Gå til innhold

Klærne stinker surt rett etter vask


.....

Anbefalte innlegg

Sliter med at klærne lukter surt omtrent med en gang jeg tar de ut av maskinen. Har en maskin som ikke er mer enn max 2 år gammel. Har forsøkt å rense maskinen både med maskinrens og eddik. Har byttet vaskemiddel og forsøkt med skyllemiddel, men ingenting funker. Håndklær som vaskes på 90 grader blir det aldri lukt av, men alt annet. Kjenner jeg blir frustrert! Er det andre som har hatt samme problem som har en løsning som funker? Kan jo ikke vaske alt av klær på kokvask heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,problemet opphørte da jeg kjørte en maskin full i eddik. Det nøytraliserte all lukt.

Anonymkode: e0137...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kjør gjennom en maskin uten klær og vaskemiddel. La alltid døren til vaskemaskinen stå oppe når den ikke er i bruk. Har selv god erfaring med Comfort fresh tec for å få vekk sur lukt av klær. Husk også å ikke la klærne ligge for lenge i maskinen etter de er vasket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha eddik sammen med vaskemidlet med hver vask. Ta ut tøyet med en gang det er ferdig og heng det opp. 

Anonymkode: c0219...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til rens av maskinen kan det være en idé å sjekke lofilteret. Der kan det ligge mye rart som ikke en rens får tatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det problemet og tar nå oppi antikalktabletter mot hardt vann i hver vask, men vet ikke om det er problemer med kalk noen steder i Norge (bor i utlandet).

Anonymkode: c5dc4...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillemy36

Vask maskinen med klor på 90 grader 😊😊 fjerner alt av bakterier og vond lukt 😊 ellers kan det også være at fuktigheten i rommet du tørker klærene i ikke kommer ut fort nok. Er det bra ventilert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det problemet og tar nå oppi antikalktabletter mot hardt vann i hver vask, men vet ikke om det er problemer med kalk noen steder i Norge (bor i utlandet).

Anonymkode: c5dc4...a11

Det skal jeg prøve! Vi har en del kalk i vannet her hvor vi bor! 

Nå kjører jeg en 90 graders med skikkelig med eddik i, så får vi se om det hjelper litt hvertfall. Frustrerende at klærne skal lukte som sure sokker når de egentlig er rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Alina82 skrev:

Vask maskinen med klor på 90 grader 😊😊 fjerner alt av bakterier og vond lukt 😊 ellers kan det også være at fuktigheten i rommet du tørker klærene i ikke kommer ut fort nok. Er det bra ventilert ?

Ja, det er bra ventilert. Vindu åpent hele tiden og avtrekksvifte. Men klærne kan lukte akkurat i det jeg tar de ut av maskinen, så har ingenting med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen klær som lukter surt og sprer det til de andre så kast de. Har brukt eddik og kjørt kokvask  og det funker, men synderplagg må fjernes.

Anonymkode: f7a18...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger du opp klærne med en gang maskinen er ferdig? Kan begynne å lukte om det ligger i maskinen for lenge etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det all slags klær eller treningstøy som er verst?  Her kan vi ikke bruke tøymykner med treningstøy da det lukter våt hund.  Bruker sports middel fra OMO og vask på 40 grader og de kommer ut veldig fint.  

Anonymkode: ad1b2...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det all slags klær eller treningstøy som er verst?  Her kan vi ikke bruke tøymykner med treningstøy da det lukter våt hund.  Bruker sports middel fra OMO og vask på 40 grader og de kommer ut veldig fint.  

Anonymkode: ad1b2...503

Alt lukter like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis klær på vanlig vask lukter, men ikke kokevask, vil jeg tro problemet sitter i klærne og ikke i maskinen. Antakelig har klærne ligget fuktige i maskinen for lenge og/eller ligget fuktige i skittentøydunken, for at den sure lukten skal ha utviklet seg. Å vaske klærne med eddik i skyllevannet kan hjelpe. Det kan også hjelpe å vaske dem på høyere temperatur, gjerne kokevask. Om ikke dette hjelper eller de ikke tåler kokevask vil jeg bare anbefale å kaste alt som lukter surt. 

Lukten kan være veldig vanskelig å bli kvitt, og det er dessverre også merkbart for andre om klærne lukter surt. 

Anonymkode: 80ab8...bfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask tøyet på høyere temperatur. Eneste som fungerer her. 

Anonymkode: f142b...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes noe som heter vaskemaskin rens på butikken. Man kjører den tom og bruker det pulveret i kammeret man putter vaskemiddel.

Anonymkode: 22308...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes noe som heter vaskemaskin rens på butikken. Man kjører den tom og bruker det pulveret i kammeret man putter vaskemiddel.

Anonymkode: 22308...3c1

Tvilsomt om det hjelper når kokevask lukter helt OK. Da er det ikke vaskemaskinen problemet ligger i. 

Anonymkode: 80ab8...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Vaskemaskinsdøra må stå åpen når du ikke bruker maskinen. Ellers surner vannet som ligger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en skriver her: prøv å vaske tøyet på høy temperatur feks 60 grader.. Tåler det ikke den temperaturen og blir ødelagt så er det ikke nøye siden de allerede lukter surt. Da blir det søppelbøtten next!

Anonymkode: f7a18...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...