AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #1 Skrevet 8. juli 2018 Hei, jeg har et familiemedlem som er syk, og jeg sitter på informasjon som jeg ikke er sikker på om vedkommende har delt selv med legen(evt. pyntet på sannheten), og som kan være relevant for det som er galt med vedkommende. Dersom jeg forteller dette til legen, er dette noe legen må fortelle vedkommende at jeg har sagt? Personen er neppe enig med meg ang. dette/ha en annen opplevelse av det. Det er tabubelagt/skamfullt og personen liker ikke å snakke om dette. Ønsker ikke at vedkommende skal bli sint på meg når h*n er dårlig. Anonymkode: aa9a7...613
Gjest studentmammaen Skrevet 8. juli 2018 #2 Skrevet 8. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har et familiemedlem som er syk, og jeg sitter på informasjon som jeg ikke er sikker på om vedkommende har delt selv med legen(evt. pyntet på sannheten), og som kan være relevant for det som er galt med vedkommende. Dersom jeg forteller dette til legen, er dette noe legen må fortelle vedkommende at jeg har sagt? Personen er neppe enig med meg ang. dette/ha en annen opplevelse av det. Det er tabubelagt/skamfullt og personen liker ikke å snakke om dette. Ønsker ikke at vedkommende skal bli sint på meg når h*n er dårlig. Anonymkode: aa9a7...613 Dette her fortalte oss veldig lite...
Gjest Stella Rose Skrevet 8. juli 2018 #3 Skrevet 8. juli 2018 Nei, legen har taushetsplikt, og vil ikke fortelle at det var du som sa det.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #4 Skrevet 8. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg har et familiemedlem som er syk, og jeg sitter på informasjon som jeg ikke er sikker på om vedkommende har delt selv med legen(evt. pyntet på sannheten), og som kan være relevant for det som er galt med vedkommende. Dersom jeg forteller dette til legen, er dette noe legen må fortelle vedkommende at jeg har sagt? Personen er neppe enig med meg ang. dette/ha en annen opplevelse av det. Det er tabubelagt/skamfullt og personen liker ikke å snakke om dette. Ønsker ikke at vedkommende skal bli sint på meg når h*n er dårlig. Anonymkode: aa9a7...613 Noen ganger må man akseptere at folk ikke gjør det som kanskje er best for dem selv. Om familiemedlemmet ditt holder tilbake informasjon så er det hans valg. Han er vel en voksen person? Selv om det kan være frustrerende, kan du ikke redde alle og enhver Unntaket er om han er til skade for seg selv eller andre. Anonymkode: 20fbf...fbf 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #5 Skrevet 8. juli 2018 Om dette kan, og ikke er, relevant for det som feiler vedkommende, ville jeg ikke blandet meg. Legen er forpliktet til å fortelle videre, såfremt vedkommende ikke er umyndiggjort. Anonymkode: 6fc8b...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #6 Skrevet 8. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Noen ganger må man akseptere at folk ikke gjør det som kanskje er best for dem selv. Om familiemedlemmet ditt holder tilbake informasjon så er det hans valg. Han er vel en voksen person? Selv om det kan være frustrerende, kan du ikke redde alle og enhver Unntaket er om han er til skade for seg selv eller andre. Anonymkode: 20fbf...fbf Det er en voksen person, men vedkommende er for tiden kognitivt påvirket og klarer kanskje ikke helt vurdere dette akkurat nå. Dog er jeg ikke sikker på at vedkommende ville fortalt om det uansett. 3 minutter siden, Stella Rose said: Nei, legen har taushetsplikt, og vil ikke fortelle at det var du som sa det. Vet legen har taushetsplikt andre veien, om pasienten til en tredjepart, men dette blir jo motsatt? Jeg må jo også leve med en uvisshet om at jeg kanskje kunne reddet vedkommende. Anonymkode: aa9a7...613 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #7 Skrevet 8. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en voksen person, men vedkommende er for tiden kognitivt påvirket og klarer kanskje ikke helt vurdere dette akkurat nå. Dog er jeg ikke sikker på at vedkommende ville fortalt om det uansett. Vet legen har taushetsplikt andre veien, om pasienten til en tredjepart, men dette blir jo motsatt? Jeg må jo også leve med en uvisshet om at jeg kanskje kunne reddet vedkommende. Anonymkode: aa9a7...613 Hva med å faktisk snakke med person det gjelder og ikke legen deres. Hvordan vet du hvem lege personen har egentlig? Anonymkode: 036bc...b64 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #8 Skrevet 8. juli 2018 31 minutter siden, Stella Rose skrev: Nei, legen har taushetsplikt, og vil ikke fortelle at det var du som sa det. Du tar feil. Legen har informasjonsplikt ovenfor pasienten, dvs som hovedregel skal faktisk pasienten fortelles. Det kan gjøres unntak, men det skal litt til. Taushetsplikten gjelder derimot andre veien, dvs legen kan ikke fortelle deg noe om pasienten. Det er et komplisert juridisk spørsmål. https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/parorendeveileder/seksjon?Tittel=journalfor-opplysninger-om-og-10273#journalfør-opplysninger-om-og-fra-pårørende-over-18-år Anonymkode: d3669...376 2
Gjest aell Skrevet 8. juli 2018 #9 Skrevet 8. juli 2018 (endret) Pasienten må fortelles, så fremt tungtveiende grunner ikke taler imot dette. Mine pårørende har ved enkelte anledninger kontaktet min (tidligere) psykiater, og denne psykiateren sa ".... ringte meg, hun fortalte at...." Jeg fikk ingen utdypende informasjon om hva mine pårørende sa, men et kort oppsummering på ca 2 setninger. Den ene gangen var det bare: "... ringte, han fortalte litt om det vi akkurat snakket om". Endret 8. juli 2018 av aell
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #10 Skrevet 8. juli 2018 50 minutter siden, AnonymBruker said: Noen ganger må man akseptere at folk ikke gjør det som kanskje er best for dem selv. Om familiemedlemmet ditt holder tilbake informasjon så er det hans valg. Han er vel en voksen person? Selv om det kan være frustrerende, kan du ikke redde alle og enhver Unntaket er om han er til skade for seg selv eller andre. Anonymkode: 20fbf...fbf Jeg ville fortalt det, i stedet for å sitte igjen med skyldfølelse hvis det går galt. Det kan jo være veldig relevant at han er alkoholiker hvis han har leversvikt eller er storrøyker hvis han har alvorlige lungeproblemer. Anonymkode: 99e2b...ce5
Trikken Skrevet 8. juli 2018 #11 Skrevet 8. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har et familiemedlem som er syk, og jeg sitter på informasjon som jeg ikke er sikker på om vedkommende har delt selv med legen(evt. pyntet på sannheten), og som kan være relevant for det som er galt med vedkommende. Dersom jeg forteller dette til legen, er dette noe legen må fortelle vedkommende at jeg har sagt? Personen er neppe enig med meg ang. dette/ha en annen opplevelse av det. Det er tabubelagt/skamfullt og personen liker ikke å snakke om dette. Ønsker ikke at vedkommende skal bli sint på meg når h*n er dårlig. Anonymkode: aa9a7...613 Vedkommende blir vel sint fordi du bryter h*ns tillit til å gå til hens lege å tilføre opplysninger vedkommende selv har valgt å ikke dele. Hadde noen gjort dette mot meg hadde jeg klikket, så utrolig frekt. Høres ut som du refererer til misbruk som du ordlegger deg, er det tilfellet er det opp til hver enkelt person å dele dette. 1
Trikken Skrevet 8. juli 2018 #12 Skrevet 8. juli 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville fortalt det, i stedet for å sitte igjen med skyldfølelse hvis det går galt. Det kan jo være veldig relevant at han er alkoholiker hvis han har leversvikt eller er storrøyker hvis han har alvorlige lungeproblemer. Anonymkode: 99e2b...ce5 Det ville tester vise fort. Skjønner ikke hva rapportert alkoholproblemer eller at man røyker skal forandre en leversvikt eller lunge. Lege kan ikke tvinge noen å slutte eller nekte behandling grunnet dette. Og det er tvilsomt dette ts mener.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #13 Skrevet 8. juli 2018 55 minutter siden, aell skrev: Pasienten må fortelles, så fremt tungtveiende grunner ikke taler imot dette. Mine pårørende har ved enkelte anledninger kontaktet min (tidligere) psykiater, og denne psykiateren sa ".... ringte meg, hun fortalte at...." Jeg fikk ingen utdypende informasjon om hva mine pårørende sa, men et kort oppsummering på ca 2 setninger. Den ene gangen var det bare: "... ringte, han fortalte litt om det vi akkurat snakket om". Det er helt riktig. Ved de aller fleste tilfeller så får pasienten beskjed om hvem som ringte og kort hva som ble sagt, hvilke problemstillinger som ble nevnt. Anonymkode: d656b...a92
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #14 Skrevet 8. juli 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva med å faktisk snakke med person det gjelder og ikke legen deres. Hvordan vet du hvem lege personen har egentlig? Anonymkode: 036bc...b64 Ja, jeg vet alt som skjer, personen har samtykket til at jeg blir informert om alt. 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville fortalt det, i stedet for å sitte igjen med skyldfølelse hvis det går galt. Det kan jo være veldig relevant at han er alkoholiker hvis han har leversvikt eller er storrøyker hvis han har alvorlige lungeproblemer. Anonymkode: 99e2b...ce5 Det er akkurat dette jeg er redd for, hvordan skal jeg leve med at et familiemedlem dør, muligens fordi jeg ikke sier noe som kan være relevant? Særlig når vedkommende er i en posisjon hvor h*n kanskje ikke er i stand til å hverken ordlegge dette selv, eller mangler hukommelse eller forståelse til det. 51 minutter siden, Trikken said: Vedkommende blir vel sint fordi du bryter h*ns tillit til å gå til hens lege å tilføre opplysninger vedkommende selv har valgt å ikke dele. Hadde noen gjort dette mot meg hadde jeg klikket, så utrolig frekt. Høres ut som du refererer til misbruk som du ordlegger deg, er det tilfellet er det opp til hver enkelt person å dele dette. Dette er ikke noe som er fortalt meg i fortrolighet, da hadde det blitt litt annerledes. Det er simpelthen noe jeg bare har observert fordi vi, vel, er i familie. Det er ikke misbruk av stoffer. Dersom du hadde noe kognitiv svikt slik at du ikke nødvendigvis en gang husker denne informasjonen selv, ville du tilgitt meg for å potensielt la deg dø ved å ikke si noe til legen din? 49 minutter siden, Trikken said: Det ville tester vise fort. Skjønner ikke hva rapportert alkoholproblemer eller at man røyker skal forandre en leversvikt eller lunge. Lege kan ikke tvinge noen å slutte eller nekte behandling grunnet dette. Og det er tvilsomt dette ts mener. Jeg er usikker om man kan teste dette via blod(er tatt masse blodprøver, men vet ikke spesifikt hvilke, har ikke rukket å satt meg inn i alt. 40 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt riktig. Ved de aller fleste tilfeller så får pasienten beskjed om hvem som ringte og kort hva som ble sagt, hvilke problemstillinger som ble nevnt. Anonymkode: d656b...a92 Ok, da må jeg jo finne ut av om hva jeg vil leve med ut av de valgene jeg har, men ingen av dem frister. Anonymkode: aa9a7...613 1
Gjest Bøff Eløff Skrevet 8. juli 2018 #15 Skrevet 8. juli 2018 Selvfølgelig sier man det. Liv teller mer en sårede følelser.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #16 Skrevet 8. juli 2018 Jeg ringte inn litt ekstra informasjon på et nært familiemedlem. Fikk ikke være anonym. Fikk også veldig mye spørsmål om hvem jeg var, og mine motiver, selv om relasjonen min i seg tilsa at det bekymring. Anonymkode: 2466c...e6b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå