AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #1 Skrevet 9. juli 2018 Hei. Jeg lurer på en ting, noen barn i familien vår legger seg veldig sent. De er i alderen 1- 11 år. De er ute og leker til ca halv elleve om kvelden, og fortsetter å leke inne til 0030/01/0130. Dette gjelder også barnet på 1 år. De har forskyvet døgnet helt ifra hva jeg er vant med. De får nok søvn, da de sover til rundt 12/13 dagen etter. Foreldrene har ferie. Vi bor storfamilie sammen, men jeg legger barnet mitt som er 1.5 år kl 20. Hun står opp 08. Jeg er hjemmeværende og mannen jobber. Selvom barnet mitt ikke går i bhg er jeg veldig for at hun skal legge seg tidlig, slik at vi voksne har litt tid sammen før vi legger oss.. utifra gruppa på Facebook er kl 20 også for sent, men synes der er innafor. Jeg mener på ingen måte at det de gjør er galt, de har jo ikke noe skole og barnet der går heller ikke i barnehage, som gjør at de trenger å stå opp tidlig. Når det er skole legger de seg rundt 23. Men det jeg lurer på er om dette er mer normalt enn jeg tror? Når man ikke har noe man skal rekke, så hvorfor ikke liksom.. Jeg personlig liker å ha tidlig morgen. Anonymkode: f4be6...c81
McFlurry Skrevet 9. juli 2018 #2 Skrevet 9. juli 2018 Dette hørtes veldig rart ut.. Personlig legger jeg barna før 20 på kveldene. Barn trenger jo rutiner og mye søvn, og det vil nok bli vanskelig å snu døgnet igjen før skolestart. Å legge seg 23 før en skoledag høres også merkelig ut. Da får de mest sannsynlig ikke nok søvn. Ikke jeg legger meg så sent på jobbdager engang. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #3 Skrevet 9. juli 2018 3 minutter siden, McFlurry skrev: Dette hørtes veldig rart ut.. Personlig legger jeg barna før 20 på kveldene. Barn trenger jo rutiner og mye søvn, og det vil nok bli vanskelig å snu døgnet igjen før skolestart. Å legge seg 23 før en skoledag høres også merkelig ut. Da får de mest sannsynlig ikke nok søvn. Ikke jeg legger meg så sent på jobbdager engang. Jeg synes det er litt spesielt selv, men det er jo fordi jeg er oppvokst med noe annet. De sover litt når de vil, og det er mye mindre rutiner enn hva jeg er vant til. Jeg føler jeg gjør noe fælt hvis leggetiden eller rutinene blir forstyrret, men det er sikkert helt normalt. Dette er mitt første barn og jeg vil ikke være hysterisk.. Anonymkode: f4be6...c81
Hårstrikk79 Skrevet 9. juli 2018 #4 Skrevet 9. juli 2018 Må jo bli et rent helvete å snu døgnrytmen når barna starter i bhg og skole igjen. Greit å lempe litt på leggetiden i ferier. Men dette var ekstremt. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #5 Skrevet 9. juli 2018 Vi har dette problemet med 15 åringen nå - vil legge seg kl 0400 og sove til kvelden. Blir kamp uten like når vi prøver å få han i seng tidligere da ingen andre foreldre i hele klassen fortelle barna sine når de skal sove. Så ja, merkelig! Anonymkode: b251b...9f3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #6 Skrevet 9. juli 2018 I nabolaget her er det én familie som lar barna være oppe så sent, og det blir snakket om, så veldig vanlig er det ikke her i alle fall. Vi andre strekker det gjerne til 22, men da får de bare leke inne eller rett utenfor huset etter 20. Vi har vanligvis leggetid for 7-åringen kl 20, og jeg personlig kunne helst tenkt meg å holde på det i ferier også, men når alle de andre får være ute lenger så ville det vært kjipt. Han takler helt fint å snu døgnet både frem og tilbake, så det er jo ingen annen grunn enn at jeg er a-menneske selv. Anonymkode: 1bac3...a65
GammelKaktus Skrevet 9. juli 2018 #7 Skrevet 9. juli 2018 Her i hus er vi og relativt seine i ferier og helger, ikke noe problem å snu tilbake til normalen for oss. 4
Arkana Skrevet 9. juli 2018 #8 Skrevet 9. juli 2018 Her forskyver vi også leggetiden i lengre ferier, dog ikke så lenge som det du beskriver. Våre er 5, 7 og 9 og har fått legge seg kl 22. De sover da tilsvarende lenger om morgenen. Uken før skolestart skyver vi døgnrytmen over til normalt igjen og det går veldig fint. Om man har barn som våkner like, eller nesten like, tidlig som vanlig, selv om de legges sent og som dermed ikke får nok timer søvn eller barn som takler dårlig å gå tilbake til hverdagsdøgnrytme igjen etter å ha hatt det fritt om sommeren bør man sterkt vurdere å holde på vanlig leggetid også i ferien. Det er fint å kunne være oppe ekstra om sommeren, men det skal ikke gå på bekostning av nok og god søvn. Forøvrig ser jeg ingen som helst poeng med å ha tidlig morgen.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #9 Skrevet 9. juli 2018 Vi er helt like i ferien. Har barn i alder 1-13 år og nå som vi er på ferie i utlandet legger alle seg rundt kl 23 og vi sover til kl 10. Minstemann tar seg en god dupp midt på dagen(2-3 timer). Til vanlig legger minsten seg kl 19 og de andre alt fra kl 20-22. Hvorfor plager det deg at noen snur på døgnet i ferien? Anonymkode: 4b1dd...c7c 4
Eliza Doalot Skrevet 9. juli 2018 #10 Skrevet 9. juli 2018 Vi forskyver også leggetid i ferien. 5-åringen legges ca 21-21.30 og sover til 8-9. 12-åringen sendes i seng rundt 23 om vi ikke spiller spill eller ser på noe på TV som varer utover det. Hun våkner i rundt 9-10. Ingen av dem har trøbbel med å endre tilbake til normal tid når hverdagen kommer, og vi får masse koselig kvalitetstid sammen på kveldene. Jeg er enig i at 1-2 er seint for barn på normal basis, selv i ferier. Det skjer kun i helt spesielle tilfeller her.
Atea Skrevet 9. juli 2018 #11 Skrevet 9. juli 2018 Under lange ferier kunne leggetiden bli forskjøvet til 1-2 på natta. Da hadde vi vært på fisketur. Alder : 5-9 år eller eldre. Men, vi snudde rytmen i lang tid før barnehage /skole begynte igjen, minst to uker før. Men vi fikk likevel et lite problem. Barn våkner når man bor i et gammelt hus uten særlig isolasjon, og våkner ofte før oss. Mest fordi min tante brukte å servere vafler og nyplukkede jordbær til frokost. Fikk litt kjeft for det av et eldre familiemedlem, ikke min tante, så det endte med at vi ikke la opp til så sene kvelder hver dag. Når barn har lagt seg har foreldre som regel behov for litt alenetid. I alle fall hadde vi det, så det var vi som fikk søvnmangel.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #12 Skrevet 9. juli 2018 Null problem å forskyve leggetid i ferier Anonymkode: 1065d...477 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #13 Skrevet 9. juli 2018 Og jeg lurer på hvorfor noen bryr seg med når andre foreldre legger ungene sine? Jeg er på ferie i Sør-Europa nå, og her er det helt vanlig at små barn er ute til nærmere midnatt. Jeg nekter å tro at dette er skadelig for barna. Det er ikke nødvendigvis sånn at det vi gjør i knøttlille Norge alltid er den beste måten å gjøre ting på. Hverken mht leggetider, måltider og andre ting. Det finnes hundrevis av millioner av gode foreldre i andre land også. Anonymkode: 5a25c...992 3
McFlurry Skrevet 9. juli 2018 #14 Skrevet 9. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er litt spesielt selv, men det er jo fordi jeg er oppvokst med noe annet. De sover litt når de vil, og det er mye mindre rutiner enn hva jeg er vant til. Jeg føler jeg gjør noe fælt hvis leggetiden eller rutinene blir forstyrret, men det er sikkert helt normalt. Dette er mitt første barn og jeg vil ikke være hysterisk.. Anonymkode: f4be6...c81 Alle lager sine egne rutiner, så du bør stole på deg selv og lage den rutinen som passer best for deg og ditt barn!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #15 Skrevet 9. juli 2018 Takk for svar til alle sammen. Jeg må presisere: Det plager meg ikke i det hele tatt, jeg synes bare det er uvanlig, og ønsket derfor å motbevises her. For jeg har rett og slett ikke peiling, har bare ett barn liksom. Kanskje litt i seneste laget, men på ingen måte feil. Og det er jo greit å se litt hvordan andre gjør det. Jeg får ofte stikk fra noen nære at "oj du legger barnet ditt sent" kontra "oj skal hun legge seg NÅ? Det var tidlig!". Vi har gjort det som passer oss best hele tiden.. Men så ser jeg dette her med andres leggetider, og lurte derfor på om det er normalt. Thats it;) Jeg kommer fortsatt til å holde på våre rutiner for jeg ser at barnet vårt trives sånn sett, og det samme gjør vi. Jeg ser også at de andre har det veldig bra, så det er det beste. Anonymkode: f4be6...c81 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #16 Skrevet 9. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurer på en ting, noen barn i familien vår legger seg veldig sent. De er i alderen 1- 11 år. De er ute og leker til ca halv elleve om kvelden, og fortsetter å leke inne til 0030/01/0130. Dette gjelder også barnet på 1 år. De har forskyvet døgnet helt ifra hva jeg er vant med. De får nok søvn, da de sover til rundt 12/13 dagen etter. Foreldrene har ferie. Vi bor storfamilie sammen, men jeg legger barnet mitt som er 1.5 år kl 20. Hun står opp 08. Jeg er hjemmeværende og mannen jobber. Selvom barnet mitt ikke går i bhg er jeg veldig for at hun skal legge seg tidlig, slik at vi voksne har litt tid sammen før vi legger oss.. utifra gruppa på Facebook er kl 20 også for sent, men synes der er innafor. Jeg mener på ingen måte at det de gjør er galt, de har jo ikke noe skole og barnet der går heller ikke i barnehage, som gjør at de trenger å stå opp tidlig. Når det er skole legger de seg rundt 23. Men det jeg lurer på er om dette er mer normalt enn jeg tror? Når man ikke har noe man skal rekke, så hvorfor ikke liksom.. Jeg personlig liker å ha tidlig morgen. Anonymkode: f4be6...c81 Dette er kjempesløvt av foreldrene!! Men kansje det er sånn de får energi til å få dagen til å gå rundt? Det er værre om det er sånn når det er skole og barnehage. Du kjenner de sikkert, og vet om det er sånn da også, eller? Får de til å snu det rundt? Men, det er sånn om sommeren at det er lyst og det er vanskeligere å sovne. Har en på 5 som plutselig er kjempevanskelig å legge etter EN sen kveld da han hadde kompiser på besøk. Anonymkode: cd0b7...fed
Gjest BearMama Skrevet 9. juli 2018 #17 Skrevet 9. juli 2018 En ting er å lå de være våken lenger, men små barn har ingenting å gjøre gatene etter 22 på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #18 Skrevet 9. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er kjempesløvt av foreldrene!! Men kansje det er sånn de får energi til å få dagen til å gå rundt? Det er værre om det er sånn når det er skole og barnehage. Du kjenner de sikkert, og vet om det er sånn da også, eller? Får de til å snu det rundt? Men, det er sånn om sommeren at det er lyst og det er vanskeligere å sovne. Har en på 5 som plutselig er kjempevanskelig å legge etter EN sen kveld da han hadde kompiser på besøk. Anonymkode: cd0b7...fed Forstår ikke helt hvorfor du mener dette er sløvt av foreldrene? Vi som legger oss seint og står opp seint har like bra dager med barna som dere som står tidlig opp. Og det at ditt barn ikke tåler en kveld utenom rutine så betyr ikke det at alle barn er like. Anonymkode: 53aec...28f 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #19 Skrevet 9. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurer på en ting, noen barn i familien vår legger seg veldig sent. De er i alderen 1- 11 år. De er ute og leker til ca halv elleve om kvelden, og fortsetter å leke inne til 0030/01/0130. Dette gjelder også barnet på 1 år. De har forskyvet døgnet helt ifra hva jeg er vant med. De får nok søvn, da de sover til rundt 12/13 dagen etter. Foreldrene har ferie. Vi bor storfamilie sammen, men jeg legger barnet mitt som er 1.5 år kl 20. Hun står opp 08. Jeg er hjemmeværende og mannen jobber. Selvom barnet mitt ikke går i bhg er jeg veldig for at hun skal legge seg tidlig, slik at vi voksne har litt tid sammen før vi legger oss.. utifra gruppa på Facebook er kl 20 også for sent, men synes der er innafor. Jeg mener på ingen måte at det de gjør er galt, de har jo ikke noe skole og barnet der går heller ikke i barnehage, som gjør at de trenger å stå opp tidlig. Når det er skole legger de seg rundt 23. Men det jeg lurer på er om dette er mer normalt enn jeg tror? Når man ikke har noe man skal rekke, så hvorfor ikke liksom.. Jeg personlig liker å ha tidlig morgen. Anonymkode: f4be6...c81 Jeg synes det er veldig spesielt å la barna være oppe så seint, men vi har jo alle våre rutiner. Her er det fast leggetid for barnet selv i ferier. Det hender barnet er oppe 1 time ekstra i ferien, men ikke hver kveld. Hun legger seg kl 20.00 til vanlig, men av og til i ferier så er hun oppe til 9 om hun ønsker. Hun velger oftest å legge seg kl 20.00. Jeg synes det er godt med faste rutiner selv i ferier, for da har jeg opplagt unge dagen etter, som er uthvilt og klar for en lang dag med morro. Fra tidlig til leggetid Og jeg får litt alene tid på kvelden før jeg legger meg. Lar jeg barnet mitt være oppe til 00.00 /01.30 etc så har jeg ikke en fungerende og blid unge dagen etter, uansett mengde med søvn. Å legge seg kjempe seint og opp seint på formiddagen er ikke greit her. Hun får legge seg til ok tid, og stå opp til vanlig tid, så vi kan få noe ut av dagen. Vi pleier å ligge litt lengre på søndager, men det blir ikke lengre enn 09.00. Og det beste er jo at jeg slipper å venne henne til vanlige rutiner igjen når skolestarten nærmer seg igjen Men, foreldre gjør som det passer den og den familien Anonymkode: abc0f...ee9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå