Gå til innhold

Hvis en hund riper opp bilen min...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag hoppet en bundet hund opp på min parkerte bil og ripet den opp ganske stygt. Er det en forsikring som tar dette? Hvem har ansvaret? Hundeeier eller jeg? Dette var på en gårdsplass der jeg sto parkert, og hunden ble bundet da jeg kom. Da jeg kom ut etter besøket hadde hunden hoppet opp på bilen min flere ganger og ripet den. Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: c4a00...743

Gjest Melis123
Skrevet

Mulig jeg tar feil, men hørt at eiers innboforsikring skal dekke dette, men som sagt ikke sikker i min sak... er uansett eiers ansvar 

AnonymBruker
Skrevet

Parkerte du rett ved der hunden sto bundet da? Hvordan kom hunden seg bort til bilen din?

Hvor var eier?

Så du at det faktisk var samme hund som ripet bilen eller går du bare utifra at det var det?

Prøvde du ikke å oppsøke eier når du så ripene?

Anonymkode: c430b...933

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parkerte du rett ved der hunden sto bundet da? Hvordan kom hunden seg bort til bilen din?

Hvor var eier?

Så du at det faktisk var samme hund som ripet bilen eller går du bare utifra at det var det?

Prøvde du ikke å oppsøke eier når du så ripene?

Jeg var på besøk hos eier, og eier var inne i huset og skravlet med meg. Jeg parkerte utenfor huset, og hunden var bundet på gården. Jeg tenkte ikke over at båndet var langt nok til at hunden kunne komme seg bort til bilen min. Men ja, veldig sikker på at det var denne hunden, det var ikke noen andre hunder der. 

Eier så ripene og er selvsagt veldig lei seg, men det hjelper jo egentlig ikke så mye...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på besøk hos eier, og eier var inne i huset og skravlet med meg. Jeg parkerte utenfor huset, og hunden var bundet på gården. Jeg tenkte ikke over at båndet var langt nok til at hunden kunne komme seg bort til bilen min. Men ja, veldig sikker på at det var denne hunden, det var ikke noen andre hunder der. 

Eier så ripene og er selvsagt veldig lei seg, men det hjelper jo egentlig ikke så mye...

Kjip situasjon ja, men her kan det jo sees på som begges feil. 

Eier skulle selvfølgelig fulgt bedre med hunden. 

Men jeg ville aldri parkert nært et hundebånd hvor det står en hund. Det sier seg liksom selv at man da sjanser med bilen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg ser det har jo egentlig eier gjort det de kunne gjøre, nemlig å holde hunden i bånd. 

De kan vel ikke ta ansvar for hvordan du valgte å parkere bilen. 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjip situasjon ja, men her kan det jo sees på som begges feil. 

Eier skulle selvfølgelig fulgt bedre med hunden. 

Men jeg ville aldri parkert nært et hundebånd hvor det står en hund. Det sier seg liksom selv at man da sjanser med bilen. 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg ser det har jo egentlig eier gjort det de kunne gjøre, nemlig å holde hunden i bånd. 

De kan vel ikke ta ansvar for hvordan du valgte å parkere bilen. 

Nei, jeg ser jo at noe av dette er min feil også, men til mitt forsvar ble ikke hunden bundet før jeg hadde parkert. Den gikk løs ute da jeg kom.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg ser jo at noe av dette er min feil også, men til mitt forsvar ble ikke hunden bundet før jeg hadde parkert. Den gikk løs ute da jeg kom.

Men båndet til hunden står vel alltid på samme sted? Eller flyttet de hunden nærmere bilen din? 

Isåfall forandrer det jo saken litt, da de likeså kunne bundet hunden et annet sted. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men båndet til hunden står vel alltid på samme sted? Eller flyttet de hunden nærmere bilen din? 

Isåfall forandrer det jo saken litt, da de likeså kunne bundet hunden et annet sted. 

Båndet til hunden er festet til husveggen, så det er på samme sted ja. Jeg burde sikkert tenkt på den da eier bandt hunden her, men jeg tenkte rett og slett ikke på det. Heldigvis er det ikke en splunka ny bil. Surt selvsagt, men jeg får leve med ripene... Eier er vennen min, så ønsker ikke lage kvalm.

Skrevet

Kan hende de kan poleres bort om de ikke er for dype og har gått gjennom lakken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig enkel sak: du kutter alle bånd til den såkalte vennen du var på besøk hos hvis vedkommende ikke uoppfordret ønsker å gjøre opp for seg. Maken til ubrukelige mennesker skal man lete lenge etter.

Anonymkode: ed75e...016

Gjest Optimo
Skrevet (endret)

Heh, noen hundefolk (som anonym 933) er ikke som andre, det er helt klart. Selvfølgelig burde hundeeier dekke dette. Det var ingens "feil", men hunden gjorde skaden og da dekker eieren det. 

Å styre med at bilisten burde forutsett at hunden er uforutsigbar og burde parkert et annet sted... Det blir for dumt. Om noe så burde i såfall hundeeier (som kjenner hunden best) forutsett at dette kunne skje og satt hunden et annet sted. Men ingen forutser uforutsette hendelser, sånn er det bare. Shit happens. Og når noe du er ansvarlig for forårsaker shitten, så tar du ansvar for det. 

Endret av Guile
AnonymBruker
Skrevet

Mange som skylder på offeret her, ja. Hunden utførte handlingen, og da er eier ansvarlig. 

Tsk tsk.

Anonymkode: ec19e...40d

AnonymBruker
Skrevet

Min innboforsikring dekker skader hunden min gjør. Forøvrig høres det ut som en ganske understimulert hund som driver og hopper oppå biler.

Anonymkode: ae106...294

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Guile said:

Heh, hundefolk er ikke som andre, det er helt klart. Selvfølgelig burde hundeeier dekke dette. Det var ingens "feil", men hunden gjorde skaden og da dekker eieren det. 

Å styre med at bilisten burde forutsett at hunden er uforutsigbar og burde parkert et annet sted... Det blir for dumt. Om noe så burde i såfall hundeeier (som kjenner hunden best) forutsett at dette kunne skje og satt hunden et annet sted. Men ingen forutser uforutsette hendelser, sånn er det bare. Shit happens. Og når noe du er ansvarlig for forårsaker shitten, så tar du ansvar for det. 

Det er det jo godt mulig hundeeier gjør, om ts ber om det. 

Anonymkode: e4699...203

Gjest Optimo
Skrevet

Redigerte innlegget litt. Ser nå at det er én anonym som forsvarer hunden med all sin makt. Trodde det var flere, my bad. Glemmer å se på de anonymkodene, går litt i surr. 

TS, snakk med eieren og sats på at det går greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Første tanke er at om dette var på tomten til hundeeieren så bør ikke hundeeier verken flytte stedet hunden stod bundet eller ta andre spesielle hensyn. Du så jo selv at det gikk en løs hund på tomten du parkerte på. 

Om dette var et uhell og ikke noe som var typisk for Hunden så synes jeg ikke eier skal stå ansvarlig(siden det skjedde på hundens territorie). Men om det er sånn at eiers forsikring dekker dette så bør jo den muligheten benyttes.

Anonymkode: 8688c...247

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...