så får jeg utslett, klør og halsen tetter seg. Jeg har tatt de fleste testene på Ullevål og rikshospitalet. Men nå sliter jeg med kraftig allergi mot det meste. Hos fastlegen kan du ta blodprøve, som tester deg for en del allergi. 

Ja jeg har røykeallergi og reagerer også på såper (kontakteksem, og bruker ikke parfymert dusjsåper bla) Pluss at jeg ikke tåler kiwi. Melk og ost tåler jeg moderat, men opplever gjerne slim i halsen etterpå. Også allergi mot støv og dyrepels i mildere grad, men unngår det meste så langt det går. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gode erfaring rundt justering av kostholdet? Betennelsesdempende mat feks?

AnonymBruker
Skrevet

Er det for gale har jeg faktisk måtte bruke elocon under øynene. Det er det eneste som har tatt knekken på eksemet. Locoid er for svakt. 

Anonymkode: 8f0a1...f27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...