Gå til innhold

Tips til oppkjøring? Nervøs allerede!


sjenert

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg begynte på lappen i april i en alder av 27 år. Heldigvis har jeg en super snill samboer som jeg kjører mye med på privaten, samt ca 1 til 2 doble kjøretimer i uken. Jeg har oppkjøring i midten av neste mnd (skal mengdetrene mye mer før den tid), men jeg føler meg ikke klar. Har en helt fantastisk kjørelærer som forteller meg at jeg er flinkere til å kjøre enn det jeg tror. Har alltid hatt litt lav selvtillit dessverre. 

Jeg føler jeg mestrer trafikkreglene, fart, giring osv, det er bare det at jeg ofte tar meg selv i å tenke "er jeg på forkjørsvei nå, eller ikke?". Jeg har litt problemer med å se HELE trafikkbildet og kan godt gå glipp av et par skilt eller to fordi jeg er fokusert på trafikken foran, fotgjengere og speil etc. 

Så, jeg har litt over en mnd på meg. Noen tips? Kan legge til at jeg oppkjøring en torsdag klokken 08:00. Midt i verste rush trafikken. 

 

Endret av sjenert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ned med skuldrene, slapp av, og stol på deg selv!  Med tillit til egen kunnskap kommer trygghet, og med trygghet kommer mestring.

Når du er anspent blir du hyperfokusert,  og får ikke med deg all nødvendig informasjon.

Jeg har kjørt i 30 år, og jeg merker at jeg er en mye dårligere sjåfør når jeg er stresset og anspent.

Min yngste fikk førerkortet forrige uke, og dette var det første jeg lærte henne.  

Anonymkode: b9675...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ned med skuldrene, slapp av, og stol på deg selv!  Med tillit til egen kunnskap kommer trygghet, og med trygghet kommer mestring.

Når du er anspent blir du hyperfokusert,  og får ikke med deg all nødvendig informasjon.

Jeg har kjørt i 30 år, og jeg merker at jeg er en mye dårligere sjåfør når jeg er stresset og anspent.

Min yngste fikk førerkortet forrige uke, og dette var det første jeg lærte henne.  

Anonymkode: b9675...793

Takk for tips :) Skal prøve å slappe av, men jeg syns det er så forferdelig vanskelig når jeg ikke føler jeg har 100% kontroll over situasjonen. Ja, jeg er nok en liten kontrollfreak, men tipsene dine skal jeg huske på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sjenert skrev:

Takk for tips :) Skal prøve å slappe av, men jeg syns det er så forferdelig vanskelig når jeg ikke føler jeg har 100% kontroll over situasjonen. Ja, jeg er nok en liten kontrollfreak, men tipsene dine skal jeg huske på! 

Det blir en vond sirkel.  Når du ikke slapper av får du ikke god nok  kontroll, og uten god nok kontroll slapper du ikke av...

 

Du må bare tvinge deg selv til å roe ned (puste med magen  skuldre ned), få mestring, roe enda mer ned, få enda mer mestring osv.  

Lykke til,  dette klarer du. :)

Anonymkode: b9675...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det blir en vond sirkel.  Når du ikke slapper av får du ikke god nok  kontroll, og uten god nok kontroll slapper du ikke av...

 

Du må bare tvinge deg selv til å roe ned (puste med magen  skuldre ned), få mestring, roe enda mer ned, få enda mer mestring osv.  

Lykke til,  dette klarer du. :)

Anonymkode: b9675...793

Tusen takk. Dette skal jeg nok klare! Angrer bittert nå på at jeg ikke tok lappen som 18-åring nå men får bare hoppe i det. Stor klem til deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...