Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg gi baby morsmelkerstatning i natt hvis hun ikke drikker opp alt nå? Da er den blitt «kald».. Eller må jeg lage ny? Gidde bare flaske en gang igår så dette er nytt for meg. Hun sovnet og drakk ikke opp alt. Våknet ikke i natt da, men hun pleier våkne om natten og vil ha mat. Men nå er jeg en plass der det blir vanskelig å lage til ny i natt med å koke vann osv.

Anonymkode: 5c076...dee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal lage ny hver eneste gang de skal få melk, hvis den er i flaske.  Ellers kan du lage en hele dagsporsjon og deretter fylle opp flaske derfra.  Men aldri sparer på det som er igjen i en brukt flaske på grunn av bakteriefaren.  

Anonymkode: f01d3...b02

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke farlig at den har blitt kald, så lenge den er oppvarmet i første omgang :)

AnonymBruker
Skrevet

temperaturen har ingenting med dette å gjøre.  Du skal ikke bruke opp melk som er igjen på flaske!

Gjest Sjokomilkshake
Skrevet

Lag ny hver gang..

Vi kokte opp vann og helte i flasker som vi la i kjøleskapet, når lille skulle ha flaske satte vi flasken med vann i mikroen og deretter blandet i mme. Bare et tips hvis du synes det er mye styr. Husk å riste flasken godt og sjekk temperaturen før du gir den.

Gjest Sisti
Skrevet

MME skal kastes etter en time fra den ble laget pga bakterievekst. Uansett temperatur. 

Du kan ha varmt vann på termos klart til i i natt hvis du ikke vil stå opp, og blande med nedkjølt kokt vann til rett temperatur. 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Sisti said:

MME skal kastes etter en time fra den ble laget pga bakterievekst. Uansett temperatur. 

Du kan ha varmt vann på termos klart til i i natt hvis du ikke vil stå opp, og blande med nedkjølt kokt vann til rett temperatur. 

NEI- bakterie kommer fra munnen til babyen.  Du skal kaste ubrukt mme som er igjen i en brukt flaske, men du kan lage en dagsporsjon (som sagt 24 timer) og beholde den i kjøleskapet. Etter 24 timer skal den kastes.  Hvorfor poster folk ting som de har null peiling på?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

NEI- bakterie kommer fra munnen til babyen.  Du skal kaste ubrukt mme som er igjen i en brukt flaske, men du kan lage en dagsporsjon (som sagt 24 timer) og beholde den i kjøleskapet. Etter 24 timer skal den kastes.  Hvorfor poster folk ting som de har null peiling på?

Dette stemmer heller ikke. Du skal ikke blande mme ferdig å ha i kjøleskapet. Du kan koke vann å ha det klart i 24 timer, men ikke med pulver. Hvorfor poster folk ting de har null peiling på? 

Anonymkode: e81b3...ff0

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Sjokomilkshake skrev:

Lag ny hver gang..

Vi kokte opp vann og helte i flasker som vi la i kjøleskapet, når lille skulle ha flaske satte vi flasken med vann i mikroen og deretter blandet i mme. Bare et tips hvis du synes det er mye styr. Husk å riste flasken godt og sjekk temperaturen før du gir den.

Dette er et farlig tips! Flasker skal aldri varmes i mikroen. Selv om du smaker på melken er det ikke sikkert den har jevn temperatur! 

Anonymkode: c6e93...faf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et farlig tips! Flasker skal aldri varmes i mikroen. Selv om du smaker på melken er det ikke sikkert den har jevn temperatur! 

Dette gjelder når du varmer opp med pulveret. Varmer du opp vannet først, også blander i pulveret etterpå og rister godt skal det gå bra

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig å varme det kokte vannet i mikroen, for så å ta i pulver.

men det er farlig å blande ferdig melken for en hel dag, som noen tipser om her. Det skal alltid blandes når det skal drikkes! Rester skal kastes. 

Anonymkode: bf79a...4c8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI!!! Mme skal ikke lages i storporsjon på forhånd! Så enkelt.

Anonymkode: 22e29...979

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Varma vannet i mikroen og det gikk bra. Man sjekker jo tempen først. 

Anonymkode: d59ae...76f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder når du varmer opp med pulveret. Varmer du opp vannet først, også blander i pulveret etterpå og rister godt skal det gå bra

Enig her. Gjort dette sikkert nærmere 1000 ganger, aldri vært noe problem.

Anonymkode: 22e29...979

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Varma vannet i mikroen og det gikk bra. Man sjekker jo tempen først. 

Anonymkode: d59ae...76f

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig å varme det kokte vannet i mikroen, for så å ta i pulver.

men det er farlig å blande ferdig melken for en hel dag, som noen tipser om her. Det skal alltid blandes når det skal drikkes! Rester skal kastes. 

Anonymkode: bf79a...4c8

Vann får også lett ujevn temperatur! 

Du skal virkelig skjekke hver vannparikkel i flasken for å være helt sikker. 

Skrevet

Nei, «brukt» mme må ikke spares til senere.

Har laget meg følgende rituale: Før natten gjør jeg klar flaskene som er steriliserte og helt tørre, ved å fylle ferdig utmålt mengde med mme-pulver på dem. Så trenger jeg bare helle ferdig kokt vann i på natten rett før servering. Har alltid en termos med kaldt kokt vann og en med varmt kokt vann stående, og bruker disse til å få passelig temperatur på melken. Alternativt kan du kjøpe de små ferdigblandede mme pakkene som kan helles direkte på flaske og varmes i mikroen. Ulempen er at de er ganske dyre, men jeg bruker de sv praktiske grunner hvis vi er ute på steder der oppmåling av pulver og medbrakte termoser blir mye styr.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vann får også lett ujevn temperatur! 

Du skal virkelig skjekke hver vannparikkel i flasken for å være helt sikker. 

Herlighet, hvis man varmer noen sekunder om gangen og rister flasken godt, så er det der faktisk ikke et problem, da får vannet jevn temperatur.

Anonymkode: 21439...b10

• Liker 2
Gjest Sjokomilkshake
Skrevet (endret)
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo kanskje ta deg tid til å lese hva jeg skriver før du hisser deg opp. Riste flasken godt (både før og etter man har tilsatt mme pulver) og deretter sjekke temperaturen. Vi sjekket da ved å kjenne selv og ved å bruke temperaturmåler. 

Endret av Sjokomilkshake
Skrevet

Herlighet, her var det en del uenigheter.

Du kan oppbevare tillaget melk i kjøleskapet i 24 timer. Jeg lagde alltid melk for 12 timer om gangen. Men tipset om en termos med kaldt kokt vann og en termos med varmt kokt vann var jo ganske bra da. Jeg hadde nok gjort det i stedet dersom jeg hadde tenkt på det den gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...