Gå til innhold

Han kom plutselig ut fra intet med rasistisk kommentar!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gikk en kveldstur, så kom vi forbi et sted ved veien mange sånne bomullsaktige planter som på vedlagt bilde under. Så sa han «glad jeg ikke er neger, da hadde jeg blitt satt til å jobbe her!» Jeg skjønte ingenting, så sa han «negerslaver på bomullsplantasjer!» Dette skapte litt dårlig stemning, da jeg sa klart fra om at jeg ikke syntes det var morsomt. Overreagerte jeg?

DCBBF513-281C-4418-B98B-EC0B3CBD9319.jpeg

Anonymkode: e9c3b...d89

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bra du sa ifra!

Anonymkode: c8348...a10

• Liker 11
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Du stod for hva du mente, selv om han nå sikkert tenker at du er verdens kjipeste person som ikke ler av rasistvitser. Rasistvitser og andre drøye vitser er helt vanlige i mannlige miljøer i min erfaring. Spørsmålet blir om man bare skal le og late som ingenting, eller bli den personen som ødelegger stemningen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du overreagerer. Vi er lært opp til å reagere negativt på dette, men rasjonelt sett er det ingen ting galt med det. Bare en vits.

Anonymkode: d53e7...759

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei du overreagerte ikke. Jeg hadde også reagert, irettesatt han og vært skeptisk til å date han videre. 

Anonymkode: 8bef9...19d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Syntes den var morsom, jeg .. 😬

Anonymkode: 64133...dda

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, StovnerJune skrev:

Du stod for hva du mente, selv om han nå sikkert tenker at du er verdens kjipeste person som ikke ler av rasistvitser. Rasistvitser og andre drøye vitser er helt vanlige i mannlige miljøer i min erfaring. Spørsmålet blir om man bare skal le og late som ingenting, eller bli den personen som ødelegger stemningen.

Hva er morsomt med rasisme? 

Noen menn ler av rape jokes også, men det er ikke noe å spøke med. 

Hva er viktigst, at samfunnet vårt har gode holdninger rundt alvorlige emner, eller å være nikkedokka som ler og sier seg enig i alt fordi man ikke vil lage dårlig stemning? 

Det er den som har sånne holdninger som lager dårlig stemning for å si det sånn, ikke den som reagerer på urett og dårlige holdninger. 

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er morsomt med rasisme? 

Noen menn ler av rape jokes også, men det er ikke noe å spøke med. 

Hva er viktigst, at samfunnet vårt har gode holdninger rundt alvorlige emner, eller å være nikkedokka som ler og sier seg enig i alt fordi man ikke vil lage dårlig stemning? 

Det er den som har sånne holdninger som lager dårlig stemning for å si det sånn, ikke den som reagerer på urett og dårlige holdninger. 

Jeg er enig, men jeg skal innrømme at jeg noen ganger har "ledd" av både det ene og det andre fordi jeg rett og slett ikke gidder å ha en krangel eller diskusjon den kvelden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en god del som vitser om ting man ikke burde. Vet ikke hvor mange pedofili vitser jeg har fått servert, nå legger jeg ekstra godt merke til de, da jeg ble grovt misbrukt som barn. 

Anonymkode: df487...6c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her virker det nå mest som du mangler kjennskap til det amerikanske slaveriets historie, ikke som om han kom med en dårlig vits.

Anonymkode: 2faec...fe3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner meg selv for å være veldig lite rasistisk og er generelt obs på hvilket språk jeg bruker om andre etnisiteter, men jeg må innrømme at jeg kunne tullet med noe lignende med samboeren min. Vi har en humor oss imellom som kan være litt drøy (hvor vi f.eks. sier ting som de verste FrP'erne eller kvinnehaterne ville sagt, bare for litt sjokkeffekt oss imellom). Det er mer som performance, på en måte, man tøyer strikken for å se hvor langt man kan gå. Handler ikke om egne politiske meninger. Humor er liksom en egen kategori føler jeg, hvor man kan tulle om det meste så lenge man kjenner sitt publikum.

Når det er sagt så ville jeg ikke dratt en slik spøk til en ny date. Kun til en kjæreste jeg kjenner godt og hvor all humor er greit fordi begge vet at man ikke er en sånn person egentlig. Ville ikke tullet sånn foran folk eller i offentligheten. 

Anonymkode: 1ba2a...17d

• Liker 9
Skrevet

Han har jo helt rett. Det hadde ikke vært morsomt å måtte plukke bomull for den hvite mann. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du overreagerer. Vi er lært opp til å reagere negativt på dette, men rasjonelt sett er det ingen ting galt med det. Bare en vits.

Anonymkode: d53e7...759

Åh, vær så snill, forklar rasjonaliteten i å le av dette.

TS, jeg synes ikke du overreagerte, Etter min erfaring er det ofte slik at de som fleiper om diverse tabuemner, er ute etter å si hva de egentlig mener; de bare fremstiller det som fleip for å holde seg på sikker grunn mens de sjekker reaksjonen. Ler du ikke, kan de alltids beskylde deg for å mangle humor.

Er det noen som faktisk kan fleipe om vanskelige tema, så er det de som har opplevd slike ting selv.

Anonymkode: 4e8f0...1f5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

First world problems.

Anonymkode: afd02...cdc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, vær så snill, forklar rasjonaliteten i å le av dette.

TS, jeg synes ikke du overreagerte, Etter min erfaring er det ofte slik at de som fleiper om diverse tabuemner, er ute etter å si hva de egentlig mener; de bare fremstiller det som fleip for å holde seg på sikker grunn mens de sjekker reaksjonen. Ler du ikke, kan de alltids beskylde deg for å mangle humor.

Er det noen som faktisk kan fleipe om vanskelige tema, så er det de som har opplevd slike ting selv.

This!

Derfor bør Ts følge med på om rasistiske holdninger kommer frem mer etterhvert som de blir kjent. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

This!

Derfor bør Ts følge med på om rasistiske holdninger kommer frem mer etterhvert som de blir kjent. 

Eller: Ts og andre bør kanskje ikke legge mer i det enn at det faktisk var en spøk. Men en må jo selvsagt lage seg noe å gneldre om.

Anonymkode: afd02...cdc

• Liker 4
Skrevet (endret)

I prinsippet er jeg for at man kan vitse med det meste. Opp igjennom tiden har humor og satire vært et sterkt virkemiddel, og hjulpet oss til å se ting fra flere sider. Når det er sagt, så er det veldig individuelt hva som er morsomt. Samme vits kan være en slager ett sted, men tryner fullstendig et annet sted. Her hadde han åpenbart ikke helt funnet sitt publikum. Og jeg holder med deg. Platt vits, som kan gjøre folk usikre på om han faktisk har en liten rasist i seg. Godt du tok tak i det. 

Endret av Sphere
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

P.S. Forresten, TS, så heter de bomullsaktige plantene myrull. Bestemoren min lærte meg om hvordan folk brukte dette som fyll i dyner og puter, - ekte dun som også ble sanket, var så verdifull at den ble solgt. Myrull var fattigfolks "dun", men slaveriarbeid med myrullplukking fantes ikke.

En dag skal jeg jammen meg plukke nok til en fin dyne - gjevt arbeid, det. 😊

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...