Gå til innhold

Klarer ikke "medisin-ferie"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en 18 år gammel jente som tar ADHD medisinen Concerta og legen har sagt at jeg bør ha pause fra dem så lenge som mulig i sommer. Men problemet er at de dagene jeg har stått opp for sent tidligere eller latt vær å ta dem av andre grunner, så har jeg vært som en zombie. Jeg blir så så sliten og trøtt når jeg ikke tar dem, klarer ikke å være på jobb og jeg får også ulvehunger. De få dagene jeg har glemt å tatt dem og dratt på jobb, har jeg nesten ikke klart å stått oppreist og orker nesten ikke å snakke med kunder (helgejobb i butikk). Jeg skal ha en operasjon nå, så tenkte å slutte med dem da siden jeg likevel kommer til å være trøtt etterpå og ikke skal på jobb. Men det er bare 1 uke jeg skal ha fri... Og det er så kjipt å ødelegge hele sommeren ved å vær sånn...

Er det noen andre som har erfaringer med pause av ADHD medisiner??

Anonymkode: 1222c...dfe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ta pause fra medisinen når du ikke fungerer uten? Ville forhørt meg med en annen lege.

Har selv en tenåring med ADD uoppmerksom type som står på Ritalin, ikke fått beskjed om å kutte ut Ritalin i ferier. 

Anonymkode: 35233...1ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ta pause fra medisinen når du ikke fungerer uten? Ville forhørt meg med en annen lege.

Har selv en tenåring med ADD uoppmerksom type som står på Ritalin, ikke fått beskjed om å kutte ut Ritalin i ferier. 

Jeg er ikke TS men har også fått beskjed av legen min om å ta ferie fra ADHD-medisin. Kroppen venner seg til å stå på den og på et tidspunkt vil den derfor slutte å fungere. 

Anonymkode: 20d8c...7db

Skrevet

Jeg tar ikke pauser. Har fått beskjed om at det ikke er nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS men har også fått beskjed av legen min om å ta ferie fra ADHD-medisin. Kroppen venner seg til å stå på den og på et tidspunkt vil den derfor slutte å fungere. 

Anonymkode: 20d8c...7db

Akkurat det tror jeg ikke på. Da ville legen på bup informert om det

Har også en nær slektning som har stått fast på Ritalin for kraftig adhd i over 15 år, medisinen virker som den skal. Uten Ritalin fungerer iallefall ikke slektningen min. Før han begynte med Ritalin så bedrev han selvmedisinering med hasj og alkohol, dette ble helt borte etter oppstart av Ritalin 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

nootropics

Anonymkode: d62a6...80c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det tror jeg ikke på. Da ville legen på bup informert om det

Har også en nær slektning som har stått fast på Ritalin for kraftig adhd i over 15 år, medisinen virker som den skal. Uten Ritalin fungerer iallefall ikke slektningen min. Før han begynte med Ritalin så bedrev han selvmedisinering med hasj og alkohol, dette ble helt borte etter oppstart av Ritalin 

Vel nå ruser h*n seg lovlig med RItalin, så da er man jo like langt. ADHD er bare tull, menneskeskapt diagnose. Om endel år kommer det til å bli bli skriverier om hvor gale vi var som dopet barn pga "ADHD".

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nyttig skrev:

Vel nå ruser h*n seg lovlig med RItalin, så da er man jo like langt. ADHD er bare tull, menneskeskapt diagnose. Om endel år kommer det til å bli bli skriverier om hvor gale vi var som dopet barn pga "ADHD".

Pisspreik 

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo vanlig at man må avruses når man er rusavhengig. Så da tar det litt tid å trappe ned.

Samme med ssri; kan ta en stund før hjernen er i balanse igjen.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Nyttig skrev:

3 timer siden, Nyttig skrev:

Det er jo vanlig at man må avruses når man er rusavhengig. Så da tar det litt tid å trappe ned.

Samme med ssri; kan ta en stund før hjernen er i balanse igjen.

Du er veldig sta og bestemt rundt andre menneskers medisinbruk.

Er det en spesiell grunn til at du uttaler deg på den måten? 

Du er klar over at noen ved et uhell kan komme til å tru at det du skriver er en sannhet, og kanskje ta skade av å følge råd du har lagt ut?

Anonymkode: 5b625...ac0

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville forhørt meg med en annen lege, hvorfor i alle dager burde du ta pause fra en slik medisin. Den hjelper deg i hverdagen, og bør selvfølgelig brukes også når du har ferie. Min sønn har ADHD og Conserta fungerer flott i både skole og på fritiden.

Tenk hvis legen sa til en med diabetes eller epilepsi  at han skulle ta pause fra medisinen? Det ville fungert svært dårlig!

Hvis du føler deg bedre med medisin, bruk den og rådfør deg med en annen lege, at man skal ta pause er bare tull!!

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er veldig sta og bestemt rundt andre menneskers medisinbruk.

Er det en spesiell grunn til at du uttaler deg på den måten? 

Du er klar over at noen ved et uhell kan komme til å tru at det du skriver er en sannhet, og kanskje ta skade av å følge råd du har lagt ut?

Anonymkode: 5b625...ac0

Psykisk helse handler om å få kontakt med seg selv, ingen pilleboks hjelper deg med dette.

Skrevet
2 timer siden, Lumix skrev:

Tenk hvis legen sa til en med diabetes eller epilepsi  at han skulle ta pause fra medisinen? Det ville fungert svært dårlig!

Hvis du føler deg bedre med medisin, bruk den og rådfør deg med en annen lege, at man skal ta pause er bare tull!!

Litt av en sammenligning du kommer med.

Ja, finn en lege som sier det du vil høre selv.

Gjest making.a.mess
Skrevet
På 9.7.2018 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er en 18 år gammel jente som tar ADHD medisinen Concerta og legen har sagt at jeg bør ha pause fra dem så lenge som mulig i sommer. Men problemet er at de dagene jeg har stått opp for sent tidligere eller latt vær å ta dem av andre grunner, så har jeg vært som en zombie. Jeg blir så så sliten og trøtt når jeg ikke tar dem, klarer ikke å være på jobb og jeg får også ulvehunger. De få dagene jeg har glemt å tatt dem og dratt på jobb, har jeg nesten ikke klart å stått oppreist og orker nesten ikke å snakke med kunder (helgejobb i butikk). Jeg skal ha en operasjon nå, så tenkte å slutte med dem da siden jeg likevel kommer til å være trøtt etterpå og ikke skal på jobb. Men det er bare 1 uke jeg skal ha fri... Og det er så kjipt å ødelegge hele sommeren ved å vær sånn...

Er det noen andre som har erfaringer med pause av ADHD medisiner??

Næmen i alle dager. Det er det rareste jeg har hørt. Ta pause fra dem om det gir deg noe positivt, ikke ellers. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Nyttig skrev:

Psykisk helse handler om å få kontakt med seg selv, ingen pilleboks hjelper deg med dette.

Helt feil. Jeg har lært mye av årene jeg gikk på ritalin. Er man opptatt av å jobbe litt med seg selv så lærer man noe. Det er ikke alltid man trenger å fortsette å bruke dette til evig tid. Selv har jeg sluttet, men syntes absolutt det var en lærerik periode jeg ikke ville vært foruten. Lærdommen ble ikke borte ved å slutte å bruke den. 

Anonymkode: ee78d...420

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet
9 timer siden, Nyttig skrev:

Syntes du diagnosen bare er tull så syntes du så klart medisineringen for den er tull også, ergo er ikke din mening mye verd i tråden her. 

Adhd er forøvrig ikke en psykisk sykdom men en nevrologisk. 

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Wow gammel tråd men jeg kommer med mitt likevel jeg.

Det er mange grunner til at det er lurt å ta pause fra adhd medisin, særlig adhd medisin som har virkningsstoffet metylfenidat (concerta, ritalin, synonympreparater) og som man skal bruke over lang tid, uansett om man fungerer strålende med det eller ikke. Dette er fordi de vanligste bivirkningene blant annet innebærer forhøyet puls og blodtrykk, nedsatt apetitt og søvnforstyrrelser, og over lengre tid blir kroppen vandt til dosen, slik at den kan bli mindre effektiv. Dette er grunnen til man ofte, særlig ved oppstart av medisin, må forhøye dosen etter stund. Ved å ta pauser fra medisinen kan denne tilvendelsen forhindres noe (min opplevelse). Jeg gikk også over årene kraftig ned i vekt pga medisinbruk, også en grunn til at det kan være bra å ta pauser. Jeg erfarer også at medisinen svakt demper følelser; jeg ler litt mindre når jeg tar de, har det litt morsommere uten medisiner. Høres rart ut, men dette er en av effektene ved sentralnervestimulanter (metylfenidat). Ved daglig bruk av sentralnervestimulerende slik som concerta/ritalin skal man også ta årlig kontroll av blodtrykk og hjertet (EKG). 

Ved brå seponering av metylfenidat får mange bivirkninger slik som op beskriver. Disse seponeringsbivirkningene kan komme så tidlig som 12 timer etter siste dose. Hypersomni (sterk søvnighet, trang til å sove, mye dagsøvn til tross for lang nattesøvn), utmattelse, økt apetitt, sterkere konsentrasjonsvansker og depresjon er vanlige seponeringsbivirkninger. Jeg har selv adhd og har tatt metylfenidat i mange år, og har erfaring med både bivirkninger og seponeringsbivirkninger ved pause, men disse er svært individuelle fra person til person. 

Seponeringsbivirkningene kan vare fra 1-3 uker. Jeg opplever at de er sterkest de første 4 dagene, før de sakte blir svakere og forsvinner. Første gang jeg tok pause fra medisinen var etter svært langvarig (flere år), daglig bruk av medisinen på en høy dose, jeg sluttet brått å ta de og seponeringsbivirkningene var ekstreme, spesielt dette med søvn. Det var fysisk umulig for meg å ikke sove i skoletimen så lenge jeg satt på en stol. Etter dette har jeg tatt pauser hyppigere, og da blir seponeringsbivirkningene mildere ved pauser. Det lengste jeg har gått uten medisin er 2 måneder, og etter 2-3 uker opplevde jeg ikke lenger seponeringsbivirkninger i det hele tatt. Fordi jeg er ferdig med utdanning er jeg ikke lenger avhengig av medisinen slik jeg var (for å henge med på skolen), men jeg har fortsatt nytte av medisin i dagliglivet. Jeg har trappet ned på den vanlige dagsdosen og forsøker å unngå å ta medisin hvis jeg kan. Men dette med seponeringsbivirkninger er jo svært plagsomt, så etter konferering med legen min har jeg nå lave doser ritalin jeg kan ta ved behov for å ikke få seponeringsbivirkninger de dagene jeg ikke tar vanlig dose, og dette har hjulpet meg veldig. Ritalin varer i 4 timer, så da fungerer jeg topp i 4 timer og unngår seponeringsbivirkninger resten av dagen. Etter noen dager trenger jeg ikke ta medisin i det hele tatt for å unngå seponeringsbivirkninger. 

Anonymkode: 33b90...0af

Delryddet for medisintips og dosering. 

_popcorn_, mod

Endret av _popcorn_
Skrevet

Ryddet for diskusjon om medisindosering. 

_popcorn_, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...