AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #41 Skrevet 9. juli 2018 7 timer siden, Mass skrev: Det beste er jo fersk og nylaget melk, men vi oppbevarer jo vanlig melk og andre produkter hvor det kan komme bakterievekst med det samme det står litt ute i kjøleskapet også. 3 barn - 3 forskjellige helsesøstre - en mening ---> melken kan oppbevares i kjøleskap dersom man setter den der med det samme den er avkjølt. Da hindrer man bakterievekst ---> som er hele grunnlaget for argumentet "lag kun et måltid om gangen"... Man skal jo ikke varme opp allerede oppvarmet som har blitt avkjølt! Eller tenker du at en baby skal drikke iskald melk fra kjøleskap? Anonymkode: 22e29...979
Minlillelykke Skrevet 9. juli 2018 #42 Skrevet 9. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: NEI- bakterie kommer fra munnen til babyen. Du skal kaste ubrukt mme som er igjen i en brukt flaske, men du kan lage en dagsporsjon (som sagt 24 timer) og beholde den i kjøleskapet. Etter 24 timer skal den kastes. Hvorfor poster folk ting som de har null peiling på? Anonymkode: f01d3...b02 Nei, man skal ikke blande mme ett døgn i forveien. Har du lest på pakken? På pakken står det klart og tydelig at hver flaske skal tilberedes når barnet skal spise, ikke før. Restene skal kastes etter en time 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #43 Skrevet 9. juli 2018 10 timer siden, McFlurry skrev: Det er ikke farlig at den har blitt kald, så lenge den er oppvarmet i første omgang Stemmer ikke, ifølge Mattilsynet skal den stå maks 1 time i romtemp. Anonymkode: abb4f...d11
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #44 Skrevet 9. juli 2018 5 minutter siden, Minlillelykke skrev: Nei, man skal ikke blande mme ett døgn i forveien. Har du lest på pakken? På pakken står det klart og tydelig at hver flaske skal tilberedes når barnet skal spise, ikke før. Restene skal kastes etter en time FOLKENS! Dette er de riktige rådene i henhold til Mattilsynet. Følg dem. Man skal ALDRI tilberede for 1 døgn, det går på bakterievekst barn kan dø av- som har forårsaket dødsfall i Europa hos spedbarn. Istedetfor å kverulere på nett må dere få kunnskap. Om en helsesøster har sagt annet driver vedkommende med feilinformasjon. Ferdigblandet mme fra butikk i pakke (altså den ferdigblandede, ikke pulver man blander selv) kan stå i opptil 1 døgn i kjøleskap. Anonymkode: abb4f...d11 3
Gjest Sisti Skrevet 9. juli 2018 #45 Skrevet 9. juli 2018 40 minutter siden, AnonymBruker said: Både på nyfødtintensiven og på barneavdelingen på to av landets største sykehus har jeg fått oppblandet mme for et døgn når vi har vært innlagt. Hjemme fyller jeg opp flasker og setter i kjøleskapet. Varmer i mikroen, rett lengde til din mikro må du prøve deg frem på. Rister godt når pulver er i og smaker på melka. Hos andre må du prøve deg frem med lengden, noen varmer mer enn andre. Anonymkode: 98d77...7b9 Det er fordi de bruker ferdigblandet mme,altså mme som er ferdigblandet i kartong. Når den kartongen åpnes tåler den 24 timer i kjøleskap. Utblandet pulver-mme tåler IKKE 24 timer. Altså, som regel går det greit, men bakterievekst skjer fort i melk (melk generelt), og små babyer tåler mye mindre, og derfor skal ikke sjanser tas. Dette er både offentlige råd og råd fra produsenten. Mulig det var vanlig å blande for et døgn før, men nå vet man bedre, og fraråder det. "Serveres straks" betyr serveres straks, ikke putt det i et kjøleskap og vent 24 timer!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #46 Skrevet 9. juli 2018 Dere er HELT hysterisk her i Norge- sikkert derfor ble det anbefalt av mattylsynet. Men jeg går ved bruksanvisninger på mme pakkene i USA- ikke hysterinorge hvor mann mister hodet hvis barn under 10 år får en teskje sukker. Helt utrolig- nesten som dere bruker voodoo vann ut av et gjørmete heksepupp for å blande ut mme med! 😂😂😂 Anonymkode: f01d3...b02
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #47 Skrevet 9. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: FEIL!!! Hva vet du om det? Bare fordi DU sier eller tror det betyr ikke det er sant! Anonymkode: f01d3...b02 Det er ikke noe jeg tror.. Det kan være farlig. Jeg ville aldri tatt den sjansen, og jeg håper virkelig ikke at det er så mange som risikerer barnas helse på denne måten. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Både på nyfødtintensiven og på barneavdelingen på to av landets største sykehus har jeg fått oppblandet mme for et døgn når vi har vært innlagt. Anonymkode: 98d77...7b9 På sykehus bruker de vel gjerne ferdigblandet mme fra kartong. Det er noe helt annet. Den kan oppbevares inntil 24 timer i kjøleskap, etter at den er åpnet. Anonymkode: bf79a...4c8 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #48 Skrevet 9. juli 2018 På Nestle sine sider om NAN: Lag bare ett måltid om gangen så morsmelkerstatningen blir så fersk som mulig. Fra Hipp sine sider: Feilaktig tilberedning og oppbevaring av den ferdiglagde erstatningen kan medføre uønsket bakterievekst. Anonymkode: d666e...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #49 Skrevet 9. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere er HELT hysterisk her i Norge- sikkert derfor ble det anbefalt av mattylsynet. Men jeg går ved bruksanvisninger på mme pakkene i USA- ikke hysterinorge hvor mann mister hodet hvis barn under 10 år får en teskje sukker. Helt utrolig- nesten som dere bruker voodoo vann ut av et gjørmete heksepupp for å blande ut mme med! 😂😂😂 Anonymkode: f01d3...b02 Ellers har du det bra?:) Anonymkode: ad1e8...b26 2
Gjest Mass Skrevet 9. juli 2018 #50 Skrevet 9. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kok opp vann hver morgen, avkjøl og ha på en flakse i kjøleskapet. Kjøp deg en vannkoker som går til 40 grader, hell ønsket mengde kokt, avkjølt vann på og kok opp til 40 grader. Ha på flakse og ha i rett mengde pulver, rist. Simsalabim! Vannkokeren som du kan velge grader på er kjempekjekk å ha når barnet starter med grøt og Anonymkode: ffddb...971 Men bør ikke vannet nå kokepunktet på 100 grader for å steriliseres helt?
Gjest Mass Skrevet 9. juli 2018 #51 Skrevet 9. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe jeg tror.. Det kan være farlig. Jeg ville aldri tatt den sjansen, og jeg håper virkelig ikke at det er så mange som risikerer barnas helse på denne måten. På sykehus bruker de vel gjerne ferdigblandet mme fra kartong. Det er noe helt annet. Den kan oppbevares inntil 24 timer i kjøleskap, etter at den er åpnet. Anonymkode: bf79a...4c8 Hva er forskjellen egentlig? Hva er så annerledes med ferdigblandet melk på kartong som også varmes opp igjen?
Gjest Mass Skrevet 9. juli 2018 #52 Skrevet 9. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: «Den gang»? Tipper ut fra dette at du hadde baby for ca 10 år siden. Dengang kokte flere opp på forhånd. Dette frarådes i dag. Anonymkode: 22e29...979 Nei, det er ikke så lenge siden mine yngste var babyer.
gjest:) Skrevet 9. juli 2018 #53 Skrevet 9. juli 2018 11 hours ago, Mass said: Det beste er jo fersk og nylaget melk, men vi oppbevarer jo vanlig melk og andre produkter hvor det kan komme bakterievekst med det samme det står litt ute i kjøleskapet også. 3 barn - 3 forskjellige helsesøstre - en mening ---> melken kan oppbevares i kjøleskap dersom man setter den der med det samme den er avkjølt. Da hindrer man bakterievekst ---> som er hele grunnlaget for argumentet "lag kun et måltid om gangen"... Vanlig melk er pasteurisert. MME fra pulver er ikke det, og det er dermed risiko for oppblomstring av en spesiell type farlige bakterier, om man lar den stå lenge etter at den er laget. Du må slutte å spre livsfarlig informasjon i denne tråden! Mme på kartong er også pasteurisert, og den kan derfor stå i kjøleskapet en stund ( hvor lenge kan man lese på kartongen). 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #54 Skrevet 9. juli 2018 og her fra Similac - en av de største produsentene av mme i USA, hvor rundt 6 måneder, bruker 66% MME. Mange MANGE fler enn her i hysteriskNorge. Viste ikke mme dere fikk her i Norge var så mye dårligere! My bad! Larger-size mixing instructions* Measure 24 fl oz water using a liquid measuring cup. Add 1 cup (100 gm**) of powder (unpacked and level, using a household measuring cup for dry ingredients). Add powder to water and mix well. Pour prepared formula into individual feeding bottles. Cap and store immediately in refrigerator; feed within 24 hours. Anonymkode: f01d3...b02
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #55 Skrevet 9. juli 2018 Enfamil- en annen stor mme produsent: How long is formula good for? Follow these baby formula storage guidelines to help ensure that your formua remains at its highest quality at any temperature: When your baby formula is refrigerated: Prepared from powder: Store at 35°–40°F (2°–4°C), no longer than 24 hours before feeding. Anonymkode: f01d3...b02
Gjest Mass Skrevet 9. juli 2018 #56 Skrevet 9. juli 2018 17 minutter siden, gjest:) skrev: Vanlig melk er pasteurisert. MME fra pulver er ikke det, og det er dermed risiko for oppblomstring av en spesiell type farlige bakterier, om man lar den stå lenge etter at den er laget. Du må slutte å spre livsfarlig informasjon i denne tråden! Mme på kartong er også pasteurisert, og den kan derfor stå i kjøleskapet en stund ( hvor lenge kan man lese på kartongen). Jeg hadde dialog med helsesøstrene på dette, og viss det var livsfarlig vil jeg tro at de hadde advart om dette. Noe de ikke gjorde.
gjest:) Skrevet 9. juli 2018 #57 Skrevet 9. juli 2018 (endret) 25 minutter siden, Mass said: Jeg hadde dialog med helsesøstrene på dette, og viss det var livsfarlig vil jeg tro at de hadde advart om dette. Noe de ikke gjorde. Ja. I sin tid sa helsesøster at baby skulle sove på magen også. Du sitter faktisk på et forum og sprer råd som strider mot råd fra mattilsynet som går på å forebygge alvorlig sykdom hos spebarn. Det er ikke greit. Sannsynligheten for å bli syk er lav, men konsekvensene av å bli syk er så stor at det advares mot å drikke mme som er lagret mer enn en time etter tillagning fra pulver. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/barn/morsmelkerstatning_-_bland_bare_ett_maaltid_av_gangen Endret 9. juli 2018 av gjest:) 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #58 Skrevet 9. juli 2018 27 minutter siden, Mass skrev: Jeg hadde dialog med helsesøstrene på dette, og viss det var livsfarlig vil jeg tro at de hadde advart om dette. Noe de ikke gjorde. Men så har helsesøstre i Norge skremmende lite peiling på mme. Anonymkode: d666e...3dc
Gjest Mass Skrevet 9. juli 2018 #59 Skrevet 9. juli 2018 7 minutter siden, gjest:) skrev: Ja. I sin tid sa helsesøster at baby skulle sove på magen også. Du sitter faktisk på et forum og sprer råd som strider mot råd fra mattilsynet som går på å forebygge alvorlig sykdom hos spebarn. Det er ikke greit. Sannsynligheten for å bli syk er lav, men konsekvensene av å bli syk er så stor at det advares mot å drikke mme som er lagret mer enn en time etter tillagning fra pulver. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/barn/morsmelkerstatning_-_bland_bare_ett_maaltid_av_gangen I mitt første innlegg her så skrev jeg faktisk at jeg ville fulgt rådet om termos med kokt kaldt vann/kokt varmt vann dersom jeg hadde kommet på det den gang. Og så vet jeg at mange kan være ekstremt uforsiktig og at det dermed er ganske hensiktsmessig å kjøre strenge retningslinjer.
Aubree Skrevet 10. juli 2018 #60 Skrevet 10. juli 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere er HELT hysterisk her i Norge- sikkert derfor ble det anbefalt av mattylsynet. Men jeg går ved bruksanvisninger på mme pakkene i USA- ikke hysterinorge hvor mann mister hodet hvis barn under 10 år får en teskje sukker. Helt utrolig- nesten som dere bruker voodoo vann ut av et gjørmete heksepupp for å blande ut mme med! 😂😂😂 Anonymkode: f01d3...b02 Og du prøver å fortelle meg at de IKKE er hysterisk i USA? Hvor de omtrent må skrive på pakken til en stikkontakt at man må ikke putte en gaffel i kontakten når den er montert? 😛 Jeg vet ikke hvorfor de kan stå lenge i usa, bruker de mer drikkeklar fra kartong der kanskje? De liker det jo lettest mulig i usa, og drikkeklar kan jo stå 24 timer. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå