Gå til innhold

Pusse opp rom i gammelt trehus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten min og jeg skal pusse opp et rom som har vært ubrukt lenge i et gammelt gjestehus. Mye malingpuss på vegger og tak. Tømmervegger m panel. Jeg lurer på hvor mye arbeid det er for to personer ? Rommet er vel maks 25 kvm. Tåpelig spørsmål sikkert - sikkert umulig å svare på uten å ha sett rommet først. Men vegrer meg litt for å ta på meg en altfor stor jobb merker jeg. Planen er vel å fjerne gammel maling, på vegger gulv og tak og legge nytt. Fjerne murpuss på en peis/pipe.  

Noen synspunkter ? 

Dette rommet skal bli vårt gjesterom når vi besøker familien. Så jeg har jo lyst til at det skal bli hyggelig :) 

Anonymkode: 46759...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ei god uke bør dere være i havn. Kanskje. Kan ta to og, spørs hvor uerfarne dere er. Eller tre. Ingen vet. Men det går nok lettere enn dere ser for dere. 

Anonymkode: 3669c...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På ei god uke bør dere være i havn. Kanskje. Kan ta to og, spørs hvor uerfarne dere er. Eller tre. Ingen vet. Men det går nok lettere enn dere ser for dere. 

Anonymkode: 3669c...d28

Takk :) ja mye maling som må av. Sikkert fikse litt på vinduene også. Er jo overkommelig m 14 dager. Best å begynne m taket da. Heldigvis ikke så høyt :) vi er uerfarne m oppussing. 

Anonymkode: 46759...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På ei god uke bør dere være i havn. Kanskje. Kan ta to og, spørs hvor uerfarne dere er. Eller tre. Ingen vet. Men det går nok lettere enn dere ser for dere. 

Anonymkode: 3669c...d28

Jeg har egentlig motsatt erfaring etter det jeg har gjort og vært med på av oppussing: Ting tar ofte lenger tid enn du tror. Ikke minst det aller siste småtteriet når dere tror dere er "nesten ferdige", dette kan ta evigheter

Men det som kan redusere tidsbruken noe, spesielt når dere er lite erfarne selv, er å lese dere godt opp før dere begynner så dere har alt av utstyr på plass fra starten. Det er ingenting som stjeler tid som å måtte reise ut for å gjøre ekstrainnkjøp av spesialpensler, maskeringstape og skraper underveis i arbeidet. (Og velg pensler av god kvalitet, det letter jobben mye og har en god del å si for det ferdige resultatet.)

Lykke til!  :) 

Anonymkode: 9af99...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig motsatt erfaring etter det jeg har gjort og vært med på av oppussing: Ting tar ofte lenger tid enn du tror. Ikke minst det aller siste småtteriet når dere tror dere er "nesten ferdige", dette kan ta evigheter

Men det som kan redusere tidsbruken noe, spesielt når dere er lite erfarne selv, er å lese dere godt opp før dere begynner så dere har alt av utstyr på plass fra starten. Det er ingenting som stjeler tid som å måtte reise ut for å gjøre ekstrainnkjøp av spesialpensler, maskeringstape og skraper underveis i arbeidet. (Og velg pensler av god kvalitet, det letter jobben mye og har en god del å si for det ferdige resultatet.)

Lykke til!  :) 

Anonymkode: 9af99...267

Hjertelig takk for tips 👍😁

Anonymkode: 46759...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta av murpuss av gemmel pipe kan ta veldig laaaang tid, fikk jeg erfare. Det tok her i huset tre dager, men det kommer jo an på hva som er lagt på også. Her var det lag på lag på lag med maling, og gamle aviser. 

Ville nok heller ha sagt 3 uker enn 1 uke, det kan dukke opp mye merkelig underveis.

Anonymkode: ca0e2...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...