Gå til innhold

Ciprofloxacin, mageproblemer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som har tatt denne typen antibiotika og kan fortelle om deres opplevelse?

Jeg tar vanligvis biola når jeg må ta antibiotika, men det kan man ikke med ciprofloxacin fordi kalsium minsker effekten av denne medisinen. Jeg ser seriøst ut som jeg er gravid i sjette måned, og har vondt i magen Jeg vet ikke engang om jeg er blitt bedre av det jeg tar medisinen mot fordi magen gjør for vondt :PNoen tips?

Og er denne typen antibiotika sterkere enn andre?

Anonymkode: cc97e...16d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen av dere som har tatt denne typen antibiotika og kan fortelle om deres opplevelse?

Jeg tar vanligvis biola når jeg må ta antibiotika, men det kan man ikke med ciprofloxacin fordi kalsium minsker effekten av denne medisinen. Jeg ser seriøst ut som jeg er gravid i sjette måned, og har vondt i magen Jeg vet ikke engang om jeg er blitt bedre av det jeg tar medisinen mot fordi magen gjør for vondt :PNoen tips?

Og er denne typen antibiotika sterkere enn andre?

Den typen antibiotika får du når du har alvorlige infeksjoner og eller har hissige nakterier det er vanskelig eller umulig å få bort med mindre bredspektrede antibiotikatyper. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/ciprofloxacin-actavis-547507

at du ser ut som om du er gravid er ditt minste problem,  og virker ikke medisinen av denne typen på infeksjonen du har så har du virkelig et problem. 

Drikk rikelig med vann, og spis grønnsaker og frukt med mye fiber i. Kurer skal du vel ikke ha i mer enn 10 - 14 dager av ditt liv denne sommeren, noe som er en bagatell i den store sammenhengen. Ingen liker medisiner, men må man så må man. 

Ring legevakten om du er usikker. Landsdekkende nummer er 116 117.

Anonymkode: fe631...b1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Den typen antibiotika får du når du har alvorlige infeksjoner og eller har hissige nakterier det er vanskelig eller umulig å få bort med mindre bredspektrede antibiotikatyper. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/ciprofloxacin-actavis-547507

at du ser ut som om du er gravid er ditt minste problem,  og virker ikke medisinen av denne typen på infeksjonen du har så har du virkelig et problem. 

Drikk rikelig med vann, og spis grønnsaker og frukt med mye fiber i. Kurer skal du vel ikke ha i mer enn 10 - 14 dager av ditt liv denne sommeren, noe som er en bagatell i den store sammenhengen. Ingen liker medisiner, men må man så må man. 

Ring legevakten om du er usikker. Landsdekkende nummer er 116 117.

Takk for svar. Jeg mente ikke at det er et problem at magen min ser så stor ut, det var bare for å illustrere hvor mye medisinen påvirker magen min. Jeg har nyrebekkenbetennelse og holder meg uansett hjemme. Dette er tredje type antibiotika de prøver, og jeg håper sånn at den skal virke, men det er så vanskelig å vite om magesmertene kommer av medisinen eller sykdommen.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel bruke idoform 2 timer før eller etter inntak av tabletten

Anonymkode: 3b599...542

AnonymBruker
Skrevet

Idoform kan du bruke ja. Du kan drikke biola, men ikke samtidig. Drikk det et par timer før eller to timer etter. 

Anonymkode: ea9dd...b9a

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vel bruke idoform 2 timer før eller etter inntak av tabletten

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idoform kan du bruke ja. Du kan drikke biola, men ikke samtidig. Drikk det et par timer før eller to timer etter. 

Anonymkode: ea9dd...b9a

Idoform bør hun ikke bruke, nei. 

Når medisinen nå er tredje antibiotikakuren hun får så må hun ikke bruke noe som nedsetter effekten av antibiotikaen, med mindre dette er avklart med behandlende lege. Situasjonen hennes er slik at hun bør søke råd hos lege, og ikke på nettet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Når medisinen nå er tredje antibiotikakuren hun får så må hun ikke bruke noe som nedsetter effekten av antibiotikaen, med mindre dette er avklart med behandlende lege. Situasjonen hennes er slik at hun bør søke råd hos lege, og ikke på nettet. 

Legen visste ikke engang at kalsium setter ned virkningen av medisinen, så jeg vet ikke hvilke råd hun eventuelt skulle gi. Hun sa at jeg trygt kunne ta den til brødskiver med ost, og en yoghurt. Det var farmasøyten som sa det med kalsium.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, man kan helt trygt følge pakningsvedlegg og trenger ikke spørre lege om noe så unødvendig. 

For utfyllende informasjon fra Legemiddelverket om relevante interaksjoner, se J01M A02 
CYP450: Ciprofloksacin gir økt serumkonsentrasjon av samtidig administrerte substanser som metaboliseres via CYP1A2. Oppfølging mht. tegn på overdosering og ev. dosejustering anbefales. Kontroll av serumkonsentrasjon kan være nødvendig. Zolpidem: Samtidig bruk anbefales ikke pga. mulig økt blodkonsentrasjon av zolpidem. Dannelse av chelatkompleks: Samtidig inntak av preparater med flerverdige kationer og mineraltilskudd, fosfatbindende polymerer, sukralfat, antacida (med unntak av H2-reseptorblokkere) eller sterkt bufrede preparater med innhold av magnesium, aluminium eller kalsium, nedsetter absorpsjonen av ciprofloksacin. Ciprofloksacin skal tas 1-2 timer før eller minst 4 timer etter slike preparater. Mat og melkeprodukter: Kalsiumholdig mat som del av måltid påvirker ikke absorpsjonen i vesentlig grad. Samtidig inntak av kun melkeprodukter eller mineralanrikede drikker skal derimot unngås,

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen visste ikke engang at kalsium setter ned virkningen av medisinen, så jeg vet ikke hvilke råd hun eventuelt skulle gi. Hun sa at jeg trygt kunne ta den til brødskiver med ost, og en yoghurt. Det var farmasøyten som sa det med kalsium.

Legen visste ikke dette fordi det stemmer ikke. Farmasøyten tar feil. 

Mat og melkeprodukter: Kalsiumholdig mat som del av måltid påvirker ikke absorpsjonen i vesentlig grad. Samtidig inntak av kun melkeprodukter eller mineralanrikede drikker skal derimot unngås,

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Legen visste ikke dette fordi det stemmer ikke. Farmasøyten tar feil. 

Mat og melkeprodukter: Kalsiumholdig mat som del av måltid påvirker ikke absorpsjonen i vesentlig grad. Samtidig inntak av kun melkeprodukter eller mineralanrikede drikker skal derimot unngås,

Farmasøyten gjorde vel som hun hadde fått beskjed om :)

"Dersom du skal hente ut resepter av slike antibiotikatyper som ikke skal kombineres med melkeprodukter og tilskudd av jern eller kalsium, skal du få beskjed om dette på apoteket."

https://www.kk.no/helse/antibiotika-tabben-mange-kvinner-begar-67797395

AnonymBruker
Skrevet

Samtidig inntak av preparater med flerverdige kationer og mineraltilskudd, fosfatbindende polymerer, sukralfat, antacida (med unntak av H2-reseptorblokkere) eller sterkt bufrede preparater med innhold av magnesium, aluminium eller kalsium, nedsetter absorpsjonen av ciprofloksacin

Hva betyr det uthevede?

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig inntak av preparater med flerverdige kationer og mineraltilskudd, fosfatbindende polymerer, sukralfat, antacida (med unntak av H2-reseptorblokkere) eller sterkt bufrede preparater med innhold av magnesium, aluminium eller kalsium, nedsetter absorpsjonen av ciprofloksacin

Hva betyr det uthevede?

Tilskudd av jern, magnesium, sulfat, kalsium og sink er flerverdige kationer. Fosfatbindende polymerer brukes ved nyresvikt. Sukralfat brukes ved ulcus sykdom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farmasøyten gjorde vel som hun hadde fått beskjed om :)

"Dersom du skal hente ut resepter av slike antibiotikatyper som ikke skal kombineres med melkeprodukter og tilskudd av jern eller kalsium, skal du få beskjed om dette på apoteket."

https://www.kk.no/helse/antibiotika-tabben-mange-kvinner-begar-67797395

Hun sa likevel feil da du fint kan innta produkter med kalsium. Det du ikke skal er å ta tilskudd med dette under kuren

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tilskudd av jern, magnesium, sulfat, kalsium og sink er flerverdige kationer. Fosfatbindende polymerer brukes ved nyresvikt. Sukralfat brukes ved ulcus sykdom. 

Takk for svar. Men jeg kan ta disse tilskuddene noen timer etter antibiotikaen? Jeg har ganske kraftig jernmangel, og det er sikkert blitt enda verre etter at jeg har tisset masse blod i ti dager nå.

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun sa likevel feil da du fint kan innta produkter med kalsium. Det du ikke skal er å ta tilskudd med dette under kuren

Ja, men legen sa også feil, for hun sa at jeg kunne ta medisinen sammen med to brødskiver med ost og en yoghurt for å forhindre magebesvær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...