Gå til innhold

Saboterer samvær med besteforeldre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor sannsynlig er det at besteforeldre få samvær gjennom retten? "far er død" jeg vet de har mulighet for dette, men av ulike grunner mener jeg som foreldre at de ikke vil ha en positiv innflytelse på barnet, jeg vil ikke gå inn på det nærmere men jeg har mine grunner.

Hva skjer om de så får dette? de er forresten skilt. Får da begge to eller får bare en og de må dele dette mellom seg?

Så vet jeg at vist de skulle få noe samvær så ville de etter en stund, når de blir ikke orker bare avlyse. Så jeg vil aldri kunne legge noen planer selv om de har samvær.

Så til det viktigste, Hva skjer vist jeg saboterer samværet som retten eventuelt setter? Hva salgs straffe reaksjoner kan jeg få?

Hva om barna er syke, skal i bursdag, tennis turnering osv. måtte slike aktiviteter eventuelt avlyses for og få gjennomføre samværet? disse besteforeldrene ville være truende til og si ok det er greit, og så etterpå hevde at jeg nektet og gi fra meg barna.

Anonymkode: 910bc...3ac

Videoannonse
Annonse
Gjest Stella Rose
Skrevet (endret)

Besteforeldre har ikke noe generel samværsrett

https://osloadvokatene.no/familie/barnefordeling/besteforeldre-samvaer-barnebarn/

Av barneloven § 30 følger foreldrenes omsorgsplikt for barnet. Omsorgsplikten omfatter foreldrenes rett til å bestemme hvem barnet skal være sammen med. Dette innebærer at foreldrene kan bestemme at besteforeldre ikke skal få se barnet.

Endret av Stella Rose
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sannsynlig er det at besteforeldre få samvær gjennom retten? "far er død" jeg vet de har mulighet for dette, men av ulike grunner mener jeg som foreldre at de ikke vil ha en positiv innflytelse på barnet, jeg vil ikke gå inn på det nærmere men jeg har mine grunner.

Hva skjer om de så får dette? de er forresten skilt. Får da begge to eller får bare en og de må dele dette mellom seg?

Så vet jeg at vist de skulle få noe samvær så ville de etter en stund, når de blir ikke orker bare avlyse. Så jeg vil aldri kunne legge noen planer selv om de har samvær.

Så til det viktigste, Hva skjer vist jeg saboterer samværet som retten eventuelt setter? Hva salgs straffe reaksjoner kan jeg få?

Hva om barna er syke, skal i bursdag, tennis turnering osv. måtte slike aktiviteter eventuelt avlyses for og få gjennomføre samværet? disse besteforeldrene ville være truende til og si ok det er greit, og så etterpå hevde at jeg nektet og gi fra meg barna.

Er du mor?

Så lenge den gjenlevende parten er skikket som forelder så kan ingen ta fra foreldre omsorgen over barna sine.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er mor, tenkte på at vis besteforeldrene går til retten og forlanger samvær. De er absolutt ikke skikket. Men sett at de fikk samværsrett i retten. La oss si en helg i måneden, hva ville skje vist jeg saboterte dette? jeg vet at vist den ene foreldre saboterer samvær med den andre forelderen så kan det ilegges bøter og i verste fall flytte hovedomsorgen til den andre foreldren men dette er når det er to foreldre i bilde, gjelder samme regler når det er foreldre og besteforeldre?

Kan jo si en ting, de har levert inn falske bekymringmeldinger til BV. BV opprettet undersøkelses sak og den er avsluttet. Så de var enig at det  ikke var hold i den.

kan ikke sende barna mine til noen som har lyst og få barna i fosterhjem? Så ja disse besteforeldrene er syke i hode, men jeg vet at det er en mulighet for at retten kan gi dem noe samvær da far er død. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det tenkes at de leverte bekymringsmelding fordi de oppriktig mener at barna ikke har det bra, og at du bare er sur på de pga det? Hvis de er glade i barna, kan bidra positivt i deres liv, så syns jeg du skal la de treffe barna.

Anonymkode: 0f440...fec

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så din konklusjon er at barna ikke har det bra og derfor har barnevernet avsluttet saken? Og at du derfor syns de skal få treffe barna? Hva blir neste melding? 

Kan man forresten politi anmelde falske meldinger til BV?

Skrevet

Jeg tror ikke besteforeldrene kan kreve samvær. Men får de lov til å treffe barna, eller er grunnen til bekymringsmeldinger og en eventuell samværssak nettopp det at du ikke tillater de å være en del av barnas liv?

Nå kjenner jeg ingen av dere og vet ikke hvorfor denne "konflikten" har oppstått, men generelt sett synes jeg det er veldig forståelig at farmor og farfar - som har allerede mistet sin sønn - har et ønske om å bli kjent med sine barnebarn og er det ikke greit at barna får bli kjent med sin fars familie og slik bli "kjent med" sin far også? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre har ikke samværsrett og kan dermed ikke gå til retten for dette. Selv ikke foreldre har samværsrett, det er barnet som har samværsrett med sine foreldre. 

Anonymkode: 472f2...2a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er hårreisende ond av deg å ikke passe på farmor og farfar var fortsatt en stor del av livet til barna etter far døde.  Skam deg!

Anonymkode: d774b...5d7

• Liker 5
Gjest BearMama
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er mor, tenkte på at vis besteforeldrene går til retten og forlanger samvær. De er absolutt ikke skikket. Men sett at de fikk samværsrett i retten. La oss si en helg i måneden, hva ville skje vist jeg saboterte dette? jeg vet at vist den ene foreldre saboterer samvær med den andre forelderen så kan det ilegges bøter og i verste fall flytte hovedomsorgen til den andre foreldren men dette er når det er to foreldre i bilde, gjelder samme regler når det er foreldre og besteforeldre?

Kan jo si en ting, de har levert inn falske bekymringmeldinger til BV. BV opprettet undersøkelses sak og den er avsluttet. Så de var enig at det  ikke var hold i den.

kan ikke sende barna mine til noen som har lyst og få barna i fosterhjem? Så ja disse besteforeldrene er syke i hode, men jeg vet at det er en mulighet for at retten kan gi dem noe samvær da far er død. 

De har ingen sak.

Skrevet
På 8.7.2018 den 16.36, AnonymBruker skrev:

Synes det er hårreisende ond av deg å ikke passe på farmor og farfar var fortsatt en stor del av livet til barna etter far døde.  Skam deg!

Enig med deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.7.2018 den 14.02, AnonymBruker skrev:

Kan det tenkes at de leverte bekymringsmelding fordi de oppriktig mener at barna ikke har det bra, og at du bare er sur på de pga det? Hvis de er glade i barna, kan bidra positivt i deres liv, så syns jeg du skal la de treffe barna.

Anonymkode: 0f440...fec

Høres sånn ut for meg også. En bekymringsmelding er et soleklart tegn på at de bryr seg.

Anonymkode: 04dbb...555

AnonymBruker
Skrevet

TS har helt rett, når far er død kan besteforeldre og eventuelt andre nære kreve samvær. TS, hvis de ikke er egnet så skaff bevis. Dokumenter alt. Vet du de ringer for å avlyse så ikke svar. Send de en melding med en unnskyldning om at du ikke kan ta mobilen nå så du får ting dokumentert på tekstmelding. 

Anonymkode: f33c0...620

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS har helt rett, når far er død kan besteforeldre og eventuelt andre nære kreve samvær. TS, hvis de ikke er egnet så skaff bevis. Dokumenter alt. Vet du de ringer for å avlyse så ikke svar. Send de en melding med en unnskyldning om at du ikke kan ta mobilen nå så du får ting dokumentert på tekstmelding. 

Anonymkode: f33c0...620

Nei, de kan ikke fremme krav om samvær. 

Anonymkode: 472f2...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at så lenge du er en noenlunde god forelder, så skal det fryktelig mye til for at retten skal frata deg omsorgen til fordel for besteforeldrene. Uansett om du boikotter samvær. Det vil sannsynligvis bli vurdert som barnas beste å ikke bli flyttet fra mor når de allerede har mistet far. Så tror ikke du trenger å være så redd for akkurat det. 

Så er det vel du som må vurdere hvorvidt det er til barnas beste å ha samvær med besteforeldrene. Dersom du gjør det ut av hevn fordi de sendte inn en bekymringsmelding er det nok bare å helle bensin på bålet i forhold til konflikten. Jeg syns du må vurdere om det er verdt å bite det i seg for at barna skal få ha kontakt med denne siden av slekten. Du har jo også mulighet til å stille krav til dem i forhold til hvordan samværet skal foregå, de er nok fullt klar over at det er du som styrer deres tilgang til barna. Samvær trenger heller ikke handle om helger eller ferier, det kan handle om at de har ungene 2-3 timer en lørdag innimellom. 

Anonymkode: a4790...7d7

AnonymBruker
Skrevet

Du bør også ta kontakt med en advokat for å høre hva som evt. skjer dersom de går rettens vei. Det kan fort medføre en del rettsutgifter på begge sider. Dersom du nekter samvær pga. denne bekymringsmeldingen og ikke basert på barnas beste i forhold til besteforeldrenes egnethet kan du fort ende opp med en saftig advokatregning og innvilget samvær for dem. 

Anonymkode: a4790...7d7

AnonymBruker
Skrevet
På 8.7.2018 den 16.36, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke alle besteforeldre barn har godt av å måtte være sammen med.

Anonymkode: ee7e2...545

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...