Gå til innhold

Redd for at informasjonen i prospektet ikke stemte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si at vi kjøpte et hus på 180 m2 til 4. mill. Det sto i prospektet og finnannonse: 5 soverom.
Og så viser det seg at kjelleretasjen som inneholder stue, bad, kjøkken og et av de fem soverommene, er registrert som "råkjeller". Det ene av de fem soverommene er ikke et godkjent soverom likevel, siden det ikke er registrert bruksendring fra kjeller til soverom. Men vi ble jo solgt fem soverom, og prisantydningen på huset ble vel satt bla. basert på antall soverom? Fem soverom koster vel mer enn fire.

 Det står i prospektet at vi har kjøt 180 m2 primærrom, og 188 m2 bruksareal (bod). Men om hele u-etasjen egentlig er registrert som "råkjeller" så da har vi vel egentlig bare 100 m2 registrert primærrom (overetasjen), og 88 m2 råkjeller. Vi må betale en del penger for å omregistrere alle rommene i u-etasjen som bruksrom. Har vi blitt lurt, eller er dette noe man må sjekke på forhånd som kjøper? Ringe kommunen å høre om alle rommene som står i finnannonse + prospekt faktisk stemmer? Kan man ikke stole på meglere og takstmenn? Det gjorde vi.  

Jeg føler meg i alle fall veldig lurt, fordi jeg trodde jeg betalte for det jeg kunne lese svart på hvitt i annonse og prospekt. Det står ingenting i prospektet om at u-etg er råkjeller. Det står kun beskrevet alle rommene etasjen inneholdt. 

Er det lov å selge en bolig på denne måten? "Huset er på 180 m2, men egentlig er det bare halvparten"? Hadde huset vært slik, hadde det vel ikke kostet mye over 2 mill. Jeg kan ikke så mye om dette. Bør tidligere eier dekke prisen av omregistrering av rommene i u-etg, eller er det faktisk vårt ansvar?

Anonymkode: e81cc...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det slik du beskriver så har dere blitt lurt. 

Det er selgeren som har ansvar her. Dette er jo en vesentlig feil. 

I værste fall kan dere kreve salget omgjort. Kontakt megler og muligens en advokat.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke står i annonsen på Finn at det er beskrevet hva rommene blir brukt til, ikke nødvendigvis hva de er godkjent som?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å melde deg inn i gruppa "Stopp boligsvindel" på facebook. Der er det mange som har opplevd lignende.

Anonymkode: ec219...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at vi kjøpte et hus på 180 m2 til 4. mill. Det sto i prospektet og finnannonse: 5 soverom.
Og så viser det seg at kjelleretasjen som inneholder stue, bad, kjøkken og et av de fem soverommene, er registrert som "råkjeller". Det ene av de fem soverommene er ikke et godkjent soverom likevel, siden det ikke er registrert bruksendring fra kjeller til soverom. Men vi ble jo solgt fem soverom, og prisantydningen på huset ble vel satt bla. basert på antall soverom? Fem soverom koster vel mer enn fire.

 Det står i prospektet at vi har kjøt 180 m2 primærrom, og 188 m2 bruksareal (bod). Men om hele u-etasjen egentlig er registrert som "råkjeller" så da har vi vel egentlig bare 100 m2 registrert primærrom (overetasjen), og 88 m2 råkjeller. Vi må betale en del penger for å omregistrere alle rommene i u-etasjen som bruksrom. Har vi blitt lurt, eller er dette noe man må sjekke på forhånd som kjøper? Ringe kommunen å høre om alle rommene som står i finnannonse + prospekt faktisk stemmer? Kan man ikke stole på meglere og takstmenn? Det gjorde vi.  

Jeg føler meg i alle fall veldig lurt, fordi jeg trodde jeg betalte for det jeg kunne lese svart på hvitt i annonse og prospekt. Det står ingenting i prospektet om at u-etg er råkjeller. Det står kun beskrevet alle rommene etasjen inneholdt. 

Er det lov å selge en bolig på denne måten? "Huset er på 180 m2, men egentlig er det bare halvparten"? Hadde huset vært slik, hadde det vel ikke kostet mye over 2 mill. Jeg kan ikke så mye om dette. Bør tidligere eier dekke prisen av omregistrering av rommene i u-etg, eller er det faktisk vårt ansvar?

Anonymkode: e81cc...669

Rundlurt, kjøpt 88 kvadrat for prisen av 188. Det er ikke engang sikkert du får lov til å omregulere.. håper du ikke har signert overtakelsespapirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Tiramy said:

Sikker på at det ikke står i annonsen på Finn at det er beskrevet hva rommene blir brukt til, ikke nødvendigvis hva de er godkjent som?

Det sto:

1 etg: Entré, gang, bad/WC, 3 soverom, kjøkken og stue/spisestue og utg. terrasse på ca. 40 kvm.
U. etg: Gang, bod, soverom, kjellerstue og bad/WC/vaskerom.

 

Anonymkode: e81cc...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ringe kommunen å sjekke om det faktisk er godkjent, og hva som må til for eventuell godkjenning. 
Er det ikke godkjent, så kontakter du advokat og du kan klage på kjøpet, og enten få erstatning som tilsvarer mellomlegget på verdien, eller erstatning på beløpet som kreves for å gjøre nødvendige endringer, eller du kan kreve få kjøpet hevet. 

Anonymkode: 96fbb...307

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis står det et eller annet forbehold om at rommene er telt slik de er brukt i dag og at dagens bruk kan avvike fra godkjent bruk.

Anonymkode: 1fbf0...c70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sto:

1 etg: Entré, gang, bad/WC, 3 soverom, kjøkken og stue/spisestue og utg. terrasse på ca. 40 kvm.
U. etg: Gang, bod, soverom, kjellerstue og bad/WC/vaskerom.

 

Anonymkode: e81cc...669

Men da er det jo totalt 4 soverom, ikke 5. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sto:

1 etg: Entré, gang, bad/WC, 3 soverom, kjøkken og stue/spisestue og utg. terrasse på ca. 40 kvm.
U. etg: Gang, bod, soverom, kjellerstue og bad/WC/vaskerom.

 

Anonymkode: e81cc...669

Det bruker å stå nederst i annonsen. Slik at det ikke er åpenbart at rommene ikke er godkjent med mindre du har lest hele teksten grundig.

Håper for din del at det ikke står, hvis ikke kommer du ingen vei med å klage på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Luckiness said:

Men da er det jo totalt 4 soverom, ikke 5. 

Sorry, skrev feil! 4 i 1 etg

Anonymkode: e81cc...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Tiramy said:

Det bruker å stå nederst i annonsen. Slik at det ikke er åpenbart at rommene ikke er godkjent med mindre du har lest hele teksten grundig.

Håper for din del at det ikke står, hvis ikke kommer du ingen vei med å klage på dette. 

Nei, det står hverken i annonse eller prospekt. Vi har lest alt.

Anonymkode: e81cc...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det står hverken i annonse eller prospekt. Vi har lest alt.

Anonymkode: e81cc...669

Har du boligkjøperforsikring, så melder du det dit etter du har fått bekreftet fra kommunen at det ikke er omregulert. Du kan uansett melde inn i boligklagenemda el om du ikke har forsikringen. 

Anonymkode: f0615...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tiramy skrev:

Det bruker å stå nederst i annonsen. Slik at det ikke er åpenbart at rommene ikke er godkjent med mindre du har lest hele teksten grundig.

Håper for din del at det ikke står, hvis ikke kommer du ingen vei med å klage på dette. 

Så lett er det ikke å slippe unna med svindel, men du hvis selger har eierskifteforsikring kan du nok vente et lite helvete fra protector.

håper du ikke har signert overtakelsen enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du lest hele prospektet og taksten grundig? Om det ikke står noe om det der, har de lurt deg ja! De trenger ikke å opplyse om det i finnannonsen, men det skal stå i prospektet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det pleier å stå nederst på finn i hvert fall at det og det rommet er registrert som for eksempel bod/råkjeller men brukt til ditt og datt. Og at det blir kjøpers oppgave å få det omregistrert i så tilfelle. Men om dette er utelatt så bør dere klage.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...