Gå til innhold

Hva skriver man i leie-søknad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, mulig dette er i feil kategori, så jeg beklager dette.

Jeg er en mann i arbeid, og som ønsker å leie en leilighet, men opplever at det er mange utleiere som ikke svarer på min søknad. Jeg er en rolig ordensperson og skriver dette i søknaden, men lurer på om det kanskje er litt for klisjé og noe mange leietakere skriver fordi det er noe utleiere ønsker å høre. Mitt spørsmål er derfor om det er lurt å skrive at jeg er i et fast forhold, hvor det kommer tydelig frem at jeg foretrekker rolige kvelder fremfor å feste og dra ut på byen med kompiser?

Takk for svar.

Anonymkode: a8dec...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må gjerne se an skrivestil til den som leier ut og beregne derfra. Noen liker korte, konsise søknader, andre liker mer smilyer og en uformell tone

Gjerne inkluder litt om hvilke hobbyer du har som viser noe om hvilken personlighetstype du har. Om du liker introverte aktiviteter, kanskje det hjelper?

Skal sies at noen utleiere er dårlige på å svare om de allerede har leid ut eller ikke vil ha deg av en eller annen grunn. Spesielt irriterende er det når de sier de skal svare men du hører aldri noe fra dem

Anonymkode: f13ed...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn, alder, jobb, hva du liker å gjøre på fritiden. Hadde du fokusert på fast forhold ville jeg skrevet noe om hvorfor kjæresten ikke skal bo der også. 

Jeg fikk en søknad en gang det søkeren skrev tre ganger om at han aldri brukte narkotika, og at han aldri omgikk narkomane. Ehm, neivel, hvorfor skrive så mye om det da? 

Anonymkode: e0276...e1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet skrive fast forhold. sjansene for at du etterhvert vil flytte sammen med kjæreste anses som store, og at dem da må ut å finne nye leietakere, spesielt om boligen du søker ikke passer for par. 
Men skriv gjerne at du foretrekker rolige hjemmekvelder framfor festing! 

Det er kjedelig at mange ikke svarer, men spesielt nå når studiestart nærmer seg så får enkelte utleiere flere hundre henvendelser, og har rett og slett ikke kapasitet til å svare alle. 
Men om du sliter med å finne bolig, legg ut egen annonse på finn hvor du søker etter bolig! Mange boliger legges ikke ut på nett, fordi utleiere ikke gidder bli nedringt, dermed ser dem heller på annonser hvor boliger søkes, og velger derfra. Har hatt kjempegod suksess med å legge ut egen annonse. 

Anonymkode: c974f...98b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at flere svarer når jeg skriver korte meldinger til dem, a la «Heisann! Jeg er interessert, kunne jeg ha kommet på visning? Mvh. ....».

Min søster har gjort det annerledes, hun har skrevet lengre søknader der hun beskriver seg selv, og fått langt færre svar enn det jeg fikk. 

Dette kan selvsagt være tilfeldig, men jeg tenker det er lettere for utleiere å bli kjent med søkeren via en visning eller at de heller spør dersom de lurer på noe.

Lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle dere! :) 

Anonymkode: a8dec...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har leid før så lønner det seg å få gode referanser derfra. 

Anonymkode: 719e8...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 år gammel kvinne, sikker betaler, har fast fulltidsstilling som x. Gode referanser fra tidligere leieforhold. Ønsker gjerne å komme på visning, ta kontakt på telefon x eller mail. Kort og greit. 

Jeg har fått svar på, og fått, alle leiligheter jeg har søkt på. 

Anonymkode: 59d50...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på samme måte som når man skriver jobbsøknader; vis, ikke si. Alle er pliktoppfyllende, dyktige, organiserte osv. Det er bare ord som ikke sier så mye i seg selv. Så unngå utbroderinger der du bare gir plussord om deg selv.

Den bør naturligvis inkludere info som navn og alder og stilling, men legg gjerne til andre ting som kan telle positivt; hvor lenge du har hatt jobben, referanser til tidligere utleiere. Fast forhold kan du gjerne også legge til.

Anonymkode: 778f2...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...