Suarez88 Skrevet 8. juli 2018 #1 Skrevet 8. juli 2018 Hei Jeg lurte på om noen har erfaring fra diabetes 2.? Jeg fikk i slutten av april diagnosen diabetes 2, jeg var sykemeldt i nesten 2 mnd pga mye sykehus besøk og for at formen ikke var bra. Jeg har nå begynt å jobbe igjen, men jeg sliter veldig med jobb motivasjon kombinert med at jeg må legge om hele livet. Jeg føler at jeg trenger en periode borte fra jobb for å komme meg fysisk og for at hode ikke er der det skal være. Er det noen som kjenner seg igjen her? Har veldig problemer med jobb gleden og glede generelt om dagen, samtidig tenker jeg bare på hva kollegene mine vil si om jeg blir sykmeldt igjen. Håper på svar.
tussi84 Skrevet 9. juli 2018 #2 Skrevet 9. juli 2018 Hei Jeg har hatt diabetes 2 i noen år nå, og det første jeg tenker at du må lære deg er at du trenger ikke snu om hele livet ditt. Du kan fortsatt unne deg feks sjokolade eller is av og til, men ikke hver dag. Samtidig handler det om mengde. Tar du feks en is etter maten en dag så bør du holde deg unna sjokolade resten av uka. Mørk sjokolade er bedre enn vanlig sjokolade. Det du ikke bør spise så mye av er hvit ris, poteter, pasta, brød, bakevarer, og all slags snop. Du bør også være forsiktig med tanke på frukt da enkelte frukt inneholder mye sukker, feks banan. Du trenger ikke legge unna disse matvarene helt, men ta feks 1 potet til middag istedenfor 2, liten mengde med pasta osv. Spis heller mer grønnsaker, kjøtt, fugl, fisk. Når det gjelder brød så spis helgrrovt og se etter fiber da det metter. Så over til aktivitet. Blodsukkeret ditt går ned av å være i jevnlig aktivitet. En halvtimes gåtur annen hver dag kan være nok til at blodsukkeret går ned. All aktivitet hjelper. Om du ikke er aktiv nå så start i det små. Du burde også måle ditt blodsukker av og til for å se hvordan maten du spiser påvirker blodsukkeret. Av og til . Feks 1 til 2 ganger i mnd lønner det seg å måle en heldagsmåling. Du måler da først fastende, 2t etter frokost, før lunsj, 2 t e lunsj, før middag, 2 t e middag, før kvelds, før sengetid og evt midt på natta. Blodsukkeret skal i utgangspunktet være lavest om morgen fastende, og høyest 2 t etter måltid. Øker ditt blodsukker med mindre enn 3 så kan du fint spise samme mat og mengde igjen. Du bør også kontrollere langtidsukker ditt hos legen ca hver 2 eller 3 mnd. Dette gir et gjennomsnitt på hva blodsukkeret har vært gjennom de siste 6 til 8 ukene. Det er litt varierende hva slags tall som er bra eller ikke etter alder, men ved ca 35 års alder bør det helst ligge på 7.0 Om ikke kosthold og mosjon hjelper så finnes det medikamenter å få som regulerer blodsukkeret. En av de mest vanlige medisinene er metaformin. Dette må du i så fall avtale med legen. Det er mye å ta innover seg når man har fått diabetes, og det lønner seg å endre litt og litt. Sett deg små mål til å begynne med. Feks å spise en gulrot istedenfor banan.. Det tar tid å legge om livstil. Ofte tar en total forandring mellom 1 til 2 år. Jeg ønsker deg masse lykke til. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå